Mérési versenyfeladatok és „utóéletük”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
E. Szilágyi1, E. Kótai1, D. Rata2, G. Vankó1
Advertisements

INTEGRÁLT TERMÉSZETTUDOMÁNYOS MINTAPROJEKTEK A klímaváltozás A légkör összetevői, hőtágulás, atomenergia Radnóti Katalin ELTE TTK Fizikai Intézet
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
Verő Balázs Dunaújvárosi Főiskola AGY Kecskemét, 2008 június 4.
PTE PMMK Műszaki Informatika Tanszék
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Szimulációs programok a tehetséggondozásban Számítógépes feladatok az Országos Szilárd Leó Fizikaversenyeken.
Holografikus adattárolásban alkalmazott fázismodulált adatlapok kódolása kettőstörő kristály segítségével Sarkadi Tamás 5.évf. mérnök-fizikus hallgató.
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Számítógépes grafika Szirmay-Kalos László
Mágneses lebegtetés: érzékelés és irányítás
Függvények BMEEPAGA301 Építész informatika 1
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Klasszikus mechanikai kéttestprobléma és merev test szabad mozgása állandó pozitív görbületű sokaságon Kómár Péter témavezető: Dr. Vattay Gábor
Hullámoptika.
Kozmikus kőrakás szerkezetű üstökös
Kísérletezés az EDAQ530 adatgyűjtő műszerrel
Informatika matematika speciális tagozat - tematika évfolyam -
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Modellezés és szimuláció c. tantárgy Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar Intelligens Mérnöki Rendszerek Intézet Mechatronikai Mérnöki MSc 10.
PTE PMMK Matematika Tanszék dr. Klincsik Mihály Matematika III. előadások MINB083, MILB083 Gépész és Villamosmérnök szak BSc képzés 2007/2008. őszi félév.
Mérnöki Fizika II előadás
Fizika 3. Rezgések Rezgések.
A nyúlásmérő bélyeg Készítette:Tóth Attila (EO9D5N)
A neveltségi szint mérése
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 MIT KEZDÜNK AZ EU-VAL? Az unió megjelenési formái az oktatási intézményekben.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
BIOMECHANIKA.
4. Félvezetőlézerek Lézerközeg: p-szennyezett és n-szennyezett félvezető anyag közötti határréteg Az elektromos vezetés szilárdtest-fizikai alapjai szükségesek.
17. RÖNTGENDIFFRAKCIÓ.
Tantárgyi tanév-előkészítő informatika Szűcs Gergely
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
Számítógépes szimuláció A RITSIM-2000 rendszer ismertetése.
Pankucsi Szilárd Mérnöktanár Mérnök Informatikus
Gyengén nemlineáris rendszerek modellezése és mérése Készítette: Kis Gergely Konzulens: Dobrowieczki Tadeusz (MIT)
A SZÉLENERGIA KUTATÁSA DEBRECENBEN Tar Károly A MAGYAR TUDOMÁNY ÜNNEPE KIEMELT HETE DEBRECENBEN NOVEMBER 2-6.
Modellek besorolása …származtatás alapján: 1.Determinisztikus fizika (más tudományág) alaptörvényeire, igazolt összefüggésere alapulfizika (más tudományág)
NAGYFELBONTÁSÚ ELEKTRONMIKROSZKÓPIA és a JEMS SZIMULÁCIÓS PROGRAM
Számítógépes grafika Bevezetés
Ismeretlen terhelésű szakaszok adaptív szabályozása József K. Tar, Katalin Lőrinc, László Nádai Budapesti Műszaki Főiskola H-1034 Budapest, Bécsi út 96/B.
Egészséglelkesek az iskolákban Az egészségfejlesztés helyzete az általános iskolákban.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
VERES PÉTER GIMNÁZIUM Tanulmányi eredmények 2005.
HOGYAN VALÓSÍTHATÓ MEG A TÁMOP A HANGSZERES OKTATÁSBAN?
Felzárkóztatás, tehetséggondozás
Mottó „A tanítvány nem pohár, amelyet meg kell tölteni, hanem fáklya, melyet lángra kell lobbantani.” (I. Tamm)
CCD spektrométerek szerepe ma
A fizikatanár képzés helyzete Debrecenben 2009
Bevezetés a méréskiértékelésbe (BMETE80ME19) Intervallumbecslések 2014/
Merev test egyensúlyának vizsgálata
Tehetséggondozás informatika. Útravaló – Út a tudományhoz Microsoft Certified Professional Hálózatépítés Diák rendszergazda Iskola honlapja Villanynapló.
Szimuláció.
Forgalom-szimuláció eltérő közegekben Max Gyula BMGE-AAIT 2008.
Dr. Rácz Ervin Óbudai Egyetem
Tornádók kísérleti modellezése Halász Gábor ELTE TTK Fizika BSc, 1. évfolyam.
Az egyhurkos szabályozási kör kompenzálása
Számítógépes szimuláció Első előadás Gräff József.
Kontinuum modellek 1.  Bevezetés a kontinuum modellekbe  Numerikus számolás alapjai.
A Károly József Irenaeus Fizika és Találmányi Verseny képekben és számokban Bogdan Károly, Ady Endre Líceum, Nagyvárad.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Rezgések Műszaki fizika alapjai Dr. Giczi Ferenc
SKALÁROK ÉS VEKTOROK.
Számítógépes szimuláció
Szakmai versenyek a hálózati informatikában
Debreceni Egyetem Fizikai Intézet.
Készítette: Papp-Varga Zsuzsa
47. Országos Fizikatanári Ankét április 3-7.
Hatékony és pontos munkavégzés
Integrált áramkörök programozása
Hatékony és pontos munkavégzés
Áramlástan mérés beszámoló előadás
Előadás másolata:

Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Vankó Péter BME Fizikai Intézet

Jó mérési versenyfeladatok készítése nem könnyű és nem olcsó. Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. Jó mérési versenyfeladatok készítése nem könnyű és nem olcsó. Mire lehet használni utána a feladatot, az elkészített eszközöket? középiskolai workshop tehetséggondozó mérési szakkör

A feladat „körbejárása”, megoldása egy középiskolai workshopon Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. 1. példa: Olimpiai válogatóversenyre készült nagyon nehéz hullámoptikai feladat (1998) A feladat „körbejárása”, megoldása egy középiskolai workshopon 2. példa: OKTV döntőre készült, játékosabb (de azért nem könnyű) mérési feladat (2000) A versenyfeladat a tehetséggondozó mérési szakkörön: a megoldáshoz szükséges „trükkök” megbeszélésével

A feladat „körbejárása”, megoldása egy középiskolai workshopon Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. 1. példa: Olimpiai válogatóversenyre készült nagyon nehéz hullámoptikai feladat (1998) A feladat „körbejárása”, megoldása egy középiskolai workshopon

Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük”. Békéscsaba, 2008 Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. Mérési versenyfeladatok az olimpiai válogató- és felkészítő versenyeken Válogatás és felkészítés olimpiai szintű feladatokkal elméleti feladatok mérések! a mérési feladat legyen érdekes, új, ismeretlen a mérés elvégzése és kiértékelése is jelentsen kihívást a versenyzőknek az eszköz ne legyen túl drága, sok példányban elkészíthető legyen

Hullámoptikai feladat Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. Hullámoptikai feladat (Olimpiai válogatóverseny 1998) Két optikai rendszert kell vizsgálni félvezető lézer segítségével. Mindkét rendszer (A és B) néhány egyforma, párhuzamos résből áll. A diffrakciós kép alapján mindkét rendszerben meg kell határozni a rések d távolságát, n számát és w szélességét.

Eszközök (házilag gyártott detektorral) Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. Eszközök (házilag gyártott detektorral)

Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük”. Békéscsaba, 2008 Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. Mérési összeállítás

A feladat nehézségei A mérés elvégzése: Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. A feladat nehézségei A mérés elvégzése: a mérési elrendezés nagyon gondos beállítása a detektor helyzetének fél mm pontos leolvasása méréshatár változtatása a mérés közben a háttér mérése, és az ezzel való korrekció Kiértékelés: a rések számának és szélességének meghatározásához komoly elméleti háttér szükséges

Mért értékek (detektorfeszültség a hely függvényében - A résrendszer) Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. Mért értékek (detektorfeszültség a hely függvényében - A résrendszer)

Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük”. Békéscsaba, 2008 Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. A „fekete” háttéren áthaladó fény (zölddel ábrázolva) összemérhető a réseken áthaladó fénnyel

Nagyított, háttérrel korrigált diffrakciós görbe Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. Nagyított, háttérrel korrigált diffrakciós görbe (relatív intenzitás a hely függvényében - A résrendszer)

Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük”. Békéscsaba, 2008 Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. A korrigált mérési eredményekből kell meghatározni mindkét résrendszerre a rések d távolságát a rések n számát a rések w szélességét A B

Diffrakció a résrendszeren Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. Diffrakció a résrendszeren rések diffraktált sugár x k= 2/ y  d w D n fotodióda

A rések d távolságának meghatározása az első nagy maximumok helyéből Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. A rések d távolságának meghatározása az első nagy maximumok helyéből az iskolából ismert kétréses rendszerhez és az optikai rácshoz hasonlóan y = 9,75  0,25 mm D = 1  0,005 m  = 650  7 nm d = 67  3 m (mindkét résrendszerben) A B

Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük”. Békéscsaba, 2008 Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. A rések n számának (és w szélességének) meghatározása a kis maximumok számából (illetve relatív intenzitásából) lehetséges fazorok segítségével. A fazorok egy mennyiség fázisát és amplitúdóját reprezentáló (forgó) vektorok. A középiskolában a váltakozó áramú hálózatok fázisviszonyait szokás velük szemléltetni.

a piros vektorok az egyes rések fázisát és amplitúdóját reprezentálják Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. a piros vektorok az egyes rések fázisát és amplitúdóját reprezentálják φ a szomszédos rések közti fáziskülönbség az intenzitás a kék eredő vektor négyzetével arányos 

Az intenzitás akkor nulla, ha a fazorok eredője nullvektor! Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. Az intenzitás akkor nulla, ha a fazorok eredője nullvektor! n = 5 n rés esetében n-1 zérushely, és így n-2 kis maximum van.

3 kis maximum: n = 5 2 kis maximum: n = 4 Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. A B 3 kis maximum: n = 5 2 kis maximum: n = 4 A rések w szélességének meghatározásához (a kis maximumok relatív intenzitása alapján) a fazorábra részletesebb vizsgálata szükséges.

A mérési versenyfeladat „utóélete” a középiskolai workshopon Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. A mérési versenyfeladat „utóélete” a középiskolai workshopon Workshop egész délutános program diákoknak és tanároknak (önkéntes részvétel) tananyaghoz lazán kapcsolódó, izgalmas téma interdiszciplináris megközelítés Mérési versenyfeladat a workshopon matematikai háttér, elméleti alapok ismertetése mérés közös elvégzése számítógépes modellezés eredmények kiértékelése és értelmezése

csak zsebszámológép, milliméterpapír és vonalzó használható Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. A versenyen nagyon szűk időkeret egyedül kell dolgozni csak zsebszámológép, milliméterpapír és vonalzó használható korlátozott ismeretek (könyvek nem használhatók) A workshopon sokkal több idő van közösen lehet dolgozni adatfeldolgozás és szimuláció számítógéppel háttér információk (bevezető előadás, kérdezni lehet)

Fourier-sor és -integrál (alapok ismertetése) mérés közös elvégzése Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. Hullámoptikai mérés matematikai háttér: Fourier-sor és -integrál (alapok ismertetése) mérés közös elvégzése adatok feldolgozása és modellezés: Excel táblázatkezelővel kiértékelés: a mért és a szimulált diffrakciós görbék összehasonlításával

Matematikai háttér Fourier-sorok és Fourier-integrál Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. Matematikai háttér Fourier-sorok és Fourier-integrál (bevezetés matematikai egzaktság nélkül) A fény diffrakciója egy résrendszeren mint a matematikai modell egyik fizikai realizációja

A résrendszer fazorábrája n = 5 w/d = 5/8  > 0 Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. A résrendszer fazorábrája n = 5 w/d = 5/8  > 0 /2 E1 E  E1 R  

Excel táblázat! Irel(y) számítása E  E1 Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. Irel(y) számítása E1 E  Excel táblázat!

Számítógépes „kísérletezés”: Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. Számítógépes „kísérletezés”: a rács paramétereit (n, w/d és d) addig kell változtatni, amíg a szimulált diffrak-ciós görbe a lehető legjobban hasonlít a mért görbére.

Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük”. Békéscsaba, 2008 Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. Workshop: A játék a berendezéssel és a szimulációval segíti a diffrakció jobb megértését. Az eszközök, a mért adatok, a szimuláció használható a tanórákon is. A legfontosabb: a workshop kötetlen légköre, interdiszciplináris megközelítése felkeltheti néhány résztvevő érdeklődését a fizika iránt.

Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük”. Békéscsaba, 2008 Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. 2. példa: OKTV döntőre készült, játékosabb (de azért nem könnyű) mérési feladat (2000) A versenyfeladat a tehetséggondozó mérési szakkörön: a megoldáshoz szükséges „trükkök” megbeszélésével

Mérési versenyfeladatok az OKTV kísérleti fordulóján Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. Mérési versenyfeladatok az OKTV kísérleti fordulóján Az OKTV a legszélesebb körben ismert verseny. „Példamutató” feladatokat kell kitűzni! a mérési feladat legyen érdekes, új, ismeretlen a mérés elvégzése és kiértékelése is jelentsen kihívást a versenyzőknek el lehessen dönteni, hogy ki a legjobb, de a gyengébbeknek is legyen sikerélménye

és fogaskerékrendszer vizsgálata az autó mozgásának Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. Hátrahúzós autó (OKTV döntő 2000 - III. kategória) az autót meghajtó rugó és fogaskerékrendszer vizsgálata az autó mozgásának vizsgálata fénykapukkal Meg kell határozni a felhúzó és gyorsító áttétel arányát a rugó felhúzásához szükséges erőt és munkát a rugó munkavégzésének hatásfokát a sebességet és gyorsulást az idő függvényében

a mérések gondos, többszöri elvégzése Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. A feladat nehézségei a mérések gondos, többszöri elvégzése a mérés tárgya olcsó tömegáru, tökéletlen (kotyogó, súrlódó, befeszülő) alkatrészekkel hibaszámítás! numerikus és grafikus kiértékelés szükséges az iskolában szokatlan nemlineáris görbék gazdálkodás az idővel sok feladat (a mezőny széthúzása érdekében)

A mérési versenyfeladat „utóélete” a tehetséggondozó mérési szakkörön Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. A mérési versenyfeladat „utóélete” a tehetséggondozó mérési szakkörön Tehetséggondozó mérési szakkör rendszeres mérési lehetőség évente 40 érdeklődő középiskolásnak mérési gyakorlatszerzés az olimpiai csapatba készülőknek ismerkedési lehetőség a BME fizikusképzéssel OKTV-mérések a tehetséggondozó szakkörön a mérések többsége a korábbi évek OKTV kísérleti döntőjére készült, 10 példányban rendelkezésre állnak

egyszeri alkalom, csak néhány versenyzőnek Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. A versenyen egyszeri alkalom, csak néhány versenyzőnek egyedül kell dolgozni szűk időkeret ismeretlen feladat kevés segítő információ (csak a feladat szövege) A mérési szakkörön évről-évre, sok tanulónak mérőpárban lehet dolgozni több idő van előre fel lehet készülni tanári útmutatás, segítség, kérdezni lehet

Hátrahúzós autó a szakkörön a mérés tárgya: egy játékszer Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. Hátrahúzós autó a szakkörön a mérés tárgya: egy játékszer van idő az alapos, többször megismételt mérésre középiskolában szokatlan eredmények a rugó karakterisztikája nemlineáris nem egyenletes az autó gyorsulása a kiértékeléshez meg lehet tanítani az egyenesillesztést a numerikus (grafikus) integrálást a numerikus differenciálást az interpolációt

A hátrahúzásához szükséges erő a hátrahúzás függvényében Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. A hátrahúzásához szükséges erő a hátrahúzás függvényében A munkavégzés meghatározása: numerikus integrálással

A tehetséggondozó mérési szakkörnek is köszönhetően: Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. A tehetséggondozó mérési szakkörnek is köszönhetően: kimagasló (mérési) eredmények a legutóbbi Nemzetközi Fizikai Diákolimpiákon 2004 (Dél-Korea): Kómár Péter különdíjat kapott a legjobb mérésért 2005 (Spanyolország): Halász Gábor abszolút első 75 ország közel 400 versenyzője közül

Köszönöm a meghívást és a figyelmet! Vankó Péter: Mérési versenyfeladatok és „utóéletük” Békéscsaba, 2008. március 28. Köszönöm a meghívást és a figyelmet! Letöltések (vetítés, cikkek) a http://mono.eik.bme.hu/~vanko/anket/bekescsaba.htm internetcímről