Takács Péter hírközlési fogyasztói jogok képviselője „World Wide Identity” konferencia A FOGYASZTÓI JOGOK KÉPVISELETÉBEN…
2 • Elektronikus hírközlési törvény (Eht.) – NHH, HFJK • Eht. 2. § A törvény célja és alapelvei •i.) az elektronikus hírközléssel összefüggő adatvédelem elősegítése, illetőleg megvalósítása • Eht § „Személyes adatok védelme” • a szolgáltató szükséges és elégséges személyes adatot kezelhet •szerződéshez •számlázáshoz •műszaki felméréshez (pl. szolgáltatás kiépítése előtt) •szolgáltatás nyújtásához •a törvényben meghatározott egyéb célok teljesüléséhez • közlés bizalmassága A FOGYASZTÓI JOGOK KÉPVISELETÉBEN… A HFJK és az adatvédelem
3 • Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselője • Nemzeti Hírközlési Hatóság • Eht § • független • együttműködő • nem hatóság • „soft law” A FOGYASZTÓI JOGOK KÉPVISELETÉBEN… Mi a HFJK?
4 • beadványkezelés tájékoztatás felszólítás (szolgáltató) fogyasztók nagy csoportját érintő ügyekben megoldáskeresés • együttműködés fogyasztók - szolgáltatók társhatóságok, állami szerepvállalók, civil szervezetek • képviselet hangot adni párbeszéd A FOGYASZTÓI JOGOK KÉPVISELETÉBEN… Feladataim
5 • FOGYASZTÓI TUDATOSSÁG • ár, érték, választék • elégedettség • együttműködés (fogyasztók és szolgáltatók egymás között is) A FOGYASZTÓI JOGOK KÉPVISELETÉBEN… Céljaim
6 • együttműködési megállapodás • állásfoglalás • média • NHH • TANTUSZ A FOGYASZTÓI JOGOK KÉPVISELETÉBEN… Eszközeim
7 • TANTUSZ (5 + 1) • együttműködési megállapodások (számhordozás, „betárcsázós”, ISP-váltás, kábeltévé szövetségek) • együttműködések (szolgáltatók, civil szervezetek, KHEM, GVH, NFH) • állásfoglalások (hangszerződés, roaming, hűség, garantált sávszélesség) • média-megjelenések (sajtó, tv, rádió, online) • előadások, roadshow, tájékoztató anyagok (11 féle) • sikeres beadványkezelés • Fogyasztói Tudatosság Program • FogyasztHatóság konferencia 2008 • EU érdeklődés, megkeresés A FOGYASZTÓI JOGOK KÉPVISELETÉBEN… A HFJK kiemelt eredményei
8 • kereső / kalkulátor • fogyasztóknak • szolgáltatóknak • független, pártatlan, semleges, ingyenes • 5 szolgáltatás (ma még) • >5 millió látogató • A FOGYASZTÓI JOGOK KÉPVISELETÉBEN… TANTUSZ
9 A FOGYASZTÓI JOGOK KÉPVISELETÉBEN…
10 A FOGYASZTÓI JOGOK KÉPVISELETÉBEN… Szünetmentes ADSL-szolgáltató váltás bonyolult Régi folyamat Új folyamat lassú 44% sikertelen nap egykapus gyors akadálymentes 11 nap! ÜGYFÉL Új szolgáltató Nagykereskedelmi szolgáltató Régi szolgáltató
11 A FOGYASZTÓI JOGOK KÉPVISELETÉBEN… Hűséggel vagy anélkül? Ajánlás kiadása – december (KHEM, GVH, NFH, NHH) • fogyasztók érdeke is! • kedvezmény fejében • korrekt tájékoztatás • legyen más alternatíva! (szolgáltató) • a szerződés kötelez (fogy. tud.!) • külön aláírás • automatikus „meghosszabbodás” ne legyen!
12 A FOGYASZTÓI JOGOK KÉPVISELETÉBEN… Sávszélesség – Mennyi az annyi? • Reklámozás • A hirdetett érték közeledjen a garantálthoz! • „Visszamigrálás” • Garantált sávszélesség megjelenítése a hirdetésekben (229. Korm. rend. – december) • … szükség esetén további lépések garantáltteljesített elvárthirdetett 512 Kbit/sec? sok panasz8 Mbit/sec Jelenség Vélemény Megoldás
13 A FOGYASZTÓI JOGOK KÉPVISELETÉBEN… Szándékolatlan roaming
14 A FOGYASZTÓI JOGOK KÉPVISELETÉBEN… Fogyasztói Tudatosság Program •Ötletek kollektív értékelése (workshop) •Ötletek priorizálása (fontosság, megvalósítható ság, egyetértés mértéke) •Ötletek logikai csoportokba való rendezése (NHH folyamat és piaci dimenziók alapján) 72 ötlet •Akciók felelőshöz rendelése •Akció dokumentáció s template kialakítása •Akciók kidolgozása a felelős szervezeti egység által 8 akció •Kidolgozott akciók egységes szerkezetbe rendezése •PIB és tanácsadók által történő véleményezés e •Fogyasztó célokhoz való hozzájárulás ellenőrzése •Egységes programterv elkészítése 1 FTP program terv
15 A FOGYASZTÓI JOGOK KÉPVISELETÉBEN… FogyasztHatóság konferencia
KÖSZÖNÖM FIGYELMÜKET! Kérdéseikre szívesen válaszolok!