PALLÓ zárókonferencia BMK, január 30. A közművelődési intézmények szerepe és lehetőségei a felnőttképzésben Felnőttképzési információs és segítő szolgáltatások Juhász Ágnes Budapesti Művelődési Központ PALLÓ projekt szakmai vezetője
A PALLÓ projekt A PALLÓ projekt Az élethosszig tartó tanulás információs, felkészítő és segítő hátterének biztosítása a közművelődési intézményekben Nemzeti fejlesztési terv,HEFOP/2004/3.5.4 A felnőttképzés hozzáférésének javítása a rendelkezésre álló közművelődési intézményrendszer rendszerszerű bevonásával Résztvevők: Résztvevők: Budapesti Művelődési Központ és Biatorbágyi Faluház Időtartam: 2005 február január megvalósítás, 2013 januárig működtetési kötelezettség
Mit jelenthet az információs és segítő szolgáltatás? Önálló információszerzés lehetősége, segítése Tájékoztatás (továbbküldés is) Tanácsadás (szakemberekkel) Tréningek, csoportos foglalkozások (álláskeresés, önéletrajzírás, tanulási önismeret, tanulásmódszertan, információkeresés…) Klub ?
Forma, téma Közművelődési intézményekben külön tájékoztató szolgálattal, információs tevékenység részeként, alaptevékenység során (eseti segítség, szükségletek felismerése, klubok, képzések, események) Felnőttképzés mellett (helyett) lehet Álláskeresés segítése Elektronikus ügyintézés Szabadidő eltöltése, napi információs igény, idegenforgalom Vállalkozás, jog,….
Mit valósítottunk meg mi? Információs háttér: PALLÓ információs rendszer Felkészítő háttér: Felnőttképzési konzulens tananyag, képzés Segítő háttér: PALLÓ tájékoztató szolgálat PALLÓ help-desk a közművelődési intézmények, az állami-önkormányzati és civil szervezetek számára A felnőttképzésbe való bekapcsolódást segítő képzés tematikája, klub
„ Távsegítség ”, help-desk Tanácsok a szolgáltatás működtetéséhez Válasz a felmerülő kérdésekre mailben vagy telefonon Továbbküldött érdeklődők fogadása „Távtanácsadás” webkamerával PALLÓ információs rendszer karbantartása, moderálása
•a BMK-ban a lakossági tájékoztató szolgálat elképzeléseinknek megfelelően, sikeresen működik •Biatorbágyon gyakorlatilag nincs érdeklődés a tájékoztató szolgálat iránt •A help-desk szolgáltatást a közművelődési intézmények nem eléggé veszik igénybe (de más szervezetekkel jó az együttműködés) Tervek és tények
Mire figyeltünk a kialakításkor? Kik a munkatársak és mi a dolguk? Hogyan működik? •Kik jönnek? •Hányan jöttek? •Mikor jönnek? •Honnan tudják? •Mit kérdeznek? •Hogy tudunk segíteni? Mi a gond a help-deskkel? Hogyan lehetne jobban együttműködni? A szekcióban szó lesz arról, hogy
A konzulensképzést segítő PALLÓ információs rendszer Miről lesz szó a szekcióban? Hogyan használhatják a rendszert? (Számítógépes gyakorlat) Hogyan tartjuk karban? Hogyan lehet bekapcsolódni a karbantartásba? Hogy lehet saját rendszer építésekor alapnak használni? (Speciális informatikai szolgáltatások)
A felnőttképzésbe való bekapcsolódást segítő képzési program és klub Biatorbágyi Faluház szervezésében, 2006 márciusától júniusáig: ÚTmutató – Mit tanuljak, hogyan tanuljak, ha dolgozni szeretnék? „Felnőni a jövőhöz” – Útmutató a képzés- és álláskereséshez (önsegítő klub) - folytatódik Tematika és a klub szabályzata elérhető a projekt honlapjáról
A példa: Álláskeresők Teaháza - Sikeresen működik több munkaügyi kirendeltségen, családsegítő központban (Borbély Tibor Bors) Mit sikerült megvalósítani és mit nem? Mi az oka a sikernek és a kudarcnak? Létre lehet-e hozni egy klubhálózatot a közművelődési intézményekben? Miről lesz szó a szekcióban?
Problémák Hivatalos, de „felhasználóbarát” internetes információforrások, írott kiadványok hiánya A létező, használható információforrások karbantartásának, fenntartásának, írott források esetén hozzáférhetőségének bizonytalansága Központi propaganda hiánya Együttműködés kialakulatlansága
Mikor lesz sikeres egy projekt? Ha van célunk. Ha pontosan tudjuk, mit akarunk megvalósítani. Ha lesz rá időnk, emberünk, energiánk. Ha szánunk időt a megtervezésre (mit, mennyiből?). Ha számítunk a nehézségekre (mert biztos lesznek).