A gyógy-idegenforgalom működése és fejlesztése Magyarországon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Aktuális pályázati lehetőségek
Advertisements

QUO VADIS TURIZMUS? MSZP kormányzati ígéretei •Dr. Kiss Elemér Kancellária miniszter: „reálértékén megőrizzük a turisztikai támogatásokat…” május.
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
HAJDÚSZOBOSZLÓ ⁄ Hajdúszoboszló Közép-Európában, Magyarország keleti részén található. Európa híres pusztája, a Hortobágy és a mozgalmas nagyváros, Debrecen.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
G M P Dr. Hetényi László.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
TISZATÉR LEADER EGYESÜLET célterületei és eljárásrend 2011.
ÉMOP 1.Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése A turisztikai pályázatok gazdaságélénkítő hatása az Észak-Magyarországi régióban.
„Gyógyító Régiók” A MÁTRAI GYÓGYINTÉZET Munkacsoportja Vezető: Dr. Urbán László A MÁTRAI GYÓGYINTÉZET Munkacsoportja Vezető: Dr. Urbán László.
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Kincsünk a gyógyvizünk
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Wellness lehetőségek A wellness, mint az egészségturizmus része.
Hálózatépítés –Turisztikai klaszterek
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
Gyógyturizmus alapfogalmai
TDM Szakmai Nap november 21.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Dél-Alföldi Termál Klaszter
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
Állam munkavédelmi feladatai
Egységes egészségügyi információrendszer
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
1,,Gazdasági kihívások az egészségiparban’’ Gyártó- és Forgalmazó Cégek Vezetőinek Országos Konferenciája Az egészségbiztosítási koordináció tények és.
(A biztosítási jogviszony nyilvántartás múltja, jelene, jövője. )
Rekreáció és turizmus a Duna mentén
A gyógy-idegenforgalom működése és fejlesztése Magyarországon Spa Congress” Vrnjacka Banja
Egészségturizmus fogalma
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Az OEP regionalizációja
Szike helyett machate-t? avagy lesz-e kiút a „protokoll- dzsungelből”?
Kormányszóvivői tájékoztató. Lendületbe hozzuk a vállalkozásokat Dr. Kóka János Gazdasági és Közlekedési Miniszter.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Dél-alföldi Regionális Marketing Igazgatóság
es RAT tervezés koncepciója Gila Gyöngyi Tervezési igazgató-helyettes.
A Dél-alföldi Régió évi Területfejlesztési Operatív Programja Regionális Akcióterv Kecskeméti Klára tervezési projektmenedzser június.
Turizmusfejlesztési prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Vonzástényezők vizsgálata két fürdőváros példáján
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
A szaktanácsadás támogatása között
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Azért egészségturizmus, mert:  Dinamikus fejlődés,  Rohanó életmód,  Célcsoport bővülés,  Pozitív gazdasági hatások,  2000.,  2003.,  ,
Az Országos egészségturizmus fejlesztési stratégia gyakorlati alkalmazása Mosonmagyaróvár példáján bemutatva Printz-Markó Erzsébet NYME-AK, Turizmus Intézet,
KERESLET ÉS KÍNÁLAT AZ EGÉSZSÉGTURIZMUSBAN 3. Előadás/Szeminárium
WELLNESS TURIZMUS MENEDZSMENT Boronyák Mária.
Egynapos sebészet a finanszírozás tükrében
UNIÓS BETEGEK ELLÁTÁSA KÖZFINANSZÍROZOTT KAPACITÁSON
Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Családtámogató ellátások
Vidékfejlesztési Program Kovács Melinda Projektmenedzser Hajdú-Bihar Megyei Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft.
Gyógyturisztikai szekció április 1. Bozzay Andrásné Nemzetközi Balneológiai Konferencia.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A gyógyturizmus Általános tudnivalók.
PÉCS FEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA A VÁLLALKOZÓI SZFÉRA SZEMSZÖGÉBŐL
Közgyógyellátási igazolvány igénylése
Szakmapolitikai fórum
Előadás másolata:

A gyógy-idegenforgalom működése és fejlesztése Magyarországon Spa Congress” Vrnjacka Banja 2010-05-18-20

A 2007-2013-as fejlesztések a Nemzeti Fejlesztési tervben Az előző tervidőszakhoz képest a gyógy-idegenforgalom célzott fejlesztése a cél (szemben a rehabilitációs központokon keresztüli indirekt fejlesztésekkel). Az EüM és az MTH együttműködésében a termál-programhoz kapcsolódóan meg kezdődött egy önálló gyógy-térség fejlesztési program tervezése. A program átfogó céljai: az egészség, mint legfőbb érték megőrzése hozzájárulás az életminőség javításához (mozgásszervi, reumatikus és idegrendszeri betegségek kezelése) a nemzetközi gyógy- és egészségturizmus és a kapcsolódó források fellendítése a turisztikai termékkínálat összehangolása és bővítése

A program speciális célja A fejlesztések célja az, hogy Magyarország térségeiben létrejöjjenek – a nemzetközi betegmobilitás és a határon átnyúló együttműködések lehetőségeit is kihasználó – a helyi gyógytényezőket és egészségügyi szolgáltatásokat, kulturális és idegenforgalmi látványosságokat, programokat, valamint a kereskedelmi szálláshelyeket egységes szemléletben kezelő és egymásra tekintettel fejlesztő gyógytérségek. A gyógytérségekben együttműködő, különböző ágazatokhoz tartozó szolgáltatásokat nyújtó helyi szolgáltatók nem egymással konkurálva, hanem egymással együttműködve, szolgáltatásaikat egységes közös csomagba szervezve működnek. Az erőforrások ilyen koncentrációja révén elkerülhető a párhuzamos kapacitások kialakításával okozott túlkínálat, amely a helyi szolgáltatók versenyképességét csökkentené, és a fejlesztésre fordított források gyenge hatásfokú hasznosulását eredményezné.

A „gyógytérség” A gyógytérség egymást erősítő primer kínálati elemeket (természetes gyógytényező, természeti környezet, kulturális örökség, turisztikai és egészségügyi szolgáltatások, bio- és gyógyélelmiszerek előállítása a rekreációhoz való hozzájárulás jegyében) magában foglaló és arra fejlesztési programokat kidolgozó, valamint ezeket a szinergia jegyében üzemeltető (20-40 km-es sugarú) egységes image-ű térség, mely versenyképes kínálatot képes nyújtani a hazai és a külföldi gyógyturizmus számára. A gyógytérség tehát egy olyan funkcionális kistérség, amely egy (természetes vagy speciális) gyógytényező jobb kihasználása érdekében összehangoltan fejleszti a hasznosítást elősegítő és ehhez kapcsolható egészségügyi szolgáltatásokat, valamint a specifikus és általános turisztikai szolgáltatásokat és desztináció-menedzsment elemeit.

Támogatható tevékenységek A támogatható tevékenységnek az alábbi négy komponense van:  Természetes gyógytényező igénybevétele intézményi, infrastrukturális feltételeinek fejlesztése, korszerűsítése (gyógyfürdő, gyógyszálló, szanatórium). Speciális egészségügyi szolgáltatók fejlesztése, korszerűsítése (rehabilitációs és transzplantációs intézmények). Wellness-szolgáltatásokat nyújtó üdülőhelyi kínálat kialakítása (fitness- szolgáltatások, sport tevékenységek, kereskedelmi szálláshelyek és infrastruktúra fejlesztése, promóciós tevékenység támogatása). Egészségügyi-, gyógyító tevékenységhez kapcsolódó turisztikai tevékenységek fejlesztése (kereskedelmi szálláshelyek és infrastruktúra fejlesztése, promóciós tevékenység támogatása)

Az egészségturizmus támogatása Magyarországon A különböző meghatározásokból talán az általánosítható, hogy az egészségturizmus a turizmusnak azon területét jelenti, ahol a turista utazásának fő motivációja az egészségi állapotának javítása vagy megőrzése, tehát a gyógyulás vagy a megelőzés. Ebből adódóan az egészségturizmuson belül elkülöníthető, a gyógyturizmust és a wellness turizmust akkor is, ha színterei nálunk sokszor megegyeznek (pl. gyógyfürdő, gyógyszálló, vagy termálfürdő). Manapság, elsősorban német és osztrák területen terjednek a medical - wellness szolgáltatások, amelyek orvosi programok és felügyelet mellett zajlanak.

Sanus per aquam Magyarországon a „spa” fogalmát a fogalma erősen kötődik a termális vizeket használó létesítményekhez, de nemzetközi alkalmazhatósága érdekében, általánosan használjuk, ezért a látogatók fizikai, biológiai és mentális jobbulását célzó szolgáltató helyeket többnyire „spa”-nak hívjuk. Ezért többségében nem különülnek el a gyógy, - és a wellness turizmus intézményei, melyekben a vendégek megpihenhetnek, felélénkülhetnek, gyógyulhatnak, egészségesebbé, fiatalabbá, szebbé és kiegyensúlyozottabbá válhatnak.

A gyógyturizmus és annak fejlesztése, valamint a kezelések állami támogatása Magyarországon a gyógyturizmus az állandó lakóhelyen kívül, gyógyüdülőhelyen vagy gyógyászati létesítményben való ideiglenes - de meghatározott minimális idejű - tartózkodás, amelynek célja orvosi gyógymódok alkalmazásával valamilyen meglévő betegség gyógyítása. Ezt a célt szolgálják a gyógyturizmus létesítményei, gyógyvizes szolgáltatásokra épülő gyógyfürdők és szállók, valamint a gyógybarlangok és klimatikus gyógyhelyek, amelyekben tehát egyaránt kínálnak a vendégnek egészségügyi, orvosi, illetve turisztikai szolgáltatásokat.

A gyógyturizmus magyarországi színhelyei (ahol a 74/1999. (XII. 25 A gyógyturizmus magyarországi színhelyei (ahol a 74/1999. (XII. 25.) EüM rendeletnek megfelelően természetes gyógytényezőket alkalmaznak): Gyógyhelynek minősített település: Olyan települések vagy település része, amelyek különleges természetes alapú gyógyhatású adottságokkal rendelkeznek, valamint biztosítottak a gyógytényezők hasznosításához szükséges létesítmények és a megfelelő turisztikai infrastruktúra: -gyógyfürdőhely, klimatikus gyógyhely. Gyógyfürdő: minden olyan létesítmény, amely gyógyvíz, gyógyiszap vagy egyéb természetes gyógyító tényező (pl. széndioxid gáz) felhasználásával fürdőkezelést nyújt. Gyógyszálloda: Az a szálloda, amely megfelel a szállodára előírt követelményeknek, továbbá vendégei számára főként természetes gyógytényező alkalmazásával saját gyógyászati részlegén önálló vagy más gyógyintézet kiegészítő szolgáltatásainak bevonásával, orvosi ellenőrzés mellett terápiás lehetőséget biztosít, és megfelel a természetes gyógytényezőkről szóló foglalt feltételeknek. Gyógybarlangnak Éghajlati gyógyintézet, klímagyógyintézet Gyógyüdülő Gyógyvíz-ivócsarnok Gyógyfürdőkórház Szanatórium Mozgásszervi betegeket ellátó nappali kórház

Az Egészségbiztosítási Alapból támogatott ellátások Az egészségbiztosítás szolgáltatásaira jogosultak Biztosítottak Kizárólag egészségügyi ellátásra jogosultak (Megállapodás alapján szerzett jogosultság az egészségbiztosítási ellátásokra) Külföldiek ellátásra jogosultsága Az egészségbiztosítási ellátásokra való jogosultság igazolása TAJ kártya Igazolás egészségügyi szolgáltatásra való jogosultságról Európai Egészségbiztosítási Kártya

Rehabilitációs ellátások Magyarországon Az orvosi rehabilitáció az egészségügyi ellátó rendszer része. Magyarország gyógyvizekben gazdag természeti adottságait hasznosító fürdőkben nyújtott ellátások, gyógyulási lehetőségek egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a betegek és a kikapcsolódásra, felüdülésre vágyók körében. A fürdőgyógyászati ellátások rehabilitációs ellátásban betöltött jelentőségére tekintettel, egyes ellátások társadalombiztosítási támogatással is igénybe vehetők. A fürdőgyógyászati ellátás az orvosi rehabilitációs ellátások közé tartozó gyógyászati ellátás, amelyet főként a krónikus reumatológiai, ortopédiai, neurológiai illetve érbetegségek funkciójavítását szolgáló rehabilitációs kezeléseknél alkalmaznak.

A gyógyászati ellátások társadalombiztosítási támogatása A támogatáshoz valamennyi alábbi feltétel együttes teljesülése szükséges: Olyan gyógyászati ellátás árához jár támogatás, amely ellátások körét a jogszabály meghatározza, és a gyógyászati ellátás – tb támogatással történő – rendelésére jogosult szakorvos a rendelés szakmai szabályait betartva rendeli, és az egészségbiztosítási pénztárral – támogatott gyógyászati ellátás nyújtására – szerződést kötött szolgáltatónál veszi igénybe az ellátást a beteg. Az egészségbiztosító kizárólag olyan közfürdővel köt szerződés a fürdőgyógyászati ellátások támogatására, amelynek van medencéje, zárt területen működik, és a szolgáltatónak a társadalombiztosítás által támogatható fürdőgyógyászati ellátások közül legalább négyfajta ellátás nyújtására van működési engedélye.

Támogatott gyógyászati ellátást nyújtó szolgáltatók A társadalombiztosítási támogatással rendelhető gyógyászati ellátások támogatásának mértékét a 23/2007. (V. 18.) EüM rendelet határozza meg. Támogatott fürdőgyógyászati ellátások • gyógyvizes gyógymedence • gyógyvizes kádfürdő • iszappakolás • súlyfürdő • szénsavas fürdő • orvosi gyógymasszázs • víz alatti vízsugármasszázs • víz alatti csoportos gyógytorna • komplex fürdőgyógyászati ellátás* • 18 éves kor alatti csoportos gyógyúszás *A komplex fürdőgyógyászati ellátás négy fürdőgyógyászati ellátásból és ezzel együtt a gyógyfürdő szakorvosa által meghatározott fizikoterápiás kezelés fajtából áll.

A gyógyászati ellátások rendelésére jogosult orvosok köre Az egészségbiztosítás keretében igénybe vehető gyógyászati ellátásokat csak szakorvos rendelheti, azonban az egészségbiztosító által nem finanszírozott egészségügyi szolgáltatónál (magánrendelésen) még a szakorvos sem rendelhet társadalombiztosítási támogatással kiszolgált gyógyfürdőkezelést. A fürdőgyógyászati ellátások támogatással történő rendelésére jogosult még a komplex fürdőgyógyászati ellátás nyújtó szolgáltató szakorvosa, azzal, hogy az ellátás rendeléséhez kapcsolódó vizsgálatért nem kérhet a betegtől térítést. A fürdőgyógyászati ellátásokat (vagyis a csoportos gyógyúszáson kívüli, támogatott gyógyászati ellátásokat) kizárólag a finanszírozott egészségügyi szolgáltató reumatológus, fizioterápiás, ortopéd valamint mozgásszervi rehabilitációs szakorvosa rendelheti.

A Magyar Államkincstárnak az Egészségbiztosítási Alap számára biztosított a költségvetéseiben a kiadások terveinek és a tényeknek alakulása 2006 -2010 közötti években (ezer Ft-ban): 2006 –évi tényleges kifizetés 5 163 046 Ft volt, a 2007 –évi terv 5 800.0 Ft ezzel szemben a tény 4,540 millió Ft ( -22%). 2007-évi terv 5 870 000 Ft, a tényleges teljesítés 4 532 812 Ft (-21.7%) volt. 2008-ban 6.550 000 F kiadással számolt a terv, és a tényleges kifizetés 3 902 479 Ft –volt. 2009-évben 4 627 300 Ft-ot tervezett a Magyar Államkincstár az OEP számára a gyógyfürdő és egyéb gyógyászati ellátások finanszírozására, melyből a teljesítés 4 087 563 Ft –volt (-12,7%). 2010 –évi költségvetésében már csak 3,8 Mrd Ft –ot terveztek, ami várhatóan nehéz helyzetbe hozza majd, a gyógyfürdő ellátásokat nyújtó intézményeinket. Tehát 4 év alatt a tervezett összegek 2 Mrd –al, a tényleges kifizetések 1 Mrd Ft-al csökkentek.

A szolgáltatások és igénybevevőik 1.

A szolgáltatások és igénybe vevőik 2.

Külföldiek egészségügyi ellátása Magyarországon Főszabály: Külföldi személy jelenleg fizetőkötelezettség mellett veheti igénybe az ellátásokat Magyarországon (87/2004. ESzCsM rendelet, 2.§). Sürgősség esetén ellátási kötelezettség van (1997. évi CLIV törvény 243.§ (3) bekezdés), de fizetni ezért is kell. Kivétel: Magyar biztosítással rendelkezik, Egyezményes országból érkező külföldi, az egyezmény szabályai szerint jogosult az ellátásokra, EU tagállamban biztosított, akkor 1408/71-es szabályai szerint jogosult az ellátásokra (nyomtatvány, kártya!).

Az ellátások finanszírozása Ellátásra jogosult külföldi esetében az OEP-finanszírozás a magyar biztosítottak után járó árakon történik (azonos elbírálás). Az OEP ezen költségeket elszámolja az Unió biztosítóival. A fizetőkötelezettség mellett ellátott külföldiek után az ellátási díjakat a szolgáltató határozza meg. (Nem lehet diszkriminatív és csak a szabad kapacitás terhérekötelező betegsorrend – lásd a következő dián.) A koordinációs rendeletek lehetőségeit kihasználva: Biztosítók közötti együttműködés keretében OEP finanszírozás! Közvetlen megállapodások a magyar szolgáltatók (szövetség, egyesület) és a külföldi biztosítók között: A többletszolgáltatásokért magasabb díj meghatározható

Az ellátások finanszírozása Ellátásra jogosult külföldi esetében az OEP-finanszírozás a magyar biztosítottak után járó árakon történik (azonos elbírálás). Az OEP ezen költségeket elszámolja az Unió biztosítóival. A fizetőkötelezettség mellett ellátott külföldiek után az ellátási díjakat a szolgáltató határozza meg. (Nem lehet diszkriminatív és csak a szabad kapacitás terhérekötelező betegsorrend – lásd a következő dián.) A koordinációs rendeletek lehetőségeit kihasználva: Biztosítók közötti együttműködés keretében OEP finanszírozás! Közvetlen megállapodások a magyar szolgáltatók (szövetség, egyesület) és a külföldi biztosítók között: A többletszolgáltatásokért magasabb díj meghatározható

A Dél –Alföldön jelenleg folyó kiemelt fürdőfejlesztések: "HÓD-SPA" élményfürdő komplex fejlesztése Hódmezővásárhelyen*910 592 893 Ft Orosháza-Gyopárosfürdő az "Alföld Gyöngye" Komplex gyógy-turisztikai fejlesztés*754 800 000 Ft Az épület bővítése, wellness szolgáltatások kialakítása a Tisza-parti Termálfürdőben Tiszakécskén*342 429 000 Ft Erzsébet Mórahalmi Gyógyfürdő fejlesztése*440 000 000 Ft A Makói Gyógy- és Termálfürdő komplex gyógy- és egészségturisztikai fejlesztése, 1593 307 000 Ft A kiskunmajsai Jonathermál Zrt.gyógy-és élményfürdő kapacitásának komplex fejlesztése 784 000 000 Ft Gyulai Várfürdő - Egészségturizmus fejlesztési projekt1 500 000 000 Ft Újszegedi Fürdőkomplexum fejlesztése3 580 500 000 Ft Dél-Alföld összesen 9 905 628 893 Ft

Köszönöm figyelmüket!