Hogyan járulhat hozzá a Rendőrség a közúti közlekedésbiztonság további javításához? Budapest, november 30.
Rendőrség és közlekedésbiztonság Közlekedésbiztonság javítása – „klasszikus” rendőri feladat Közlekedésrendészeti szolgálati ág kiemelt szerepe A tevékenység kereteit jogszabályok és belső normák határozzák meg A lehetőségeket befolyásolják: - személyi feltételrendszer - tárgyi-technikai feltételrendszer - jogszabályi háttér 2
3 Az „objektív felelősség” és a „zéró tolerancia” eredményei Objektív felelősség: november 01-ig közigazgatási határozat - Havi átlag: határozat! (növekvő tendencia) „Zéró tolerancia: november 01-ig vezetésre jogosító okmányt vettek el a helyszínen - ebből magyar: külföldi: Havi átlag: csaknem 950 elvett vezetői engedély! - Hatás: az ittas vezetések száma jelentős mértékben visszaesett (2007. és között 21 %-os csökkenés!)
Ittasan okozott közúti balesetek 2001 –
A rendőrség lehetőségei ( ) 1. Közúti ellenőrző tevékenység fokozása: - A legveszélyesebb közlekedési szabályszegések elleni fellépés - Technikai eszközök széles körű alkalmazása 2. Prevenció a leghatékonyabb módszerek alkalmazásával 3. Egyéb: - jogalkotási javaslatok - jogszabályalkotásban részvétel - szakhatósági tevékenység stb. 5
Magyarország közlekedésbiztonsága 1957 –
I-X. hónap alakulása (előzetes adatok) a személysérüléses közúti balesetek száma 9,4 %-kal csökkent a közúti áldozatok száma 11,8 %-kal csökkent 82 megmentett emberi élet 2009-hez képest az ittasan okozott balesetek számában jelentős, 21,5 %-os csökkenés tapasztalható és I-X. havi adatok összehasonlítása: a halálos áldozatok száma 39 %-kal csökkent! a halálos áldozatok száma 39 %-kal csökkent! (1 015 fő helyett 613 áldozat) (1 015 fő helyett 613 áldozat)
A közúti ellenőrzésekről Fontosságát az új EU program az kiemelten kezeli Kulcsszerep a közúti balesetek és halálesetek visszaszorításában Hagyományos és modern módszerek együttes alkalmazása A legnagyobb kockázatú szabályszegések elleni fellépés Technikai fejlesztések igénye Az ellenőrzéseket és az eljárásokat „segítő” szabályozási háttér szükségessége 8
Miért éppen a gyorshajtás? 9
2010. október „bajnokai” 10
Autópálya „bajnok”: 130 helyett 217 km/h ( HUF) 11
Főút rekorder: 80 helyett 189 km/h ( HUF) 12
Lakott területen mért legmagasabb sebesség (50/157 km/h – HUF) 13
Évente több, mint emberi életet lehetne megmenteni az Európai Unióban, amennyiben a járművek átlagos haladási sebessége mindössze 1 km/h-val csökkenne!!! (forrás: ETSC 2010)
Automata, vagy mobil sebességmérők? Automata sebességmérés - hatékony, gazdaságos, biztonságos - emberi jelenlétet nem igényel - korlátozott alkalmazhatóság (csak az adott telepítési helyen) Mobil sebességmérés - nélkülözhetetlen módszer - az automata kamerák által nem felügyelt útszakaszokon Következtetés: Mindkét módszerre szükség van Leállításos ellenőrzés – legnagyobb visszatartó hatás 15
Nyílt, vagy fedett ellenőrzés? Európai gyakorlat: Automata kamerák: általában nyílt ellenőrzés (előjelző táblák, internetes térképek, GPS stb.) Mobil kamerák: többségében fedett ellenőrzés (legfeljebb előzetes tájékoztatás a várható felállítási helyekről) 16
Hogyan tovább? 17
Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram személyi tényező fejlesztése 2.szabályozási háttér korszerűsítése 3.Közlekedési infrastruktúra fejlesztése 4.hatékonyabb közúti ellenőrzés 5.korszerű baleset-megelőzési tevékenység 1.személyi tényező fejlesztése 2.szabályozási háttér korszerűsítése 3.Közlekedési infrastruktúra fejlesztése 4.hatékonyabb közúti ellenőrzés 5.korszerű baleset-megelőzési tevékenység Főbb beavatkozási területek
Kiemelt feladatok Ellenőrzések kiemelt célterületei: - közutak „három fő gyilkosa” - védtelen közlekedők Technikai fejlesztések Nemzetközi együttműködés (TISPOL, Salzburg Fórum, ENSZ-EGB stb.) Hazai együttműködés (NKH, OPSZ stb.) Szabályozási háttér módosításában részvétel Hatékony prevenció Bevált programok folytatása (Iskola rendőre stb.) 19
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!