Paradigmaváltás az info- kommunikációs szabályozásban Dr. Erényi István Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium Budapest, Dob u. 75-81.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Etikai Kódex.
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Műhelyvita december 13. Pécs, PTE-ÁJK Tóth András: Az elektronikus hírközlés és média gazdasági szabályozásának alapjai és versenyjogi vonatkozásai.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
DR. SARKADY ILDIKÓ MÉDIAPIACI TENDENCIÁK Jogi kihívások „Célkeresztben a fogyasztó” NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA Budapest Mariott Hotel március 30.
A gazdasági fejlettség mutatói
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
A nemzetközi üzleti élet etikája
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
A vállalkozások környezete
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Az e-kereskedelem (e-business)
Elektronikus dokumentumok
Az elektronikus aláírás állami elismerése
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
Elektronikus kereskedelem
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
| június 27. | MKT vándorgyűlés E-kormányzat és versenyképesség Dr. Paál Péter MKT Informatikai Szakosztály Vezérigazgató, IBM Magyarország.
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
VERSENY ÉS SZABÁLYOZÁS 2010 I.Áttekintés. MÚLT, JELEN, JÖVŐ AZ ÁGAZATI ÉS VERSENYSZABÁLYOZÁSBAN II.Betekintés. ELEMZÉSI MÓDSZEREK ÉS SZABÁLYOZÁSI ESZKÖZÖK.
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
A Safer Internetplus Program célja és területei eContentplus és Safer Internetplus Nemzeti Információs Nap Budapest, április 18. Simor Gabriella,GKM.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
NEA szakmai támogatások (2014) Budapest, november
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató Információs társadalom a javuló esélyekért Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium 2002.
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
2004. November 11.MTA Felolvasóterem Kőhalmi Zsolt.
Környezetjogi alapelvek
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
„2007 a médiaszabályzás kezdete” 12. Televízió és hangtechnikai konferencia Budapest, május 2-3. Dr. Sarkady Ildikó MeH, Médiapolitikai Főtanácsadó.
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
Az audiovizuális szolgáltatások szabályozásának új útjai A médiaszabályozás reformja az Európai Unióban dr. Zachar Balázs Miniszterelnöki Hivatal.
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Dr. Iván Gábor, Külügyminisztérium, szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza – szeptember KÖZGAZDÁSZ VÁNDORGYŰLÉS Nyíregyháza.
Corvinus Nemzetközi Befektetési Rt. Határon átnyúló tőkeprogramok kis- és középvállalkozások számára Márk Péter Igazgató.
A Paksi Atomerőmű üzemidő hosszabbítása Lenkei István Műszaki főszakértő A műszaki-vezérigazgató helyettes tanácsadója Energiapolitika 2000 Társulat Energiapolitikai.
1 A fogyasztóvédelem magyarországi helyzete és gyakorlata, a fejlesztés lehetséges irányai Budapest, Dr. Horváth Sándor Főosztályvezető Ifjúsági,
BYTE Projekt FP 7 Gergely László MBA NIIF Intézet Big Data 2016 Európában és a világban – nem csak a szakma, esettanulmányok is.
Az Európai Unió Információs-társadalom politikája
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
40. GLOBALIZÁCIÓ ÉS GLOBÁLIS FOLYAMATOK.
prezentációja A bemutató és annak tartalma a HT ZRT szellemi terméke!
Aktuális gazdasági irányvonalak Szlovákiában
Szerzői jogi reform az Európai Unióban
Előadás másolata:

Paradigmaváltás az info- kommunikációs szabályozásban Dr. Erényi István Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium Budapest, Dob u

Figyelmeztetés és optimizmus Neumann Jánostól, Túléljük-e a technikát? A Földgolyó gyorsan érlelődő válságban van A technika, amely uralkodóvá válik a következő évtizedekben ellentétben van a hagyományos és főleg a most érvényes földrajzi és politikai egységekkel és koncepciókkal. A fejlődés ellen nincs gyógymód. Előre kész receptet kérni nem lenne ésszerű. Csak a szükséges emberi tulajdonságokat határozhatjuk meg: tolerancia, rugalmasság, intelligencia (és kellő humorérzék). USA és SZU szembenállása, világ szakadása: gazdagokra, szegényekre, környezet- károsítókra és annak áldozataira

Változások a világban u Az elmúlt évtized: *globalizáció *információs forradalom *„globális falu” lakói lettünk/leszünk • Felelősségünk: *fenntartható fejlődési pálya *lakók jóléte *ember és természet harmóniája

Figyelmeztetés: u Az emberiség eljutott a technikai fejlettség azon szintjére, hogy potenciálisan képes önmaga és a Föld megsemmisítésére u Az információs társadalom az ember képességeit fokozza, megsokszorozza *jó szándék adta lehetőségek *rossz szándék szülte veszélyek *gondatlanság, nem kellő körültekintés

Jövő-vízió: Globális egyensúly u Ezer és ezer kis lokális egyensúly összege u Globális falu *minden háza lakható *minden család gyarapodik • Közös érték, amit együttesen hozunk létre *egymást el- és felismerő érdekek *alkotó kooperáció (Göncz Árpád: Tudomány világkonferenciája, Budapest, 1999.)

Az információs társadalom u felelősségteljes tudás korszaka u tudomány, technika, az állam és a globális falu lakói u az emberiség javára, prosperitás megteremtésére u BÖLCSESSÉG KORSZAKA (Göncz Árpád: Tudomány világkonferenciája, Budapest, 1999.)

Az információs társadalom kiépítése és működtetése Az állami szerepvállalás meghatározó, de fontos *a piaci szereplők minél teljesebb bevonása, *nemzetközi együttműködés

Konvergencia: u hírközlés, távközlés u informatika, információtechnológia u műsorszolgáltatás, médiaipar u technológiai integráció u szolgáltatások integrációja u tevékenységek közeledése

Korábbi szabályozási modell: u Távközlés: Szolgáltatás: kapcsolat két végpont között tartalom eljuttatás céljából u Média: Műsorszórás és -elosztás egy pontról sok (passzív) előfizető felé tartalom szabályozás

Paradigmaváltás: A szabályozás fő célja: u Fenntartható fejlődés u Piaci verseny és esélyegyenlőség biztosítása u A társadalmi jólét növelése u Bizalom és biztonság növelése Ellentétben a korábbi célokkal: u monopol (kvázi-monopol) kötelezettségek, u tiltások, engedélyek

Új modell, új paradigma u Piac normális működésének szabályozása piaci kezdeményezések ösztönzése, támogatása, kedvező környezet kialakítása; aktív, nagyszámú piaci szereplő viselkedésének szabályozása és biztonságának a megteremtése

Az info-kommunikációs piac: u Jelentős mennyiségű magán és közcélú adat u Tárolóhely tulajdonlás és szolgáltatás u Hozzáférés szolgáltatás u Előfizető, felhasználó *adatot szolgáltat *adatot fogyaszt *tartalomra hatással van *üzleti céllal használja a hálózatot *más céllal használja a hálózatot *üzleti tevékenységet folytat

Politikai hatások, változások u az információs társadalom megvalósulásának össztársadalmi hatása (oktatás, kultúra, egészségügy, kereskedelem, a konvergencia hatásai a távközlésben) u a szolgáltatások fogyasztó központúvá válása

Gazdasági, piaci hatások u Magyarország az EU egységes belső piacának részévé válik –élesedő versenykihívás, –piaci lehetőségeink bővülése –sokszínű, széleskörű szolgáltatási kínálat u a globalizáció felgyorsulása (nemcsak EU tagságunk következménye)

Globális info-kommunikációs világ u Hazai szabályozás és piac u Határokon átnyúló tevékenységek más kultúra, más nyelv más szabályok, előírások illetékesség kérdése u Nemzetközi szabályozás és szabványosítás

Állami szerepvállalás u távközlő berendezések és szolgáltatások vásárlója (megrendelő) u nagy mennyiségű információ termelője (piaci szereplő) u jelentős információ fogyasztó u szabályozó u Az állam ingyen vagy olcsón szolgáltasson közcélú információt és ne szorítson ki egyetlen vállalkozót sem a piacról.

Konzisztens jogi környezet u Hagyományos tárgykör: valós világ, materiális termékek u Információs társadalom: Materiális és virtuális szolgáltatások és termékek virtuális világ, virtuális tárgykör

Szabályozandó területek kategóriái: u Szektor-specifikus területek u Kereskedelem, termelés, szolgáltatás területei u Társadalmi jólét biztosítása u Média u Határokon átnyúló tevékenységek

Szektor-specifikus területek: u Elektronikus, polgárbarát (ön)kormányzat u Táv-egészségügy u Távoktatás u Táv-munkavégzés (nemzetközi!)

Kereskedelem, termelés, szolgáltatás u Szerzői és intellektuális jogok u Digitális aláírás, okmányok u Szerződésre vonatkozó szabályok u Elektronikus fizetési tranzakciók u Elektronikus pénz u Elektronikus azonosítás

Társadalmi jólét u Elektronikus jogsérelem u Hálózati bűncselekmények u Tartalomra vonatkozó szabályok *közcélú és magánadat *illegális és káros tartalom • Fogyasztóvédelem • Egyenlő esélyek biztosítása *egyetemes hozzáférés *közcélú adatokhoz hozzáférés *versenyhátrányban lévők jogainak biztosítása

Az Információs Társadalom fejlesztésének alapelvei u Tisztességes verseny ösztönzése u a magán szektor befektetéseinek bátorítása u közösen elfogadható szabályozási keret kialakítása u szabad hozzáférés biztosítása a hálózatokhoz u biztosítani az egységes szabályozást és hozzáférést a szolgáltatásokhoz u elősegíteni az állampolgárok esélyegyenlőségét u elősegíteni az adattartalom sokféleségét, ideértve a kulturális és nyelvi különbözőségeket u elismerni a világméretű együttműködés szükségességét, különös tekintettel a kevésbé fejlett országokra

A szabályozás főbb fejezetei u Internet szolgáltatás u elektronikus iratok (hitelesítés, minősítés, elektronikus aláírás) u elektronikus kereskedelem (kereskedelem, fogyasztóvédelem, vám, adózás, fizetőeszközök) u tartalom (szerzői jogok, személyiségi jogok, műsorszórás, ártó és sértő tartalom)

Internet szolgáltatások u a szolgáltatások definiálása (hozzáférés, levelezés, web…) u a szolgáltatókra vonatkozó szabályozás (milyen feltételekkel, ki nyújthatja a szolgáltatást, felügyeleti intézményrendszer, engedélyezési eljárások…) u az előfizetői szerződésre vonatkozó általános követelmények u az adatkezelés szabályai (előfizetői adatok, forgalmi adatok…) u felelősségi viszonyok kérdése a hálózaton megjelenő tartalom kapcsán

Kormányzati szerepvállalás alapelvei u A magánszektornak vezető szerepet kell vállalnia. u A kormányoknak kerülniük kell az elektronikus kereskedelem indokolatlan korlátozását. u A kormányoknak fel kell ismerniük az Internet egyedülálló lehetőségeit. u Világszerte támogatni kell az Interneten folyó elektronikus kereskedelmet.

A kormányzati közreműködés célja nem lehet más, mint a kereskedelem kiszámítható, minimális, egységes, egyszerű jogi környezetének létrehozása. szellemi tulajdon védelme fogyasztók jogainak védelme bűncselekmények megakadályozása és következetes üldözése az ipar önszabályozó mechanizmusainak bátorítása tiszta és egyszerű adórendszer kialakítása kisvállalkozások támogatása Kormányzati szerepvállalás alapelvei

Elektronikus iratok u hitelesség, (digitális aláírás: valóban az küldte- e, aki fel van tüntetve) u sértetlenség (az üzenet az átküldés során véletlenül vagy szándékosan nem változott-e meg) u letagadhatatlanság (megakadályozza mind a küldőt, mind az üzenet vevőjét abban, hogy később letagadja a kommunikációban való részvételét) u időbélyegző (az elektronikus okirathoz hozzárendeli a hitelesítés dátumát)

Az univerzális szolgáltatás lényeges elemei: u meg kell határozni az univerzális szolgáltatás költséget, amelynek bázisa a hosszú távú inkrementális költség u ki kell alakítani a szolgáltatás gyakorlati működtetésének mechanizmusát, a finanszírozást (pl. alap) u meg kell határozni, hogy ki járul hozzá és milyen mértékben a szolgáltatáshoz (ki végzi és kik finanszíroznak)

Az univerzális szolgáltatás lényeges elemei: u minden közcélú szolgáltató fizessen hozzájárulást, amely legalább x % piaci részesedéssel rendelkezik. u a hozzájárulást a szolgáltatók minden nem univerzális szolgáltatás árbevétele után fizessék. u a hozzájárulás a nem univerzális szolgáltatás árbevételének x %-a. u univerzális szolgáltatásban csak a rászorulók részesülhessenek.

Strukturális hatások, az intézmény rendszer továbbfejlesztése u a jogalkotó és jogalkalmazó feladatkörök teljes intézményi szétválasztása u a szabályozó hatóság függetlenségének teljessé tétele u a szakminisztérium feladatköre a jogalkotás és stratégia alakítás

Strukturális hatások, az intézmény rendszer továbbfejlesztése (folyt.) u a független szabályozó hatóság elsősorban a díjak szabályozása, a hálózatok összekapcsolás és a műszaki szabályozás eszközeivel avatkozhat be a folyamatokba u a minisztériumok tagozódásának, feladatkörének kialakítására EU normák nincsenek, az optimális szerkezetet nemzeti érdekeink és sajátosságaink határozzák meg

Strukturális hatások, az intézmény rendszer továbbfejlesztése (folyt.) u a piac teljes liberalizációja –2002 novemberéig mindenképpen –tárgyalások a monopóliumok megszűntetésének előre hozataláról F a Matáv esetében 2002 december 31.-re F a helyi koncessziós társaságok esetében 2001 december 31.-re

Strukturális hatások, az intézmény rendszer továbbfejlesztése (folyt.) u a privatizáció továbbvitele –az Antenna Hungária Rt. feljavítása, működésének erősítése a kedvező privatizáció lehetősége és a későbbi tőzsdére vitel érdekében u olyan szabályozó rendszer fenntartása, mely biztosítja, hogy a kivihető tőke a befektetett tőke meghatározott hányadát ne haladhassa meg

Jogi környezet u az összes kötelező érvényű EU irányelv átvétele fokozatosan, de legkésőbb a csatlakozás január 1.-i munkahipotézisének időpontjáig (kivételt képeznek azok a kisszámú irányelv cikkelyek, melyek alkalmazása alól átmeneti mentességet igénylünk, ha a piac megnyitását nem sikerülne előre hozni)

Jogi környezet (folyt.) –az egyetemes szolgáltatási kötelezettséget előíró irányelv (USO) –az előfizetői díjakra vonatkozó irányelv: a díjszabályozásban csupán elveket adunk meg és azokat a mutatókat jelöljük meg (pl.infláció, hatékonyság stb.) melyeket a kalkulációhoz figyelembe kell venni. Ez biztosítja, hogy a valódi ársapka szabályozás irányába mozduljunk el.

IT sarokszámok ‘98 u Internet hostok száma: u Internet szolgáltatók száma: 30 u Internet felhasználók száma: u Web szerverek száma: 5000 u Eladott PC-k száma: (‘98) (Dataquest), 40 %-ra becsült feketepiac u Nincs hivatalos statisztika

Tartalom szabályozás u a hálózati tartalomra hogyan vonatkozik a Sajtó- illetve Média törvény? u személyiségi jogok védelme u szerzői jogok védelme u a hálózaton megjelenő tartalomért viselt felelősség

illegális tartalom (illegal content) u nemzetbiztonsági kérdések (bombakészítési útmutatók, kábítószer előállítási, receptek, terrorista cselekmények) u kiskorúak védelme (megtévesztő kereskedelmi tevékenység, erőszak, pornográfia) u az emberi méltóság védelme (rasszista gyűlöletkeltés vagy megkülönböztetés) u gazdasági biztonság (csalás, hitelkártya kalózkodás)

illegális tartalom (folytatás) u információ biztonság (rosszakaratú számítógép feltörés) u magánélet védelme (személyes adatok jogosulatlan közlése, elektronikus zaklatás) u hírnév, megbízhatóság védelme (rágalmazás, törvényellenes összehasonlító reklámozás) u szerzői jogok (szerzői jogvédelem alatt álló művek jogosulatlan terjesztése)

Sértő tartalom (harmful content) Nem tiltott tartalom,de: u terjesztése korlátozott (például csak felnőtteknek szánt) u egyesek számára sértő, de a kifejezés szabadsága miatt publikálásuk nem tiltható

Köszönöm figyelmüket!