Önkormányzati energia- és klímastratégia: célok, folyamat, megvalósítás Veszprém MJV Önkormányzata INTENSE projektben Józsa Tamás kabinetfőnök Good afternoon,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás

Advertisements

Kamarai prezentáció sablon
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Zéró CO2-Fenntartható Építészet ZÖLD BERUHÁZÁSI RENDSZER Dióssy László címzetes egyetemi docens szakállamtitkár Budapest november 5.
Az új épületenergetikai szabályozás
A téglaépületek energiahatékonysága Előadó: Kató Aladár MATÉSZ elnök TONDACH Magyarország Zrt. - vezérigazgató március 04.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
CEP® Clean Energy & Passive House Expo CEP® Clean Energy & Passive House Expo II. Országos Villanyszerelő Konferencia Meglévő ingatlanok smartosításának.
Németh Tamás — Főtitkári beszámoló … Főtitkári beszámoló az Akadémia évi költségvetésének végrehajtásáról Németh Tamás Magyar Tudományos Akadémia.
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Szektorok közötti együttműködés tapasztalatai a kerékpáros érdekképviseletben Csikai Mária Nyíregyháza, május 27. A program.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Egy kis település lehetőségei a környezet- tudatossá válás útján napjainkban Pirtyák Zsolt Lajoskomárom polgármestere.
Vajon mi is az a TVN? Gondolatok a 2009-es „észpénz.net” kampány kapcsán június 4. Turny Ákos igazgató.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
Egy vonzóbb város: Biharkeresztes
Az EuP/ErP irányelv hatása az épületgépész rendszerek tervezésére
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
Megújuló energia előállítás marginális területeken Az M2RES projekt Kéri Zsuzsanna REC for CEE március 21.
Az AIDA projekt és a kapcsolódó Uniós pályázati közeg rövid bemutatása Pári István Geonardo Kft. REC, Szentendre február 15.
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Piller Rudolf SzélerőVép Kht.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
HELYI PARTNERSÉGEK, MINT A VIDÉKI KORMÁNYZÁS INNOVATÍV ESZKÖZEI 1 A Magyar Regionális Tudományi Társaság IX. vándorgyűlése Révkomárom, november 25.
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Az EK Rendelet felülvizsgálatának magyar javaslatai és ETT jó gyakorlatok Előadó: Dr. Szabó Erika Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Államtitkár.
Energetikai pályázatok pályázói szemmel
szakmérnök hallgatók számára
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
C2ENET: Közép-Európai Környezetvédelmi Hálózat ERFA, Interreg III.B. Cadses, európai uniós támogatással (2007. január – március) Dr. Zongor Gábor,
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
NŐ az ESÉLY! Esélyegyenlőségi program Zala megyében A projekt az Európai Unió és a Magyar Köztársaság támogatásával valósul meg.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Szekció 6 Szekció elnök: Gróf Gyula Előadások: Vad János: Energia-hatékony axiálventilátorok tervezése Bene József, Hős Csaba: Városi szivattyúhálozatok.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
4. számú főút Debrecen elkerülő szakasz
86. sz. főút Szombathely - Vát szakasz ( – km szelvények között) kivitelezési munkálatai Lakossági fórum október 09.
Gyorsjelentés a Kulturális Központok Országos Szövetsége tagintézményeinek felméréséről Kecskemét,
Web: Boros Áron ügyvezető OTP Hungaro-Projekt Kft. Félixfürdő, május 18. Egyszerűen a siker felé EU és üzlet.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.
ENEREA Észak-Alföldi Regionális Energia Ügynökség Nonprofit Kft
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
A HUNAGI közösség és a CASCADOSS Dr. Remetey-Fülöpp Gábor főtitkár HUN A GI CASCADOSS REGIONÁLIS MŰHELY SZEGED, JANUÁR
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
GAZDASÁGI ADOTTSÁGOK ÉS FEJLŐDÉSI IRÁNYOK A délkelet-európai országok Novák Tamás MTA – VKI május 16.
Schmidt Csaba polgármester október 24. Városi Fűtéskorszerűsítési Program Tatabánya.
Energiahatékonysággal a vállalkozások költségcsökkentéséért Nagy Judit Külkapcsolati munkatárs Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Gyöngyös Bad Schönborn 2013 november13. január. Uniós direktíva Az unió átlagára érvényes az úgynevezett 3 x 20-as direktíva, mely szerint 2020-ra : 20.
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
Cyclelogistics Ahead - A haszonkerékpár Rövid projekt ismertető Contract n°: IEE/13/628/SI Project duration : may 2014 – april 2017 Slides version.
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
Zöld Beruházási Rendszer Klímabarát Otthon Panel Alprogram pályázat a szén-dioxid –kvóta bevételekből Március 10. Legény Árpád Projektmenedzser-asszisztens.
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Az EGT és Norvég Alapok jelenlegi időszaka. 2 Az EGT és Norvég Finanszírozási Mechanizmusok (FM) es időszaka Támogatási összeg: mintegy 153.
Előadás másolata:

Önkormányzati energia- és klímastratégia: célok, folyamat, megvalósítás Veszprém MJV Önkormányzata INTENSE projektben Józsa Tamás kabinetfőnök Good afternoon, my name is Tamás Józsa and I represent the town of Veszprém, which is the hungarian municipal partner of INTENSE. I am responsible for the coordination of the work on the opoerítional level. IEE/07/823/SI2.500392

You may have already seen this map, which shows the Partnership of Intense project. The two hungarian parters are: The Regional Enviornmental Center from Szentendre and town Veszprém. We often say that this IEE project is the largest becouse of 3 features: 1. The geographical area that it covers: we have 29 member orgainisations from 12 countries, half of them are local governments. 2. The activities that it elaborates: from training to planing and to technical and soft measures, we deal with all the issues of energy. 3. And, it also has the largest subsidy that IEE recently granted.

INTENSE Alapgondolat: Innovatív, energiatakarékos tervezési-építészeti módszerek elterjedésének segítése az „új” EU tagországokban, felhasználva a régi tagországok tapasztalatait; Megvalósítás: 29 partner 12 országban – önkormányzatok, szakmai szervezetek, szakértők Cél: energiatakarékossági – energiahatékonysági szempontok érvényesítése jogszabályi, tervezési, műszaki-technikai és a felhasználók tudatosságának szintjén www.intense-energy.eu

Az INTENSE projekt pénzügyi háttere Az INTENSE teljes költségvetése: 3.616.682 EUR = 998.241.000 HUF IEE támogatás (75 %): 2.712.512 EUR = 718.680.000 HUF Veszprém elszámolható költségei összesen: 75.197 EUR = 19.927.205 HUF IEE támogatás (75 %): 56.398 EUR = 14.945.470 HUF Önerő (25 %): 18.799 EUR= 4.981.735 HUF However, this slide demonstrate on the other hand that our share is not so huge, we approximately use 20 millions of HUF in 3 years. Though we have gained a lot in the course of the project ,and not the financial part was the main attraction, but the collaboration and the power of the joint work with others.

Miért energia-hatékonyság? All of our reasons for the question above are on this slide: the Hungarien families spend the 12 % of their income to energy, ahich is the 3 rd highest rate in the EU countries. And on the same time Hungary is depentent on foreign energy. Energy socio-economic balance is engandered by the increasing energy prices. And so can easily find ourselves in a energy crisis within the run of the next couple of years. And the social effects and unmesaurable of such crisis, as Hungeray is one of the most vounerable state in this respect. We can also experience the signs of the changing climate as we are just having have the hottest and dryest periode of the last 150 years. Carbon emission is the larges threat for the food chain as it is endanger the sustaibalble agriculture and the balance of natural environment as well. And so: Veszprém has realised its responsibility to act in line with the EU 2020 targets. Az energiaköltségek aránya a háztartások kiadásai között az Európai Uniós tagállamokban (%)

Kérdőíves kutatás, 2009: a fogyasztási szokások felmérése a veszprémi lakosság körében 36 % tartja magát tájékozottnak az energiával kapcsolatos kérdésekben, 44%-uk mérsékelten informált; Az információk forrása: TV (55%), Nyomtatott sajtó (43%), Internet (35%), Rádió és kiadványok (31%); A háztartások 51 %-ában tudják a lakók egyénileg szabályozni hőmérsékletet, 21% -ukban egyáltalán semmilyen ráhatásuk nincs a hőmérsékletre; A legtöbben (54,7%) a 22-24 °C-os szobahőmérsékletet kedvelik, ennek érdekében 2% használ kiegészítő berendezéseket; A válaszadók 5%-a használ otthon légkondicionálót; 77%-uk igénybe venne szakértői tanácsadás, hogy hatékonyabban tudják kihasználni a meglevő adottságokat; 73%-uk nagyon fontosnak tarja az energiát a hétköznapi élet során; 60%-uk hajtana végre energiahatékonyságot célzó beruházásokat, ha lenne tanácsadás; A válaszadó szerint az önkormányzatnak vezető szerepet kell vállalnia a segítségnyújtásban. And the demand for energy is rising sharper than ever before. And this is the situation that is truly transmitted from the side of the residents as well. The strategy dates back to 2009 infact, when we have complied a survey fro the citizens in the frame of the INTENSE. It clearly showed that the people also feel insecure and would like to act somehow. But there is no tool, there is no knowlwdge. The results show us the need for the municipal intervention as 73 % of the responds said that energy is a vital issu for evergyday life. And 77% of the people think its the duty of the local authoroty to help with advice. Gave a huge incentive for the municipality to act

Kihívó célok és vízió 2025-ig Veszprém a környezetvédelemre érzékeny közösségek mintavárosa lesz és vezető szerepet tölt be Magyarországon a környezeti tudatosság, az újrahasznosítás és a környezeti innováció, valamint az energiatakarékosság területén. Ennek érdekében 2025-ig 25%-kal csökkenti területén a CO2 kibocsátást, 20 %-ra emeli a zöld energiák részartányát és 25 %-kal keveebb energiát fogyaszt a jelenlegi igényekhez képest. Következésképpen, Veszprém „zöld” várossá válik és intelligens megoldásokkal aknázza ki lehetőségeit. This is our vision, these are the ambitous goals that the assembly have defined and approved in last september: Leading role in environmental awareness, in recycling, and in energy saving as all the NGOs and local communities will apply these values. The main goals in the center of the activities: 25 % CO2 reduction; 25 % share of the greean sources; 25 % less energy demand by the end of 2025. And now lets see how we will achieve all this and what the subtarget are! IEE/07/823/SI2.500392; 27/05/2010.

Veszprém teljes CO2 kibocsátása 2007-ben: 400,285 Kt volt The recent situation on the other hand is that we make 400 tons of CO2 every year. 2007, before the cirsis. Th table on the left shows the contribution of the sectors and the diagram on the right shows the emissions of the buildings. It is very easy to conclude that there are 3 major areas where we need to intervene: The households The trafic And the buisenesses.

A jogi keretek és a végrehajtás feltételeinek, módszereinek elemzése Cél: jogi háttér (32/2006 és 91/2002 EU Irányelvek) nemzeti szintű átvételének, a helyi megvalósítás helyzetének elemzése, segítése, javaslatok megfogalmazása Szószedet Helyzetelemzés, javaslatok

INTENSE módszertan

Kapacitásfejlesztés - tréning Cél: az összes érintett csoport kapacitásfejlesztése; Eredmények: komplex tréninganyag, moduláris rendszer akkreditált képző intézmény bevonása (BME MTI) sikeres tesztréning – Kamarák által akkreditált;

Toolbox brosúrák

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! tjozsa@gov.veszprem.hu Well, I havent mentioned many things, but I hope I managed to give you an insight what the INTENSE project has generated in Veszprém. IEE/07/823/SI2.500392;