A természetismeret kerettanterv
2012. december 31-ig átdolgozandó (?): SZMSZ – 20/2012 EMMI rend. 4. § Házirend – 20/2012 EMMI rend. 5. § Pedagógiai program – 20/2012 EMMI rend. 6-11. § Helyi tantervek – a kerettantervek alapján Osztályok óraszáma és az iskola órakerete – Nkt. 6. mell.
Knt. 6. mell. Tesi nélkül Együtt Hittan Össz. Eng. órasz. 8 évf. gimn. 1. oszt. 20 5 25 1 26 52 2. oszt. 3. oszt. 4. oszt. 22 27 28 55 5. oszt. 23 51 2 6. oszt. 7. oszt. 31 32 56 8. oszt. 9. oszt. 30 35 37 57 10. oszt. 36 38 11. oszt. 58 12. oszt.
NAT 2012 Nevelési célok Kompetenciák Műveltségterületek Százalékos megadás Tudástartalom és kompetencia
NAT műveltségterületei Magyar nyelv és irodalom Idegen nyelv Matematika Ember és társadalom Ember és természet Földünk - környezetünk Művészetek Informatika Életvitel és gyakorlat Testnevelés és sport
Kerettanterv rendelet tervezet 2. § (2) Az iskola a miniszter által határozattal jóváhagyott kerettantervet is beépíthet a helyi tantervébe. (3) Az iskola a kerettanterveket a helyi tantervébe tanéves tagolásban építi be és kiegészíti az iskola helyi sajátosságai alapján.
3. § (2) A kerettanterv meghatározza: a fejlesztési célokat, a nevelési-oktatási területek kapcsolódását, a kulcskompetenciák és a kompetenciafejlesztés adott életkori és képzési szakaszban érvényesítendő feladatait, a személyiségfejlesztés lehetőségeit és értéktartalmát, a pedagógiai egységesség és differenciálás elveit, a műveltségi területeken meghatározott tantárgyak óraszámát, az ismeretközlés és a képességfejlesztés közötti összhang megteremtésének módját és összhangjának biztosítását, a kapcsolódási pontokat az egyes tantárgyi tartalmak között, az egységes tantervi szerkezeti elveket a helyi tantervek elkészítése céljából.
Kerettanterv felépítése Alsó tagozat (normál, ének-zene) Felső tagozat (normál, ének-zene, matematika, idegen nyelv, természettudomány) 4, 6, 8 osztályos gimnázium (normál, művészet, matematika, idegen nyelv, mat-fiz, fiz-kém, biol-kém, humán) Szakközépiskola Szakiskola Arany János tehetséggondozó program Szabadon tervezhető órák Tagozatok Egyéni megoldások Szabadon választott tantárgyak
Kerettantervi rendelet – a bevezetés szabályai Egyes korosztályok tantervei: Bevezetés Célok, feladatok Fejlesztési területek – nevelési célok Kulcskompetenciák, kompetenciafejlesztés Egységesség és differenciálás Tantárgyi struktúra és óraszámok Ajánlások a szabad órakeret felhasználására – tagozat Egyes tantárgyak tantevei Két éves ciklusokra kidolgozva
Tantárgyi kerettantervek Bevezetés – célok, feladatok, módszerek, ajánlások Témakörök Tematikai egység/ Fejlesztési cél Témakör Órakeret Az óraszám kb. 90 %-a Előzetes tudás Mit kell tudnia a tanulmányaiból korábbi A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai
Problémák, jelenségek, gyakorlati alkalmazások Ismeretek Fejlesztési követelmények Kapcsolódási pontok Kapcsolat más tantárgyakal … Kulcsfogalmak/ fogalmak Témakörönként A fejlesztés várt eredményei a két évfolyamos ciklus végén A teljes anyag végén
1-4. évfolyam Tantárgyak 1. 2. 3. 4. Össz. Magyar nyelv és irodalom 7 6 26 Idegen nyelvek 2 Matematika 4 16 Erkölcstan 1 Környezetismeret Ének-zene 8 Vizuális kultúra Életvitel és gyakorlat Testnevelés és sport 5 20 Szabadon tervezhető órakeret 3 10 Rendelkezésre álló órakeret 25 27 102 Hittan Összesen
5-8. évfolyam Tantárgyak 5. évf. 6. évf. 7. évf. 8. évf. Össz. Magyar nyelv és irodalom 4 3 15 Idegen nyelvek 12 Matematika Erkölcstan 1 Történelem, társadalmi ismeretek 2 8 Természetismeret Fizika Kémia Biológia-egészségtan Földrajz Ének-zene Dráma és tánc/Hon- és népismeret Vizuális kultúra Informatika Technika, életvitel és gyakorlat Testnevelés és sport 5 20 Osztályfőnöki Szabadon tervezhető órakeret Rendelkezésre álló órakeret 28 31 118
Természetismeret kerettanterv
Témakör Óraszám 1. Állandóság és változás környezetünkben ‑ Anyag és közeg 9 2. Élet a kertben 11 3. Állatok a házban és a ház körül 8 4. Kölcsönhatások és energia vizsgálata 9 5. Tájékozódás a valóságban és a térképen 9 6. A Föld és a Világegyetem 11 7. Felszíni és felszín alatti vizek 8 8. Vizek, vízpartok élővilága 11 9. Alföldi tájakon10Hegyvidékek, dombvidékek 12 10. Az erdő életközössége 12 11. A természet és társadalom kölcsönhatásai 6 12. Az ember szervezete és egészsége 14 Összes tervezett óra 130 Szabadon választható óra 18 Összes óra 148
Fizika Kerettanterv Állandóság és változás környezetünkben ‑ Anyag és közeg 9 óra Kölcsönhatások és energia vizsgálata 9 óra Összesen 18 óra KPSZTI tanterv Környezetünk anyagai (5. osztály) 20 óra Alapmérések (6. osztály) 20 óra Összesen 40 óra
Földrajz Kerettanterv Tájékozódás a valóságban és a térképen 9 óra A Föld és a Világegyetem 11 óra Felszíni és felszín alatti vizek 8 óra Összesen 28 óra KPSZTI tanterv Környezetünk és ábrázolása (5. osztály) 10 óra Tájékozódás a térképen (6. osztály) 21 óra Az időjárás és az éghajlat (5. osztály) 13 óra A földfelszín változása (5. osztály) 12 óra Összesen 56 óra
Biológia Kerettanterv Élet a kertben 11 óra Állatok a házban és a ház körül 8 óra A természet és társadalom kölcsönhatásai 6 óra Összesen 25 óra KPSZTI tanterv Környezetünk élővilága (ősz) (5. osztály) 7 óra Környezetünk élővilága (tavasz, nyár) 12 óra Összesen 19 óra
Magyarország Kerettanterv Vizek, vízpartok élővilága 11 óra Alföldi tájakon 10 óra Hegyvidékek, dombvidékek 12 óra Az erdő életközössége 12 óra Összesen 45 óra KPSZTI tanterv Magyarország nagytájai (6. osztály) 16 óra Hazánkra jellemző életközösségek 17 óra Összesen 33 óra
Egészségtan Kerettanterv Az ember szervezete és egészsége 14 óra KPSZTI tanterv Egészségtan /Választható/ (6. osztály) 16 óra Szabadon tervezhető Kerettanterv 18 óra KPSZTI tanterv 2,5 óra
Összesítés Kerettanterv KPSZTI Fizika 18 óra 40 óra Földrajz 28 óra 56 óra Biológia 25 óra 19 óra Magyarország 45 óra 33 óra Egészségtan 14 óra 16 óra Szabadon t. 18 óra 2,5 óra Összesen 148 óra 166,5 óra
Állandóság és változás környezetünkben Anyag és közeg 9 óra Tanmenet Anyagok csoportosítása Víz Levegő Talaj Keverékek, oldatok Halmazállapot, halmazállapot-változás Égés Összefoglalás Számonkérés
Élet a kertben 11 óra Tanmenet Növények felépítés, szervei Növények életműködése, életfeltételei A virág felépítése, szerepe A termés fajtái, a növények ehető részei Zöldség és gyümölcs fajták A kertek hasznos vendégei és kártevői Védekezés a kártevők ellen Giliszta, csiga és más kártevők testfelépítése Virágoskertek, dísznövények Összefoglalás Számonkérés
Állatok a házban és a ház körül 8 óra Tanmenet Háziállatok Baromfi Háziállatok felhasználása /táplálék, bőr, szőrme stb./ Ház körül élő állatok – alacsonyabb rendűek Ház körül élő állatok – magasabb rendűek Az állattartás szabályai, veszélyei Összefoglalás Számonkérés
Kölcsönhatások és energia vizsgálata 9 óra Tanmenet Mozgás Mágnesesség Gravitáció Elektromosság Energiahordozók Energiatakarékosság Élő szervezetek energiája Összefoglalás Számonkérés
Tájékozódás a valóságban és a térképen 9 óra Tanmenet A térkép – mint a valóság ábrázolása A térkép kódjai Különböző térképfajták Fokhálózat Hazánk nagytájai Hazánkat körülvevő országok, a Kárpát-medence Földrészek és óceánok Összefoglalás Számonkérés
A Föld és a Világegyetem 11 óra Tanmenet A Világegyetem és a Naprendszer Csillagok, bolygók és holdak A Föld belső felépítése A Föld mozgásai Az éghajlati övezetek Az időjárás elemi, módosító tényezői A csapadék Időjárás jelentés Extrém időjárás Összefoglalás Számonkérés
Felszíni és felszín alatti vizek 8 óra Tanmenet Víz a Föld mélyén A forrástól az óceánig Tavaink Magyarország vízrajza Nemzeti park Víztisztítás Összefoglalás Számonkérés
Vizek, vízpartok élővilága 11 óra Tanmenet Különböző vízhez kötött élőhelyek A vizek egysejtű lakói Vizek, vízpartok növényei Vizek gerinctelen állatai A halak Emlősök, kétéltűek és hüllők vízben és vízparton Vizi és vízparti madarak Életközösségek, táplálékláncok A vizek védelme, tisztítása Összefoglalás Számonkérés
Alföldi tájakon 10 óra Tanmenet Az alföldek kialakulása Az Alföld tájegységei A Kisalföld tájegységei A füves puszta növényei A füves puszta állatai I. A füves puszta állatai II. Mezőgazdaság az alföldeken Nemzeti parkok Összefoglalás Számonkérés
Tanmenet Hegyvidékek, dombvidékek 12 óra Gyűrődés, vulkáni kőzetek Vetődés, üledékes kőzetek Felszínt alakító erők, kőzetek mállása A hegyvidék éghajlata Dunántúli-középhegység és Alpokalja Dunántúli dombság Északi középhegység A hegyvidékek mezőgazdasága A dombságok mezőgazdasága Nemzeti parkok Összefoglalás Számonkérés
Az erdő életközössége 12 óra Tanmenet Az erdő fái Az erdő lágyszárú növényei Gombák Az erdő állatai emlős állatai Madarak az erdőben Gerinctelen állatok az erdőben Az erdő életközössége Az erdők fajtái Az erdők mezőgazdasági szerepe Az erdők védelme Összefoglalás Számonkérés
A természet és társadalom kölcsönhatásai 6 óra Tanmenet Településtípusok Települések ellátása – közművek Közlekedés, és szállítás Állatok a városban Budapest Környezetvédelem
Az ember szervezete és egészsége 14 óra Tanmenet A test felépítése, fejlődése A táplálkozás szervrendszere A helyes táplálkozás A keringés és kiválasztás A légzés A serdülés folyamatai A szaporodás A személyiség A férfi és a női szerep A személyiséget befolyásoló tényezők – szenvedélybetegségek Betegségek Elsősegélynyújtás Összefoglalás Dolgozat
5. osztály Állandóság és változás környezetünkben Anyag és közeg 9 óra Élet a kertben 11 óra Állatok a házban és a ház körül 8 óra Kölcsönhatások és energia vizsgálata Tájékozódás a valóságban és a térképen A Föld és a Világegyetem Felszíni és felszín alatti vizek Összesen 65 óra Szabadon felhasználható
6. osztály Vizek, vízpartok élővilága 11 óra Alföldi tájakon 10 óra Hegyvidékek, dombvidékek 12 óra Az erdő életközössége A természet és társadalom kölcsönhatásai 6 óra Az ember szervezete és egészsége 14 óra Összesen 65 óra Szabadon felhasználható 9 óra
Ami más az új tantervben: Fizika Az Alapmérések teljesen kimaradnak Új egység a Kölcsönhatások és energia Biológia- földrajz A magyarországi tájegységet együtt tárgyalja a jellemző életközösségével Új egység a Természet és társadalom
Ami gond az új tantervben Kevés idő jut: Térképészeti ismeretek - fokhálózat Időjárás Környezetünk anyagai Föld csillagászati helyzete Időjárási övezetek Gond: Fokhálózatot 5. osztályban tanítsunk? Valóban annyit tud a gyermek korábbról, mint amit feltételez kerettanterv? A kerettantervben meghatározott anyag nem megtanítható ebben az óraszámban