Tudás- és nemtudás-formák a tudásintenzív szervezetben

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Növekedés-támogatás M27 ABSOLVO. 2 Mi kell a növekedéshez?
Advertisements

A filozófia vizsgatárgy története Világnézetünk alapjaiBevezetés a filozófiába 1990-től bizonytalanság: kötelező - nem kötelező Részt vettünk a nemzetközi.
Egészségfejlesztésének lehetséges irányvonalai
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
A Pannon Autóipari Klaszter (PANAC) évi Szellemi Tőke Jelentése 2006 MTA Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intéztet.
Hivatásos csapatsportágak értékteremtése - számokban (Magyarországon)
Bemutatkozás H-7763 Egerág, Honvéd u /
Természettudományi kkk-k Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
A (nem)tudás menedzselése az infokommunikációs ágazatban előadó: Véry Zoltán v.2.0.
Az OFA szerepe a foglalkoztatás elősegítésében
Az MFB Invest Zrt. tevékenységének bemutatása Buda Sándor Tanácsadási igazgató október 24.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
INNOCSEKK 156/2006 XXX. Jubileumi OTDK Közgazdaságtudományi Szekció Gazdasági informatika és E-business Tagozat Készítette: Vrabély Balázs,
LUDUS … latinul “ játék ”. | Mik azok a komoly játékok? A komoly játékok elektronikus alkalmazások, amelyek.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Az ökoiskola kritériumrendszer megújítása Magyarországi Ökoiskolák VII. Országos Találkozója Budapest 2009 OKM OFI Szontagh Pál.
Az adománygyűjtés kezdeti lépései a Magyar Természetvédők Szövetségénél Ladányi-Benedikt Ildikó kommunikációs munkatárs szeptember 20.
TÁRSADALMI IGAZSÁGOSSÁG INDEX: Pénzosztók és Adományozók figyelmébe Előadó: Dr. Hegyesi Gábor.
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A büntető eljárás alapjai
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Pénz, piac és partnerség Túlélés és fejlődés a közösség részeként április 24. Budaörs.
Tudástranszfer egyetemi városokban
Posztmodern vállalat Posztmodern tanácsadás III. Regionális Tanácsadási Konferencia Miskolc 2003 október The Knowledge Architect.
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
Lázár László ÉRTÉKEK ÉS MÉRTÉKEK A vállalati erőforrás-felhasználás leképzése és elemzése hazai üzleti szervezetekben.
© "VERSENYKÉPESSÉG–FEJLŐDÉS–REFORM" konferencia november 7-8 KOMPETENCIA SZÁMVITELI ALAPOK dr. Laáb Ágnes BME, egyetemi docens, kandidátus elé r.
Humánerőforrás Kontrolling
Környezeti kontrolling
Mit adhat egy jó controlling? A Kerry Hungária Kft. controlling rendszerének bemutatása Általános Vállalkozási Főiskola Vállalkozásszervező Szak 2003.
A CONTROLLING MINT INTERDISZCIPLINÁRIS TUDOMÁNY
66/ A megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató munkáltatók bemutatkozása Nagy Imréné.
Soft skills.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
A partneri kapcsolatok értékelése hálózati együttműködés esetén
Polányi Mihály tudásfogalma és helye a filozófiatörténetben
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
A tananyag alkalmazása során arra a megállapításra jutottunk, hogy a továbbfejlesztéshez és a digitális írástudás széleskörű alkalmazásához szükséges.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
Vállalatok pénzügyi kimutatásai és a beruházások Fazakas Gergely
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Az emberi tőke vizsgálatának lehetőségei társas vállalkozások körében Kutatási terv Pótó Zsuzsanna.
Az informatikai tanácsadás jövője – mit tehetünk érte? Hetyei József Certified Management Consultant (CMC) NJSZT szakértő főiskolai vezető oktató, szakvezető.
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
A controlling alrendszer helye a szervezetben 1.
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
KNOLL-FÉLE „Innovációs ellátási lánc” --modell 10-- Ellátási láncok,bővítésük és gazdasági elemzésük
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Sikeres ipar-egyetemi együttműködés Pannon Egyetem - KÜRT Zrt. Dr Remzső Tibor pályázati igazgató egyetemi docens Microsoft Innovációs Nap november.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Magyar Controlling Egyesület Nyíregyháza, 2006 október Debreceni Egyetem Agrártudományi Centrum Mezőgazdasági Kar MCE Konferencia 2006 A controlling.
a Műszaki Felsőoktatási
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Alapítvány
„I. Alternatív finanszírozási stratégiák” Sopron, október 3.
Elmélet helyett gyakorlatban – mit tehetnek a gyógyszeripari vállalatok? A gyógyszerszedés folyamatának támogatása; a gyógyszerszedés hasznosságának elfogadtatása.
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
A tudás digitális világa
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
Tudásmenedzsment modellekről általánosan
Előadás másolata:

Tudás- és nemtudás-formák a tudásintenzív szervezetben előadó: Véry Zoltán

Leginkább a társas munkában megmutatkozó és meg nem mutatkozó tudás és nemtudás az, ami érdekel bennünket! Dupuy, Jean-Pierre (1989) Convention et Common knowledge In: Revue économique. Volume 40. Dupuy, Jean-Pierre (1989) Common Knowledge, Common Sense. Theory and Decision 27. Analysis Paralysis: Goods = f(Capital,Labour,HC,Bio-factors,Technology)

A kutatás célja >> A jel és jelentés problémája a nyelvhasználatban

Újra: a tudás / nemtudás megkülönböztetésről (rendszer/környezet) tudjuk, hogy nemtudjuk tudjuk, hogy tudjuk RENDSZER re-entry irritációk Ismeretrendszer megfigyelő (2nd), tanácsadó, szakértő, kutató a rendszer környezete autopoiesis nemtudjuk, hogy nemtudjuk nemtudjuk, hogy tudjuk

Kommunikáció (interakció) A kutatás kontextusa >> Kettőskontingencia, interpenetráció „Körkörösen épülve” »» KK-modell Forrás: Véry Z., PTE FEEK Tudásmenedzsment XIII. Évf. 2012. október Kapcsolat Kommunikáció (interakció) Üzenet Megértés Konnektor (Alter/ Ego) Konnektor (Alter/ Ego) I K M M K I Ismeret Közlés ismeret- és tapasztalat bázis ismeret- és tapasztalat bázis

Élelmiszer-kereskedelem A kutatás színtere >> Balaton térség (a Balaton északi territóriuma) A VID CÉGCSOPORT Treasury Vezetés tudástechnológiák Autó-kölcsönzés Magas- és mélyépítés A VID Balaton egy cégcsoport = 12 hazai regionális + 1 nemzetközi leányvállalattal Ingatlan- kezelés és fejlesztés Turisztika Élelmiszer-kereskedelem

A kutatóközösség >> mérnök, gazdász, bölcsész, jogász, informatikus

A kutatás kontextusa >> Mérnök-Gazdász (cED): Véry Zoltán publikációk (2003 – 2014) Posztmodern vállalat, posztmodern tanácsadás (Regionális Tanácsadási Konf., ME, 2003) Tudáscontrolling a technológiatranszfer során (Vezetéstudomány, 2004 / 9) Tudáscontrolling rendszer (Gazdálkodás, 2005 / 4) Felügyelt tudásbázis (IT-BUSINESS, 2005 május 10) Egy posztmodern vállalat – Organica ZRt. (Megragadni a megf. ..., N&B Kiadó, 2006) Tudás és hálózat (eVILÁG, 2007 június) Gazdálkodás az intellektuális tőkével 1. rész (A Controller, 2007/12) Gazdálkodás az intellektuális tőkével 2-3. rész (A Controller, 2008/1,2) Kutatni, építeni és épülni (VALÓSÁG, 2011 / 12) Körkörösen épülve (Tudásmenedzsment, PTE FEEK, 2012, okt.) A társas tudás technológiái (Tudásmenedzsment, PTE FEEK, 2014, marc.)

Hommage à Dr. Kindler József A kutatás kontextusa >> Komplexitás, szelekció, mérés Hommage à Dr. Kindler József „Komplex rendszernek tekintünk minden rendszert, amelyet egyidejűleg több tulajdonság alapján minősítünk. …. Látni fogjuk, hogy tulajdonságok mérése szempontjából a megkülönböztetéseknek igen nagy fontossága lesz.” (Komplex rendszerek vizsgálata, MK, 1977 Budapest, 12-13. old.)

Nem minden spirális fejlődésű, van ami kapilláris. A kutatás kontextusa >> A kapillaritás (prof. Noszkay Erzsébet) Nem minden spirális fejlődésű, van ami kapilláris.

pénztőke humántőke tudástőke természeti tőke szimbolikus tőke A kutatás kontextusa >> „Nietzsche, Freud, Marx” (írta: Michel Foucault) „A nyelv nem egészen azt mondja, amit mond. … Marxnál nagyon fontos a laposság fogalma. A TŐKE elején elmagyarázza ….” De nézzük a mai képet: szimbolikus tőke szociális tőke pénztőke humántőke tudástőke természeti tőke

A pénztőke- és szellemi-tőke szerkezete© Eszközök Források IMMATERIÁLIS JAVAK SAJÁT TŐKE CÉLTARTALÉKOK BEFEKTETETT ESZKÖZÖK PÉNZ perspektíva KÖTELEZETTSÉGEK Pénzügyi vagyon Explicit FORGÓESZKÖZÖK PAPANEK ANDRÁS (11 pip) KOMPETENCIÁK TAHIN ANTAL (11 pip) HUMAN Individual Community JOGOK SZELLEMI ALKOTÁSOK VARGA DALMA (11 pip) nemPÉNZ perspektíva Szellemi vagyon Implicit MUNKAKÖZÖSSÉGEK (11 pip) TECHNOLÓGIÁK, MECHANIZMUSOK PIACOK (MARKETS) SOCIAL VÁLLALATOK (FIRMS) ÉRDEKCSOPORTOK (100) NEMTUDÁSOK NATURAL BIOLÓGIAI ÖKOLÓGIAI BIOKÉMIA

A kutatás kontextusa >> Formalogika, LAWS of FORM DRAW A DISTINCTION!

KnowPoiesis© Differencia-logika Körkörösen épülve TUDAT- TUDÁS LANSÁG Takashi Iba + www.luhmann-online.de Differencia-logika Tudásintenzív szervezet TUDÁS NEMTUDÁS TUDAT- LANSÁG TAGOK NEMTAGOK szociális (társas) rendszer

A kutatás eredményei >> Tudásformák

SBVR for Communication, Regulation and Requirements, SBVR-2008-NL A kutatás eredményei >> Tudás és nemtudás formák kezelése topic know question unknow noun concept fact type (verb concept) cause and effect role characteristic (unary fact type) binary fact type fact type with arity > 2 individual concept object type (general concept) fact type role © Model Systems / Business Semantics SBVR for Communication, Regulation and Requirements, SBVR-2008-NL

A kutatás eredményei >> Tudás és nemtudás fogalomtérkép ThinkMap

Metaforikus példa: Melyik LISA a MONA?

Köszönöm a figyelmüket! http://blog.mfor.hu/controlling