A KONTAKT-Elektro Kft. tüzelőanyag-cellás fejlesztései

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Megújulók: mekkora támogatást érdemelnek? Dr. Gács Iván egy. docens Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék.
Advertisements

A területegységek átalakítása
Innováció a Dél-Dunántúli Környezetipari Klaszterben
A laskagomba termesztés és a biogáz hasznosítás komplex, egymásra épülő termelő és biohulladék hasznosító rendszerének bemutatása Hotel.
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
Nagyépületek nagy megbízhatóságú villamos energiaellátása
Az állati termelés táplálóanyag szükséglete III.
Az elektromos munka és teljesítmény kiszámítása
© Gács Iván (BME)1/10 Energia – történelem - társadalom Energia - teljesítmény.
Út a napenergia hasznosítás felé, avagy sikerek és nehézségek az önkormányzatokkal való együttműködésben.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Budapest, Előadó: Dr. Mihalik József
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
A hidrogén szerepe az energia tárolásban
PTE PMMK Környezetmérnöki Szak (BSC)
A HIDROGÉN TÁROLÁS MAGYARORSZÁGI HELYZETE
Török Ádám Környezettudatos Közlekedés Roadshow,
© Gács Iván BME Erőművek Új erőmű belépése a rendszerbe 1.
0 Budapest, december 8. Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten Nyitórendezvény Előadó: Nemecz Gábor Szakigazgató Beruházási.
JVSZ EU Bizottság február 09. „A gazdaságfejlesztési pályázatok módosuló feltételrendszere és a gazdasági válság: könnyítések és kockázatok”
Energia témakör tanítása Balogh Zoltán PTE-TTK IÁTT A legelterjedtebb energiahordozók.
Tízezren innen és túl A magyar tőzsde és a világ pénzügyi piacai 2003 őszén Jaksity György elnök Budapesti Értéktőzsde Rt.
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
© ABB Group July 11, 2014 | Slide 1 Az ABB Magyarországon 2012.
Energiaellátás: Tárolás
Energiaellátás: Előállítás
Korszakváltás az adapterek alkalmazásában
Korompai Dániel Naperőművek.
Villamosenergia-termelés (és elosztás) Dr
Villamosenergia-termelés Gázturbinás erőművek
A tételek eljuttatása az iskolákba
A Gazdaságfejlesztési Operatív Program értékelése GOP konstrukció és KMOP tükörkonstrukció.
ASSZOCIÁCIÓS MÉRŐSZÁMOK
Elektronikai Áramkörök Tervezése és Megvalósítása
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Piller Rudolf SzélerőVép Kht.
Védőgázas hegesztések
Városi tömegközlekedés
Rögvest kezdünk MÁMI_05.
Mérnöki számítások MÁMI_sz2 1.
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
Az EU kohéziós politikájának 20 éve ( ) Dr. Nagy Henrietta egyetemi adjunktus SZIE GTK RGVI.
Költségek Termelés Q Állandó Költség FC Változó VC Összköltség TC
szakmérnök hallgatók számára
Bringa - tekerj, hogy haladj Bringa - tekerj, hogy haladj Motiváció Máshol hogy csinálják? szeptember dr. Német Béla, tudományos munkatárs.
Pécs május 13. Erdészeti biomassza használat és a jövő alternatív tüzelőanyagai - jelen helyzet, lehetőségek, veszélyek - dr. Német Béla, Csete Sándor,
Anyagok 3. feladat 168. oldal.
Logikai szita Pomothy Judit 9. B.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék Dr. Ősz János Geotermikus energia és földhő hasznosítás.
A Pinch-Point módszer alkalmazása a hőhasznosításban
Abszorpciós és elektromos folyadékhűtők COP és hatásfok összehasonlítás Tóth István.
Megújuló energiaforrások – Lehetőségek és problémák
H-2310 Szigetszentmiklós, Gyári út 70. Tel./Fax:
Civin Vilmos MVM Zrt. „Klímacsúcs” Budapest, február 27. Klímaváltozás és egy állami tulajdonú villamos társaság.
Villamos energetika I. Dr
Hídtartókra ható szélerők meghatározása numerikus szimulációval Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Áramlástan Tanszék február.
Comenius Logo (teknőc).
2011. március 20. Fuvareszközök Zsibrita Mátyás –
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
Pernye Energia és környezet keletkezése, tulajdonságai,
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Energetikai gazdaságtan
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
Sarki róka Hossz: 80–110 cm Testsúly: 5,5–9,5 kg.
Napelemek használata közúti járműveken
Az elektromos autó, mint múlt és a jövő
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
2. Előadás Tervezés, Tényezőkre bontás
A hidrogénüzemű tüzelőanyag-cellás technológiák szerepe a nemzetközi járműgyártásban Csordás Antal - fejlesztőmérnök FC-járművek
Hidrogén energetika Pataki István.
Előadás másolata:

A KONTAKT-Elektro Kft. tüzelőanyag-cellás fejlesztései Tüzelőanyag-cellák Csordás Antal - fejlesztőmérnök 2013.01.24

Az előadásban érintett témák: Tüzelőanyag-cellák Az előadásban érintett témák: Tüzelőanyag-cella működése, alkalmazási területei Fejlesztések a KONTAKT-Elektro Kft-nél Egy kísérleti hidrogéntöltő állomás bemutatása Gazdasági és technológiai akadályok 2.Oldal

1.1. A tüzelőanyag-cellák felépítése és működése: tömítés véglap MEA véglap BPP GDL áramszedő 3.Oldal

1.2. Felhasználási lehetőségek: Tüzelőanyag-cellák 1.2. Felhasználási lehetőségek: Korai piaci alkalmazások: Szünetmentes tápellátás Szigetüzemű tápellátás Mobil tápellátás Anyagmozgatás 4.Oldal

1.2. Felhasználási lehetőségek: Tüzelőanyag-cellák 1.2. Felhasználási lehetőségek: Jövőbeli piaci alkalmazások: Közlekedés (autóipar) CHP (kombinált hő- és villamosenergia termelés) 5.Oldal

2.1. Fejlesztési irányok a KONTAKT-Elektro-nál: Tüzelőanyag-cellák 2.1. Fejlesztési irányok a KONTAKT-Elektro-nál: Innocsekk pályázat: 100 W teljesítményű, PEM típusú tüzelőanyag-cella stack prototípusának kifejlesztése BAROSS: 1000-5000 W teljesítményű, PEM típusú tüzelőanyag-cellás áramforrások prototípusainak kifejlesztése széleskörű felhasználási területekre, napenergiás elektrolízissel előállított hidrogén felhasználásával. GOP: Hidrogénüzemű tüzelőanyag-cellák elektrokémiai reaktorának (stack) alapkutatások eredményein alapuló fejlesztése valamint a hazai gyártás előkészítéséhez szükséges kísérleti fejlesztés, prototípusgyártás. 6.Oldal

2.2. Demonstrációs célú alkalmazások: Tüzelőanyag-cellák 2.2. Demonstrációs célú alkalmazások: Hidrogénüzemű tüzelőanyag-cellás kerékpár Motor-teljesítmény: 250W Üzemanyagcella-teljesítmény: 400W H2 palack-kapacitás: 2x300Nl Hidrogénfogyasztás: ~250Nl/h Üzemidő: ~2 óra Maximális sebesség: 20km/h Hatótávolság(sík terepen): ~50km Tömeg: 55kg 7.Oldal

2.2. Demonstrációs célú alkalmazások: Tüzelőanyag-cellák 2.2. Demonstrációs célú alkalmazások: Hidrogénüzemű tüzelőanyag-cellás 300W-os mobil áramforrás Villamos teljesítmény: 300W Üzemanyagcella-teljesítmény: 350W H2 palack-kapacitás: 3x600Nl Hidrogénfogyasztás: ~300Nl/h Üzemidő: ~6 óra Tömeg: 10kg 8.Oldal

2.2. Demonstrációs célú alkalmazások: Tüzelőanyag-cellák 2.2. Demonstrációs célú alkalmazások: PTE PMMK TEAM ORCA: 36-cellás Ballard stackre alapozva Üzemanyagcella-teljesítmény: 1200W Névleges motor teljesítmény: 500W Szuperkondenzátorok: 70F/28V Fogyasztás: 86km/kWh Autó tömege: ~50kg Shell Eco Marathon Rotterdam, Hollandia 9.Oldal

2.3. Piaci alkalmazások fejlesztése: Tüzelőanyag-cellák 2.3. Piaci alkalmazások fejlesztése: 3kW teljesítményű szünetmentes áramforrások (UPS) Hasznos teljesítmény: 3000W Stack-teljesítmény: 2700W Hatásfok: 40% @ 2700W Hidrogénfogyasztás: 45Nl/min @ 2700W Tömeg: 50kg 10.Oldal

2.3. Piaci alkalmazások fejlesztése: Tüzelőanyag-cellák 2.3. Piaci alkalmazások fejlesztése: 5kW teljesítményű kombinált hő- és áramfejlesztő (CHP) Hasznos teljesítmény: 4400W Stack-teljesítmény: 5000W Villamos hatásfok: 38% @ 4400W Hidrogénfogyasztás: 75Nl/min @ 4400W Tömeg: 150kg 11.Oldal

2.4. Tüzelőanyag-cella stackek fejlesztése: Tüzelőanyag-cellák 2.4. Tüzelőanyag-cella stackek fejlesztése: MEA – partner: MTA TTK Anyag- és Környezetkémiai Intézet BPP – partner: BME Polimertechnika Tanszék 12.Oldal

2.4. Tüzelőanyag-cella stackek fejlesztése: Tüzelőanyag-cellák 2.4. Tüzelőanyag-cella stackek fejlesztése: MEA-prések BPP présszerszámok Stack összeszerelő állomás Tesztelő berendezések 13.Oldal

3.1. Egy kísérleti hidrogéntöltő állomás bemutatása: Tüzelőanyag-cellák 3.1. Egy kísérleti hidrogéntöltő állomás bemutatása: 14.Oldal

3.1. Egy kísérleti hidrogéntöltő állomás bemutatása: Tüzelőanyag-cellák 3.1. Egy kísérleti hidrogéntöltő állomás bemutatása: 15.Oldal

3.2. Elektrolizáló berendezések: Tüzelőanyag-cellák 3.2. Elektrolizáló berendezések: ActaEnergy – EL100 Termelőkapacitás: 100Nl/h Felvett teljesítmény: 600W H2 nyomás: 15bar H2 tisztaság: 99,98% Tömeg: 20kg ITM-Power – Hpac-10 Termelőkapacitás: 600Nl/h Felvett teljesítmény: 3500W H2 nyomás: 15bar H2 tisztaság: 99,99% Tömeg: 150kg 16.Oldal

4.1. Gazdasági és technológiai akadályok: Tüzelőanyag-cellák 4.1. Gazdasági és technológiai akadályok: Magas beruházási költségek Hidrogén infrastruktúra hiánya Alacsony hatásfok (~45% * ~35% = ~15-20%) Hidrogéntárolás nehézségei MH akku LiPo akku Li-ion akku H2 MH-kapszula Metanol kapszula Varta ElectriFly Nokia Horizon UltraCell 2 x Baby C GPMP0514 BL-4C Hydrostik Cartridge 158Wh/l 270Wh/l 353Wh/l 371Wh/l 394Wh/l 65Wh/kg 132Wh/kg 164Wh/kg 133Wh/kg 580Wh/kg VRLA akku LiFePO akku H2FC + MH palack H2FC + HP palack Relay RFE Horizon Horizon + Palcan Ballard 2 x 12V/50Ah RFE-8F50 MiniPak H-100 + 2 x MH-600 FCgen 36c + 4 x 50l 90Wh/l 204Wh/l 68Wh/l 243Wh/l 123Wh/l 33Wh/kg 92Wh/kg 77Wh/kg 107Wh/kg 17.Oldal

Köszönöm szíves figyelmüket ! Tüzelőanyag-cellák Köszönöm szíves figyelmüket ! 18.Oldal