Családkutatás-helytörténet TÁMOP pályázati foglalkozások keretében Előadás a MELTE-EME évi vándorgyűlésének szakmai konferenciáján: Helytörténet, családtörténet és egyházi gyűjtemények Debrecen, július10. Lakatos Andor:
Előzmények, motiváció •A pályázati kiírás célja: közgyűjtemények bevonása az iskolák életébe, élményszerű ismeretszerzés, készségek fejlesztése •Kedvező pályázati feltételek a levéltárak számára – korábban már sikeres múzeumpedagógiai pályázatok-programok országszerte •Levéltárunkat az OKM Közgyűjteményi Főosztályáról kifejezetten biztatták, Kalocsa kedvező adottságait hangsúlyozva („Nagy KUL-TÚRA Élmény” program tapasztalatai 2009-ben) •Kecsegtető intézményes előnyök-lehetőségek: eszközbeszerzés, munkabérek,kiadványok, kapcsolatok oktatási intézményekkel…
Adottságok Kalocsán •Intézményünk egy évtizede gyűjteményi keretekben (Kalocsai Főegyházmegyei Gyűjtemények): könyvtár, kincstár (múzeum) és levéltár szakmai együttműködése, közös feladatokkal- lehetőségekkel •Más levéltárak helyzetéhez képest összetettebb, változatosabb világ… •Kalocsa érseki város, hangsúlyos egyházi kulturális örökséggel, gyűjteményeink emlékanyaga, helytörténeti jelentősége így alapvető, megkerülhetetlen
Partnerek, résztvevők •Három kalocsai és két vidéki intézményből több mint ezer aláírás a jelenléti íveken, kb. 750 diák, kísérőtanárokkal együtt a résztvevők száma meghaladta a 800 főt (visszatérők is voltak!) •Egy tanéves, konkrét együttműködési megállapodások, de öt évre tervezett partnerség, tartós kapcsolatok •Lakóhely: Kalocsa 60%, vidék 40% •Intézmény: egyházi 60%, önkormányzati 40% •Motiváció: önkéntes jelentkező 55%, osztállyal érkezett 45% •Korosztály: középiskolás 68%, ált. iskolás 32%
Tartalom, foglalkozások •Foglalkozások ben: 31 témanap (háromféle programmal, 10 szakköri foglalkozás, több mint 30 konzultáció és 60 internetes kutatás •TÉMANAPOK: négy tanórás foglalkozások, két óra konkrét tematikával, melyet két órás „helytörténeti séta” követ a gyűjteményi kiállítóterekben (Érseki Palota, Katona István ház, Paprika Múzeum) Fajtái: –Ötvös műremekek (múzeumi témanap) –A kódexektől a digitális könyvtárakig (könyvtári témanap) –Az írás története (levéltári témanap) •SZAKKÖR: félévenként öt alkalommal, családkutatás témában – az elmélet (genealógia) mellett gyakorlati kutatásokkal, KFL e-kutatás szolgáltatását hasznosítva •Szakmai megvalósítás több gyűjteményi helyszínen: Főegyházmegyei Levéltár, Főszékesegyházi Könyvtár, Érseki Kincstár, a gyűjtemények 6 munkatársával és egy önkéntes segítővel
Tapasztalatok •„Osztálykirándulós légkör” (talán a helyismereti séta miatt, nem baj, hiánypótló) •Az önkéntes jelentkezők figyelme kitartóbb (a figyelemért ált. meg kell küzdeni, de nem reménytelen…) •Minden korosztálynál-iskolatípusnál működhet (középiskolásoknál alaposabb elmélet, ált. iskolások viszont aktívabbak, vállalkozóbbak a feladatok terén, nyitottabbak, többet kérdeznek), speciális iskola meglepően kedvező tapasztalatai… •Élményszerűség: a rácsodálkozás fontos, nem nélkülözhető •Készségek-képességek felismerése és fejlesztése, ismeretek kapcsolása: művészettörténet-rajz, kémia, történelem, társadalom-ismeret, könyvtárhasználat, informatika stb. •Változatos módszerek: vetített előadások, találkozás eredeti tárgyakkal-forrásokkal, játékos feladatok, emlékeztető kiadványok, helytörténeti séta, ebéd beszélgetésekkel •Indokoltan hangsúlyos a helytörténet (kalocsai v. egyházi isk. partnerek-résztvevők) •Az egyszeri programok sikeresek, rendszeres, kitartó munkára- kutatásokra nincs (vagy alig van) fogékonyság
Költségvetés •13,6 mFt támogatás (100%-os intenzitás) •Diákok számára biztosított szolgáltatások (étkezés, busz, kiadványok, anyagok) 36 % •Szakmai megvalósítás, projekt menedzsment bérköltsége 34 % •Berendezés, felszerelés, előadás technika 10 % •Egyebek (tájékoztatás, nyilvánosság, irodaszer, kommunikáció, anyagvásárlás, banki költségek, tartalék 20 % •Az intézményben „hasznosul” kb. 50% •Projekt megvalósítás: augusztus 1-től július 31-ig •Lehívás folyamatban, technikai nehézségek…
Mérleg •A projekt eredményes és sikeres volt, a pályázat célkitűzéseit és a levéltár érdekeit is figyelembe véve •Szubjektív vélemény: pazarló a pályázati rendszer, óriási az adminisztrációs teher, így nem mindig a lényegre összpontosul a figyelem. 1-2 személyes intézményeket túlterhel… •Nem bántuk meg, hogy belefogtunk, de újabbat egyelőre mégsem kezdenénk… •A fenntartási időszak még hátra van, a pénzügyi támogatás egy évre szólt, lehívása sem fejeződött még be…
Köszönöm a figyelmet! További információ honlapunkon a hírek között, ill. TÁMOP-oldalunkon: ?q=oldal/tamop