Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

Csoportos alkotástechnikai módszerek szóban és írásban
A tervezés mint menedzsment funkció
Készítette: Babinszki Helga TEJ3W9
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Készítette: Unyatyinszki Csaba
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
Humánkineziológia szak
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Műveletek logaritmussal
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Szervezeti szintű folyamatszemlélet OPF. Célja: Az OPF célja, megtervezni és végrehajtani a szervezeti folyamatok fejlesztését, mindezt arra alapozva,
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
1. Bevezetés 1.1. Alapfogalmak
Benchmarking.
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Mintavétel Mintavétel célja: következtetést levonni a –sokaságra vonatkozóan Mintavétel.
Helyzetfelmérés Helyzetfelmérés elemzése, értékelése
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
A szervezeti problémák kezelése
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Kontrolling a kutatás-fejlesztésben
Komplex rendszertervezési módszerek
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Megfigyelés Irodalom: Falus Iván (200,szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
szakmérnök hallgatók számára
Kérdések a második zh-hoz
Kapacitás menedzsment
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Emberi Erőforrás Menedzsment Munkakör-értékelés EEM.4.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az elemzés és tervezés módszertana
Az elemzés és tervezés módszertana
Készségfejlesztő és viselkedésmódosító csoportok tervezési modellje I. I. A csoporttagok fejlődésének tervezése 1.Mérd fel, hogy milyen deficitekkel és/vagy.
Munkakörelemzés munkakör-tervezés
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Munkaköri leírás, Markov analízis
Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Üzleti Információgazdálkodási és Módszertani Intézet Mintavételes Eljárások.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az óvodai tevékenységterv
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Munkakörelemés és –tervezés röviden
Erőforrások tárolhatóság klasszikus felosztás
MINŐSÉGMENEDZSMENT 6/2. előadás
Beszerzések hatékonyság növelése
Mintavétel.
9. tétel.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A problémafeltárás technikái
Csuklós munkadarab-befogó készülék koncepcionális tervezése
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc

Racionalizálási technikák 95. lecke

3 A veszteségek és tartalékok feltárásának korszerű módszereit racionalizálási technikák címszó alatt tárgyaljuk. A racionalizálási módszerek a következők: •kötetlen fantáziaserkentő módszerek •analitikus módszerek •kísérleti módszerek •kötött módszerek •makromódszerek •mikromódszerek •munkaalkalmassági vizsgálatok

4 A KÖTETLEN FANTÁZIASERKENTŐ CSOPORTMÓDSZEREK Az adott probléma felismerésében, megfogalmazásában, tényezőinek és ezek összefüggései keresésében, valamint megoldásában segítenek. Kedvező hatásai: •ötletkapacitása nagyobb, mint az egyéné, •az asszociációk révén nagyobb, mint az egyéni kapacitások összege, •a csoport ösztönzi az egyént, •versenyszituációt teremt, •kényszerít a gondolatok rövid, találó és jellemző közlésére.

5 Az Osborne-féle brain storming módszer Hagyományos tanácskozásokat figyel meg és azok negatív vonásainak sokaságára mutat rá: •a résztvevők aktivitásának jelentős különbsége, •a hosszú előkészület, •az időt rabló monológok, •a gyakori elkalandozások a főtémától, •időpazarlás az egyéni teljesítmények bizonygatására, •kevés a közösen elért csoporteredmény, •a cél eléréséhez szükséges döntési és cselekvési kényszer gyengesége, •a személyi érdekellentétek elhomályosítják a valóságos célokat.

6 A brain storming-ot egy „moderátor” vezeti. A moderátor független. A végrehajtás első szakaszában az alternatív ötleteket gyűjtik össze. A munkának ebben a szakaszában az ötletek mennyiségére kell törekedni, tilos a bírálat. Következik az értékelés. A minősítés szempontjai az alábbiak: •Racionalizálható-e az ötlet? •Megvalósítható, vagy további vizsgálatokra van szükség? •Milyen más célra hasznosítható?

7 Az utópiajáték A fantázia teljes körű kiaknázására épít. Két pozitív követelmény várható: •megvalósíthatatlan, de lehetnek hasznos összetevői, •felhúzza az újtól való idegenkedés zsilipjeit. Az utópiajáték alapvető szabályai a következők: •a szervezet felépítése, működési előírásai átmenetileg hatályukat vesztik, •a tervezés szokásos folyamata nem alkalmazható, •a csoportmunkát korábban elfogadott döntések nem befolyásolhatják. Az utópiajáték plénuma 4-5 fős szimpátiacsoportokra tagolódik és moderátorokat választ. A kérdések egy része az Utópia-modellbe kerül, a másik része a Realitás-modellbe.

8 A KÖTETLEN FANTÁZIASERKENTŐ EGYÉNI MÓDSZEREK Az egyéni brain storming módszer Minél több változatot veszünk számba, annál biztosabb, hogy a legkedvezőbb is köztük van. Célszerű a minősítést csoportosan végezni.

9 ANALITIKUS MÓDSZEREK Az analitikus módszerek a problémát elemekre bontják, így mélyítve a tartalékok, a veszteségek és azok okainak kutatását. Az összehasonlító morfológia célja adott komplex problémakör és a legkedvezőbb változatok levezetése. A morfológiai szekrény mátrix szerkezetű. Az oszlopokban a vizsgált paramétereket a sorokban pedig az adott paraméterek megoldási változatait tüntetjük fel.

10 Funkcióelemek: P 1 P 2 P 3 …. P 5 Változatok: L 11 L 12 L 13 … L 55 Funkcióelemek P1P1 L 11 L 12 L 13 L 14 L 15 P2P2 L 21 L 22 L 23 L 24 L 25 P3P3 L 31 L 32 L 33 L 34 L 35 P4P4 L 41 L 42 L 43 L 44 L 45 P5P5 L 51 L 52 L 53 L 54 L 55 Példa a morfológiai szekrény szerkezetére

11 célja a döntés megkönnyítése és az objektív csoportvélemény kialakulásának elősegítése. Multifaktor technika célja a döntés megkönnyítése és az objektív csoportvélemény kialakulásának elősegítése. Négy szakaszból áll:. Kérdés:Melyek a változatok összeállításának jelentős kritériumai? 1. Kérdés:Melyek a változatok összeállításának jelentős kritériumai? Feladat:Kritériumlista összeállítása Módszer:Szabad ötletelés csoportban Kérdés:Milyen fontosnak ítéli a listán lévő kritériumokat? 2. Kérdés:Milyen fontosnak ítéli a listán lévő kritériumokat? Feladat:A kritériumok súlyozása Módszer:Minden csoporttag pl. 0 – 10 pontig értékelheti a kritériumokat. A fontossági sorrendet a csökkenő összes pontszám alapján állapítják meg.

12 Kérdés:Hogyan értékeli az egyes változatok realizálhatóságát, figyelemmel az elfogadott kritériumokra? 3. Kérdés:Hogyan értékeli az egyes változatok realizálhatóságát, figyelemmel az elfogadott kritériumokra? Feladat:A változatok minősítése kritériumonkénti részletességgel Módszer:A csoporttagok kritériumonkénti 10 – 10 pontjukat felosztják a változatok között Kérdés:Melyik a legjobb változat? 4. Kérdés:Melyik a legjobb változat? Feladat: A változatok minősítése, kiválasztása Módszer:A súlypontszámok és a minősítési pontszámok kritériumonként összegezendők. A legnagyobb szám adja a legjobb változatot.

13 KritériumokSúlyozás a) változatb) változat Minősítés Súlyozás x Minősítés Súlyozás x Minősítés Melyik változat biztosítja a munkahely jobb áttekinthetőségét? Melyik csökkenti inkább a balesetveszélyt? Melyiknél rövidebb a műveletek begyakorlásához szükséges idő? Melyik kíván kisebb szakértelmet? Melyik csökkenti jobban a munkahely zsúfoltságát? Melyikkel csökkenthető a szerelés területigénye? Melyik segíti elő a munkahely gyors átállítását hasonló alkatrészek szerelésére? Változatok összevetése multifaktor technikával

14 A Miles-féle értékelemzés célja valamely termék, tevékenység, szolgáltatás funkciójának és költségeinek viszonyát elemezve feltárni a költségek csökkentésének módjait. A módszer lényeges jellemzői: •a költségek rendszeres elemzése, •heterogén team, •a csoporttagok újratörő és kritikus gondolkodásmódja, •az alkotó szkepticizmus.

15 ProblémaközelítésMódszerek Szervezeten belüli és külső kapcsolatok Személyi kapcsolatok 1. Kerüld az általánosításokat! 1. Készíts munkatervet! 1. Használd fel a potenciális szállítók funkcionális termékeit! 1. Támaszkodj független véleményekre! 2. Használd ki az alkotó fantáziát! 2. Válaszd a legjobb információforrásokat! 2. Használd ki a szállítók és más kooperációs kapcsolatok tapasztalatait! 2. Vegyél igénybe specialistákat szakismereteid bővítésére! 3. Bontsd a problémát elemeire, vess el, hozz újat, tökéletesíts! 3. Határozd meg a funkciót! 3. Teremts alkotó légkört és hasznosítsd a jó emberi kapcsolatokat! 4. Minősíts összehasonlítással! 4. Ismerd meg a költségeket részletesen! 5. Tárd fel az akadályokat, hogy legyőzhesd azokat! 5.Vizsgáld felül a költségeket! 6. Az alkotó gondolkodás fázisában térj ki a kritika korlátai elől! 6. Mérlegeld a tűrések hatásait! 7. Véld, hogy a „költség” a saját pénzed! 7. Ismerd meg és vezesd be a speciális eljárásokat! 8. Alkalmazz szabványokat! Az értékelemzés szabályainak rendszerezése

16 Értékelemzés adott termékre: •Mi ez? Információk a tárgyról. •Melyek a funkciói? Funkciók sora. •Mennyibe kerül? Költségek. •Más lehetőségek a funkciók teljesítésére vannak-e? •A funkciókat teljesítő változtatások milyen ráfordítást igényelnek? A legjobb változat kiválasztása.

17 KÍSÉLRETI MÓDSZEREK ismérvei: A módszeres megfigyelés ismérvei: •a meghatározott cél, •az észlelés-sorozat lebonyolításának tervezete, •szükség esetén a pontosságot javító eszközök (fotográfia, magnetofon, különféle regisztrálók) igénybevétele, •tartózkodás a ható tényezők befolyásolásától. A megfigyelés tervezetének és lebonyolításának a fázisai: •a cél meghatározása, •a véletlen kiszűrése, •feltevések képzése a jelenség vizsgált jellemzőjének okára, •a hipotézis igazolása.

18 A kísérleti módszer A kísérlet ismérvei: •a jelenség ismételhető, •a feltételek azonossága, vagy megváltoztathatósága biztosított, •ezáltal a jelenség befolyásolható, a következmények regisztrálhatók.

19 KÖTÖTT (SZISZTEMATIKUS) MÓDSZEREK A folyamat szigorú vezéreltsége, a lépésről-lépésre történő problémamegoldás a jellemző. Ide tartoznak a tesztek, a veszteségtérképek és az interjúmódszerek. A tesztmódszer Kérdések sorozatával irányítják a gondolkodási folyamatot.

20 STOP START Van-e lehetőség a tesztek alkalmazására Javaslattétel A vizsgálatirányító személy kijelölése A kérdezők csoportjának kijelölése A teszt kiválasztása, összeállítása A válaszadók csoportjának kijelölése A tesztek kijelölése A vizsgálat céljaira megfelelő válasz adható? A tesztek értékelése Más helyzetvizsgálati módszer alkalmazható A vizsgálati tesztek finomítása A tesztek alkalmazásának folyamatábrája

21 Miért?Mit és hogyan továbbAz elemzés iránya Miért kívánjuk a munka célját elérni? Mit és hogyan hagyhatunk el részben vagy egészben? GYÁRTMÁNY Miért a jelenlegi célt kívánjuk a munkával elérni? Miért szükséges a cél eléréséhez a művelet? Milyen más cél (termék, szolgáltatás) biztosítana kedvezőbb hatékonyságot? A BÖHRS-féle teszt Az indító kérdéssor a jelenlegi helyzetet okozati összefüggéseit vizsgálja. A második lépcsőben az ésszerűsítés lehetőségére kell választ adni. Böhrs-féle teszt

22 A Seidel-féle teszt A termelésracionalizálási teszt 330 kérdést tartalmaz, melyeket a szerző 4 csoportra osztott fel: 1.témacsoport tárgya a munkaerő 2.témacsoport tárgya a munkahely és közvetlen környezete 3.témacsoport tárgya az érdekeltség 4.témacsoport a termék-előállítás módjára vonatkozó kérdéseket tárgyalja

23 Kérdéssor a munkaerő igénybevételének elemzésére Kérdés Válasz IgenNemTalán A munkaerő részt vett-e alkalmassági vizsgálaton? A művelethez előírt segédeszközöket szabályszerűen használják-e? Az idegi terhelés csökkenthető-e? A terhelés csökkenthető-e a szünetek ésszerűbb beiktatásával? Vannak-e a munkahelyen speciális emelő-berendezések? A szállítás végezhető-e gyakori átrakás nélkül? A munkadarabot a megmunkálás magasságában helyezik-e el? A kezelő elemek működtetése elképzelhető-e lábbal? Ez a gép a legalkalmasabb erre a műveletre? Lehetséges-e több gép összekapcsolása? Az ülések stabilak és szabályozhatók? A mozgások kiküszöbölhetők, vagy csökkenthetők-e gépesítéssel? Lehetséges-e norma meghatározása? A munkaerő igénybevételének elemzésére összeállított kérdéssor (részlet)

24 Alapkérdés A tanulmány tárgyaHely, időpont Döntés TényekÉrtékelésTeljesítési lehetőségek MIT Cél: Mit végeztek? Szükséges? Miért? Mi mást lehetne még tenni?Mit kell tenni? HOL Hely: Hol végezték? Miért ott?Hol máshol lehetne még tenni? Hol kell elvégezni? MIKOR Idősorrend: Mikor végezték? Miért akkor?Mikor lehetne még elvégezni? Mikor kell elvégezni? KI (MI) Személy, gép: Ki, mi végezte? Miért ő, miért az? Ki más, mi más végezhetné? Ki, mi végezze el? HOGYAN Munkamódszer : Hogyan végezték? Miért így végezték? Hogyan lehetne másképp elvégezni? Hogyan kell elvégezni? A kritikai elemzésen alapuló teszt a már működő folyamatok elemzésére és racionalizálására összeállított kérdéssor. A kritikai elemzésen alapuló teszt

25 Veszteségtérképek módszer A jó diagnózis terjedjen ki, hogy: •mi akadályozza a szervezet erőinek hatékonyabb kihasználását, •mi fékezi a fejlesztő változásokat, •mely tevékenységnél indokolt a változtatás, •milyen erőkkel rendelkezik a szervezet.

26 Az interjúmódszerek Az interjúalany szubjektív véleményét szándékozik megismerni. A szóbeli interjú módszer A kérdések formáját, tartalmát és sorrendjét előre meg kell tervezni. A tervezéskor kerülni kell „a választ magukban hordó” kérdéseket. Az interjút készítőnek tartózkodni kell a kritikától, értékeléstől és a kommentálástól.

27 A szóbeli interjú hátrányai: •munkaigényes, lassú és költséges, •magasak az interjúvolóval szemben támasztott szakképzettségi követelmények •az összegyűjtött adattömeg statisztikai feldolgozása bonyolult •a lényeges válaszok egyidejű feljegyzése nehézkes Az írásbeli (kérdőíves) interjúk módszere A kérdések összeállításának szabályai: •A kérdőív mindig az egyénhez szóljon. •A kérdések sorrendje tegye lehetővé a tények és vélemények elkülönítését.

Köszönöm a figyelmet!