Mobilitás-utazási módok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
38. Útügyi Napok, Hajdúszoboszló
Advertisements

Körös Volán Zrt évi utas elégedettség mérési eredményei Utas Elégedettség Mérés 2012.
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat
A gyaloglás Az élhető város és a fenntartható közlekedés legfontosabb eszköze.
KITÖRÉSI LEHETŐSÉGEK A FŐVÁROS ÉS A RÉGIÓ KÖZLEKEDÉSÉBEN
A térségi vasutak, az élhető vidék október 27. A térségi vasutak, az élhető vidék – október 27. Közlekedési szövetségek alakítása, lehet ő.
INTEGRÁLT ÖSSZKÖZLEKEDÉSI MODELL
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Készítette: Borák Andor, Hack Dóra, Kovács Nikoletta, Steiner Bettina
Traffic Team: Barta Márton Bohács Attila Bozsik József Bunda Péter TÉMAVEZETŐ: Csink László DÁTUM: Integrált forgalom- irányítási rendszer.
november 16. „Kötetlenül kötöttpályán” Fejlődés – Egységes minőség – Környezetvédelem – Fenntarthatóság.
BGE SZAKMAI FÓRUM 2012 DECEMBER 5. TÖMEGKÖZLEKEDÉS FEJLESZTÉSI JAVASLATOK TÖMEGKÖZLEKEDÉS FEJLESZTÉSI JAVASLATOK Keszthelyi Péter.
Integrált Ütemes Menetrend a Budaörsi kistérségben
Stratégiai javaslatok a nehézségeinek megoldására
Szimulációs modell a közforgalmú közlekedés operatív forgalomirányításának hatékonysági vizsgálatára Dr. Winkler Ágoston egyetemi tanársegéd Széchenyi.
A forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer fejlesztése
Szélességi bejárás , 0.
ITS Budapesten.
Intelligens közlekedési rendszerek (ITS) alkalmazása a városi villamos fejlesztésekben Baán Tímea NFÜ, KÖZOP IH június 17.
1 ”Közlekedési rendszerünk az EU csatlakozás küszöbén” Tudományos konferencia, Győr, Széchenyi István Egyetem, november 5. Dr. Holló Péter az MTA.
A városi tömegközlekedés III.
Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Közlekedési Üzemtan I
Közforgalmú közlekedés technikai elemei
2005. A városi tömegközlekedés IV.. Széchenyi István Egyetem 2 Hálózattervezés Általános követelmények a hálózattal szemben: –feleljen meg az utasáramlatoknak,
Városi tömegközlekedés
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
Utazási igények becslése a közösségi közlekedésben
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
Miről lesz szó? e-ticketing
Közforgalmú közlekedés a határon átnyúló agglomerációban Dr. Prileszky István Széchenyi István Egyetem Somorja,
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
FUTÁR projekt – célok és eszközök
Intelligens közlekedési rendszerek az ÁAK zrt. hálózatán Jákli Zoltán hálózatkezelési igazgató 37. Útügyi Napok, Sopron, szeptember 9-10.
1 CONNECT II.: Fejlesztési koncepció, migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához Perjés Tamás közlekedési igazgató COWI Magyarország.
Az elővárosi vasút rendszeréhez illeszkedő közúti közösségi közlekedési ráhordó hálózat kialakítása a Budaörsi kistérségben és a Zsámbéki-medencében KTI.
Budapest forgalomkezelése és a CITY LOGISZTIKA ITS alkalmazásai
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
Az előadás tartalma módválasztás
A fenntartható városi mobilitás fejlesztésének döntéstámogató, értékelési módszerei Dr. Mándoki Péter Magyar Mérnökakadémia „Innováció és fenntartható.
Intelligens közúti kereszteződés
Monostory Enikő (JJG6MF) ISZAM I. Az utazás eszközének megválasztása a mindennapokban is figyelembe vett szempontok alapján.
BKV ZRt. – Fődiszpécseri és Zavarelhárító Szolgálat
Helyi közösségi közlekedés szervezése és tapasztalatai Debrecenben
Pécs, november 27. Előadó: Micskey Tibor termelési igazgató Pannon Volán Zrt. A nagyvállalatok nehézségei: megoldási lehetőségek a perifériák közlekedésszervezésében.
Városi külső energia bevitel csökkentésének lehetőségei Energetikus energetikusok 2015 Csató Bálint Kaszás Ádám Keszthelyi Gergely.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
PÉCS VÁROS AUTÓBUSZOS KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉSÉNEK MEGÚJÍTÁSA Tüke Busz Zrt november 6.
Dr. Varga István ÚJ KUTATÁSI IRÁNYOK A KÖZLEKEDÉS TERÜLETÉN.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Városi közforgalmú közlekedés tervezése. Hálózat Az öt szakasz közötti összefüggések Területfelhasználási jellemzők – Lehetőségek a tk. szempontjából.
„Új kihívások - Mire kell és lehet 2016-ban felkészülni a volt VOLÁN társaságoknak” „XX. A magyar közlekedés helyzete az EU-ban” Konferencia, KTE 2016.
Intelligens közlekedési rendszerek
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
Járműhely igény, parkolás, rakodás
Dunai hivatásforgalmi vízi közlekedés kialakítása Budapesten
A szolgáltatási színvonal befolyásoló tényezői
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
Az életszínvonal és a kereskedelem kapcsolata
Városi tömegközlekedés 2 Doktori Iskola
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Az utazási igények megismerése
Hozzászóló: Takács Miklós (FŐMTERV Zrt.) Budapest, október 21.
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
Menetrendek.
Innovatív közlekedésbiztonsági eszközök
Előadás másolata:

Mobilitás-utazási módok

Utazási igények Utazási igények oka: területi munkamegosztás Utazási motívumok Utazási igények ingadozása Igények rugalmassága Latens igények

Utazási igények – közlekedési szolgáltatás napi megoszlása

Mobilitás Mobilitás fogalma Fajlagos utazási igény Utazásra fordított idő-utazások száma

Mobilitás alakulása

Utazási módok Egyéni közlekedés Kollektív közlekedés Időpont és útvonal kívánság szerint Kollektív közlekedés Időpont és útvonal több személy érdekei alapján Közforgalmú közlekedés, közösségi közlekedés, tömegközlekedés Lehet menetrendszerinti, vagy menetrend nélkül

Motorizáció Motorizációs fejlettségi szint Logisztikai görbe Személygépkocsi ellátottság-gk/1000 lakos Telítettség ~ 600 gk/1000 lakos Mo. ~250

több, új utazást indukál, A személygépkocsik számának növekedése: több, új utazást indukál, a hagyományos tömegközlekedési eszközök utasszámát csökkenti. Közlekedési munkamegosztás (Modal Split) változása

A városi közlekedés ördögi köre Több fejlesztés az utakon és a parkolókon Egyre többen utaznak autóval Több autó, nagyobb forgalom Több torlódás, tömeg a parkolóhelyeken Romlik a kínálati színvonal Kevesebben utaznak közforgalmú közlekedéssel A buszok lassabbak, kevésbé hatékonyak, ezért kevésbé vonzóak Az emberek a városkörnyékre költöznek Az élet a városban kevésbé kellemes Növekvő levegő-, zajszennyezettség és baleseti szám A munkahelyek áthelyeződnek a városkörnyékre A belvárosi munkahelyekre való bejárás megnehezül

Modal Split Közlekedési munkamegosztás- közlekedési módok aránya Motorizációval nő az egyéni közl. aránya Nagy városban ~40% Más városban ~60-70% Helyközi/távolsági forgalomban ~60%

Motorizáció hátrányai Környezetkárosítás (10-20-szoros) Nagy energiafogyasztás (10-20-szoros) Nagy nyersanyag igény – pazarlás Több baleset Nagy helyigény : 20-100-szoros Különösen probléma a városi közlekedésben

Szolgáltatási színvonal Minőség értelmezése Elvárások a személyszállítási szolgáltatásokkal szemben Eljutási idő Eljutási körülmények Tervezhetőség Rendelkezésre állás Biztonság, alacsony ár?

Szolgáltatási színvonal Minőség – szolgáltatási színvonal Elvárások. Eljutási idő Eljutási körülmények Tervezhetőség

gyaloglási idő a megállóhelyig Időelemek Befolyásoló tényezők gyaloglási idő a megállóhelyig tömegközlekedési vonalhálózat kialakítása, hálózatsűrűség megállóhelyek elhelyezése, átlagos megállótávolság várakozási idő a megálló-helyen járatsűrűség menetrendszerűség utastájékoztatás az utazást megelőzően felszállási idő jármű különféle jellemzői (ajtók száma, szélessége, lépcsők száma, lépcsőmagasság, lépcsők megvilágítása, kapaszkodók elhelyezése, utastér kialakítása) megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság, utasáramlás szabályozása) menetjegyváltás, jegykezelés módja utastájékoztatás a járművön zsúfoltság utazási idő jármű menetdinamikai tulajdonságai út- és forgalmi viszonyok átlagos megállótávolság tervezett utazási sebesség leszállási idő megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság) utastájékoztatás utazás alatt utasáramlás rendszere a járművön átszállási idő átszállásnál érintett megállóhelyek elhelyezése menetrendek összehangoltsága A vonalhálózat kialakítása összefügg az utazási idővel. A tömegközlekedés

megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság, utasáramlás szabályozása) felszállási idő jármű különféle jellemzői (ajtók száma, szélessége, lépcsők száma, lépcsőmagasság, lépcsők megvilágítása, kapaszkodók elhelyezése, utastér kialakítása) megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság, utasáramlás szabályozása) menetjegyváltás, jegykezelés módja utastájékoztatás a járművön zsúfoltság utazási idő jármű menetdinamikai tulajdonságai út- és forgalmi viszonyok átlagos megállótávolság tervezett utazási sebesség menetrendszerűség leszállási idő megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság) utastájékoztatás utazás alatt utasáramlás rendszere a járművön átszállási idő átszállásnál érintett megállóhelyek elhelyezése menetrendek összehangoltsága Az eljutási idő egyes elemeinek kapcsolata a személyszállítási rendszer jellemzőivel A vonalhálózat kialakítása összefügg az utazási idővel. A tömegközlekedés

megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság) Időelemek Befolyásoló tényezők gyaloglási idő a megállóhelyig tömegközlekedési vonalhálózat kialakítása, hálózatsűrűség megállóhelyek elhelyezése, átlagos megállótávolság várakozási idő a megállóhelyen járatsűrűség menetrendszerűség utastájékoztatás az utazást megelőzően felszállási idő jármű különféle jellemzői (ajtók száma, szélessége, lépcsők száma, lépcsőmagasság, lépcsők megvilágítása, kapaszkodók elhelyezése, utastér kialakítása) megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság, utasáramlás szabályozása) menetjegyváltás, jegykezelés módja utastájékoztatás a járművön zsúfoltság utazási idő jármű menetdinamikai tulajdonságai út- és forgalmi viszonyok átlagos megállótávolság tervezett utazási sebesség leszállási idő megállóhelyi peron kiképzése (peronmagasság) utastájékoztatás utazás alatt utasáramlás rendszere a járművön átszállási idő átszállásnál érintett megállóhelyek elhelyezése menetrendek összehangoltsága A vonalhálózat kialakítása összefügg az utazási idővel. A tömegközlekedés

Eljutási körülmények Várakozási körülmé-nyek -rendelkezésre álló hely -várakozóhely kiépítettsége, komfortfokozata -igénybevehető szolgáltatások -utastájékoztatás a megállóhelyen, végállomáson Felszállási/ Leszállási Körülmé- nyek ua., mint az időnél

Utazási körülmé-nyek ülőhely-állóhely arány, zsúfoltság, rezgés, rázkódás, hőmérséklet, zajszint, szellőzés, világítás, kilátás a járműből, ülések méretei, anyaga, kapaszkodók, utastájékoztatás, igénybe vehető szolgáltatások Átszállási körülmé-nyek Utastájékoztatás, átszállásnál kapcsolódó megállóhelyek elhelyezése

~ ülőhelyek fele foglalt ~ 1 fő/m2 ~ 5 fő/m2 zsúfoltsági érzés ~ ülőhelyek fele foglalt ~ 1 fő/m2 ~ 5 fő/m2 férőhelykihasználás a járműben

580 430 105° 7°

Közlekedési módválasztás befolyásolása Húzó és visszatartó intézkedések (push and pull) Húzó: - szolgáltatási színvonal javítása alacsony tarifa Visszatartó: szgk. használat nehezítése

Húzó intézkedések A hálózat fejlesztése hálózatsűrűség növelése, új megállóhelyek létesítése, megállóhelyek áthelyezése, megszüntetése, hosszabb viszonylatok létrehozása, vonalvezetés megváltoztatása, áttekinthetőség javítása, viszonylatok számozási rendszerének racionalizálása, diákjáratok létesítése, hálózatok integrálása

Menetrend fejlesztése üzemidő növelése, járatsűrűség növelése, kibocsátott férőhely-kapacitás növelése (zsúfoltság csökkentése), ütemes menetrend bevezetése, közlekedési időpontok igazítása az utazási igényekhez, átszállási kapcsolatok javítása, menetrendi sebesség növelése, menetidők felülvizsgálata, gyorsjáratok létesítése

Járművek korszerűbb járművek alkalmazása, járművek tisztaságának javítása Megállóhelyek fejlesztése megállóhelyeken várakozófülke létesítése, esztétikai állapot javítása, tisztaság növelése, járdamagasság növelése, Kassel-kocka alkalmazása

Menet- és bérletjegyrendszer fejlesztése menetjegyválaszték növelése, különböző kedvezményes mentjegyek bevezetése, jegyvásárlási lehetőségek bővítése, jegyárusító automaták rendszeresítése, jegyellenőrzés rendszerének fejlesztése, elektronikus/chipkártyás jegyrendszer bevezetése

Tömegközlekedési marketing a tömegközlekedést népszerűsítő akciók beindítása, lakossági fórumok tartása, panaszok, bejelentések, javaslatok kezelése, megválaszolása Finanszírozás alacsony viteldíjak alkalmazása

Utastájékoztatás fejlesztése megállóhelyeken elhelyezett tájékoztatás fejlesztése, a járműveken elhelyezett feliratok, tájékoztatások fejlesztése, menetrendi kiadványok, röplapok bővítése, fejlesztése, internet, WAP Személyzet munkavégzésének és magatartásának javítása személyzet oktatása, megjelenés, formaruha, kitűző viselése, a személyzet ellenőrzésének javítása

Tömegközlekedési útvonalak forgalomtechnikai fejlesztése útburkolat minőségi javítása, kapacitás növelése, útparaméterek (szélesség, ívek stb.) tömegközlekedésnek megfelelő kialakítása, buszöblök felülvizsgálata, átépítése, negatív buszöböl létesítése, a tömegközlekedési járművek haladását elősegítő forgalomszabályozás kialakítása, buszsávok létesítése, buszzsilip kialakítása, tömegközlekedési járművek által vezérelt jelzőlámparendszerek alkalmazása

Forgalomirányítás fejlesztése kommunikációs kapcsolat fejlesztése a forgalomirányító szolgálati helyek és a járművek között, a forgalomirányító helyek számának növelése, automatikus járműazonosító és forgalom-megfigyelő berendezések alkalmazása