Hogyan járulhat hozzá a Rendőrség a közúti közlekedésbiztonság további javításához? Budapest, 2010. november 30.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TISZTA FEJJEL A Magyar Rendőrség információs kampánya.
Advertisements

OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
A KÖZLEKEDÉSRENDÉSZET LEHETŐSÉGEI NAPJAINKBAN
Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság középtávú koncepciója
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
Partnerek vagyunk az úton László János Magyar Kerékpárosklub.
Várpalota elkerülő építése
Kardos Sándor István r. alezredes ORFK Humánigazgatási Szolgálat
Copyright 2008 © National Police HQ General Directorate for Public Security AZ ELMÚLT IDŐSZAK LEGJELENTŐSEBB JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSAI A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁG.
A közúti közlekedést érintő változások július 1-től
Biztonsági kihívások a gyorsforgalmi úthálózaton Jákli Zoltán műszaki vezérigazgató-helyettes ÁAK zrt.
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
1 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Dr. Holló Péter az MTA.
Rendészeti feladatok a kerékpárosok közlekedésbiztonsága érdekében
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH A jelenlegi magyar munkaerő- piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors, Ph.D. Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH.
megújuló hatósági felügyelete
A rendőrségi szervezetváltozások szerepe, a nyomozás hatékonysága A rendőrségi szervezetváltozások szerepe, a nyomozás hatékonysága dr. Dinók Henriett.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Az oktatási segédanyagokhoz szükséges ismeretanyag összeállítását a megyei rendőr-főkapitányság bűnmegelőzési osztálya gerontológiai szakemberek bevonásával.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató december 4.
Egészségügyi szakdolgozók tűszúrásos baleseteinek hazai alakulása
(A balesetmegelőzés fontossága)
Az országos közúthálózat legfontosabb biztonsági kérdései Dr. Lányi Péter Közlekedési Infrastruktúra Főosztály október 20.
Dr. Kontrát Károly Belügyminisztérium parlamenti államtitkár
Az emberi tényező a közlekedésbiztonságban előadó: dr. Sárdi Erika, elnök.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában BESZÁMOLÓ A KTE KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI ÁLLANDÓ BIZOTTSÁG TEVÉKENYSÉGÉRŐL Előterjesztő: KTE Országos.
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
„Közös ügyünk a biztonságos vasúti átjáró” Konferencia Bükfürdő, június KTE Vas Megyei Területi és Soproni Városi Szervezet KTE Közlekedésbiztonsági.
Térfigyelő rendszer Baján
1 Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője I-IV. hónap közlekedési baleseti statisztikája, valamint.
A közúti ellenőrzés gyakorlata az Európai Unióban „Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” konferencia Budapest, Október 20. Gégény István ORFK.
A közúti közlekedési balesetek következtében meghalt személyek száma
Óberling József r. ezredes
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” Dr. Bencze József r. altábornagy Országos rendőrfőkapitány Közlekedésbiztonsági konferencia Budapest, 2009.
Magyarország közlekedésbiztonsága első négy hónapjában.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
ASSET-Road projekt Stautz János Clarity Consulting.
M0 útgyűrű déli szektor bővítése
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
86. számú főút burkolat megerősítése és négynyomúsítása a – szelvények között.
61. számú főút Somogy megyei szakaszainak 11,5 tonnás burkolat - megerősítése IV. szakasz ( km szelvények között) Lakossági fórum 2010.
76. számú főút Zala megyei szakaszának ( km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése Lakossági fórum február 18.
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
61. számú főút Somogy megyei III. szakaszának 11,5 tonnás burkolatmegerősítése ( km szelvények között) Lakossági fórum március 10.
Lakossági fórum számú főút Zala megyei szakaszának (0+000 – ) km szelvények között) 11,5 tonnás burkolat megerősítése.
A közúti közlekedésbiztonság alakulása Magyarországon;
2010 a konszolidáció éve volt a budapesti újlakások piacon.
Óberling József r. ezredes
A közlekedési szabályok megtartása rendőri szemmel
Beszámoló a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság tevékenységéről (2010. október – május) 1/13.
„Erős pillérek – Javuló közlekedésbiztonság” Budapest, október 20. Horváth Zsolt Csaba elnök Az NKH szerepe a Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramban.
37. számú főút Szerencs átkelési szakasz rekonstrukciója Lakossági fórum március 29.
Személysérüléses közúti közlekedési balesetek alakulása Magyarországon
Személysérüléses közúti balesetek I-VI. havi alakulásának főbb adatai Személysérüléses közúti balesetek száma: +0,98% Halálos kimenetelű balesetek.
Személysérüléses közúti balesetek I-V. havi alakulásának főbb adatai Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,74% Halálos áldozatok száma:+7,80%
Közúti balesetek augusztus havi alakulásának előzetes adatai Személysérüléses közúti balesetek száma:1 570 baleset (1 549 baleset) Közúti halálos.
Közúti balesetek I-VII. havi évi alakulásának előzetes adatai Személysérüléses közúti balesetek száma:8 945 baleset (8 722 baleset) Közúti halálos.
A 4. számú főút közlekedésbiztonsági projektje. A 4. számú főúton bekövetkezett balesetek aránya a Jász-Nagykun-Szolnok megyében bekövetkezett személyi.
Budapest, március 24. A húsvéti ünnepi időszak rendőri feladatai Óberling József r. ezredes rendőrségi főtanácsos ORFK Közlekedésrendészeti Főosztály.
Közúti balesetek I-X. havi alakulásának előzetes adatai
Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,4%
(Zárójelben a I-V. havi megfelelő adatok)
(Zárójelben a I-VI. havi megfelelő adatok)
Személysérüléses közúti balesetek száma: +0,8%
Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,2%
(Zárójelben a év megfelelő adatai)
Személysérüléses közúti balesetek száma: +1,4%
(Zárójelben a januári megfelelő adatok)
Előadás másolata:

Hogyan járulhat hozzá a Rendőrség a közúti közlekedésbiztonság további javításához? Budapest, november 30.

Rendőrség és közlekedésbiztonság  Közlekedésbiztonság javítása – „klasszikus” rendőri feladat  Közlekedésrendészeti szolgálati ág kiemelt szerepe  A tevékenység kereteit jogszabályok és belső normák határozzák meg  A lehetőségeket befolyásolják: - személyi feltételrendszer - tárgyi-technikai feltételrendszer - jogszabályi háttér 2

3 Az „objektív felelősség” és a „zéró tolerancia” eredményei Objektív felelősség: november 01-ig közigazgatási határozat - Havi átlag: határozat! (növekvő tendencia) „Zéró tolerancia: november 01-ig vezetésre jogosító okmányt vettek el a helyszínen - ebből magyar: külföldi: Havi átlag: csaknem 950 elvett vezetői engedély! - Hatás: az ittas vezetések száma jelentős mértékben visszaesett (2007. és között 21 %-os csökkenés!)

Ittasan okozott közúti balesetek 2001 –

A rendőrség lehetőségei ( ) 1. Közúti ellenőrző tevékenység fokozása: - A legveszélyesebb közlekedési szabályszegések elleni fellépés - Technikai eszközök széles körű alkalmazása 2. Prevenció a leghatékonyabb módszerek alkalmazásával 3. Egyéb: - jogalkotási javaslatok - jogszabályalkotásban részvétel - szakhatósági tevékenység stb. 5

Magyarország közlekedésbiztonsága 1957 –

I-X. hónap alakulása (előzetes adatok)  a személysérüléses közúti balesetek száma 9,4 %-kal csökkent  a közúti áldozatok száma 11,8 %-kal csökkent  82 megmentett emberi élet 2009-hez képest  az ittasan okozott balesetek számában jelentős, 21,5 %-os csökkenés tapasztalható  és I-X. havi adatok összehasonlítása: a halálos áldozatok száma 39 %-kal csökkent! a halálos áldozatok száma 39 %-kal csökkent! (1 015 fő helyett 613 áldozat) (1 015 fő helyett 613 áldozat)

A közúti ellenőrzésekről  Fontosságát az új EU program az kiemelten kezeli  Kulcsszerep a közúti balesetek és halálesetek visszaszorításában  Hagyományos és modern módszerek együttes alkalmazása  A legnagyobb kockázatú szabályszegések elleni fellépés  Technikai fejlesztések igénye  Az ellenőrzéseket és az eljárásokat „segítő” szabályozási háttér szükségessége 8

Miért éppen a gyorshajtás? 9

2010. október „bajnokai” 10

Autópálya „bajnok”: 130 helyett 217 km/h ( HUF) 11

Főút rekorder: 80 helyett 189 km/h ( HUF) 12

Lakott területen mért legmagasabb sebesség (50/157 km/h – HUF) 13

Évente több, mint emberi életet lehetne megmenteni az Európai Unióban, amennyiben a járművek átlagos haladási sebessége mindössze 1 km/h-val csökkenne!!! (forrás: ETSC 2010)

Automata, vagy mobil sebességmérők? Automata sebességmérés - hatékony, gazdaságos, biztonságos - emberi jelenlétet nem igényel - korlátozott alkalmazhatóság (csak az adott telepítési helyen) Mobil sebességmérés - nélkülözhetetlen módszer - az automata kamerák által nem felügyelt útszakaszokon Következtetés:  Mindkét módszerre szükség van  Leállításos ellenőrzés – legnagyobb visszatartó hatás 15

Nyílt, vagy fedett ellenőrzés? Európai gyakorlat:  Automata kamerák: általában nyílt ellenőrzés (előjelző táblák, internetes térképek, GPS stb.)  Mobil kamerák: többségében fedett ellenőrzés (legfeljebb előzetes tájékoztatás a várható felállítási helyekről) 16

Hogyan tovább? 17

Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogram személyi tényező fejlesztése 2.szabályozási háttér korszerűsítése 3.Közlekedési infrastruktúra fejlesztése 4.hatékonyabb közúti ellenőrzés 5.korszerű baleset-megelőzési tevékenység 1.személyi tényező fejlesztése 2.szabályozási háttér korszerűsítése 3.Közlekedési infrastruktúra fejlesztése 4.hatékonyabb közúti ellenőrzés 5.korszerű baleset-megelőzési tevékenység Főbb beavatkozási területek

Kiemelt feladatok  Ellenőrzések kiemelt célterületei: - közutak „három fő gyilkosa” - védtelen közlekedők  Technikai fejlesztések  Nemzetközi együttműködés (TISPOL, Salzburg Fórum, ENSZ-EGB stb.)  Hazai együttműködés (NKH, OPSZ stb.)  Szabályozási háttér módosításában részvétel  Hatékony prevenció  Bevált programok folytatása (Iskola rendőre stb.) 19

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!