A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, 2011. január 14.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
ÚJ TENDENCIÁK A MAGYAR SZAKKÉPZÉSBEN
A TÁMOP projekt hasznosulása egy tagiskolában Kazincbarcika, TÁMOP / Országos Egyházi TISZK.
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
A Szociális Ágazati Portál (SZÁP)
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Somogy Megyei Intézményfenntartó Központ
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Szakképzés-szervezési Kiemelkedően Közhasznú Nonprofit Kft.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Az EU-s projektek fenntartási tapasztalata a JNSZ TISZK-ben Országos Egyházi TISZK Zárókonferencia Kazincbarcika
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
A szakképző iskolai intézményrendszer változásai és új képzési utak
Andragógia MA Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományok Intézete.
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
A TÁMOP projekt cél-és feladatrendszere, kapcsolata a TÁMOP 4
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
TISZK-ek Miért kellettek, és miért kellenek? Múlt, jelen, jövő Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Marcali, május 18.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Iskola Tagjai: RFKB Támogatások Iskola 1500 fő Képzési irány, arány Önkormányzati fenntartó Szakképzés szervezési társulás (költségvetési szerv) mint.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
A SZAKKÉPZÉSI MUNKA KORSZERŰSÍTÉSE A STRATOSZNÁL TÁJÉKOZTATÓ DIASOROZAT A STRATOSZ KORSZERŰSÍTETT SZAKKÉPZÉSI SZABÁLYZATÁNAK KIDOLGOZÁSÁHOZ KÉSZÜLT: AZ.
A STRATOSZ regionális SZERVEZETI struktúráját megteremtő szervezési projekt előkészítése (2. RÉSZ) ADOTTSÁGAINK FELADATAINK KÖTELEZETTSÉGEINK Készült a.
FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM, MINT A HELYI ÖSSZEFOGÁS FÓRUMA Gödöllő, március 9.
SZAKKÉPZÉS- FEJLESZTÉS NÓGRÁD MEGYÉBEN. A KEZDET tavasza az Oktatási Minisztérium Alapkezelő Igazgatósága pályázatot hirdetett „a szakképzési programok.
A „Nógrád megyei TISZK infrastrukturális fejlesztése” TIOP-3.1.1/08/ című projekt célja Dénes Anita ERFA projekt menedzser.
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
Szakképzés-szervezési
Mi a TISZK? T: Térségi I: Integrált SZ: Szakképző K: Központ.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
A Nógrád TISZK irányítási rendszere
Nagykanizsa és Térsége TISZK Szakképzés – szervezési Kiemelten Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság.
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Évindító Informatikai Szakképzési Fórum
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
A szakképzés helyzete Magyarországon
Együttműködési lehetőségek a kompetencia alapú oktatás elterjesztése érdekében Tuza Tibor Balogh Tibor.
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
Új szakképzési koncepció – az OE TISZK helye a kialakuló új rendszerben.
Országos Egyházi TISZK Szakképzés-szervezési Kiemelkedően Közhasznú Nonprofit Kft.
Középtávú szakképzési koncepció Borsod-Abaúj- Zemplén Megyében Egységes szerkezetű TISZK-ek létrehozásának lehetősége Előadó: Dr. Simon Csaba Ph. D. mb.
„A” munkacsomag bemutatása Képzésfejlesztési javaslatok, finanszírozási alternatívák
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
2008. június 12. MÁV Baross Gábor Oktatási Központ.
A gazdaság szerepvállalása a képzési és beiskolázási szerkezet alakításában Budapest április 29. Dr. Szilágyi János.
Új esély: szak- és felnőttképzés a határ mentén Aktuális szakképzés - szervezési feladatok a törvényi változások és a TÁMOP3.2.2 kapcsán Környei László.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Nemzetközi és országos koordináció az életpálya- tanácsadás területén szeptember 15. WS5 Borbély-Pecze Tibor Bors, PhD programvezető
Matókné Misóczki Mária Projektigazgató Szekszárd
Előadás másolata:

A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.

A kérdésfelvetés indokoltsága •A szak- és felnőttképzés, felnőttoktatás költséghatékony és munkaerő-piacközpontú szervezése közép-, illetve hosszútávon; •Átalakult szakképzési szerkezet (TISZK-ek); •A TÁMOP pályázati kiírásokban meghatározott fenntartási kötelezettség. 2

NFÜ kutatás Tanulmány a TÁMOP projektek keretében létrehozott Térségi Integrált Szakképző Központok projektidőszak utáni fenntarthatóságáról március 31. 3

A fenntarthatóság Az 1083/2006 EK rendeletet alapján kötelező: •A TISZK-szintű szolgáltatások fenntartása 3 évig, azaz a „kialakított közösségi funkciók száma” indikátor további teljesítése; •A TISZK működtetése 5 éven keresztül  a jogi forma és az irányítási struktúra változhat, azaz a TISZK-modell és a menedzsment szervezet átalakítható; •Évente Projekt Fenntartási Jelentés benyújtása; •Dokumentáció őrzése 10 évig. 4

Az NFÜ kutatás módszertana •Dokumentumelemzés: o Jogszabályok;  A TISZK-ekre vonatkozó országos és helyi szabályozó dokumentumok elemzése; o Demográfiai adatok; o Beiskolázási trendek; o Helyi stratégiák, RFKB döntések; o Lehetséges támogatási források; o Projektek adatlapjai, PIK-ek. •Interjús és kérdőíves adatfelvétel: o Intézmények: teljes körű o Fenntartó, TISZK-vezető: 14 (modell-reprezentativitás) 5

TISZK-modellek •I. modell:Kizárólag önkormányzatok által létrehozott szakképzés-szervezési társulás; •II. modell:Nem önkormányzati fenntartó által létrehozott szakképzés-szervezési társulás; •III. modell:Alapozó és szakképző évfolyamok szétválasztásán alapuló modell; •IV. modell:Integrált intézmény (holland modell); •V. modell:Szakképzés-szervezési társaság; •VI. modell:Önkormányzati fenntartók által alapított szakképzés- szervezési társulás és többcélú kistérségi társulással és/vagy felsőoktatási intézménnyel és/vagy nem állami és/vagy nem önkormányzati intézményfenntartóval között érvényes megállapodás alapján működő TISZK; •VII. modell:Önkormányzati fenntartók által alapított szakképzés- szervezési társulás és nem önkormányzati fenntartók által létrehozott nonprofit társaság között érvényes megállapodás alapján működő TISZK. 6

Regionális Szakképzés-fejlesztési Stratégiák •7 régióból 5-ben középtávon (2013-ig vagy 2015-ig) határozták meg a szakképzés-fejlesztés prioritási területeit, céljait, eszközeit és elvárt eredményeit. „A TISZK rendszer létrejötte – úgy tűnik – hosszú időre meghatározza a hazai szakképzés szerkezetét” (ÉM Stratégia) •A régiók nincsenek egy véleményen a TISZK-RFKB kapcsolatot illetően, csak egy ponton értenek egyet: o RFKB koordinációs szerepe (szakképzés irányainak és arányainak meghatározása) 7

Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok • Nem megfelelő az RFKB-k képzési kínálattal kapcsolatos jogosítványainak szabályozása (TISZK-vezetők, intézményvezetők, fenntartók szerint) • Nincs egységes döntési módszertan, és a döntések időben eltolódnak. 8

Jogszabályi felülvizsgálat szükséges! Csak új szakképzés-felnőttképzési stratégia alapján! 9

•Szakmacsoportos alapon szerveződő TISZK o (2-3) szakmacsoportban látnak el szak- és felnőttképzési feladatokat területi korlátozás nélkül (országos beiskolázással); o Elsősorban a drága, komoly technikai felszerelést igénylő és nem tömeges képzések esetében indokolt; o Nélkülözhetetlen a megfelelő kollégiumi ellátás. •Területi alapon szerveződő TISZK o Eredeti integrációs szándék szerint; o Szakmacsoportok száma nem korlátozott; o Minimális tanulólétszámot meg kell határozni. 10 A TISZK-ek „ideális” üzemmérete

A TISZK-ek mint fenntartók? •A TISZK-ek mint fenntartók: o A szakképzés feladatfinanszírozása a TISZK-hez kerül; o Piaci alapú, közös erőforrás-gazdálkodás a TISZK-en belül. •A TISZK-ek mint módszertani központok: o A TISZK az iskolái működését szakmailag felügyeli; o Emellett akkreditált vizsgaközpont is; o Nincsenek fenntartói jogosítványai a TISZK vezetésének. 11

A TISZK-ek jövőbeni szerepei Alternatívák a fejlesztéshez – Mit tudnak nyújtani a TISZK-ek a jövőben? • A TISZK, mint szabad erőforrás-felhasználó, hasznosító; • A TISZK, mint infrastruktúra és tárgyi eszköz szolgáltató; • A TISZK, mint felnőttképzési és felnőttoktatási szereplő (belső képzésszervezés is); • A TISZK, mint rendezvényszervező; •A TISZK, mint szakmai-pedagógiai szolgáltató. 12

TISZK-ek jövője az új Közoktatási törvény vitaanyaga szerint •TISZK – többcélú közoktatási intézményre vonatkozó szabályozás szerint működnének; •A szakképzési tevékenység koordinálása a kistérségi, megyei vagy régiós gazdasági szempontok szerint történne. Forrás: 13

14

Köszönöm a figyelmet! Bogdány Zoltán 15