A stratégiai zajtérképek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Zaj és rezgés elleni védelem
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Az új épületenergetikai szabályozás
Társasházi Közös Képviselők Klubja – Csepel ( )
különböző megjelenési formái és alkalmazási területei
Közlekedés és zajtérképezés
KSZGYSZ Konferencia Budapest, április 20.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A látható és kezelhető környezeti zaj
A PÁLYÁZAT Márkus Miklós szakértő Stratégiai zajtérképek és zajcsökkentési intézkedési tervek készítése Székesfehérvár 2013 Zárórendezvény.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
1 A ZAJKIBOCSÁTÁSI HATÁRÉRTÉKEK MEGÁLLAPÍTÁSÁNAK, VALAMINT A ZAJ- ÉS REZGÉSKIBOCSÁTÁS ELLENŐRZÉSÉNEK MÓDJÁRÓL SZÓLÓ 93/2007. ( XII. 18.) KvVM rendelet.
Vezetékjogi nyilvántartás
A környezetirányítás jogszabályi háttere
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Bite Pálné dr. VIBROCOMP Kft
Környezetvédelmi vizsgálatok a KÖZOP beruházások vonatkozásában A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról.
Az állattartó telepek nyilvántartásainak szabályos vezetése
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
A vasúti ágazatot érintő aktuális szabályozási feladatok
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
A FAVI adatszolgáltatásban várható változások
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
2006. június 13.Környezetvédelmi Világnap - aktuális kutatási kérdések a környezetvédelemben 1 Zajtérképezés Magyarországon A stratégiai zajtérkép mint.
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Kővári János országgyűlési képviselő,
A REPÜLÉSI ZAJPANASZOK HÁTTERE Hajdú Sándor tagozatvezető helyettes tudományos főmunkatárs március 12. Járműtechnikai, Környezetvédelmi és Energetikai.
Vasútszabályozási Osztály
A „stratégiai zajtérkép” és a zajtérkép értelmezése
Gyakorlati alkalmazás
Gyakorlati alkalmazás GIS eszközök és alkalmazások.
Márkus Miklós szakértő
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Natura 2000 fenntartási/ fejlesztési tervek készítéséhez nyújtandó támogatás – az ÚMVP-n keresztül -Natura 2000 konferencia – November 22. Makovényi.
Eljárás fajták a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás alá tartozó tevékenységek szerint.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
MKIK MKIK mellett független szervezetként működő Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (TSZSZ) október 9.
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
A hágai ítélet végrehajtásával kapcsolatos tárgyalások jelenlegi helyzete Dr. Kovács György, CSc, főtanácsadó, a Bős-Nagymarosi Tárcaközi Bizottság titkára.
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Szabályozási módszerek Bándi Gyula. A módszertanok rendje Szektorális vagy integrált  az aktuális jogszabály  A jog és állam A környezethasználat beavatkozásaelfogadható.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
4. hét 2007.október 9.. Üzemi zajkibocsátás vizsgálata MSZ Fogalmak:  zajkibocsátási hangnyomásszint L AE : a mérőfelület egy pontjára vonatkozó.
Immisszió Térképezés- Zaj 3. Előadás:
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
Allergének jelölése a nem előre csomagolt élelmiszerek esetében
Tűzvédelmi Műszaki Megfelelőségi Kézikönyv
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
I MMISSZIÓ T ÉRKÉPEZÉS - Z AJ 1. ELŐADÁS 1. RÉSZ Á LTALÁNOS FOGALMAK Készítette: Győrfi András.
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
26/09/20161 Elektronikus számlázás ellenőrzési tapasztalatai Czöndör Szabolcs Elektronikus Kereskedelem Ellenőrzési Osztály.
TFK–ITS–TSZT–TAK–TKR–HÉSZ
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Előadás másolata:

A stratégiai zajtérképek PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 1 A stratégiai zajtérképek Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

Mi is az a „stratégiai zajtérkép”? PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 2 Mi is az a „stratégiai zajtérkép”? Meglévő vagy előre jelzett = zajhelyzetre vonatkozó adatok bemutatásának módja, ahol fel kell tüntetni = a terhelési zajszinteket – napi un. Lden mutatóra, és éjszakai Léjjel mutatóra = a „stratégiai küszöbértékek” túllépésének eseteit (nem határérték, nem hagyományos hatósági eljárás alapját képezi!) = az adott területen a zajhatásnak = az adott területen a zajhatásnak kitett lakóépületek/intézmények számát Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

Mitől „STRATÉGIAI” a stratégiai zajtérkép? PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 3 Mitől „STRATÉGIAI” a stratégiai zajtérkép? Csak a jelentősebb zajforrásokat veszi figyelembe Éves forgalomra és működésre készül Nagyobb összefüggő területre vonatkozó, térségi problémákat kezel – nem városra, hanem agglomerációra készül CÉL: Az intézkedési terv megalapozása STRATÉGIAI TERVEZÉS… Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

1995 évi LIII. törvény (a környezet védelmének általános szabályairól) PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 4 1995 évi LIII. törvény (a környezet védelmének általános szabályairól) a környezetállapot-értékelést környezeti zajra vonatkozóan stratégiai zajtérkép alapján kell elkészíteni az elkészítendő környezetvédelmi programok stratégiai zajtérképekre épülő intézkedési terveket kell, hogy tartalmazzanak Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 5 Jogszabályi háttér 49/2002/EK (Parlament és Tanács) irányelv a környezeti zaj értékeléséről és kezeléséről 280/2004. (X. 20.) Korm. rendelet a környezeti zaj értékeléséről és kezeléséről 25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelet a stratégiai zajtérképek valamint az intézkedési tervek készítésének részletes szabályairól Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 6 Jogszabályi háttér A dokumentálás tartalmi és formai követelményeire vonatkozó jogszabályi előírások: stratégiai zajtérképek dokumentálásával kapcsolatosan a dokumentálással összefüggésben a 280/2004. (X. 20.) korm. rendelet 7. § (2) és a 6. sz. melléklete (a Bizottság részére megküldendő adatok) is. további követelményeket rögzítenek a stratégiai zajtérképek, valamint az intézkedési tervek készítésének részletes szabályairól szóló 25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelet 9.§-ában foglaltak. Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

Alaptérképre vonatkozó dokumentációs kötelezettség PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 7 Alaptérképre vonatkozó dokumentációs kötelezettség Jogszabályi előírások: - 25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelet 9.§ (2) bekezdés b) és c) pontok: „ 9.§ (2) A dokumentációnak az alábbiakat kell tartalmaznia: b) a (miniszteri rendelet) 2.§ (1) bekezdés szerinti térkép megnevezése, származási helyének, műszaki jellemzőinek megadása, c) a domborzati modell megnevezése a térkép szállítójának megadása szerint. 2. § (1) A zajtérképet a helyszínt és a geometriai adatokat az egységes ország vetületi rendszerben (a továbbiakban: EOV) megadó, állami alapadatokra épülő, digitális formátumú térképre kell építeni…, A dokumentálás formája, tartalma: Műszaki leírás az alaptérkép készítéséről, előállításáról – nyomtatott formában! Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

Alapadatok szolgáltatására vonatkozó kötelezettség PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 8 Alapadatok szolgáltatására vonatkozó kötelezettség Jogszabályi előírások: - 25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelet 9.§ (2) a) bekezdés: 9. § (2) A dokumentációnak az alábbiakat kell tartalmaznia: a) zajkibocsátási adatok tekintetében: aa) a közúti-, vasúti-, légi közlekedés zajkibocsátásának számításához felhasznált valamennyi adat táblázatos formában, 280/2004. (X. 20.) Korm. rendelet 7.§ (2) bekezdés a) pont „7. § (2) A zajtérképhez csatolni kell: a) a felhasznált forgalmi adatokat” Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

Alapadatok szolgáltatására vonatkozó kötelezettség PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 9 Alapadatok szolgáltatására vonatkozó kötelezettség A dokumentálás formája, tartalma: Műszaki leírás a közlekedési adatok előállításáról,– nyomtatott formában! A számításhoz használt adatok táblázatos (excell) formában – elektronikus formátumban! (Elsősorban a kezelhetőség és a terjedelem miatt!) Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

A számításokkal kapcsolatos dokumentációs kötelezettség PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 10 A számításokkal kapcsolatos dokumentációs kötelezettség Jogszabályi előírások: - 25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelet 9.§ (2) bekezdés d)-f) pont: (2) A dokumentációnak az alábbiakat kell tartalmaznia: d) a számítás módszerének megadása (így például: hivatkozás e rendeletre és a vonatkozó műszaki előírásra), e) a számítási paraméterek megadása, f) az alkalmazott számítógépes program megnevezése, g) a pontosságot, a számítás eredményét befolyásoló tényezők, jellemzők (így például: a hangvisszaverődés számítási módja, az esetleges elhanyagolt zajforrások) megadása. Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

A számításokkal kapcsolatos dokumentációs kötelezettség PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 11 A számításokkal kapcsolatos dokumentációs kötelezettség A dokumentálás formája, tartalma: A számítás módszerének megadása Műszaki leírás a zajszámítások elvégzéséről (hivatkozás a releváns jogszabályra, aminek a számítási módszere a térkép készítésénél felhasználásra került) – nyomtatott formában A számítási paraméterek megadása A) lehetőség: a számításhoz használt adatok táblázatos (excell) formában történő megadására készített táblázat (2.2.) a számítási paramétereket is tartalmazni fogja – elektronikus formátumban! B) lehetőség: külön táblázatban – elektronikus formátumban Az alkalmazott számítógépes program megnevezése Műszaki leírás a zajszámítások elvégzéséről – nyomtatott formában A pontosságot, a számítás eredményét befolyásoló tényezők, jellemzők (így például: a hangvisszaverődés számítási módja) megadása Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

A zajtérképek dokumentálása PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 12 A zajtérképek dokumentálása 25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelet 8.§-a (3) A zajszintgörbék által határolt sávokat az MSZ ISO 1996-2 szabvány 1. táblázata szerinti színskálával kell megjelentetni az alábbiak szerint:… (4) Az alkalmazott szinttartományokat a térképen fel kell tüntetni. (5) A konfliktustérképen az érintett lakosság, valamint az érintett lakóépületek, iskolák és kórházak számát 5 dB-es lépcsők szerinti tartományban kell táblázatosán megadni, - közlekedési létesítmények esetében érintett településenként külön-külön és összesítve is. A számadatokat a legközelebbi 100-ra kell fel- vagy lekerekíteni. (6) A rendelkezésre álló adatok alapján meg kell határozni azon lakosok számát, akik a Zr.-ben megfogalmazott csendes homlokzatú, valamint a legzajosabb homlokzatú lakóházakban élnek. - A 280/2004. (X. 20.) Korm. rendelet 6. sz. melléklete (a Bizottság részére megküldendő adatok) Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

A zajtérképek dokumentálása PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 13 A zajtérképek dokumentálása A dokumentálás formája, tartalma: A Bizottság részére megküldendő adatok Táblázatos adatok – elektronikusan excel file formában A zajtérképek dokumentálása a térképeket mind nyomtatott (M=1:10.000 méretarányban), mind pedig elektronikus formában (CD-n) át kell adni a felügyelőség részére, az elektronikus forma: kép file – pdf formátum ahol nincs konfliktus, ott nem kell nyomtatott konfliktus térkép: a konfliktustérképek egységes színezése: Nincs konfliktus: fehér szín marad (vagy azért, mert nem védendő a terület – külterület, vagy pedig azért, mert a terhelés nem éri el a küszöbértéket.) Túllépés 0-5 dB: sárga (citrom) szín Túllépés 5-10 dB: narancssárga szín Túllépés >10 dB: piros szín Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

Szakértővel szemben támasztott követelmény PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 14 Szakértővel szemben támasztott követelmény Jogszabályi előírások: 280/2004. (X. 20.) Korm. rendelet 7.§. (2) bekezdés b) pont 7. § (2) A zajtérképhez csatolni kell:, b) a stratégiai zajtérképet készítő szakértői engedélyének hiteles másolatát, A dokumentálás formája, tartalma: Tekintettel arra, hogy időközben megváltozott a jogszabályi környezet (2004. évi CXL. törvény) elegendő lenne a szakértői engedély számára hivatkozni, de a KTI szakértői másolatot is csatolnak. Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

Szöveges értékelés készítésének kötelezettsége PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 15 Szöveges értékelés készítésének kötelezettsége Jogszabályi előírások: - 280/2004. (X. 20.) Korm. rendelet 5.§. (7) bekezdés „5. § (7) A stratégiai zajtérkép eredményeit a külön jogszabály szerinti szöveges értékelésben kell összefoglalni.” - 280/2004. (X. 20.) Korm. rendelet 7.§. (2) bekezdés c) pont „7. § (2) A zajtérképhez csatolni kell: c) az 5. § (7) bekezdésben meghatározott szöveges értékelést.” Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

Szöveges értékelés készítésének kötelezettsége PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 16 Szöveges értékelés készítésének kötelezettsége Kívánalmak: Önálló értelmezés és értékelés lehetőségét biztosító dokumentáció elkészítése. Két részből áll: egy olyan általános rész, amely a zajjal, zajtérképezéssel kapcsolatos valamennyi információt oly módon tartalmazza, hogy az alapján a térképek értelmezése bárki számára egyszerű és magától értetődő lesz . Specifikus rész: szöveges leírást és értékelést is a konkrét zajtérképhez Formája: – nyomtatott és elektronikus formában Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

A felügyelőségek stratégiai zajtérképpel kapcsolatos feladatai PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 17 A felügyelőségek stratégiai zajtérképpel kapcsolatos feladatai A fő közlekedési létesítmények stratégiai zajtérképét a környezetvédelmi felügyelőség hagyja jóvá. A kötelezett önkormányzatok stratégiai zajtérképét a környezetvédelmi felügyelőség meghatározott szempontok alapján a benyújtást követő 2 hónapon belül véleményezi Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

Zajtérkép készítési első határidő: PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 18 Zajtérkép készítési első határidő: 2007. június 30: 250.000-nél több lakosú városok évente 6 millió jármű áthaladásánál nagyobb forgalmat lebonyolító közutak évente 60.000 szerelvénynél többet áteresztő vasútvonalak fő repülőterek Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

Mire kell mindenképp felhívni a figyelmet? (1) PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 19 Mire kell mindenképp felhívni a figyelmet? (1) Stratégiai zajtérkép csakis a stratégiai tervezés szempontjait meghatározó zajforrásokat veszi figyelembe, nem a tényleges zajhelyzet átfogó ábrázolása! (Például külön-külön kell az egyes főbb zajforrás-csoportokat megjeleníteni.) A zajszámítás alapjául szolgáló alapadatok nem „online” adatok - a vonatkozó jogszabályok szerint nem régebbiek, mint 3 év. A stratégiai zajtérképeken megjelenített indikátorok (Lden és Léjjel) is a stratégiai tervezés szempontjait tartva szem előtt, eltérnek a hazánkban is eddig kizárólagosan alkalmazott (Lnappal és Léjszaka) mutatóktól – mind műszaki tartalmukban, mind megítélési/vonatkoztatási idejükben. Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

Mire kell mindenképp felhívni a figyelmet? (2) PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 20 Mire kell mindenképp felhívni a figyelmet? (2) A térképeken megjelenített értékek minden esetben a vonatkozó jogszabályok szerinti számítási módszerrel meghatározott mennyiségek – nem mért értékek! Ezért a számítási eljárás különböző megfontolásai miatt bizonyos esetekben (pl. repülési zaj) mindenképp eltérnek a méréssel meghatározható terhelési értékektől. Jogszabályban meghatározott un. „küszöbértékek” a stratégiai zajtérképezés jellegét és célját figyelembe véve kerültek megállapításra az Lden és Léjjel indikátorokra. Nem azonosak az egyéb hatósági eljárásban használatos „zajterhelési határértékekkel”. A stratégiai zajtérképeken bemutatott adatok alapján nem indítható hatósági eljárás – a stratégiai zajtérképezés célja nem is ez! Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

A stratégiai zajtérkép „rendeltetése” PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 21 A stratégiai zajtérkép „rendeltetése” - A stratégiai zajtérkép önmagában is alkalmas: - Stratégiai jellegű/szintű zajcsökkentések tervezéséhez, várható hatás bemutatásához - Jelentős (stratégiai szintű) beavatkozások zajhatásának térségi vizsgálata (pl. lakónegyed kialakítása, ipari park kialakítása stb.) - A stratégiai zajtérkép lehetőséget teremt: - Környezeti hatásvizsgálatok részletesebb kidolgozására (kiegészítő munkával!) - Helyi zajhelyzetek bemutatásának kidolgozására (kiegészítő munkával!) - Bármilyen jellegű – akár helyi - zajforrás okozta terhelés részletes bemutatására (pl. koncert, Sziget-fesztivál) - Változtatások hatásainak szemléletes bemutatására – döntéshozók, lakosság!!! Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 22 Nem alkalmas (nem elegendő) önmagában az irányelv előírásainak megfelelő stratégiai zajtérkép Lokális zajhelyzetek pontos bemutatására Eredő zaj bemutatására Részletes zajcsökkentési/akusztikai tervezéshez Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

Mi nem várható el a szabályozás és az intézkedések megvalósítása után? PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 23 Mi nem várható el a szabályozás és az intézkedések megvalósítása után? A környezeti zajhelyzet nem fog látványosan csökkenni – városaink nem lesznek egyhamar csendesek! (Közösségi szintű megoldás!!!) Forgalomfelezés – 3 dB csökkenés!!! Nem lehet azonnali és kizárólagos cél, hogy a küszöbértékeket teljesítsük, hanem, hogy valamit tegyünk – végre megalapozottan és hatékonyan - a környezeti állapot javításáért. Ebben lehet hatékony eszköz a STRATÉGIAI zajtérkép! Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

A stratégiai zajtérkép előállításának főbb lépései PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 24 Geodéziai adatok (domborzat, felszín, stb.) Forgalmi adatok (forgalomnagyság, összetétel stb.) Akusztikai/zaj adatok (pl. felszín elnyelése, üzemi források stb.) Népességi adatok GIS adatbázis kialakítása Adatbevitel a zajszámítási szoftverbe, zajszámítási modell felépítése Különböző zajtérképek előállítása Dokumentációk előállítása Térkép alapú informatikai rendszer elkészítése A stratégiai zajtérkép előállításának főbb lépései a főbb munkafolyamatok áttekintésével Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

A számítási teljesítmény növelésének lehetősége PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 25 A számítási teljesítmény növelésének lehetősége Vizsgált terület A részenként történő raszter-számítás a teljes hálózat teljesítményét igénybe veszi, kihasználja Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

16 Milyen adatok álltak elő? (1) Térképek PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 26 Milyen adatok álltak elő? (1) Térképek 16 Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

Lden Milyen adatok álltak elő? (2) Konfliktustérkép – terhelési térkép PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 27 Milyen adatok álltak elő? (2) Konfliktustérkép – terhelési térkép Lden Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

Közúti közlekedés - minta PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 28 Közúti közlekedés - minta Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

Vasúti közlekedés - minta PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 29 Vasúti közlekedés - minta Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária

PTE-PM Műszaki Kar Környezetmérnöki Tanszék 2011. 11. 30 Köszönöm a figyelmet! Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség Ropoliné Lázár Mária