Változó könyvtár a változó világban Könyvtári Napok 2009. október 5-9. Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központ Könyvtára Szombathely Kiss.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Advertisements

Tóvári Judit Eszterházy Károly Főiskola. Szinnyei József. Magyarország a XX. században század: polgári.
TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
2006. szeptember 20. Vámospércs "Új szolgáltatások a könyvtárban az Internetre építve" Moldován István OSZK MEK osztály
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
E URÓPAI D OKUMENTÁCIÓS K ÖZPONTOK. Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) hálózatát az Európai Bizottság hozta.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Alapképzések a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Új tájékozódási pontok, új tájékoztatási eszközök.
INNOSTART Nemzeti Üzleti és Innovációs Központ
Könyvtárhasználati verseny
Könyvtári és Informatikai Szövetség
Drajkó László Microsoft Magyarország
Szabó Miklós Az oktatás szerepe a társadalomban. Az oktatás filozófiai alapja „A helyes cselekvéshez és megértéshez szükség van a jó tudására.” (Platón)
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
E - Learning Információtechnológiai támogatás a nyitott- és távoktatásban.
50 éves a szegedi informatika
E ÖTVÖS L ORÁND T UDOMÁNYEGYETEM B ÖLCSÉSZETTUDOMÁNYI K AR K ÖNYVTÁR - ÉS I NFORMÁCIÓTUDOMÁNYI I NTÉZET.
Vida Andrea SZTE Egyetemi Könyvtár.
Stratégiai tervezés.
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
NAT 2007 kompetenciák.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
A könyvtárak szerepe az információs társadalomban
Nyomtatott helyett digitális források? Szombathely, március 30. BDTF Főiskola Könyvtáros Szaknap.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
A vidéki tér sikertényezői
Nyelv-ész-gép Új technológiák az információs társadalomban.
DAT 2006 konferencia A könyvtárak digitális világa szekcióülés Budapest, november 21.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató Információs társadalom a javuló esélyekért Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium 2002.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Könyvtárosok a tehetségekért – a reformációtól napjainkig
és segíteni az embereket, akik hozzá akarnak férni ezekhez.
Az EEM helye a menedzsmentben
P E D A G Ó G I A I K A R. Alapképzési (BA) s z a k o k Nappali tagozat SzakKöltségtérítésKépzési idő (félév) Andragógia Ft6 Gyógypedagógia 110.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar
„Olvasási és digitális kompetenciák fejlesztése könyvtári szolgáltatásokkal. A PTE Egyetemi Könyvtár a minőségi oktatás és hatékony tanulás szolgálatában”
IKT az informatikus könyvtáros képzésben az egri főiskolán Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár.
Kompetencia -eredményesség
Egyházi Könyvtárak Egyesülése Pécs, június 28. Szakmai továbbképzés.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
A könyvtár, mint az információs társadalom stratégiai tényezője Dr. Tóvári Judit
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
KÖNYVTÁRAK MINT TUDÁSKÖZPONTOK. Yoneji Masuda, 1988 információ tengelyű gazdaság felosztása.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
1 Felelősségvállaló szereplő avagy mit tehet a könyvtár a fogyatékosok érdekében.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Előadás másolata:

Változó könyvtár a változó világban Könyvtári Napok október 5-9. Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központ Könyvtára Szombathely Kiss Danuta NymE KK Sopron

Változás - Könyvtár szervezeti jellemzői •Kulturális, nonprofit szervezet többszörösen integrált rendszer, tevékenysége: humán szolgáltatás •Nyílt rendszer kapcsolat a használókkal •Ember, mint a szervezet legfontosabb erőforrása együttműködés, kommunikáció (hierarchikus struktúrák lebomlása), humánmenedzsment, tudásmenedzsment

Változás – könyvtár funkciói •Kulturális A felhalmozott emberi tudás és kultúra dokumentumainak gyűjtése, rendszerezése, őrzése és rendelkezésre bocsátása Együttműködés: információforrások beszerzésében, feldolgozásában és használatában. Digitalizálás, elektronikus dokumentumok és információforrások •Közművelődési Lakossági művelődési és szórakozási magánfogyasztás alternatívájának megteremtése Könyvtárhasználók igényeinek kielégítése: nyílt könyvtár, korlátlan könyvtárhasználat „Éjjel-nappal” szolgálat •Információközvetítő Virtuális/digitális tájékoztatás, információ szolgáltatás „könyvtár jön el az olvasóhoz” •Ismeretközvetítő Szolgáltatások az oktatás és a kutatás igényeinek kielégítésére Oktatás, komplex tájékoztatás az oktatás és kutatás részére

Társadalmi és technológiai változások •Információs technológia fejlődése •Előállított információ mennyiségének növekedése (Média piac Japánban 1990 és 2000 között: hagyományos média kereslet: 1995-től csökkenés, egyéb: folyamatos növekedés. Hasonló tendencia látható a legtöbb országban.) •Végfelhasználó magatartásának változásai (Információszerzés könyvtáron kívül, problémaorientált információkeresés.) •Információ értékének növelése (Információs költségek aránya az ipari termékek árában, információmenedzsment jelentősége vállalatok tevékenységében.) (Hisamichi Yamazaki, IFLA Journal, :50-58)

Hibrid könyvtár •Hagyományos, nyomtatott információforrások •Digitalizálás, digitális dokumentumok Digitalizálási projektek – nemzeti projektek (MEK, Neumann-Ház, Nemzeti Digitális Adattár, Magyar Digitális Képkönyvtár), EU:Europeana, UNESCO: World Digital Library •Open access Nyílt hozzáférésű dokumentumtárak, szabad hozzáférésű tudományos folyóiratok (Central European Science Journals/Versita+Springer) Nyílt forráskódú szoftverek

Könyvtárhasználó magatartásának változásainak hatása a könyvtári szolgáltatásokra •Internet, mint információszerzés forrása Könyvtár nem az információs univerzum központjában, hanem az információs hálózat egyik csomópontja – hozzáférés az információforrásokhoz, együttműködés •Problémaorientált, multidiszciplináris információra van szükség Könyvtári tudáspotenciál felhasználása, információs szakemberek kompetenciái •Könyvtár közvetítő szerepe könyvtárosok kompetenciái, emberi erőforrás menedzsment feladatai, kommunikáció jelentősége Egyensúly megteremtése a hagyományos értékek és a net-generációk elvárásai között

Használócentrikus világkép •Bibliográfiai és lelőhelyinformáció-ellátás erőteljes, koordinált javítása (MNB, MOKKA, NPA, cikkfeltárás stb.); •A használó számára minél önállóbb – egyre igényesebb – keresési és információrendelési lehetőségek felkínálása a teljes hazai egyetemi könyvtári körben; •A magyar digitális könyvtári fejlesztés „magasabb sebességre” kapcsolása; •minden nap 24 órában szakszerű online könyvtári tájékoztató szolgálat; •A külföldi dokumentumkínálat jelentős javítása, főleg az elektronikus – teljes szövegű – folyóiratok terén (a mai pár ezertől 15–20 ezerig növelve a kínálatot); •Mindehhez erőteljes fejlesztési, finanszírozási és szolgáltatási együttműködés: ha az egyetemi könyvtárak nem tudnak kellő erőforrásokat koncentrálni az összefogásra, akkor esélyük csökken a talpon maradásra. (Sonnevend Péter, TMT, )

Könyvtár és a környezete – egyetemi könyvtár Stakeholder analízis

Változó könyvtár – Egyetemi könyvtár •Könyvtár szerepváltozásai Információs központ, médiatár, tudásszervezet, felfedező rendszer •Partnerség, mint érték Fenntartó, mint könyvtárhasználó Oktatás – használó-oktatás, e-learning, PBL, LLL… Információszolgáltatás – tudásszolgáltatás Információ a kutató- és innovációs tevékenység szolgálatában Testre szabott igények kielégítése, információ mint áru Másodlagos igények és nyitás új használó csoportok felé Bizalom, mint tőke

Könyvtárhasználó, mint a gazdaság szereplője •Versenyképesség a munkaerőpiacon – Kompetenciák tudás-tőke mutatóinak összehasonlítása OECD 1990-es évek kutatásai Versenyelőny a tudásalapú társadalomban: megfelelni a változó világ kihívásainak Kulcskompetenciák: interaktív eszközhasználat, heterogén csoportban való működés, önálló cselekvés Európai Tanács (2000 Lisszaboni ülés) által megfogalmazott alapkészségek információs és kommunikáció technológiai készségek, technológiai kultúra, idegen nyelv ismerete, vállalkozókészség, szociális készségek Magyar kompetencia kutatások Aktuális kompetenciák megfogalmazása Kulcskompetenciák: kommunikáció, csoportmunka, problémamegoldó képesség, tanulás és teljesítmény fejlesztése Munkakompetenciák: rugalmasság, kreativitás, önállóság, cselekvőképesség, magabiztosság, lehetőségek feltárása Vezetői kompetenciák:teljesítmény ill. eredmény-orientáltság, kapcsolattartás és kapcsolatépítés

Könyvtári információszolgáltatások, mint kompetenciát növelő folyamatok Könyvtár tevékenység fő jellemzője a hozzáadott érték információ gyűjtés, információfeldolgozás/tárolás, információ-/tudásközvetítés Könyvtári szolgáltatás mint szellemi termék (Vitányi: szellemi termék jellemzője: reprodukálhatósága,. Könyvtári inf./tudás szolgáltatás jellemzője/eredménye: kompetencia (több, mint reprodukálható)

Könyvtáros szakma változásai munkaköri elvárások •Információs szervezetek menedzselése •Információs források menedzselése •Információs szolgáltatások menedzselése •Információs eszközök és technológiák alkalmazása •Információs műveltség - az információs írástudás (information literacy); - a számítógépes írástudás (computer literacy, valamint szinonimái: IT/information - technology/electronic/electronic information literacy); - a könyvtári írástudás (library literacy) - a média-írástudás (media literacy); - a hálózati írástudás (network literacy és szinonimái: Internet literacy, hyper- literacy) - a digitális írástudás (digital information literacy).

Könyvtáros szakma változásai könyvtáros képzés 11 egyetemen és 6 főiskolán folyó könyvtáros képzés célja: •Integrált tudás - Komplex feladatok ellátásának képessége •Speciálizálódás Egy példa: Szegedi Tudományegyetem, Könyvtártudományi Tanszék Informatikus könyvtáros Alapképzés (BA): informatikus könyvtáros (EU információ / Könyvtörténeti / Tartalomszolgáltatás / Kiadói ismeretek / Nyilvános és iskolai könyvtáros / Információ menedzsment / Külön gyűjtemények szakirány) Mesterképzés (MA): informatikus könyvtáros (tartalomfejlesztő menedzser szakirány, régi nyomtatványok feldolgozása szakirány) •És még néhány szakirány: webprogramozó, információbróker, iskolai könyvtáros, webpublikátor, információmenedzser, gyermekkönyvtáros, nyilvános és iskolai könyvtáros

Változó könyvtár menedzsment eszközei •Változások menedzselése kommunikáció, együttműködés •CRM – Customer Relationship Management fontosabb tevékenységi folyamatai : az ügyfél- és az ügyféllel való kapcsolat elemzése, ügyfél-elégedettség mérése, ügyfélmegtartás, reklamációk kezelése, ügyfelek csoportosítása, személyre szabott szolgáltatások, IT ügyfélszolgálat, virtuális ügyfélszolgálat •Minőségbiztosítás – TQM •Balanced scorecard alkalmazásának lehetőségei (BSC kontorlling módszere)

Könyvtár gazdaságtana Könyvtári tevékenység gazdaságossága -Könyvtári szolgáltatások költségszámítása -Szolgáltatások hatékonysága: könyvtárhasználónál jelentkező haszon egybevetése a könyvtár költségeivel Könyvtári tevékenység/szolgáltatások gazdasági hatása -könyvtár hatásai a gazdasági életre -könyvtár hatása a műveltség és az iskolai érettség megszerzésére -könyvtár szerepe a munkaerő-fejlesztésben -könyvtár szerepe a kisvállalkozások támogatásában -könyvtár szerepe a helyi vonzerő növelésében könyvtárhasználói kompetenciák, mint emberi tőke értéknövelő tényező “A társadalom kulturális és tudásszintje valamint a versenyképesség között kauzális összefüggés húzódik. A tudás egyenlő a versenyképességgel.” (Lengyel Imre.: Verseny és területi fejlődés, térségek versenyképessége Magyarországon, JATE Press, Szeged, 2003)

A könyvtárosság jövőjéről Könyvtári szolgáltatások az információs piacon

Köszönöm a figyelmet!