A Forma-1–es autók felépítése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Advertisements

Dafen - Kína A "hamisítók" városa.
Passzívház.
a sebesség mértékegysége
A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
ContiSportContact 3. A gát illusztrálja a ContiSportContact 3 borda működését. Aszimmetria  Oldalsó merevítés  Pontos kormányzás Brief introduction.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
A kétütemű befecskendezéses (DITECH)motor
Helios: augusztus 14-én Athén mellett lezuhant, és 115 utasával valamint hatfőnyi személyzetével együtt elpusztult a ciprusi Helios légitársaság.
TÁPEGYSÉGEK Mi van a konnektorban?.
Futómű beállítás.
Készítette: Birghoffer Péter
A Forma-1 világa A Forma-1 kialakulása Szabályai Versenyek
Hybrid autók A projektünk témája az autók és a környezetvédelem, közelebbről a hibrid autók.
Városi járművek A egyéni rövid távú közlekedés eszközei.
Süli Petra Van-e élet az olaj után?-A négy fő elem, mint alternatív energiaforrás.
A Formula-1 világa.
Váltóállítás egyedi inverterrel
Az egészségügy és az egészség „ügye” „Képes vagy-e EGÉSZ-séget ÉP-íteni?
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
A magyar kötőszók története: kialakulásuk és fejlődésük az összetett mondatok szerkezeti típusaiban.
Mivel és hogyan világítsunk gazdaságosan?
Kezdetektől napjainkig Készítette: Tánczos Andrea (TAAOAAI.ELTE)
Ha 2010 azon évek egyike volt, melyeket optimistán kezdtél…
5. A vonulás időbeli és térbeli szerveződése  Időbeli szerveződés Mikor, meddig? Nappali és éjszakai vonulás Éjszakai fajok (lappantyú, baglyok)- éjjel.
Tartalom Áttekintés Világbajnokságok A Formula-1 története Kialakulása
A Forma I világa Bemutató. A Forma 1 történetéből: elődje, gyökere az európai Grand Prix Motor Racing volt 1909-től 1911-ig, 1915-től 1920-ig és 1940-től.
Készítette: Spiller András
1 Általános forgalmi adó január 01-től módosul a belföldön nem letelepedett adóalanyok adó-visszatéríttetésére vonatkozó eljárásának rendje (a.
Fent vagy valamelyik közösségi portálon?. A közösségi weboldalak, mint amilyen a Facebook, a MySpace vagy az iwiw, az oldalukon megjelenő reklámokból.
A számítógép veszélyei és káros hatásai
Bizalom, bizalmatlanság, csalás
Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz
Kétszemélyes játékok Előadó: Nagy Sára.
FORMA 1 VILÁGA Böndör Zoltán (BOZOAAI.ELTE) Számítógépes alapismeretek, első beadandó feladat
A forma-1 világa Drahos István ELTE-IK 2008
A Forma-1  A Formula–1 (rövidítve: F1, magyarosítva Forma–1) az autóversenyek legmagasabb kategóriája, szabályait a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA)
Világunk egyik globális környezeti problémája a levegőszennyezésből adódó üvegházhatás és felmelegedés. A személygépkocsikból áradó gázok is felelősek.
Új ügyfél nélkül mit érek én? Január 30.. Tartalom 1.Bemutatkozás 2.Értékesítés. Hatékonyan. 3.Jelzőlámpa az üzleti élet forgatagában 4.Több, mint.
Számítógépes alapismeretek 1. beadandó Forma 1 világa.
Kicsit felelőtlen, kicsit vakmerő, de a miénk….
Kontrolling a kutatás-fejlesztésben
Teszt minta kérdések. Az alábbiak közül melyik korlátozza az optikai alapú Ethernet sebességét? Adótechnológia Az optikai szál abszolút fényvivő kapacitása.
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban Október 24. Észak-alföldi regionális szakmai műhelymunka A KézenFogva Alapítvány megjegyzései a kerekasztal.

Minőségbiztosítás a szerelésben
Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai kar Szobakerékpár Tervezése Gépészeti tervezés módszerei feladat Készítette: Pásztor Péter Pásztor.
GÉPJÁRMŰVEK ERŐÁTVITELI BERENDEZÉSEI
A diákat készítette: Matthew Will
A diákat készítette: Matthew Will
Egészségi állapot, egészségügyi rendszerek Dr. Jávor András.
Erőforrások hozzárendelése a tevékenységekhez Készítette: Szentirmai Róbert (minden jog fenntartva)
A BMW 5-ös Limousine abból a formatervezői kihívásból született, amely az erő és a szépség lehető legkifejezőbb megnyilvánulási formájának megalkotására.
A PLC és használatának előnyei
A hippokratészi eskü értelmezése
„Infrastruktúra-fejlesztés az egészségpólusokban” TIOP-2.2.7/07/2F.
Forma 1 Pillanatok. Juan Manuel Fangio 1934-ben kezdett versenyezni, de európai versenyen csak 1948-ban indult Az argentin autóversenyző tíz éves pályafutása.
A szörny neve Bugatti Veyron A VW a versenyképesség megőrzéséhez a Bugatti nevet használja. A VW a versenyképesség megőrzéséhez a Bugatti nevet használja.
TUDTAD?Ha Kínában egymillió közül sem találni nálad jobbat……akkor csak egy vagy az 1300-ból!Hamarosan Kínában beszélnek majd legtöbben angolul.India lakosságának.
Számrendszerek kialakulása
Vicc 8 legjobb mondat a vezetésoktatóktól Avagy, amit ha hallunk akkor baj van…
A belsőégésű motor részei és működési elve
HŐTAN 4. KÉSZÍTETTE: SZOMBATI EDIT
A többmagos processzorok világa Páter-Részeg Attila (PAASABI.ELTE) Beadandó I.
Mérlegen a koordináló szervezetek Hartay Mihály ÖKO-Pack Kft.
Menetdiagram.
Robert Fulton –1815. amerikai feltaláló, a gőzhajó megalkotója
Légellenállás 4. gyakorlat. A légellenállás az az ellenállás (fékezőerő), amellyel az áramló levegő a testre hat. A légellenállás olyan közegellenállás,
A Forma-1-es autók aerodiamikája Mayer Mihály 11. c Konzulens: Csajági Sándor.
9. tétel.
Előadás másolata:

A Forma-1–es autók felépítése Motorok, sebességváltók Egy mai Forma-1-ben szereplő versenyautó motorja és sebességváltója talán a világ legjobban igénybevett mérnöki alkotása, mely hihetetlen erőt generál és juttat el a kerekekhez.

Egy V8-as Renault motor

Napjainkban azonban a tervezőknek már figyelembe kell venniük, hogy a motoroknak több, mint egy versenyhétvégét kell kibírniuk, tehát az alkatrészek méretezését nem lehet alárendelni teljes mértékben a teljesítmény maximalizálásának, hanem megfelelő élettartamot is kell nekik biztosítani.

Robbanásszerű volt a fejlődés A motorok ereje és teljesítménye az a terület, ami kiválóan tükrözi, hogy a sport története alatt milyen messzire is jutott el. Kezdetben, az ’50-es években a versenymotorok 100 lóerőt voltak képesek kihozni 1 liter hengerűrtartalomból, annyit, mint a mai sportosnak nevezett utcai autók. Ez a teljesítményadat lépésről-lépésre növekedett, majd akkor ugrott hatalmasat, mikor elkezdték használni a turbófeltöltőket. Ekkor átlagosan 750 lóerőt hoztak ki 1000ccm lökettérfogatból.

Robbanásszerű volt a fejlődés 1989-ben azonban betiltották a turbók használatát, ismét szívómotorok kerültek a pilóták mögé, mielőtt a turbó használata miatt kezelhetetlen lóerőgyárakká változtak volna az autók. A csapatok fejlesztéseikkel azonban ismét közelítették az 1000 lóerős határt, néhányan elérték a 300LE/liter teljesítményt 2005-ben, a 3.0 literes, V10-es motorok utolsó évében. 2006-ban a motorra vonatkozó szabályok megváltoztak. 2.4 liter és "V" alakban elhelyezett 8 henger állt rendelkezésre, ebből kellett a lehető legjobb teljesítményt kihozni. A korlátozás miatt az elérhető teljesítmény nagyjából 20 százalékkal csökkent.

Iszonyatos terhelés - bődületes teljesítmény A motorok 19.000-es fordulatszáma azt eredményezi, hogy 650 liter levegő szükséges minden másodpercben, továbbá üzemanyagból 75 litert igényelnek 100km megtételéhez. A hatalmas fordulatszám magával hozza a szelepek hihetetlen terhelését, a normál nehézségi gyorsulás - a G - értékének a 9000-szeresét kell elviselniük. Nem meglepő, hogy a legtöbbször a motor hibája miatt kénytelenek a versenyzők feladni a futamot. A modern F1-es autók motorjai sokban hasonlítanak az utcai társaikhoz, találhatunk bennük hengereket, dugattyúkat, szelepeket, főtengelyt, de a megalkotásuk során egészen más feltételeket kell betartaniuk a tervezőknek, mint az utcára szánt motorok esetében.

Iszonyatos terhelés - bődületes teljesítmény A motor az egyik legjobban igénybe vett alkatrész a Forma-1-es autóban, szénszál erősítésű "teknőben" helyezkedik el a versenyző mögött, a külső borítása egyúttal fő teherviselő elem is, erre kerül rögzítésre ugyanis a sebességváltó és a hátsó kerékfelfüggesztés is. A tervezés során sok, egymással kicsit ellentétes feltételnek kell megfelelni: a lehető legkisebbnek, legkönnyebbnek kell lennie, és a lehető legjobban le kell tudni süllyeszteni a karosszériában, segítve ezzel a kocsi súlypontjának közelítését az aszfalthoz. A tervezés során a lehető legalacsonyabb konstrukciót kell megalkotni, hogy a motor feletti külső karosszériaelemek a lehető legkisebbek lehessenek, csökkentve ezzel a légellenállást és javítva az áramlási viszonyokat.

A váltó A sebességváltók a mai F1-es autókban talán legjobban automatizált részegységek. A versenyző a kormány mögött elhelyezett kapcsolókkal választhatja ki a használni kívánt fokozatot. Ez a szekvenciális váltó a használatát tekintve a motorkerékpárok váltójához hasonlít a legjobban, sokkal gyorsabb kapcsolást tesz lehetővé, mint a hagyományos "H" sémán kapcsolható váltók.

A váltó A sebességváltó vezérlését végző fokozatkiválasztó billentyűk elektronikus parancsot adnak ki a váltónak, ami végrehajtja a kapcsolást. A technológia ugyan lehetővé tenné a teljesen automatikus sebességváltó alkalmazását, továbbá rajtprogram és más elektronikus segédeszköz használatát, de a mostani szabályok tiltják ezeket, egyrészt a költségek csökkentése miatt, másrészt a így versenyzők tényleges vezetési tudása határozza meg a sorrendet (vagy legalábbis a szabályalkotók szándéka ez volt). Az általában 7 fokozatot tartalmazó sebességváltót a motor hátsó részére rögzítik.

A hosszú élettartam a nyerő Köztudottan hatalmas költséget emészt fel a high-tech motorok gyártása és cseréje, ezért az FIA 2005-ben megjelentetett szabályában kötelezte a csapatokat arra, hogy egy motort két egymást követő nagydíjon kötelesek használni. Amennyiben motort kell cserélni, úgy a megszerzett rajthelyhez képest 10 hellyel sorolják hátrébb a versenyzőt. 2008-tól kezdve hasonló szabály lép életbe a sebességváltókra, csak itt már 4 versenyhétvégét kell teljesíteni majd egy sebességváltónak.

A hosszú élettartam a nyerő Mindezek mellett 2006-ban befagyasztották a motorfejlesztéseket, kardinális változtatást 2010-ig nem végezhetnek a csapatok a motorokon. Egyrészt költségcsökkentési okok játszottak szerepet a döntésben, másrészt az FIA el szeretne mozdulni a környezetbarát technológiák, anyagok és üzemanyagok felé, a szabályok pontos kidolgozására elfogadására így elegendő idő áll rendelkezésre.