A beszédtervezés nehézségei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6. előadás
Advertisements

Készítette: Boros Erzsi
NYELVVÁLASZTÁS A 10B 10C. LEHETŐSÉGEK • EDDIGI NYELV FOLYTATÁSA 12. OSZTÁLY VÉGÉIG • ÚJ NYELV VÁLASZTÁSA ELŐREHOZOTT ÉRETTSÉGI UTÁN.
Az utólagos ellenőrzésre és az előzetes biztosításra épülő rendszerek összehasonlítása dr. Csikesz Tamás.
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
Somogy megyei projektek
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Humánkineziológia szak
A bibliai lecke előkészítése és tanítása (1-2.)
A környezetirányítás jogszabályi háttere
Operációs rendszerek 1. Takács Béla
Élelmiszeripari Ügyvitelszervezési és Gépi Adatfeldolgozó Vállalat
Az új történelem érettségiről és eredményeiről augusztus Kaposi József.
Globális helymeghatározás Zárthelyi dolgozat Relatív helymeghatározás fázisméréssel.
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE 2/  További programozási tételek További programozási tételek 
A tételek eljuttatása az iskolákba
NETIKETT.
Statisztika Érettségi feladatok
Ember László XUBUNTU Linux (ami majdnem UBUNTU) Ötödik nekifutás 192 MB RAM és 3 GB HDD erőforrásokkal.
Műszaki ábrázolás alapjai
5.2. Próbavizsga Próbáld ki tudásod!
A baloldali kék egyenesnek melyik a folytatása? Nézd különböző távolságokból!
: Adós Aladár számláján 2700 dinár tartozás. Elhatározta, a következő naptól a hónap végéig minden nap befizet 150 dinárt, hogy rendezze.
Funkciópont elemzés: elmélet és gyakorlat
WISC-IV gyermek intelligenciateszt
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
1 Szoftverfejlesztési folyamat a gyakorlatban Tamás Árpád – QualSoft Kft
A locke-i azonosságkoncepció értelmezésének problémái Szívós Eszter.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
A dysarthria megjelenési formái a spontán beszédben
Lineáris egyenletrendszerek (Az evolúciótól a megoldáshalmaz szerkezetéig) dr. Szalkai István Pannon Egyetem, Veszprém /' /
10. óra A HIBA -- esetek.
Margitay – Mérnöketika A MÉRNÖKI FELELŐSSÉG -- ESETEK 11. óra.
szakmérnök hallgatók számára
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
Az információ-technológia alapfogalmai
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
Anyák napjára szeretettel… Budaörs, 2013.május 7.
ÜZLETI TERVEZÉS levelező hallgatóknak ÖSSZEFOGLALÁS.
1 Érettségi tájékoztató 2008 Érettségi tájékoztató február 8.
var q = ( from c in dc.Customers where c.City == "London" where c.City == "London" select c).Including( c => c.Orders ); select c).Including(
7. Házi feladat megoldása
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
A „diszes” problémák korai jelei
Bárczi Gusztáv Módszertani Központ 2005/2006.tanév I. félév Csíkvárné Takács Anikó Módszertani Központ vezetője.
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
2013. számadatai A VSA kapcsolatba kerülők száma 1348 fő (ISZM: 44 fő, hozzátartozó: 41 fő) 1248 fő kliens Nő/férfi 307 fő / 977 fő 24 % nő, 76 % férfi.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Az EU környezetvédelmi jogának végrehajtása: az Európai Bizottság és a nemzeti bíróságok szerepe (bevezetés) Budapest, január 11. Koller Péter Európai.
Ellenőrzés, karbantartás, felülvizsgálat
Érettségi eredmények Vizsgázók száma: 114 fő Rendes vizsga: 82 fő Előrehozott vizsga: 32 fő (30+2) Összes értékelt tantárgyi vizsga: 495 Összes.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Készítette: Horváth Viktória
és a Venn-Euler diagrammok
Élelmiszeripari Ügyvitelszervezési és Gépi Adatfeldolgozó Vállalat /12.
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
Rövid ismertető mikrofonnal történő
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Programozási alapismeretek 8. előadás. ELTE Szlávi-Zsakó: Programozási alapismeretek 8.2/  További programozási.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
BEA, GABI, Tini bea Bencsik-Marton Melánia
Kommunikáció típusai.
Előadás másolata:

A beszédtervezés nehézségei 2013. április 25. A beszédtervezés nehézségei Gyarmathy Dorottya Fonetikai Osztály

Spontán beszéd diszharmonikus jelenségek A beszélő előzetes felkészülés nélkül, az adott beszédszituációban rendeli hozzá gondolataihoz a megfelelő nyelvi formát. A makro- és a mikrotervezés folyamatai előzetes tervezés nélkül működnek. A tervezés és a kivitelezés egyszerre zajlik. diszharmonikus jelenségek

Megakadásjelenségek Hibák Bizonytalanságok néma szünet freudi elszólás hezitálás ismétlés töltelékszó nyújtás újraindítás Hibák freudi elszólás grammatikai hiba téves kezdés téves szótalálás sorrendiségi hibák egyszerű nyelvbotlás

A megakadások nyelvészeti jelentősége „…egyfajta ablakok, melyeken keresztül megismerhetővé válnak a tudati működések és a rejtett folyamatok.” (Fromkin 1973)

A megakadásjelenségek gyakorisága 60-as évek: 1000 szavanként 1-2 hezitálás (Garnham et al. 1981) 80-as évek: 100 szavanként kb. 26 hezitálás (Lutz–Mallard 1986) 90-es évek kutatásai: a megakadás-jelenségek növekedése: narratíva: 3,6 db/100 szó (Fox Tree 1995) dialógus: 5,5–8,83 db/100 szó (Bortfeld et al. 2001) magyarra hasonló eredmény (Gósy 2003, Gósy–Gyarmathy 2008)

A megakadásjelenségek a spontán beszéd mintegy egyharmadát teszik ki. FUNKCIÓJUK: a beszélő számára időt biztosítanak a lexikonban való keresésre, önmonitorozásra, a „téves utak” feloldására a hallgató számára a feldolgozáshoz, megértéshez szükséges idő biztosítása

Önmonitorozás Az a személy, aki legjobban felügyeli beszédünket, mi magunk vagyunk. (Levelt 1989) Az ellenőrzés tárgya: a közlés megfelelt-e az eredeti beszédszándéknak, ill. nem tartalmazott-e valamilyen hibát?

Az önmonitorozás fő pontjai A beszélő által szándékolt üzenet lett meghangosítva? Megfelelt a szándéknak az adott forma? A közlés megfelelt a társadalmi elvárásoknak? Tartalmazott lexikai hibát? Előfordult benne artikulációs hiba? Megfelelő volt az artikuláció sebessége, hangereje és folyamatossága? (Levelt 1989)

Az önjavítás folyamata Egyetlen önmonitorozó mechanizmus, mely felel a hiba detektálásáért, a javítás megtervezéséért és végrehajtásáért. (Levelt 1983) megszakítási pont EREDETI KÖZLÉS SZERKESZTÉSI SZAKASZ FOLYTATÁS te tisztában lett- ööö voltál azzal

A megakadások javítása Javítható megakadások: hibajelenségek és a „szóhelyettesítő izé” (Fabulya 2007) Az önmonitorozás nem mindig tökéletes. A hiba javítása az önmonitorozó mechanizmus működésétől és a beszélő döntésétől függ: nem veszi észre  javítatlan a belső monitor észleli  önkéntelen javítás felismeri  tudatos javítás felismeri, de nem akarja/nem tudja javítani

Téves kezdés Nem szándékoltan kiejtett beszédhang vagy beszédhangsorozat, amely azonban nem szó. el kéne menni egy hónapra ta- aztán tanítson menjél el egy izé ehhez a szak- [szakemberhez] akkor egyszer már felvételizt- hát meghallgattak

Téves kezdések javítása 56,35%-át javítják: másnap beszé- mesélik hogy ordibáltam az a véleményem hogy engedé- engedni kell az otthonszülést; 43,65%-ukat nem: bármit rakhatsz a po- szóval ez ilyen fából vaskarika de lehet olyat is kőke- de akkor így föl is kapja a fejét mindenki Javítás ideje: 211,04 ms

Téves szótalálás A szándékolt célszó helyett egy téves találat jelenik meg a közlésben. begipszeltek bokától vagy ööö lábujjtól térdig én nagyon jóra ööö jónak tartom azzal én ööö talán együtt egyet tudnék érteni szakmába vagy ööö elevenbe vágott

A téves szótalálás javítása átlag: 1015,10 ms átlag: 892,33 ms átlag: 581,64 ms átlag: 260,28 ms

Az izé kettős arca Szóhelyettesítő izé: (átlag 260,26 ms) kétezer-ötben csináltuk a izét a Csárdáskirálynőt a személyes élmény hát az hogy te nem a izével fapadossal utaztál Töltelék izé: (átlag 296,07 ms) nekünk akkor az is újdonság volt tudod hogy úgy nyílik valami tehát így izé hogyha kell akkor megbuktatok negyven embert meg izé de ne szívassuk egymást

Az izé javítása arról majd mesélj esetleg az izén kívül voltam annál az izénél a pszichológusnál

Perszeveráció Egy már elhangzott nyelvi elem a közlés későbbi helyén újra megjelenik.

A perszeveráció javítása mutatom a jegyet mégse juta- mutatom be kellett volna fordulni és még a lámpánál lefordu- fulladt van egy házunk, illetve anyóséknak van egy kis házunk háza

Ismétlés egytényezős ANOVA: F(2, 1372) = 16,293; p < 0,001 átlag: 289,22 ms átlag: 261,32 ms egytényezős ANOVA: F(2, 1372) = 16,293; p < 0,001

Újraindítás egytényezős ANOVA: F(2, 272) = 19,152; p < 0,001 átlag: 259,76 ms átlag: 199,82 ms egytényezős ANOVA: F(2, 272) = 19,152; p < 0,001

A javításra szánt idő a vizsgált megakadásoknál egytényezős ANOVA: F(4, 1044) = 28,881; p < 0,001 átlag: 790,72 ms átlag: 277,41 ms átlag: 152,41 ms átlag: 128 ms átlag: 129,18 ms

Összegzés A szerkesztési szakasz, azaz a javítás időtartamát meghatározza az érintett lexéma típusa, a mentális lexikonban elfoglalt helye és kapcsolatrendszere. A javítás időtartama függ attól, hogy mely tervezési szinteken keletkezett probléma. A beszélők önmonitorozási és javítási stratégiái hibatípusonként különböznek.

Köszönöm a figyelmet!