Az energia és távközlési szektor interdependenciái katasztrófahelyzetekben rDr. Maros Dóra Óbudai Egyetem KANDÓ KÁLMÁN VILLAMOSMÉRNÖKI KAR.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Klaszterportál, adatbázis DDOP számú pályázat záró rendezvénye Pécs, június 30.
Advertisements

Hírközlés – Hatóság Szabó Tibor Kompetenciaközpont vezető
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
Veszélyhelyzeti kommunikáció élesben
Dr. Golopencza Pál szolgálatvezető főorvos
Magyar Kerékpárosklub Hungarian Cyclists’ Club (HCC)‏ László János, elnök.
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium ülése
Tájékoztató a Kormányzati Ügyféltájékoztató Központról
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
/21 TESZÖV – Fejér Földgázpiac Aktuális információk Székesfehérvár, január 22.
A kritikus infrastruktúra védelem nemzetközi háttere és a magyar nemzeti program kialakítása, az ebből fakadó szakmai feladatok Balatonföldvár, március.
Várpalota elkerülő építése
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
A mobil távközlés szerepe és lehetőségei rendkívüli események esetén dr. Drozdy Győző vezérigazgató helyettes Bánhidi Zoltán távközlés-szabályozási szakértő.
Dr. Suba Ferenc Testületi elnök PTA CERT-Hungary
1 A magyar gazdaság helyzete, perspektívái 2008 tavaszán Dr. Papanek Gábor Előadás Egerben május 7.-én.
Konzulens: Dr. Pitlik László
Merre tart a hazai energiaszektor 2010 tavaszán. dr
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Tájékoztatás az ÚMVP TS keret felhasználásáról Szarvas, december 11.
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság KÉSZEN AVÉSZBEN KÉSZEN AVÉSZBEN A viharokra történő felkészülés Győr-Moson-Sopron megyében Előadó:
A vörösiszap katasztrófa: a KKB Operatív Törzs szerepe, tapasztalatai
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Kibertér-biztonság és iparbiztonság Kossa György tű. dandártábornok
A 2014-ben esedékes Peer Review (szakértői vizsgálat) A Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagjainak érintettsége Országos Statisztikai Tanács 
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
Katasztrófavédelem válaszai a globális klímaváltozás
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Bonnyai Tünde pv. hadnagy Katasztrófavédelmi Tudományos Tanács
Tartalom  Infrastruktúra meghatározása  Infrastruktúrák osztályozása  Kritikus információs infrastruktúrák  Információs infrastruktúrák támadása és.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
Balatonszemes Június A villamos energia közszolgáltatási helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
Budapest, szeptember A villamos energia közszolgáltatás helyzete és szerepe Magyarországon Fő kérdések, aktualitások 2.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
SZAKMAI PROGRAM január – június 30. A KÖZMŰVELŐDÉS ORSZÁGOS SZAKFELÜGYELETE ÁLTAL TETT ÉSZREVÉTELEK ÉS JAVASLATOK MEGVALÓSÍTÁSÁNAK ELŐSEGÍTÉSÉRE.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
UIP igazgatói bizottsági ülés Hamburg Beszámoló Franz Kaminski Waggonbau Hungária Kft MVME taggyűlés Budapest, május 19. Előadó: Szabó.
SÉRÜLÉKENY BIZTONSÁG Közlekedéstudomány a közlekedésbiztonság szolgálatában „KÖZLEKEDÉSI SÉRÜLÉSEK” KONFERENCIA Budapest, szeptember 26. Előadó :
Éves Konferencia- Annual Report Irányító Bizottság: Elnök: D. Terdik György DE IK dékán Tagok: Dr. Kardon Béla EMMI Dr. Sallai Gyula BME, FIRCC Nagy Miklós.
Feladataink az új Mt. és a vízi-közmű törvény tükrében Halasy Károly titkár.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
FELELŐS SZAKMAI SEGÍTŐ EREDMÉNY NFT (CSF) végrehajtásáért felelős szervezet kijelölése: kormány NFT végrehajtási rendjének kialakítása: NFT munkacsoport,
Intelligens közlekedési rendszerek az ÁAK zrt. hálózatán Jákli Zoltán hálózatkezelési igazgató 37. Útügyi Napok, Sopron, szeptember 9-10.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 14. Együttműködés a fogyasztóvédelmi ügyek területén.
Válságkezelő rendszere
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
AZ IVÓVÍZVIZSGÁLATOK VÉGZÉSÉNEK, ÉS A LABORATÓRIUMI EREDMÉNYEK JELENTÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI Laczkó András közegészségügyi felügyelő.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Szanálási tervek, szanálhatósági vizsgálatok
2003. május 21. ÜZLETMENETFOLYTONOSSÁG ÉS KATASZTRÓFA ELHÁRÍTÁS TERVEZÉSE Jakab Péter igazgató Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. Bankbiztonság.
11 Smart City Tagozat ülése BME EIT Neumann Tárgyaló, május óra 1111 Budapest, Egry J. u. 18. V1 ép. C213 Dr. Kovács Kálmán tagozati elnök.
Okos Jövő Fórum 2015 Smart Future Fórum 2015 Győr A Széchenyi István Egyetem és az Okos Jövő Innovációs Klaszter közös rendezvénye.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
A külterületi kármentesítést meghatározó feltételrendszer és a kivitelezés összehangolása, együttműködés az irányító szervekkel.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, december 16. A fogyasztóvédelem ügyei a évi őszi ülésszakban.
A kritikus infrastruktúra védelmi és információbiztonsági hatósági feladatokról Dr. Bognár Balázs tűzoltó ezredes főosztályvezető SEVESO III. regionális.
1/15/2019 Az uniós bel- és igazságügyi informatikai rendszerekkel és az interoperabilitással kapcsolatos jogharmonizációs kérdések október 10. Belügyminisztérium.
Előadás másolata:

Az energia és távközlési szektor interdependenciái katasztrófahelyzetekben rDr. Maros Dóra Óbudai Egyetem KANDÓ KÁLMÁN VILLAMOSMÉRNÖKI KAR

Természeti katasztrófák adatbázisa

2010 első féléves összesített adatok

EU és magyar szabályozások Európai Únió CIP (Critical Infrastructure Protection) programja és az ehhez kapcsolódó direktíva (Green Book), 2006 A Kritikus Infrastruktúra Védelem (KIV) Nemzeti Programjáról elfogadott 2080/2008. (VI. 30.) kormányhatározat (EU CIP direktívával összhangban), Zöld könyv • az egyes kritikus infrastruktúra szektorok kölcsönös függőségi viszonyainak feltárása • az összefüggések elemzése • a katasztrófa helyzetekre való felkészülés irányelvei • a gyakoroltatás elvégzése

Szektor interdependenciák

KIV gyakorlat (2010 május)  Az NFGM felkérésére a PTA Nemzeti Hálózatbiztonsági Központ - NHBK (CERT-Hungary) előkészítésével kritikus infrastruktúra védelmi gyakorlat  Résztvevők: hírközlési és energetikai szektor képviselői  Gyakorlat célja: törzsvezetési gyakorlat a két szektor reakcióképességének és interdepedenciájának vizsgálatára

A KIV gyakorlat előkészítése  Előkészítési fázis kezdete: 2010 január  Résztvevők kijelölése, felkérése  Gyakorlat céljának meghatározása  Kritikus esemény kitalálása  Gyakorlat forgatókönyvének elkészítése  Forgatókönyv egyeztetése  Helyszín, idő meghatározása

Résztvevők a hírközlési/postai szektorból  Magyar Telekom Nyrt.  Telenor Magyarország  Vodafone Magyarország Zrt.  Antenna Hungária Rt.  Magyar Posta Zrt.

Résztvevők az energia szektorból  Magyar Villamos Művek Zrt.  Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt.  Földgázszállító Zrt.  MOL Rt.

Megfigyelők  Magyar Energia Hivatal  Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság  Paksi Atomerőmű Zrt.  NFGM

HTE Infokom 2010 Szimulált természeti katasztrófa Kiindulópont: FÖLDRENGÉS !!!! Földrengés epicentruma: lsd. ábra  Erőssége : 6 (Richter skála szerint)‏  Földrengés hatászónák: 7 zóna (legnagyobb károk a 4-es zónán belül)‏  Földrengés bekövetkezése: hétfő, 4.00  Időjárás: tél, -10 fok, havazás, jegesedés, km/órás ÉNY-i szél

Sarokpontok I. A földrengés utáni első 6 órában egyik mobil hálózat, egyetlen szolgáltatása sem működik a jelzett hatókörön (legkülső kör). Magyar Telekom vezetékes hálózata többnyire működőképes marad. Reggel 7 órakor a jelentősen megnövő bejövő beszédforgalom a hálózatban fellépő torlódás miatt már nem kezelhető. Az Internet kapcsolatok – nagyon rossz sebességgel – továbbra is használhatók maradnak! UPC (volt Monortel) szolgáltatási területén a földrengés utáni 6 órán belül nincs szolgáltatás. Antenna Hungária: a műsorszóró szolgáltatásokban (rádió és TV adások) nem lehet jelentős zavart érzékelni a gyors tartalék útra való átállás (0,1 mp) miatt. TETRA hálózat működőképes marad.

Sarokpontok II.  A villamos energia ellátás a hatókörön belül azonnal megszűnik. A helyreállítás az epicentrum körüli 4-es zónán belül 24 óra, azon kívül 6 óra.  A törésvonal mentén az FGSZ Zrt. 3 érintett földgázvezetékén található körvarrat felreped, illetve 2 db iparági hírközlési távkábel szakadás következik be.  Épületek, tornyok, tartószerkezetek nem omolnak össze, legfeljebb elmozdulnak, repednek, részben rongálódnak.

Forgatókönyv Forgatókönyv (saját eljárási rend alapján kidolgozva!)  Műveleti idő, esemény, kommunikációs irány  Üzenetek (oda-vissza):  Krizis Bizottság elnöke és a cég ügyelete között  A cég ügyelete és az ágazati főügyeletek között  Ágazati főügyeletek – kormányzati szervek között  Cégek (cég ügyeletek) között

HTE Infokom 2010 KIV 2010 gyakorlat forgatókönyv

Események értékelése Az első fázis (első 4 óra) eseményeivel kapcsolatos kérdések:  Hogyan értesült a krízis bizottság elnöke az eseményről (pl. telefon, futár stb.)?  Hogyan, milyen módon sikerült a krízis-bizottságot összehívni (telefonon, SMS-ben, ha a jelzett kritikus körzetben lakik, hogy történt az értesítés, ki, hogyan utazik a helyszínre, stb.)?  Értesítette-e és milyen módon a hatóságokat, valamint a szerződéses partnereket (hogyan történt az értesítés, mennyi időt vett igénybe)?  Hogyan tudta beindítani a kárfelmérést és milyen kommunikációs csatornákon kapja az információkat és adja az utasításokat?  Értesült-e más szolgáltatások kieséséről, tájékoztatott-e más szolgáltatókat?  Sorolja fel a kiesett szolgáltatásokat, becsülje meg a szolgáltatások helyreállításának várható idejét!

HTE Infokom 2010 Összefoglaló értékelés Főbb szempontok:  A végrehajtott intézkedések teljes körűen adtak-e megoldást a helyzet kezelésére?  A távközlési problémák (telekommunikációs szolgáltatások kiesése) hogyan és mennyire voltak hatással a kárfelmérési és helyreállítási folyamatokra, az ezekkel kapcsolatos belső/ külső kommunikációra?  Voltak-e alternatív tervek, megoldások ezek kezelésére?  A belső vállalati szabályozások biztosították-e a folyamatos és szervezett kárfelmérési, kárelhárítási tevékenységet?  Volt-e megfelelő tájékoztatás a hatóságok, kormányzati szervek felől, és azok megfelelő időben történtek-e?  Volt-e olyan probléma, amelynek hatékony kezelésére nincs jogszabályi előírás, támogatás?  Egyéb fontos megjegyzés, észrevétel

HTE Infokom 2010 Tanulságok, következtetések Értékelés/hasznosság:  Két szektor képviselői ”egy asztal mellett”!  Hiányzó belső szabályozási elemek feltárása  Kommunikációs alternatív lehetőségek tisztázása  Kölcsönhatások miatt egymás ill. a fogyasztók tájékoztatása (de milyen útvonalon, módon)?!  Kormányzati – Ágazati főügyeletek – KIV intézmények ügyeletei közötti kommunikációs és koordinációs hiányosságok → jogszabályi hatások

Fontosabb javaslatok I.  Szükség van egy állandó, megfelelő információkkal rendelkező, operatív irányító, az ágazatok együttműködését szervező veszélyhelyzet kezelő központra.  Bonyolultabb krízishelyzetekben szükség lenne a kritikus infrastruktúra szereplők egymás közötti kommunikációja érdekében állami finaszírozású EDR rádiókészülékek és műholdas telefonok beállítására.  A hírközlési szolgáltatók a hálózatuk sérülése esetére nem rendelkeznek prioritási listákkal, ennek megfelelően a kapacitások csökkenése esetén nem tudják megoldani, hogy a helyzet kezelésében érintett szervezetek és személyek szolgáltatását az ne érintse. Ezért szükség lenne e területen jogszabályi előírásokra.

 A Központi Koordinációs Bizottság munkájába (vagy egyéb központi katasztrófakezelési szerv esetében) biztosítani kell a kritikus infrastruktúra vállalatok képviselőnek azonnali bevonását, így a központi döntéseket azonnal lehetne továbbítani a NOC-okhoz, illetve vállalati válságkezelő központokhoz.  Szükséges olyan - kormányzati megbízású és finanszírozású - hatáselemezések végzése, amely feldolgozza és kielemzi a valós helyzetekben (így például a 2010 májusi viharok, a júniusi árvizek) tapasztalt, az egyes infrastruktúrák működését jelentősen érintő eseményeket, valamint ezek rövid és hosszú távú hatásait és ezen infrastruktúrák kölcsönös függőségi viszonyait. Fontosabb javaslatok II.

KÖSZÖNJÜK FIGYELMÜKET! Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Kritikus Infrastruktúra Védelem Konzultációs Fórum Alakuló ülés április 14-én A Korm. határozat 8. b) pontja értelmében a konzultációs fórum keretében rendszeresen tanácskozásokat kell lefolytatni, melyen a résztvevők - megvitatják az ágazatok infrastruktúrái vonatkozásában fennálló fenyegetettségeket, - a védelmi tervek elkészítésének folyamatát, - a védelmi intézkedések alkalmazásának állapotát, valamint a - a kritikus infrastruktúra védelemmel kapcsolatos további aktuális kérdéseket - A KIV Konzultációs Fórumnak operatív feladatai nincsenek, rendkívüli üléseket nem tart.

Kritikus Infrastruktúra Védelem Konzultációs Fórum tagjai  Minisztériumok - 6  Intézmények – 8 (pl. OKF, BRFK, TEK stb.)  Hatóságok – 8: energetika, közlekedés, hírközlés  Szolgáltatók - 49  Képviseleti szervezetek - 4: pl. HTE  Akadémiai résztvevők: BME, ZMNE, ÓE

Kritikus Infrastruktúra Védelem Konzultációs Fórum munkacsoportjai • Dependencia munkacsoport • Elektronikus hírközlés és postai kritériumokat kidolgozó munkacsoport • Informatikai fenyegetettség munkacsoport • Fizikai fenyegetettség munkacsoport • Polgári védelmi munkacsoport

Kritikus Infrastruktúra Védelem Konzultációs Fórum munkacsoportok feladatai - Előzetesen összeállított munkatervezetek véleményezése - Mátrixok:  INFORMATIKAI FENYEGETETTSÉGI MÁTRIX  FIZIKAI FENYEGETETTSÉGI MÁTRIX  DEPENDENCIA MÁTRIX – május 5-ig

A munka végre elkezdődött! (EPCIP 2006) Köszönöm figyelmüket!