Kerékpáros Magyarország Program Bringázz a Munkába Kerékpárosbarát Település 2008. szeptember 16.
Kerékpáros Magyarország Program prioritások Kerékpáros infrastruktúra fejlesztés (építés) Kerékpáros közlekedés és biztonság (szemléletformálás) Kerékpáros turizmus (útvonalak, promóció) Kerékpársport, rekreáció, közösségi élet (utánpótlás nevelés, sportlétesítmények) Intézményi háttér (civil-, magán-, állami szféra összefogása)
Kerékpáros Magyarország Program céljai Kerékpáros közlekedés részarányának növelése Jelenleg: 2-3% Cél: 10% Kerékpáros turizmus részesedése az európai piacból Jelenleg: <1% Cél: 4% Több sport- és rekreációs célú kerékpározás Évente bekövetkező (halálos) kerékpáros balesetek száma Jelenleg: 3000 (200) Cél: 50%-os csökkenés
Kerékpáros Magyarország Program tevékenységei Jogszabály és rendelet módosítások Kampányok szervezése, lebonyolítása Pályázatok kidolgozása, meghirdetése Bíráló Bizottságokban való részvétel Szakmai előadások megtartása Konzultáció – településeknek, pályázóknak Josz: véleményezés, javaslatok (OTÉK, KRESZ, ÚME) Kqamp.: BAM, BringaSuli Pály: KBT/KBM, véleményezés: KvVM (KEOP) BB: GKM, KÖZOP Szakmai előadások: utas szakmai fórumok, civil fórumok, Konz: pályázatok előzetes véleményezése
Infrastruktúra fejlesztés KHEM (GKM) KözOP ROP KeNyi B+R paraméterkönyv Kerékpárút karbantartási rendszer Különböző pályázati lehetőségek Karbantartás: kidolgozott modell, finanszírozási források keresése, illetve jogi háttér konkretizálása
Közlekedésbiztonság és szemléletformálás Vasúti kerékpárszállítás KRESZ módosítás (2008-ig aktív részvétel) OTÉK módosítás (2007-ben, 2008-ban hatályos) Kerékpárosbarát Település / Munkahely (2006-ban próba, 2008-ban új rendszer indítása) Bringázz a Munkába! (2007 ősz, 2008 tavasz, ősz) BringaSuli – sikeres 2008 tavaszi kampány BringArt – művészeti kiállítások MÁV: átalakítottak vasúti kocsikat, minden újonnan beszerzett kocsi kerékpárszállításra alkalmas kell, hogy legyen. KRESZ: nem tudni a jelenlegi állásról semmit, jogászok rágják az anyagot. Civil fórumokon összegyűjtött információk/ igények alapján). OTÉK: új épületek esetében meghatározott minimum kerékpártárolásra alkalmas hely meghatározása. KBT/KBM: 2006-ban pilot szerűen (kipróbálás), 2008-ban normatív rendszert dolgoztunk ki, az alapján 4 település (köztük Szarvas) és 9 munkahely nyerte el a díjat. BaM! (maJd külön) BringaSuli: lásd többi anyag BringArt: Kerékpáros művészfotó kiállítás a Kodály köröndön
Kerékpárosbarát település I. Cél Települések kezdeményezőkészségére alapozva intézményi és fizikai környezet kialakítása Motivációs rendszer kidolgozása, mely elismeri a települések erőfeszítéseit Jó példák, gyakorlatok elterjesztése Különböző pályázatoknál előnyt jelent Tevékenységek Önkormányzatok példamutató tevékenységét díjazza Objektív kritériumok alapján történik a díj odaítélése Kiadvány készítése, terjesztése Tanulmányutak, konferenciák településvezetők, tervezők részére
Kerékpárosbarát település II. Felelős szervezetek KHEM (GKM) pályázati felhívás elkészítése, meghirdetése, értékelés, díjazás eredmények propagálása Civil szervezetek részvétel az értékelésben települések segítése, felkészítése Önkormányzatok településfejlesztéssel járó adminisztráció kerékpárosbaráttá tétele - párbeszéd
Kerékpárosbarát település III. Indikátorok 2006: kategóriánként 1-1 győztes 2013: a győztesek a kritériumokat már tökéletesen teljesítik Finanszírozás KHEM működési költség résztvevő önkormányzatok saját működési forrásai
Egyszerű példák
Egyszerű példák
Egyszerű példák
Egyszerű példák
Egyszerű példák
EuroVelo 6. és 11. útvonalának kitáblázása (2007-2010) Kerékpáros turizmus OTrT Kerékpáros turisztikai régiók kialakítása, egységes alapokra fektetett arculati elemek megjelenése, népszerűsítése EuroVelo 6. és 11. útvonalának kitáblázása (2007-2010) Kerékpárosbarát szolgáltatói hálózat OTRT: megjelent, parlament megszavazta, van jogszabály, és a pályázatok elbírálásánál kiemelt szempont KTR: több régióban kijelölésre kerültek, MT Zrt-vel közösen, nemzetközi vásárokon kiadványokban megjelenés EV: 6 kitáblázásának vége 2009 tavaszán; EV11. tervezés 2009. KB-SzH: 2009., információk összegyűjtése, kapcsolatrendszer kiépítése a német Bett&Bike rendszer alapján
OTrT – országos kerékpárút hálózat és EuroVelo 6, 11 nyomvonala
Kerékpáros sport és rekreáció Utánpótlás nevelési programok és események szervezése (2009) Rekreációs kerékpározást népszerűsítő események szervezése (2009) Millenáris Velodrom
2006-2007: Tárcaközi bizottság Intézményi háttér 2006-2007: Tárcaközi bizottság Kerékpáros ügyekért felelős miniszteri megbízott 2008. májusáig GKM, EÜM, KvVM, FVM, ÖTM, IRM, Szociális és Családügyi M
Jelenlegi kerékpárút hálózat 2007. felmérés alapján Egy 2007-es felmérés szerint Magyarországon a térképen látható helyeken található kerékpárút.
Kerékpáros balesetek 2004 - 2007 A következő térkép a 2004-2007 között bekövetkezett kerékpáros baleseteket mutatja. Érdemes összevetni a jelenlegi kerékpárút hálózattal. Megjegyzendő, hogy a balesetek és kerékpárutak helyének összevetése mélyebb vizsgálatot igényel, hiszen pl. az út egyik oldaláról a másikra való áthaladáskor is történhet baleset. (A kocsma mindig a másik oldalon van, mint a kerékpárút.) A baleseti adatbázisba való helyszíni rögzítésénél –ezt a rendőrség végzi– is kerülhet hiba a rendszerbe a helyazonosítás miatt. Ez főleg belterületen jellemző, ahol a településen átmenő főút szelvényszáma helyett útnévvel és házszámmal, vagy a keresztező utak megadásával azonosítják a baleset helyszínét az adatbázis alapját képező helyszíni jegyzőkönyvben.
Köszönöm szíves figyelmüket Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ www.kertam.hu – KKK kerékpáros honlap www.nfu.hu – Nemzeti Fejlesztési Ügynökség www.kiksz.eu – Közreműködő Szervezet www.kenyi.hu – Kerékpárutak nyilvántartási adatbázisa Hartmann Tamás Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ 3368-288 tamas.hartmann@kkk.gov.hu