Fékberendezések III Légfékek I

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A gázok sűrítése és szállítása
Advertisements

a sebesség mértékegysége
Ik típusú trolibusz éves vizsga tesztkérdések
Fékberendezések VI Légfékek III, Retarder
1. Hogyan hozható működésbe a homokszóró? a)
EuroScale Mobiltechnika Kft
Fékberendezések III ABS, ESP
A FLUIDUMOK SZÁLLÍTÁSA
Barkácsolás a repülésben Avagy a karbantartás sajátosságai a kisgépes repülésben Szilágyi Endre Balesetvizsgáló Repülési Főosztály.
1.Az FVV villamos rugózása a, a,A villamos kerékpárjai laprugózásúak, A laprugók felrögzítő kengyelein keresztül az állítócsavaroknál gumitárcsákra feszülnek.
GÉPIPARI AUTOMATIZÁLÁS II.
Nyomtatás.
GÉPIPARI AUTOMATIZÁLÁS II.
Volumetrikus szivattyúk
Volumetrikus szivattyúk
Fékberendezések V Légfékek II
Pótkocsik fékezése V gyakorlat
Közlekedéstan II. ( Hidraulikus hajtások ) Budapest 2003.
Járművek és Mobilgépek II.
Nagy Ádám 9.G. Az egyszerű gépek.
Excel: A diagramvarázsló használata
ÁLTALÁNOS GÉPTAN Előadó: Dr. Fazekas Lajos.
Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz
Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz
Fékberendezések IV Légfékek I
Fékberendezések II tárcsafékek
1.feladat. Egy nyugalomban lévő m=3 kg tömegű, r=20 cm sugarú gömböt a súlypontjában (középpontjában) I=0,1 kgm/s impulzus éri t=0,1 ms idő alatt. Az.
Műszaki és környezeti áramlástan I.
1. Feladat Két gyerek ül egy 4,5m hosszú súlytalan mérleghinta két végén. Határozzuk meg azt az alátámasztási pontot, mely a hinta egyensúlyát biztosítja,
Üzemi viszonyok (hidraulikus felvonók)
GÉPIPARI AUTOMATIZÁLÁS II.
GÉPIPARI AUTOMATIZÁLÁS II.
Fékberendezések VI Légfékek III, Retarder
VETÜLETEK SZERKESZTÉSE
Készítette: Horváth Zoltán (2012)
Az elektromágnes és alkalmazása
Erőtan Az erő fogalma Az erő a testek kölcsönös egymásra hatása.
Minőségtechnikák I. (Megbízhatóság)
Fékberendezések II Tárcsafékek
Fékberendezések I csoportosítás, dobfékek
A HŰTENDŐ KÖZEG HŐMÉRSÉKLETÉT KÖZVETLENÜL ÉRZÉKELŐ TERMOSZTÁTOK
A SZÍVÓOLDALI PRESSZOSZTÁT - Ismertesse a feladatát a hűtőrendszerben!
Tűzoltó felszerelések vízzel való oltáshoz. Földalatti tűzcsap.
A pneumatika alapjai A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek)
TENGELYEK.
Gépszerkezettan.
1. Az utastéri vészfék működtetésekor ... a)
Szervopneumatika.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Több képlettel adott függvények
MAGYAR AUTÓS SZAKMAI SZÖVETSÉG SZIGET FESZTIVÁL HAMIS ALKATRÉSZEK ÉS ANNAK VESZÉLYEI.
Csővezetéki szerelvények csoportosítása funkció szerint
Csővezetéki szerelvények csoportosítása funkció szerint
Anyagmozgató- berendezések I.
Hajlító igénybevétel Példa 1.
Fékberendezések II Tárcsafékek
Tengelykapcsoló Segédlet a Járműszerkezetek I. tantárgyhoz
Fékberendezések III Légfékek II
James Watt.
VÁKUUMTECHNIKAI LABORATÓRIUMI GYAKORLATOK Bohátka Sándor és Langer Gábor 11. CSIGAVONALAS (SCROLL) SZIVATTYÚ TISZTÍTÁSA TÁMOP C-12/1/KONV
Levegőellátás - a levegő tulajdonságai, a sűrített levegő előállítása,
A pneumatika alapjai 2. A pneumatikában alkalmazott építőelemek és működésük vezérlő elemek (szelepek) PTE PMMFK.
Járművillamosság-elektronika
ÍRÁNYÍTÁSTECHNIKAI ALAPISMERETEK
Pneumatikus elemek és alapkapcsolások
Tesztlap Teszt megkezdése.
Áramlástani alapok évfolyam
Épületelemek árnyéka.
Villamos kötések,érintkezők, kapcsolók
Öntözőrendszerek tervezése Omros László
Előadás másolata:

Fékberendezések III Légfékek I 1

Követelmények A légfék berendezéssel szemben az alábbi követelményeket támasztjuk: a./ A légsűrítő (kompresszor) által beszívott és tárolt levegő megszűrve, víztelenítve, megfelelő nyomáson, többszöri hatásos fékezésre elegendő legyen. b./ A fékezés ereje a gépkocsivezető izomerejével fokozatosan szabályozható legyen. c./ A fékkésedelem minél kisebb legyen, vagyis a kivezérelt, esetleg a tengely- terhelések függvényében módosított levegőnyomást minél gyorsabban vigye át a fékhengerekre, fékoldáskor pedig azokat minél rövidebb idő alatt ürítse ki. d./ A mechanikus rögzítő elemmel kombinált rögzítőféket pedig biztosan oldja. 2

Szerkezeti egységei a./ Az energia ellátó és tároló rendszer feladata a megfelelő mennyiségű, sűrített levegő előállítása, tisztítása és tárolása. b./ Az üzemi fékberendezés a gépjármű lassítására ill. megállítására szolgál. c./ A rögzítő fékberendezés, álló helyzetben rögzíti a járművet. Az üzemi fék meghibásodása esetén, szükségféknek is használható. d./ A pótkocsi fékberendezés a pótkocsi lassítását ill. megállítását, vagy álló helyzetben történő rögzítését végzi. Ehhez a csoporthoz soroljuk a vontató kocsin elhelyezett pótkocsi fékvezérlő szelepet is. e./ A tartós lassítófék berendezés feladata, lejtőn való haladás esetén a jármű tartós lassítása a fék túlmelegedése nélkül úgy, hogy a fékezőerőt a gépkocsivezető szabályozni tudja. 3

Az energia ellátó és tároló rendszer részegységei 4

A légsűrítő (kompresszor)‏ 1. hengerfej 2. köztes lemez a szelepekkel 3. henger 4.dugattyú 5. hajtórúd 6. hajtómű ház 7. forgattyús tengely. 5

Nyomásszabályozó szelep 1. kapcsoló dugattyú 10. tömítőgyűrű 2. nyomórugó 11. szűrőszita 3. lefújó szelep 12. csatorna 4. membrán 13. visszacsapó szelep 5. szeleprúd 14. szelepülék 6. nyomórugó 15. szelepcső 7. rugótányér 16. védősapka 8. állítócsavar 17. kieresztő szelep. 9. vezérlő dugattyú. 6

Olaj és vízleválasztó berendezések I Egykamrás adszorpciós levegőszárító. 1. hangtompító 2. lefújó szelep 3. lefújószelep dugattyú 4. elővíztelenítő tér 5. visszacsapó szelep 6. fojtás 7. előszűrő 8. adszorbens granulátum 9. megkerülő szelep 10. regenerációs levegőtartály 7

Olaj és vízleválasztó berendezések II Nyomásszabályozóval összeépített levegőszárító 8

Olaj és vízleválasztó berendezések III Kétkamrás levegőszárító és jelölése. 1. elektromágnes váltó szelep 2. adszorbens granulátum 3. membrán 4. a szelep vasmagja 5. visszacsapószelep 6. furató 9

Fagymentesítő berendezések I Kézi működtetésű fagymentesítő szivattyú. 1. ház 13. nyomórúd 2. tömítő gyűrű 14. fogantyú 3. tartály 15. tömítő gyűrű 4. tárcsa 16. vezetőtag 5. szűrő 17. menet 6. menetes hüvely 18. szelepfészek 7. karmantyú 19. visszacsapó szelep 8. dugattyú 20. rugó 9. vezető fedél 21. tömítő gyűrű 10. rugó 22. zárócsavar. 11. rugótányér 12. fedél 10

Fagymentesítő berendezések II Párologtató fagymentesítő. 1. vezérlőrúd fogantyúja 2. szintjelző pálca fordító füle 3. szintjelző pálca 4. ház 5. vezérlő rúd 6. alkohollal átitatott szövet tömlő 11

Védőszelepek 12

Kézi működtetésű vízleeresztő szelepek Víztelenítő szelepek Kézi működtetésű vízleeresztő szelepek és jelképi jelölésük Automatikus víztelenítő szelep és jelképi jelölése. 1. szűrő 3. a szelep kúpja 2. szelep test 4. a szeleptányér pereme. 13

Üzemi fékberendezés 14

A főfékszelep Egykörös főfékszelep. 1. szelepház 6. furatos dugattyú toldat 2. dugattyú 7. textil bakelit szelep 3. tömítő karmantyú 8. nyomó rugó 4. pedál rugó 9. fékpedál. 5. támasztó rugó 15

A gépkocsi legfontosabb szerkezete a főfékszelep, amellyel vezéreljük a fékkamrába jutó levegő nyomását. Az ábrán az egykörös légfékrenszer klasszikus változata látható. Működése a következő. A pedálra egyre növekvő erőt fejtünk ki. Először a zöld rugótámasz mozdul meg, majd amikor az alatta lévő rugót annyira összenyomjuk, amekkora a fő rugó előfeszítettsége, a piros dugattyú is megmozdul. Ettől kezdve mindkét alkatrész halad lefelé mindaddig, míg a dugattyú szára el nem éri a szelepet, ami mögött a tartály sűrített levegője várakozik. Amikor ezután a pedálra akkora erőtöbbletet fejtünk ki, ami elegendő a légnyomással felszorított szelep lenyomására, akkor megkezdődik a levegő beáramlása.

Párhuzamos elrendezésű, kétkörös főfékszelep 1. fékpedál 8. alsó szelepfészek 2. állítócsavar 9. a légtartály csatlakozója 3. ütközőcsavar 10. a fékhenger csatlakozó 4. nyomórugó 12. rugótányérok 5. dugattyú 13. nyomócsap 6. felső szelep- 14. nyomáselosztó himba. fészek 7. kettős szelep 29

Soros elrendezésű, kétkörös főfékszelep 30

A fékhenger A fékhenger és a fékkulcs kapcsolata és jelképes ábrázolása. 1. dugattyú 5. szűrő 2. vezeték 6. dugattyúrúd 3. nyomó rugó 7. fékkar. 4. vezető cső 31

A fékkulcs 32

A fékhézag állító Fékhézag állító berendezés. Automatikus fékhézag állító. 33

Rugóerő tárolós fékhenger 1. védő gumiharmonika 2. hlf. anya 3. dugattyúrúd 4. dugattyú és rugótányér 5. nyomórúd 6. a rögzítőfék rugója 7. az üzemi fék rugója 8. villafej 9. rögzítő anya 10. megvezető cső 12. henger és rugóház 13. az üzemi fék dugattyúja. 34

Arugóerő tárólós fékhenger működésének különböző fázisait mutatják az ábrák. A bal felső ábrán az alaphelyzet látható, mellette az üzemi fékezés. A második sor első ábráján a rugó fejt ki erőt, ami akkor lenne maximális, ha a lila dugattyú előtt teljesen megszüntetnénk a nyomást. Ez akkor is bekövetkezhet, ha például a gépjárművet javítás céljából légtelenítjük. Ilyenkor nem lehetne vonatóval sem megmozdítani a járművet. Viszont a zöld csavart kicsavarva a rugó már nem a fékpofákat nyomja, hanem házon belül rövidre záródik (jobb alsó ábra).

Rugóerő tárolós fékhenger Fékkamrával kombinált, rugóero tároló fékhenger 36

Légfékkamra 1. nyomórúd 3. membrán 2. nyomórugó 4. membrán tányér. 37

Rögzítő fékberendezés 38

Relé szelep 39

Relé szelep 4. kézi kar 5. bütyök 6. dugattyú 7. támasztó rugó 8. lépcsős dugattyú 9. beáramló szelep 10. kiáramló szelep 11a. szeleptest 12. nyomó rugó 16. bütykös tárcsa. 40