Dr. Nagy János : A helyi jelentőségű védett természeti területekről 2009. június 26.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

A járási rendszer megújítása
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
2005. április 15.Kulcsár Zoltán - ppos.hu1 Adatvédelem az önkormányzatoknál Kulcsár Zoltán.
A helyi jelentőségű védett természeti területekkel kapcsolatos jogszabályi háttér Sándor Edina Felső-Tisza-vidéki Környezetvédelmi,Természetvédelmi és.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Önkormányzat építésügyi feladatai 1.településfejlesztés 2.Településrendezés (területek felhasználásának meghatározása és módja) 3.Helyi építészeti értékvédelem.
A vízjog időszerű kérdései
A 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet változásai Nyíregyháza, október 2.
Egyes eljárásfajták: elvi engedélyezési eljárások, telekalakítás,
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Az egyedi tájérték jogi szabályozásának jelenlegi helyzete
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
Útépítési munkálatok természetvédelmi kérdései Lovászi Péter.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
BARTOS-ELEKES ZSOMBOR (BABEŞ–BOLYAI TUDOMÁNYEGYETEM, KOLOZSVÁR) REGIONÁLIS ARÁNYTALANSÁGOK ROMÁNIÁBAN (TÉRKÉPÉSZETI FÖLDRAJZI ÁTVILÁGÍTÁS)
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
Az anyakönyvi igazgatás
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A települési önkormányzat jegyzőjének közreműködése a komplex környezetvédelmi hatósági eljárásokban Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és.
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Új kihívások a katasztrófavédelemben
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Fejlesztési Igazgatóság Kohéziós Alap Közreműködő Szervezet számvitel Hosszú Gabriella és Pásztor Edit - Pénzügyi önálló osztály ,
Az önkormányzat lakosságvédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §196/1996. (XII. 22.) Korm. rendelet a mentésben való részvétel szabályairól, a polgári.
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
1 A hulladékgazdálkodás szabályozásának eszközrendszere Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
Vasútszabályozási Osztály
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
A NATURA 2000 ÖKOLÓGIAI HÁLÓZAT
Microchip Magyarországon 2009
Természet- és környezetvédelmi jog Előadó: dr. Németh Csaba.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
Kormány rendelet a NATURA 2000 területek kijelöléséről
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
A Natura 2000 hálózat működtetésének gazdálkodási összefüggései
Fás szárú energetikai ültetvények telepítésének engedélyeztetése.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
Alapvető jogszabályok A évi LXIV. kulturális örökségvédelmi törvény (2005. évi LXXXIX. törvénnyel módosított, hatályos január 1-től) alapján.
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
Védett természeti területek
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Geográfusok a tájvédelmi-, természetvédelmi államigazgatásban Faggyas Szabolcs tájvédelmi referens Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság MTA X. Osztály Természetföldrajzi.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
A járási rendszer megújítása
Önkormányzat és állam.
TFK–ITS–TSZT–TAK–TKR–HÉSZ
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A közigazgatási eljárás II.
A természetvédelem.
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
T Á J É K O Z T A T Ó a rekultivációs projekt előrehaladásáról KEOP-7
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
BAMKH Hatósági Főosztály
1/15/2019 Az uniós bel- és igazságügyi informatikai rendszerekkel és az interoperabilitással kapcsolatos jogharmonizációs kérdések október 10. Belügyminisztérium.
Előadás másolata:

Dr. Nagy János : A helyi jelentőségű védett természeti területekről június 26.

A helyi védettség története – jogszabályi alapok évi 18. tvr. a természetvédelemről (OTT, OTH, OKTH); - OTH elnökének 2051/1975. számú határozata (217 megyei védett terület, 2361 ha); évi 4. tvr. a természetvédelemről (fővárosi, megyei tanácsi rendeletek – VB határozatok); (!) önkormányzatok – jegyzők; +Felhatalmazások és az ebből fakadó problémák: Ötv; évi XX. tv.; január 1.: hatályba lép a Tvt. (1996:LIII. tv.)

A védett természeti területek „rendszertana” Országos jelentőségű védett természeti területek: - nemzeti park, - tájvédelmi körzet, - természetvédelmi terület, - természeti emlék, - ex lege védettség, Helyi jelentőségű védett természeti területek: - természetvédelmi terület, - természeti emlék, Főbb eltérések (védetté nyilvánítás módja, hatósági jogkörök)

A védetté nyilvánítási eljárás - Kezdeményezés; - Szakmai előkészítő – jegyző (NPI megkeresése!); - Az egyeztetés kiemelt szerepe: fontos, hogy minden érintett tulajdonos, földhasználó, hatóság és más szervezet véleményt nyilváníthasson; - A védetté nyilvánító jogszabály előkészítése – KEZELÉSI TERV készítése: a természetvédelmi kezelési tervek készítésére, készítőjére és tartalmára vonatkozó szabályokról szóló 3/2008. (II. 5.) KvVM rendelet 6. §-a szerint az NPI véleményezi. - Jogalkotás: önkormányzati rendeleti forma;

A védetté nyilvánítást követő feladatok A védelem tényének ingatlan-nyilvántartási fel jegyeztetése (a védettséget nem a nyilvántartásbeli feltüntetés keletkezteti!!!); 2. A jegyző a védetté nyilvánító rendelet egy példányát tájékoztatásul megküldi a nemzeti park igazgatóságnak (Tvt. 25. § (3) bek.); 3. A védett természeti terület táblával történő megjelölése;

A védettség feloldása „A környezethez való jog érvényesítése a védelem elért szintjének fenntartásán belül azt is megkívánja, hogy az állam a preventív védelmi szabályoktól ne lépjen vissza a szankciókkal biztosított védelem felé. Ettől a követelménytől is csak elkerülhetetlen szükségesség esetén, és csak arányosan lehet eltérni.” [28/1994. (V. 20.) AB határozat] „A környezethez való jog érvényesítése a védelem elért szintjének fenntartásán belül azt is megkívánja, hogy az állam a preventív védelmi szabályoktól ne lépjen vissza a szankciókkal biztosított védelem felé. Ettől a követelménytől is csak elkerülhetetlen szükségesség esetén, és csak arányosan lehet eltérni.” [28/1994. (V. 20.) AB határozat]

A védetté nyilvánító rendeletek tartalmi követelményei a Tvt. alapján - a védetté nyilvánítás ténye, védettség jellege; - a védetté nyilvánítás indoka, természetvédelmi célja; - a terület megnevezése, kiterjedése, a földrészletek helyrajzi számai; - a földrészlet határvonalának töréspont koordinátái; - Tvt.-ben meghatározott egyes korlátozások és tilalmak alóli esetleges felmentés; - a természetvédelmi hatóság engedélyéhez, illetve hozzájárulásához kötött tevékenységek köre; - esetlegesen védőövezet kijelölése, a védett természeti terület védőövezetében az engedélyhez vagy a hozzájáruláshoz kötött tevékenységek köre; - a terület természetvédelmi kezelési tervének rendelkező részei; - az Európai Közösségek jogi aktusaiban meghatározott védettségi kategóriákba tartozás ténye; - térkép a területről (1:10.000); - egyéb rendelkezések (anyagi alapok, őrszolgálat,) - KEZELÉSI TERV – 3/2008. (II. 5.) KvVM rendelet

A védetté nyilvánító rendeletek jellemző hibái, hiányosságai - Nincs önálló védetté nyilvánító rendelet, a védetté nyilvánítás pl. a HÉSZ részeként történik. - Ex lege védettséget élvező (országos jelentőségű) terület védetté nyilvánítása (pl. egy forrás). - Kezelési terv hiánya (főleg az 1997 előtti rendeletekben). - A Tvt.-ben felsorolt egyéb kötelező tartalmi elemek hiánya (pl. Natura 2000 hálózatba tartozásra történő utalás). - Bp.: kerületi-fővárosi rendeletek „hatályossága”.

A helyi jelentőségű védett természeti területek nyilvántartása Jogszabályi alap: Tvt. 67. § (3) bek.; + a védett természeti területek és értékek nyilvántartásáról szóló 13/1997. (V. 28.) KTM rendelet. 2 szintű a nyilvántartás: - Nemzeti Park Igazgatóságok - KvVM Felülvizsgálat 2007 óta! Az aktuális adatok jelentős része elérhető a oldalon

A „technikai jellegű” dereguláció és annak hatása a védettségi szintre - - Jogszabályi alap: évi LXXXII. törvény 1. § (4) bek.; és 6. § (6) bek.; - Időtartam: július 1 - december Érintett helyi védettségű területek száma: 727 db (kb. 400 település) - Kivételek (ex lege, megsemmisülés, országos védettség; beolvadás, stb.) - Problémák: okt. 23-a utáni „megyei védettek” kérdése; több területről nincs információnk.

A helyi jelentőségű védett természeti területek számokban 1975-ben: 217 darab, 2361 hektár december 31-én: 1664 db, hektár (Országos jelentőségű védett természeti területek: 10 NP, 38 TK, 159 TT, összesen mintegy ha ha Natura 2000 terület; + kb ha védelemre tervezett természeti terület)

A megyei önkormányzatok feladatai és a megújulás lehetőségei A települési önkormányzati feladatok összehangolása a fő feladata, konkrétan: - Védetté nyilvánítási javaslattétel a helyi önk. számára, - Részvétel az előkészítésben, - Védett természeti területek fenntartása érdekében társulás létrehozása, stb. Megoldás lehetne: a szakmai feladatok koordinálását „közelebb vinni” az érintett önkormányzatokhoz, pl. kistérségi szintre telepíteni.

Az önkormányzat lehetőségei a védetté nyilvánítást követően - Törvényi elővásárlási jog; - Természetvédelmi őrszolgálat; - A környezetvédelmi alapban természetvédelmi célú rész létrehozása (bírságok); - Védjegyoltalom, a területhez köthető termékek, szolgáltatások; - Pályázati, támogatási lehetőségek, bevételek;

Jegyzői hatósági, szakhatósági feladatok a helyi védettségű területek kapcsán Folyamatos a dereguláció, de még mindig sok a feladat! Folyamatos a dereguláció, de még mindig sok a feladat! március 1-jével változás: konkrétan, a Tvt.- ben és kormányrendeletekben meghatározva a jegyzők, helyi védettségű területekkel kapcsolatos hatósági/szakhatósági feladatai március 1-jével változás: konkrétan, a Tvt.- ben és kormányrendeletekben meghatározva a jegyzők, helyi védettségű területekkel kapcsolatos hatósági/szakhatósági feladatai évi LIII. törvény; évi LIII. törvény; - 347/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet; - 347/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet; - 362/2008. (XII. 31.) Korm. rendelet; - 362/2008. (XII. 31.) Korm. rendelet; - 33/1997. (II. 20.) Korm. rendelet – természetvédelmi bírság - 33/1997. (II. 20.) Korm. rendelet – természetvédelmi bírság

A közeljövő kihívásai, feladatai - - A nyilvántartás folyamatos aktualizálása, az adatok nyilvánossá tétele, speciális jogszabálytár; szeptember 1-jétől az önkormányzatoknak szóló tartalom megjelenítése a oldalon: - védetté nyilvánítási eljárás és egy minta-rendelet; - speciális jogszabály jegyzék; - a hatósági/szakhatósági feladatok tételes felsorolása; - pályázati lehetőségek; - az önkormányzatok természetvédelmi feladatai az egyes eljárásokban (pl. településrendezés); - Együttműködési lehetőségek bővítése az érintettekkel;

Internetes kapcsolat

Köszönöm a figyelmet!