Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy innováció nyomában
Advertisements

Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Alcím mintájának szerkesztése Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Közoktatási koncepció „Budapest– modell”. Fővárosi Közoktatási koncepció Széll Kálmán Terv Magyar Munka Terv Új Széchenyi Terv Köznevelési törvény Fehér.
A TÁMOP projekt intézményi hatásai a Somogyi TISZK-ben Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes Kispéter Sándor Főigazgató-helyettes.
Tehetséggondozás a gyakorlatban Opening Doors Program ( )
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
A TISZK-ek fenntarthatósága 1 Budapest, január 14.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
A STRATOSZ, ÉVI SZAKKÉPZÉSI FELADATAINAK ÁTTEKINTÉSE, SZERVEZÉSI-, ÉS FELADAT-STRUKTÚRA Dr. G. Tóth Károly STRATOSZ központi szakképzési koordinátor.
Készítette: Grolyóné Szabó Éva május10.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Sellyei kistérség közoktatási helyzetkép
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
AZ ORSZÁGOS EGYHÁZI TISZK KÜLDETÉSE. A fenntartók elvárásai a TISZK, a Felügyelőbizottság és az intézmények felé Olyan szakképzési intézményrendszeri.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Szép őszi napot kívánok!. MÉRFÖLDKŐ NAP NOVEMBER 4. Helyszín: Villa Pelikán télikertje (9700 Szombathely, Deák F. u. 3.)
Az EU-s projektek fenntartási tapasztalata a JNSZ TISZK-ben Országos Egyházi TISZK Zárókonferencia Kazincbarcika
Kutatás-fejlesztésért Felelős Tárca Nélküli Miniszter Hivatala Miniszterelnöki Hivatal Dr. Kolber István, államtitkár Az első Nemzeti Fejlesztési Terv.
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
TISZK informatikai rendszerek MS alapon
FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI NAPOK
Irányváltások a területfejlesztés intézményrendszerében 1Területfejlesztők Napja Balatonkenese.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság tevékenysége Horváth Gyula.
Térszervezés a közoktatásban a statisztikai adatok tükrében A hazai helyzet reform előtt és után Gyimesi Péter MTA KRTK RKI Dunántúli Tudományos Intézet.
A Z OKTATÁS SZOLGÁLATÁBAN A MÉREI FERENC Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet valamint a FOK Fővárosi Oktatástechnológiai Központ Szolgáltató.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TISZK-ek Miért kellettek, és miért kellenek? Múlt, jelen, jövő Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Marcali, május 18.
A szakképzés tapasztalatai a Büttner Kft-nél Dr. Büttner Tamás Ügyvezető igazgató SzaSzeT Konferencia Marcali
A TISZK SZEREPE A SZAKKÉPZÉS SZERVEZÉSÉBEN, A TISZK-BEN REJLŐ LEHETŐSÉGEK Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ (1146 Budapest, Thököly.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Iskola Tagjai: RFKB Támogatások Iskola 1500 fő Képzési irány, arány Önkormányzati fenntartó Szakképzés szervezési társulás (költségvetési szerv) mint.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
A nagyvárosi intézményhálózat működtetése
A szakképzés jelene és jövője 7. Nevelésügyi Kongresszus augusztus 27. Dr. Szenes György főtitkár.
„Szemléletváltás az oktatásban” Az Igazgyöngy Alapítvány pályázata.
2009. február 4. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke TISZK az egészségügyi szakképzésben Budapesten.
CÉL BÁRKI, BÁRHONNAN RÉSZESE LEHESSEN A HAZAI KÖNYVTÁRI RENDSZER SZOLGÁLTATÁSAINAK KSZR = AZ ODR KIEGÉSZÍTÉSE, AMELY BIZTOSÍTJA AZ ORSZÁGOS SZOLGÁLTATÁSOK.
A STRATOSZ ÁLTAL GONDOZOTT SZAKMÁK A DÉL-DUNÁNTÚLI RÉGIÓ SZAKKÉPZŐ ISKOLÁIBAN STRATOSZ szakképzési konferencia október 17. Velence.
SAVARIA TISZK - működés tapasztalatai - Salgótarján, december 12.
Szakképzés-szervezési
Mi a TISZK? T: Térségi I: Integrált SZ: Szakképző K: Központ.
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Nagykanizsa és Térsége TISZK Szakképzés – szervezési Kiemelten Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság.
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
Kistérségek periódusra vonatkozó fejlesztési tervei 2006.
Évindító Informatikai Szakképzési Fórum
A szakképzés helyzete Magyarországon
Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Kamarai előadás március 2.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Közoktatási megállapodások. Módosítás OM, Oktatási Hivatal ellenőrzések Szakmai ellenőrzés 2011-től?
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
INTEGRÁCIÓ A SZAKKÉPZÉSBEN (avagy TISZK?)
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
Középtávú szakképzési koncepció Borsod-Abaúj- Zemplén Megyében Egységes szerkezetű TISZK-ek létrehozásának lehetősége Előadó: Dr. Simon Csaba Ph. D. mb.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
2008. június 12. MÁV Baross Gábor Oktatási Központ.
18 éves tankötelezettség A probléma és a kutatás rövid bemutatása Mártonfi György Budapest január 27.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
A gazdaság szerepvállalása a képzési és beiskolázási szerkezet alakításában Budapest április 29. Dr. Szilágyi János.
Új esély: szak- és felnőttképzés a határ mentén Aktuális szakképzés - szervezési feladatok a törvényi változások és a TÁMOP3.2.2 kapcsán Környei László.
A szakképzés helyzete az iskolafenntartó szemüvegén keresztül
KISTELEPÜLÉSEK ÉS KISISKOLÁK – TÁRSULÁSOK 2. szekció Jankó Krisztina Ph.D jelölt Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Budapest, november 30.
Munkaerő-piaci képzések megközelítése. Törvényi változások n a szakképzésnek és a felnőttképzésnek a munkaerő-piaci igényekkel való összehangolása, n.
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Előadás másolata:

Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája Szombathely, október 14.

Kellenek-e nekünk a TISZK-ek? VEGYÜK SORRA A CÍM SZAVAIT! •Mi az a „TISZK”? •Ki az a „mi”? •Kellenek-e – azaz milyen alternatívái vannak?

Mi az a TISZK? – I. Nem a definíció a lényeges –Sokféleség – továbbra is „széttartó” az intézményrendszer •Méret (hány iskola /2, 30/, hány diák / /, hány fenntartó 1-15, lefedett terület /pl. az iskolák által lefedett konvex sokszög /egy kistérség-az egész ország) •Modellek – Legalább 4 gyakori és, nagyon eltérő modell (I – önkormányzati társulás, III. egy intézmény IV. – küldő-fogadó iskolák, V – társaság /kft., zrt./) Most akkor mi az, hogy TISZK?

A 84 TISZK tanulólétszám szerinti megoszlása

A TISZK-ekbe bevitt iskolák száma N=75

Mi az a TISZK? – II. •Térségi? –Egy város – több TISZK, Egy város – egy TISZK, Több város – egy TISZK, –kistérség, 1/3-1/2 megye, megye, több megye, Megyeszékhely vs környező kisvárosok, Országos Egyházi TISZK, Duna-Tisza-Rába-Körös… •Integrált? – intézmények integrált működése, TISZK-szintű szolgáltatások, Valódi és Mű-TISZK-ek •Szakképző Központ? (v.ö. RKK)

Ki az a „mi”, akinek kell vagy nem kell a TISZK? •A szereplők viszonya a TISZK-hez –Államigazgatás (2 tárca!) –Fenntartók (önkormányzat, egyház, alapítvány, minisztérium stb. – modell!) –TISZK-menedzsment (modell!) –Intézményvezető (lásd később) –Pedagógusok –Iskolahasználók (diák, gyerek) –Gazdaság szereplői, gyakorlóhelyek

Kellenek? I. Miért lettek TISZK-ek? •Szétszabdaltság, sok fenntartó, sok intézmény –elaprózódik a pénz a fejlesztéseknél –sok párhuzamosság, kis csoportméret –kis intézmény – kis HEF – alacsony minőség –helyi (politikai) érdekek prioritása a szakmai- pedagógiai érdekkel szemben, valamint… –…a munkaerőpiac igényeivel szemben –KONCENTRÁCIÓRA VAN SZÜKSÉG

TISZK-történet dióhéjban (Alakul a koncepció, de nem alakul ki) •2003 •2004 •2005 •2006 •2007 •2008 •2009 •2010 •?

Kellenek? II. Alternatívák MÁRMINT A FŐ CÉLOKHOZ VAN-E ALTARNATÍVA (hatékonyság, szétszabdaltság) •A „régi” intézmény-fenntartási rendszer – szakképző iskola •Területi irányítás – pl. megyei szintű (régió túl nagy, kistérség túl kicsi, járás??) –(pl. Olaszország) •TISZK-ek •?

TISZK, RFKB Egy igazgatói felmérés néhány eredménye, 2009 november •Jó-e Önöknek, hogy egy TISZK tagjai? •Jó-e a magyar szakképzésnek a TISZK- rendszer? •Az RFKB döntései nyomán jobban meg fog- e felelni a képzés a MEP igényeinek? •Hogyan érintette Önöket az RFKB döntése? •TISZK-rendszer vagy megyei szakképzés- irányítás volna jobb?

Az, hogy TISZK keretében működünk, számunkra KEDVEZŐ / KEDVEZŐTLEN Az, hogy a szakképző intézmények TISZK-ekbe tömörültek, a magyar szakképzés számára várhatóan inkább ELÓNYÖS / HÁTRÁNYOS lesz

Az, hogy a szakképző intézmények TISZK-ekbe tömörülnek, a magyar szakképzés számára várhatóan inkább ELŐNYÖS / HÁTRÁNYOS lesz Az RFKB-k döntései nyomán a szakképzés jobban meg fog felelni a munkaerőpiac igényeinek. Inkább IGAZ / inkább NEM igaz

Az RFKB-k döntései nyomán a szakképzés jobban meg fog felelni a munkaerőpiac igényeinek. IGEN - NEM Várhatóan hogyan érinti az Önök beiskolázását az RFKB 2009-es döntése? ELŐNYÖS – KÖZÖMBÖS - HÁTRÁNYOS

TISZK-ek szerveződése helyett inkább át kellene térni a megyei szintű szakképzésszervezésre és irányításra. inkább IGEN - Inkább NEM Az RFKB-k döntései nyomán a szakképzés jobban meg fog felelni a munkaerőpiac igényeinek. Inkább IGAZ / inkább NEM igaz

Tehát akkor kellenek-e a TISZK-ek? Nem igazán. Ők csak trójai falovak, egy sok pénzen alapuló „nagy ötlet” termékei. Kétharmados többséggel nagyon szépen át lehetne alakítani a fenntartást hatékonyabbá, de „ebbe” beletettünk milliárdot + „valamilyen” fenntartási kötelezettség is van. HOGY LEHET EBBŐL KIMÁSZNI? Ez az új csapdahelyzet, ezért van ekkora csönd.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!