E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R 20 éves a Fogd a Kezem Alapítvány 2011.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Elvándorlás a gazdasági műszaki területen
Korai fejlesztés, korai intervenció tapasztalatai Biztos Kezdet mentorképzés Velence Meszéna Tamásné Apáczai Nevelési és Általános Művelődési Központ.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
KLASZTER A FOGYATÉKOS EMBEREKÉRT Szakmai konferencia Pécs, szeptember
A koragyermekkori intervenció múltja, jelene és remélt jövője
Rehabilitáció és dementia
A Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ szerepe a komplex rehabilitációban Balog Lajos Rehabilitációs főreferens,foglalkoztatási szakértő
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
dr. Juhász Péter Fogyatékosságügyi és Rehabilitációs Főosztály
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
Alapinformációk az átmenetben nyújtott munkaerőpiaci szolgáltatásról Munkaerőpiaci szolgáltatás az iskola és a munkaerőpiac közötti átmenetben.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
A gyógypedagógus-képzés a bolognai folyamat tükrében
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
A fogyatékosságügy és a védőnői, házi gyermekorvosi ellátás kapcsolata
SNI együttnevelés törvényi szabályozása és intézményi gyakorlata 2012
E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R Életminőség.
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar gyógypedagógus szakvizsga
NYME-AK Neveléstudományi Intézet Gyógypedagógia Intézeti Tanszék Állatasszisztált terápiák a gyógypedagógiai rehabilitációban Témavezető: Taufer Ildikó.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Fogd A Kezem Alapítvány
2008. december 10. Látássérült személyek elemi és foglalkozási rehabilitációja programzáró konferencia december 10.
A szülő szerepe Dr Sólyom Enikő Konszenzus tanácskozás a korai fejlesztés és neurohabilitáció kérdéseiről Május 4-5. Seregélyes.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
"Legyen az esély egyenlő ..."
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
P E D A G Ó G I A I K A R. Alapképzési (BA) s z a k o k Nappali tagozat SzakKöltségtérítésKépzési idő (félév) Andragógia Ft6 Gyógypedagógia 110.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
DE BTK Neveléstudományok Intézete Neveléstudományi MA.
Fogyatékosok gondozása
A szociális képességek fejlesztése módszertana
A PROTOKOLLOK SZEREPE A PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATI FELADATOK ELLÁTÁSÁNAK TÁMOGATÁSÁBAN (TÁMOP B) Szitó Imre fejlesztéskoordinátor, főmunkatárs EDUCATIO.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Információs nap szeptember 8..
A PEDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLATOK MEGÚJULÁSÁNAK SZAKMAI TÁMOGATÁSA, EREDMÉNYEI (TÁMOP B) Kapcsáné Németi Júlia szakmai vezető.
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Korai fejlesztés fontossága
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
Működését meghatározó törvények,rendeletek évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről -15/2013-as EMMI rendelet a szakszolgálati intézmények működéséről.
A szakszolgálatok működése, távlatok. Kezdet 1800-as évek: Első gyógypedagógiai intézmények 1899: Psychophysikai Laboratórium 1900: Gyógypedagógiai tanárképzés.
Wiegersma: a tanácsadás szintjei
Kistérségi szociális gondozó-ápoló képzés United Way Kisalföld Alapítvány Kistérségi szociális gondozó-ápoló képzés United Way Kisalföld.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
2008. június 16.foglalkozási rehabilitációs képzés1 Foglalkozási rehabilitációs képzés az ELTE GYFK-n ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
Az Alapítványról A Gézengúz Alapítvány győri tagozataként 1993 óta látjuk el Győrben a születési károsult csecsemőket és kisgyermekeket. Gyógyító, egészségügyi,
„KAPASZKODÓ” SZOCIÁLIS BÖRZE
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Pécs, DECEMBER 15. Szellő János DDRMK FRO osztályvezető
Ágazatközi együttműködés
DE BTK Nevelés- és Művelődéstudományi Intézet
ÚJ KIHÍVÁSOK, KAPCSOLÓDÁSI PONTOK A FOGLALKOZÁSI REHABILITÁCIÓBAN, KIEMELTEN A FOGYATÉKKAL ÉLŐKRE DECEMBER 18.
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Előadás másolata:

E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R 20 éves a Fogd a Kezem Alapítvány Dr. Papp Gabriella Bölcsőtől a sírig?!

2 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R A magyar gyógypedagógiai tradíció 1. •Pedagógia- és pedagógusdefiníciónál tágabb •Komplexebb •Kora gyermekkortól az öregkorig, teljes életspektrum •Tudományként nem a neveléstudomány része (vö. Paul Moor) •Tágabb értelemben vett, komplex embertudomány

3 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R A magyar gyógypedagógiai tradíció 2. Tóth Zoltán ( ) december Tóth Zoltánnál a gyógypedagógia része a fogyatékosügyi társadalompolitika

4 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R A gyógyító-neveléstudomány diszciplínáinak rendszere Általános gyógypedagógia Általános gyógyító neveléstan Alkalmazott gyógyító neveléstan Alkalmazott oktatástan Általános fogyatékosságügyi társadalompolitika A fogyatékosságok oktatástana Törvényszéki gyógypedagógia Gazdasági gyógypedagógia

5 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R A magyar gyógypedagógiai tradíció 3. Bárczi Gusztáv Bárczi a,,bölcsőtől a sírig" kísérésről beszél

6 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R A magyar gyógypedagógiai tradíció 4. Göllesz Viktor „A megsegítés komplex kérdésének… felismerését, megfogalmazását… Bárczi Gusztávnak (1959) köszönhetjük, kinek egész életműve, munkássága kinek egész életműve, munkássága a gyógy-pedagógia ’rehabilitációs’ szemléletének kifejlesztésére a gyógy-pedagógia ’rehabilitációs’ szemléletének kifejlesztésére való törekvéssel volna jellemezhető.” (Göllesz Bárcziról, 1985)

7 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R A magyar gyógypedagógiai tradíció 5. Mesterházi Zsuzsa,,nevelési, terápiás és rehabilitációs dominancia"

8 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R A magyar gyógypedagógiai muníció •„Ez a tágabb értelmű önmeghatározás, a,,gyógypedagógia" elnevezés mint tudomány és mint szakterület főfogalomként történő megjelölése, az időközben igen szerteágazóvá és differenciálttá vált tevékenységi kör és kompetenciák egy egyre táguló értelmű fogalom alatt tartása mára szinte egyedülállónak mondható európai viszonylatban, a fogalmat tucatnyi különféle súlypontú pedagógia megnevezésére felaprózó országok képviselői közül sokan tekintenek emiatt megbecsüléssel a magyar hagyományra (ld. pl. Albrecht 2007). „ Zászkaliczky

9 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R A ma kihívásai … •Horizontális és/vagy vertikális tudás •A (gyógypedagógus) szakemberek nem csak a populáció, hanem egy másfajta szempont mentén is specializálódnak (pl. köznevelési, szociális-, egészségügyi szféra vagy korai gondozás, köznevelés, foglalkozási rehabilitáció)

10 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R A ma kihívásai … •Nem a (gyógypedagógus) szakember, hanem a képzés(ek) által közvetített tudásrendszer univerzális

11 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R A ma kihívásai … •„Ki milyen szinten végzett?" •„Ki milyen szakképzettségű?” •A pedagógiai kísérés, diagnózis, terápia, nevelés, oktatás, rehabilitáció, foglalkoztatás hálózata kívánta intézmény- és szakembergárda

12 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R A ma kihívásai … A fogyatékos személyek szükségleteit szem előtt tartva, szolgálva képesek vagyunk-e a szakmai feladatainkat a teljes horizontot is látva végezni (vö. korai gondozás, szülő szerep, intézményi ellátás, pályaválasztás, továbbtanulás, munkaerőpiac, önrendelkezés, participáció stb.); egymással együttműködve dolgozni a különböző szférákban; egymással együttműködni a különböző szakképzettségek ellenére; az eredetei szakmai szándékot következetesen végig vinni finanszírozási nyomások ellenére; összehangolni különböző (jogi) rendelkezéseket; megtalálni, elfogadni gyökereinket; alkotni/befogadni, éppen mire van szükség?!

13 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R

14 E Ö T V Ö S L O R Á N D T U D O M Á N Y E G Y E T E M B Á R C Z I G U S Z T Á V G Y Ó G Y P E D A G Ó G I A I K A R Köszönöm szépen a figyelmet!