MEGJEGYZÉSEK AZ EURÓPAI DUNA STRATÉGIA KAPCSÁN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet „A magyar.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

KLÍMAVÁLTOZÁS, KÖZLEKEDÉS, VÁROS, EURÓPAI UNIÓ, VISEGRÁGIAK
Pons Danubii EGTC. Rövidítés jelentése: Pons Danubii Korlátolt Felel ő sség ű Európai Területi Együttm ű ködési Csoportosulás.
Határmenti együttmûködés az EU-ban Mit jelentenek a Régiók? Klaus Klipp Fõtitkár Európai Régiók Gyûlése, Strasbourg.
DANUBE A transznacionális együttműködési program kialakítása.
A „Közép-Európa Év ” V4 és KEK elnökség
Magyar elnökség– a kohéziós politika területén elért eredmények és kapcsolódási pontok a KAP-pal Kondor Zsuzsanna, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, Koordinációs.
Versenyképesség az Európai Unióban Winkler Gyula EP Képviselő SZORVÁNYKONFERENCIA 2008 február 16, Déva.
MANORKA projekt Értékelő Csoport ülése február 18. Budapest „Önkormányzati kapacitásépítés norvég ‐ magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
A nem EU-tagállamok lehetőségei és korlátai az Európai Unió Duna Régió Stratégiájában Lőrinczné Dr. Bencze Edit.
Intézményi fejlettség a Duna-stratégia makrorégióban
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
Rába–Duna–Vág Korlátolt Felelősségű Európai Területi Együttműködési Csoportosulás Európske zoskupenie územnej spolupráce Rába–Dunaj–Váh s ručením obmedzeným.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Tájékoztató a területfejlesztésért felelős főigazgatók üléséről Drahos Zsuzsanna Budapest, április 7.
Az EK Rendelet felülvizsgálatának magyar javaslatai és ETT jó gyakorlatok Előadó: Dr. Szabó Erika Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Államtitkár.
Az Ulmi Folyamat és az európai Duna-stratégia
Az Európai Unió és a sport, közvetlen brüsszeli pályázati lehetőségek
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓRA VONATKOZÓ STRATÉGIÁJA Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet Csütörtöki.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
EURÓPAI DUNA STRATÉGIA Parkoló pálya vagy gyorsítósáv – Napi Gazdaság Logisztikai konferencia 2010 április 27 Budapest Dr.Doór Zoltán Elnök Magyar Logisztikai.
A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok A klímaváltozás és a legfontosabb hazai feladatok Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
Electricity network in Europe Berlin, március 21.
EURÓPAI ÜZEMI TANÁCSOK KONFERENCIÁJA 2009 Budapest, november 17. ÜZEMI TANÁCSOK TÁRSASÁGI SZINTŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSI FÓRUMA.
Magyar Nemzeti Élelmiszer-technológiai Platform © Campden & Chorleywood Kht 1 Az MNÉTP megalakulása óta végzett tevékenységek A stratégia kidolgozása.
Miért fontos a komplex rehabilitáció az Európai Unió foglalkoztatáspolitikája szempontjából? Budapest, december 3.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Az AQUAPOL együttműködési hálózatot 2003-ban, az Európai Unió támogatásával hozták létre Hollandia, Belgium és Németország.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése VÁTI.
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
A Cseh - Magyar Üzleti Klub. A Cseh Magyar Üzleti klub legfőbb céljának tekinti a kétoldalú üzleti kapcsolatok fejlesztését, és a cseh illetve magyar.
A Kezdeményezések Régiója Brüsszelben május 24. Kiss Judit Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség Nyugat-dunántúli Régió Brüsszeli Képviselete.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
2011. évi magyar EU elnökség január 1. – június 30.
Az EU Duna Régió Stratégia (EUDRS) és az energia prioritási terület
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése Majorné.
A DUNA-MOZGALOMTÓL A DUNA-STRATÉGIÁIG Fleischer Tamás MTA KRTK Világgazdasági Intézet „Vizet a Dunába –
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
A hágai ítélet végrehajtásával kapcsolatos tárgyalások jelenlegi helyzete Dr. Kovács György, CSc, főtanácsadó, a Bős-Nagymarosi Tárcaközi Bizottság titkára.
MTA Regionális Kutatások Központja A DUNA - AZ EU VII. KORRIDORA Horváth Gyula MTA Regionális Kutatások Központja 2008.
DUNA STRATÉGIA … Szilvássy István, Magyar Település- és Területfejlesztők Szövetsége Nagymegyer, október 19.
AZ EURÓPAI UNIÓ DUNA RÉGIÓRA VONATKOZÓ STRATÉGIÁJA Humánökológia szakirány ELTE Társadalomtudományi Kar Társadalomtudományok Módszertana Tanszék
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
2081 Piliscsaba, Wesselényi Miklós u. 10.
Presidency Program May 23 - Seminar on the future of macro regional strategies, Brussels May 31 - Seminar on regional energy security, Budapest June 27.
AZ EURÓPAI UNIÓ TÖRTÉNETE, INTÉZMÉNYEI
Előadás másolata:

MEGJEGYZÉSEK AZ EURÓPAI DUNA STRATÉGIA KAPCSÁN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet „A magyar elnökség jelentősége, prioritásai – az EU elnökségi gyakorlatába helyezve” Zsigmond Király Főiskola – MTA Világgazdasági Kutatóintézet Budapest, november 3.

4 A Duna-menti népek együttműködése… 4 Duna Stratégia: kronológia 4 Duna Stratégia: várakozások és realitások 4 Mire jó? 4 Következtetések MEGJEGYZÉSEK AZ EURÓPAI DUNA STRATÉGIA KAPCSÁN

október 6-án és 7. Baden-Württemberg tartomány brüsszeli képviselete által rendezett Duna Konferencia rávilágított, hogy különösen az infrastruktúra-fejlesztés, a kereskedelem, az oktatás, az innováció, a környezetvédelem és a kultúra területén számos kiváló lehetôség kínálkozik a további együttmûködésre. (Forrás ulmi nyilatkozat május 6.) FVR Különszám októberi nyilatkozatában Danuta Hübner – a Regionális Politika Európai Biztosa - támogatta egy Európai Duna Stratégia kidolgozását, amelynek hosszú távú célja egy új közép- és délkelet-európai növekedési tengely alapjainak megteremtése május 6. Az ulmi Duna Csúcstalálkozó zárónyilatkozata Final declaration of the Danube Summit on 6th May 2009 in Ulm 6 p június án tartott ülésén az Európai Tanács megbízta a Bizottságot a Duna térségre vonatkozó EU Stratégia elkészítésével szeptember 17-én és 18-án a magyar külügyminiszter részt vett, és felszólalt Stockholmban az Európai Unió svéd elnöksége által az unió Balti-tengeri Stratégiájáról és az uniós makro-regionális együttműködésről rendezett miniszteri szintű konferencián, amelyre a Duna-menti országok képviselőit is meghívták, tekintettel arra, hogy a Balti Stratégia mintául szolgál a most formálódó EU Duna Stratégia számára HU szeptember 30. Budapest,– Megalakult a magyarországi Duna Partneri Hálózat október 22-én az Európai Bizottság 14 érintett országot keresett meg a Duna Stratégia megindítására vonatkozó levelével. 4 HU november 16-án Rácalmáson, ünnepélyesen megalakult magyarországi Duna Partnerségi Hálózat Elnöksége EU 2009 december 1. Életbe lép a Lisszaboni Szerződés, az unió el nem fogadott alkotmányát helyettesítő megállapodás. EURÓPAI DUNA STRATÉGIA – KRONOLÓGIA

december 15. … „A makro-régió fogalma alatt olyan területi egységet értünk, amely különböző országok azon régióit öleli fel, amelyek közös kohéziós jellemzőkkel bírnak földrajzi adottságaiknak, az őket ért közös kihívásoknak, valamint az egymáshoz fűződő sajátos politikai, gazdasági és kulturális kapcsolataiknak köszönhetően.” HU január 20-án megrendezésre került egy nemzeti szintű stakeholder konferencia január 21. Az Európai Parlament január 21-i állásfoglalása a Duna-régióra vonatkozó európai stratégiáról február 2. REGIO/E1/EN/NV/OB D(2010) Brussels, 2 February 2010 EU Strategy for the Danube Region. Subject: Scoping Paper for the public consultation. European Commission 1. Inland waterways, road and rail systems Intermodal nodes (including ports and airports) 4 3. Energy systems and security of supply 4 4. Increased use of renewable and clean energies, energy efficiency and savings 4 5. Information Society 4 6. Environment of the water (especially rivers) 4 7. Quality of air and soils (including waste) 4 8. Biodiversity and landscapes 4 9. Natural risks (floods and droughts) Mitigation and adaptation to climate change Internal market / trade Competitiveness of economic sectors (agriculture, industry and services) Innovation / research Human capital (including job markets, education and health) Institutional capacity Danube identity / culture (including tourism) Roma community and other disadvantaged groups EURÓPAI DUNA STRATÉGIA – KRONOLÓGIA

február 2. - április 12. Az Európai Bizottság nyílt konzultációt hirdetett meg: a jelzett időszakban várja az érdeklődők-érdekeltek, így állampolgárok és civil szervezetek véleményét, javaslatait egy lehetséges Duna-stratégiával kapcsolatban február 25-én, magyar kezdeményezésére Budapesten rendezték meg a Duna Csúcstalálkozót. Az eseményen részt vett nyolc uniós tagállam és hat további ország, amelyet az EU bizottsága meghívott. „Magyarország azért kezdeményezte a kormányfői szintű csúcstalálkozót, mert központi szerepet kíván játszani a Duna Stratégia kidolgozására irányuló nemzetközi együttműködésben.”… február ai budapesti Duna Konferencia összefoglalója A nemzetközi stakeholder konferenciával párhuzamosan zajlik február 25-én Budapesten a Duna-csúcs, a Duna- menti miniszterek csúcstalálkozója április 12. Magyarországi civil szervezetek állásfoglalása az Európai Unió Duna-régió stratégiájáról. „1.1. A Duna-stratégia kialakításához fontos meghatározni azt az elméleti vázat, mely alátámasztja a Duna-menti együttműködéseket erősítő programokat.” április 30. „Az EU Duna térségre szóló stratégiájának elkészítése – Magyarország második hozzájárulása” „Magyarország természet-, közlekedés-földrajzi és geopolitikai helyzeténél fogva az Európai Duna Régió Stratégia néhány kérdésében vezető szerepre tart igényt, melyek a következők: • az európai célkitűzésként is létező varratmentes Európa megteremtése, azaz a határok átjárhatóságának, használatának biztosítása, a kereskedelmi és az emberi kapcsolatok fejlesztése a gátló akadályok kiiktatásával, • az édesvízkészletekkel való gazdálkodás, • a Duna menti régió közlekedési hálózatainak fejlesztése, (Duna-völgyi gyorsvasút, intermodális, informatikával korszerűsített fuvarozás)” EURÓPAI DUNA STRATÉGIA – KRONOLÓGIA

4 BP június 3-án a fővárosi közgyűlés döntött a Duna Programiroda létrehozásáról. A Duna Programiroda feladata összehangolni a készülő európai Duna Stratégia Magyarországra eső részét, a nemzeti Duna Stratégiát a főváros érdekeivel és fejlesztési terveivel, illetve koordinálja Budapest önálló Duna stratégiáját, a Duna Főutca Programot. (a Studio Metropolitana közleménye jún. 28.) június 9-11-én a romániai Constanta-ban került megrendezésre az utolsó stakeholder konferencia az Európai Unió Duna Régió Stratégia konferenciái közül június 17-i brüsszeli csúcstalálkozójukon az európai állam-, illetve kormányfők elfogadták az Európa 2020 kezdeményezést június 18. Brüsszel. ECO/277 Dunai stratégia Az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság „Gazdasági és monetáris unió, gazdasági és társadalmi kohézió” szekciójának Előzetes véleménytervezete Az Európai Unió Duna-régió stratégiájáról Előadó: Barabás Miklós, társelőadó: Mihai Manoliu július 9. A Kormány 1149/2010. (VII. 9.) Korm. határozata az EU Duna Régió Stratégiáért felelõs kormánybiztos kinevezésérõl és feladatairól „a) elõkészíti a Kormány programjának keretei között a Stratégiára vonatkozó magyar álláspontot és gondoskodik annak végrehajtásáról” + nemzetközi tárgyalásokra magyar álláspont, elnökségi program + civil kapcsolatok. „6. A Bõs- Nagymarosi Vízlépcsõrendszerrel kapcsolatos kérdéskör nem képezi a kormánybiztos feladatát.” július 9. A Kormány 1150/2010. (VII. 9.) Korm. határozata az EU Duna Régió Stratégiájával kapcsolatos feladatokról „1. Elõ kell készíteni a Kormány álláspontját, különösen a 11 benyújtott magyar programterület felülvizsgálata alapján dönteni kell a magyar vezetõ koordinátori törekvésekrõl, prioritási területekrõl és egyéb kérdésekrõl…” „2. Ki kell dolgozni és a Kormány elé kell terjeszteni a Stratégia részletes magyar programját.” Felelõs (mindkét esetben): EU Duna Régió Stratégia kormánybiztos, külügyminiszter, közigazgatási és igazságügyi miniszter, belügyminiszter, nemzetgazdasági miniszter, nemzeti fejlesztési miniszter, vidékfejlesztési miniszter, nemzeti erõforrás miniszter. EURÓPAI DUNA STRATÉGIA – KRONOLÓGIA

4 Hurrá, hurrá – itt az új lehetőség uniós pénzeket szerezni! 4 A DG Regional Policy válasza: három NEM 4 No new legislation… 4 No new institution … 4 No extra money… 4 Sebaj,,, EURÓPAI DUNA STRATÉGIA

4 Mi is jelenleg a Duna Stratégia? 4 Ígéret Németországnak, hogy megerősítheti a gazdasági pozícióit a térségben; 4 Ígéret Ausztriának jobb együttműködésről az egykori birodalomban; 4 Ígéret Szlovákiának, hogy belvízi hajózási hub lehet a Balti tenger, a Fekete tenger és az Északi tenger között; 4 Ígéret Magyarországnak, hogy vezető szerepe lehet egy jól fizetett, de nem igazán definiált európai együttműködésben („a Duna fővárosa”) ; 4 Ígéret Szerbiának és Horvátországnak egy gyors csatlakozásra az Európai Közösséghez 4 Ígéret Romániának és Bulgáriának infrastruktúra-fejlesztésre … stb. stb. 4 …vagyis a Duna Stratégia egyelőre vágyak gyűjtőhelye, ahová minden érdekelt ráaggatja az álmait. (v.ö. expo, olimpia, korm. negyed) EURÓPAI DUNA STRATÉGIA

4 A Duna Stratégia, mint uniós makro-régió 4 „an area including territory from a number of different countries or regions associated with one or more common features or challenges” Forrás: Pawel Sameczki korábbi EU biztos DG Regional Policy: 4 "There is no standard definition for a macro-region [...]. The definition applied here, developed during the preparation of the European Union Strategy for the Baltic Sea Region, will be “an area including territory from a number of different countries or regions associated with one or more common features or challenges.” Forrás: Macro-regional Strategies in the European Union - a DG Regional Policy honlapjáról 4 Makro-régió: „…különböző országok azon régióit öleli fel, amelyek közös kohéziós jellemzőkkel bírnak…” Forrás: Háttéranyag az Országgyűlés EU-elnökségi munkacsoportja részére: Az EU Duna térségre szóló stratégiájának elkészítése Magyarország hozzájárulása. Külügyminisztérium Nemzeti Gazdasági és Fejlesztési Minisztérium Budapest, dec p. EURÓPAI DUNA STRATÉGIA

4 Pozitív megközelítés 4 (1) Éppen, hogy különböző kohéziós helyzetben lévő országok hosszmetszete: alapító tag, régi tag, újabb tag, eltérő státuszú jövőbeli csatlakozók 4 (2) A Duna szimbolikus jelentése: A Rajna az alapító tagok egységét jelképezte – a Duna a bővülő uniót jelképezheti => EURÓPAI DUNA STRATÉGIA

A RAJNA, MINT KAPOCS AZ EURÓPAI KÖZÖSSÉGEK ALAPÍTÓI KÖZÖTT

EURÓPAI DUNA STRATÉGIA

4 Pozitív megközelítés 4 (1) Különböző kohéziós helyzetben lévő országok hosszmetszete: alapító tag, régi tag, újabb tag, eltérő státuszú jövőbeli csatlakozók 4 (2) A Duna szimbolikus jelentése: A Rajna az alapító tagok egységét jelképezte – a Duna a bővülő uniót jelképezheti => 4 (3) A funkcionális makro régió egy előképe: INTERREG együttműködő térségek „CADSES” (InterReg Cooperation Areas ) Central European, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space (cooperation area) => EURÓPAI DUNA STRATÉGIA

Forrás: INTERREG térségek. INTERREG III.B ( ) együttműködési térségek CADSES = Central European, Adriatic, Danubian and South-Eastern European együttműködési térség. Árulkodó a maradék-elv, a külső nézőpontból való lehatárolás EGYÜTTMŰKÖDÉSI TÉRSÉGEK

Forrás: INTERREG térségek. INTERREG III.B ( ) együttműködési térségek CADSES = Central European, Adriatic, Danubian and South-Eastern European együttműködési térség. EGYÜTTMŰKÖDÉSI TÉRSÉGEK

4 A Duna vízgyűjtője lefedi a CADSES térség szárazföldi régióit A DUNA VÍZGYŰJTŐ MEDENCÉJE

4 Mire lenne jó? 4 Kohézió! Kohézió! 4 Mindenki támogatja, de mit jelent ma? 4 „Kohéziós országok” idejében cél a felzárkóztatás volt, gazdasági-társadalmi kohézió biztosítása, azaz az uniós területi különbségek csökkentése (Ma régiós szinten 1:7 és nőtt) (TEN) 4 Új szelek: a cél nem lehet jövedelem-kiegyenlítés, nem lehet redisztribúció; minden térség jó valamire, a területi politika célja, hogy az egyes régiók rátaláljanak a saját legjobb lehetőségeikre. A cél a területi sokféleség, a kohézió a térségen belüli harmonikus létet célozza, ágazatközi koordináció területi alapon (+TEN…C7) EURÓPAI DUNA STRATÉGIA

4 Mire lenne jó? 4 Makro régió: 4 Kormányzási megoldás? MLG 1 EU 27 tagállam – közte 5-6 makro régió? (átlag ezer km millió lakos + külsők) 4 Hol lenne a többi? 4 „A makro-régiók maguk oldják meg endogén módon a saját problémáikat” 4 CADSES szindróma: a fő problémák összesöpörve egy Duna makro régióban 4 Jó ez nekünk? EURÓPAI DUNA STRATÉGIA

4 A dunai – és egyéb – szomszédainkkal való együttműködés fontos, támogatandó és hasznos célkitűzés. 4 A kulturális kapcsolatok, az üzleti kapcsolatok, a térségi kooperáció, a turizmus, az energia-biztonság, a környezet védelme és az ennek megfelelő hajózás stb. mind támogatandó, reális célkitűzések. 4 Az uniós versenyképesség növelése, az európai együttműködés, a válság leküzdése, a unió kormányzási nehézségeinek meghaladása stb. ugyancsak pártolandó célok. 4 Az Európai Duna Stratégia (EDS) azonban jelen formájában alkalmatlan ezeknek a céloknak az elérésére és az érintett térség felzárkóztatásának a biztosítására. (Sőt! EDS és FMR is egy-egy kerülő) 4 Előbb egy „eszköz” egy projektum tervezet született meg, amihez ugyan minden résztvevőnek fűződnek álmai, de ezek részben különböznek a hivatalosan deklarált legitim céloktól, részben ugyan fedik azokat, de nem igazolható, hogy azok elérésére a EDS alkalmas eszköz lenne. EURÓPAI DUNA STRATÉGIA – ÖSSZEFOGLALÁS

MEGJEGYZÉSEK AZ EURÓPAI DUNA STRATÉGIA KAPCSÁN Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet „A magyar elnökség jelentősége, prioritásai – az EU elnökségi gyakorlatába helyezve” Zsigmond Király Főiskola – MTA Világgazdasági Kutatóintézet Budapest, november 3. KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !

A Duna hajózható !