Az árpolitika (ismétlés) Marketing-mix Ár fogalma Árpolitika Kereslet törvénye Árrugalmasság Termékéletgörbe Fedezeti pont
Az árpolitika Az ár fogalma A termék pénzben kifejezett ellenértéke, az a pénzmennyiség, amennyiért az adott árú megvehető, eladható. Az ár funkciói Fedezze a költségeket Tükrözze a piaci viszonyokat Fejezze ki a társadalmi preferenciákat Orientálja a vásárlókat
Az árpolitika Az árkialakítás tényezői: 1. A piaci erőviszonyok Piaci szituáció Viszonteladói ár meghatározója Fogyasztói ár meghatározója Domináns termelő termelő Domináns kereskedő kereskedő Kiegyenlített erőviszonyok alku
Az árpolitika 2. Vevők ármagatartása Árrugalmasság Vevő preferenciái Árimázs Az adott üzletet a vevők mennyire tartják az árak szempontjából kedvező vásárlási helynek
Az árpolitika Az árérzékenységet befolyásoló tényezők: A termék egyedisége Helyettesítő termékek Költekezés mértéke Költségmegoszlás Ár-minőség hatása Raktározási hatás
Az árpolitika 3. A versenytársak jellemző magatartása 4. Szállítók magatartása Fizetési feltételek Kedvezmények Többletszolgáltatások Szállítás módja Csomagolás módja
Árstratégia Fogalma: Árképzés módja, hosszú távra kijelölt vállalati ármagatartás Az ár stratégiai szerepe - tükrözi a vállalat stratégiáját - imázs – erősítés - utalás a termék minőségére,értékére - utalás a termékéletgörbén elfoglalt helyre - bevétel- megtérülés
Árképzés 1. költségelvű árképzés Ár = önköltség + haszon Ár = beszerzési ár + árrés
Fedezeti pont TR Ft Fedezeti pont TC VC FC Q Kritikus mennyiség
Fedezeti pont Fp = Állandó költség Eladási ár – Átlagos változó költség
Árképzés 2. Kereslethez igazodó p S D Az ár csökken Az ár növekszik Q
Árképzés 3. Versenytársakhoz igazodó árképzés - új termék - oligopólium - gyenge piaci pozíció - árérzékeny termékek esetén
Árstratégia - életgörbe BEVEZETÉS Módszer Lefölözés Behatolás Gyors Magas ár Magas promóció Nincs versenytárs Alacsony ár Árérzékeny vevő Éles verseny Lassú Alacsony promóció Magas profit
Árstratégia - életgörbe Növekedés és érés Lefölözés Behatolás Árcsökkentés Ha a magas áron már csökkent a kereslet Áremelés Ha már ismert a termék Védekező jellegű árcsökkentés Konkurenciával szembeni védekezés Kihívó áremelés Alacsony árrugalmasságú termék Támadó jellegű árcsökkentés Versenytárs támadása Árfelhajtás Versenytörvény tiltja
Árstratégia - életgörbe Hanyatlás – kivonulás Árcsökkentés fedezetig szakasz megnyújtása kivonás
Ár – minőség stratégiák Megnevezés Magas ár Közepes ár Alacsony ár Jó termékminőség Felár Nagyon kedvező ajánlat Hihetetlenül kedvező ajánlat str Átlagos termékminőség Túlértékelő Átlagos stratégia Kedvező str Rossz termékminőség Átvágós Hamis spórolás stratégia Takarékos str
Ártaktika Mindennapi árdöntések, végső ár megállapítás Az ár taktika szerepe: Kereslet befolyásolása Igazodás a versenytársakhoz Támogatja az első vásárlást Válságkezelés
Ártaktika 1. Árdifferenciálás Ugyanazt a terméket eltérő áron Idő szerint Elhelyezkedés szerint Földrajzi Szegmentumonként Kivitelezés szerint (mennyiség) Saját márka
Ártaktika 3. Promóciós árképzés - termék megismertetése, értékesítés növelése Eszközei: Árleszállítás Lélektani ártaktika Presztizsár -Törzsvásárlói kártya 9 esre végződő - Bevásárlókártya 5 ösre végződő - Árgarancia Kedvezmény túlárazás után - Kuponok Hitelre történő vásárlás - Új vevő árengedménye Csereakció - Árucsomagog Kilóra történő árusítás
Ártaktika 2. Árengedmények Éppen észlelhető különbség JND Árengedmény fajtái Skontó Rabatt Funkcionális engedmény Szezonális
A eladási ár felépítése Az árak fajtái: Önköltségi ár Termelői ár Nagykereskedelmi ár Kiskereskedelmi ár
Árlépcső a klasszikus elosztási csatornában Termelő Nagykereskedő Kiskereskedő Önköltségi ár + termelő haszna TERMELŐI ÁR - árengedmény + felár Termelő nettó eladási ár = Nagyker. N. besz. Ár + ÁFA + Nagyker árrés Termelő bruttó ea ár Nagyker. N. ea ár = Kisker. N besz.ár + ÁFA Kisker árrés Nagyker br ea ár Kisker n ea ár + ÁFA Fogyasztói ár
Az árak jogi szabályozás 1. A termékek, szolgáltatások árformájára vonatkozó előírások 2. Az eladási árakba beépülő preferenciák és diszpreferenciák Fogyasztói árkiegészítés Fogyasztói adó Árakba beépülő jövedéki adó ÁFA Fogyasztói törvény Árak feltüntetésének szabályai Tisztességes piaci magatartás tilalma A tisztességtelen verseny tilalma A fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolásának tilalma A gazdasági versenyt korlátozó megállapodás tilalma A gazdasági erőfölénnyel való visszaélés tilalma