1 SZERVEZETFELMÉRÉS A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZETNÉL Szakmai Nap, Budapest május 7. Gula Flórián balesetvizsgáló Tükör az Európai Vasúti Ügynökség kezében
2 MOTIVÁCIÓ •ERA célkitűzés: a Direktíva alapján össze kell fogni a NIB-eket, folyamatos fejlesztés, de tudnia kell hol tartanak •Nem érintett NIB: jó gyakorlatok megismerése, benchmark •Érintett NIB érdek: független vélemény, továbblépés iránya, „bizonyítvány” a tevékenységről AUDIT FELMÉRÉS Munkacsoport: • Magyar részvétel • Balesetvizsgálat folyamata 25 lépésben • Protokoll
3 ALAPELVEK Alapelvei: •önkéntesség, •függetlenség, •NIB önálló döntési jogköre, •cél a tanulás és fejlődés
4 A PILOT PROJEKT Jelentkezés oka: •Munkacsoport tagság •Igény a felmérésre •Igény a továbblépésre •Külső kép a belső folyamatokról Résztvevő: Közlekedésbiztonsági Szervezet, Vasúti Főosztály, Magyarország
5 A KEZDŐ LÉPÉSEK Előkészítés: •Nyilatkozatok hivatalos megtétele •Team összeállítása, ERA+megfigyelők •Saját kapcsolattartó kijelölése •Teljes dokumentáció megküldése • Fordítás Kick-off meeting Budapest, július: •Célok ismertetése, elfogadása •Munkaterv bemutatása, elfogadása •KBSZ bemutatkozása •Kiegészítő információk és pontosítások
6 HELYSZÍNI FELMÉRÉS-1 Budapest, augusztus Nyitó megbeszélés: •Célok ismertetése, elfogadása •Pontosított munkaterv bemutatása, elfogadása •Kiegészítő információk és pontosítások Interjúk: •Kettő fő a teamből, 1 fő a KBSZ-től •Interjúk: főigazgató, főosztályvezető, jogász, HR, diszpécser, helyszí- nelő technikus, orvos szakértő, balesetvizsgálók •Írásos jegyzőkönyv, véleményezhető és módosítható •Bizonyítékok
7 HELYSZÍNI FELMÉRÉS-2 Budapest, augusztus Napi megbeszélések: •Előző napi megállapítások •Napi munkaterv •Egyéb észrevételek Záró megbeszélés: •Megállapítások összefoglalása •További feladatok ütemezése
8 UTÓMUNKÁK Előzetes megállapítások Előzetes fejlesztési terv Előzetes záró riport Záró riportFejlesztési terv Javított fejlesztési terv
9 FEJLESZTENDŐ TERÜLETEK • Kapcsolattartás a vizsgálat folyamán • Vizsgálatok tervezése (határidők, erőforrások) • Kommunikációs terv készítése • Kivizsgálói Kézikönyv újraszerkesztése • Emberi tényezők vizsgálata • Safety Management System vizsgálata • Menedzsment folyamatok fejlesztése a folyamatos tanulásért • Tervezett intézkedések: új kézikönyv, kommunikációs terv, oktatási terv, menedzsment ellenőrzés, Balesetvizsgálati terv bevezetése •
10 JÓ GYAKORLATOK • Szakmai Napok rendszere • Jogszabályok által biztosított erős függetlenség •Együttműködési megállapodások (rendőrség, vasúttársaságok, egyetemek stb.) • Helyszínelő technikusok közreműködése • Meghallgatások előkészítése és lebonyolítása • Záró megbeszélések rendszere
11 EREDMÉNYEK • Működés átalakítás • Új fókuszpontok: SMS, humán tényező • Erős tanulási folyamat • Támogató eszköz céljaink eléréséhez Összefoglalva: „Szép vagy, szép vagy, de…..”
12 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET