Ragadics Tamás PTE BTK Szociológia Tsz.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AHOL A CSEND MÉG HALLHATÓ KOMMUNIKÁCIÓS HÁLÓ NYÉSTÁN
Advertisements

Mit lehet tudni a célcsoportról?
A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
SPORT ÉS MIGRÁCIÓ.
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Készítette: Gugi Bettina GTK- GAM III.évf.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
Élet a falusi közösségben
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
A szociális szolgáltatások tervezése az iskolában Szociálpedagógia WJLF Pedagógia BA.
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
Mészáros Attila Menedék Migránsokat Segítő Egyesület
A személyek szabad áramlásának közpolitikai elemzése
ENSZ - ECOSOC EU EU Bizottság - AGIS Európa Tanács Szervezett, határokon átlépő bűnözés elleni harc Társadalmi-közösségi bűnmegelőzés az újszerű és a tradicionális.
Büntetés-végrehajtási
A cigányság integrációja Magyarországon
Helyi szintű környezeti és társadalmi kihívások a globális folyamatok tükrében Múlt és jelen, a kilábalás lehetőségei Leidinger Dániel, tanácsadó Aquaprofit.
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi vállalkozás.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A család szerepe, jellemzői
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
A vidéki társadalom néhány jellegzetessége Farkas Tibor PhD. SZIE GTK RGVI MRTT VI. Vándorgyűlés, Gödöllő december
A vidéki tér sikertényezői
A társadalmi bűnmegelőzés évi cselekvési programja Gönczöl Katalin Büntetőpolitikai szakállamtitkár.
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
Az Inklúziós Index hazai adaptációja
1 A roma kisebbség iskolai helyzete Készítette: Keresztes Eszter Kommunikáció az egyetemen c. kurzus.
Fiatalok politikai szocializációja - közösségekben való részvétel Bognár Adrienn PTE - BTK Szociológia Tanszék.
PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék
Migrációs trendek és helyi közösségek Baranya megyében Konfliktusok és stratégiák a hátrányos helyzetű kistelepüléseken RAGADICS TAMÁS PTE BTK, SZOCIOLÓGIA.
Mezőkövesd etnikai összetételének változásának vizsgálata
1 Civil részvétel és szerepvállalás A helyi és térségi együttműködés lehetőségei és korlátai Rajnai Gábor Országos Területfejlesztési Civil Egyeztető Fórum.
Közösségi ellátók mint facilitátorok
Mi is az a társadalmi integráció?
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
Környezetgazdálkodási alternatívák és kooperációs lehetőségek a Vajdaság és a Dél- Alföld határmenti területein Kovács András Donát PhD Geográfus, szociológus.
Bodor Tamás főosztályvezető-helyettes Gyermek és Ifjúsági Osztály
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Szociális helyzet a Pogányvölgyben 2011 június 17.
Valuch Tibor: Átmenetben(?) A magyar társadalom a rendszerváltás után
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
KAM - Regionális és Antropológiai Kutatások Központja Sapientia - Erdély Magyar Tudományegyetem, Csíkszereda.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Vágvölgyi Gusztáv - Pabló Inspi-Ráció Egyesület inspi-racio.hu Polyán Egyesület polyan.hu.
Kulturális örökség és a fenntartható jövő egyik modellje
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Két világ határán Az egyház és vallásosság szerepének változása egy kisközösség példáján keresztül Attila Thorday.
A támogatott lakhatás kihívásai
Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
Számokba zárt hitünk Hogyan fest a jövőnk a számok, a statisztika tükrében? Dr. Fábri György.
KLÍMAMIGRÁCIÓ A KÖZEL-KELETEN – KIVÁLTÓ OKOK ÉS VÁRHATÓ HATÁSOK Szigetvári Tamás, MTA KRTK tudományos főmunkatárs.
„NŐ az esély” TÁMOP B-2-12/
Területi alapú célzás a szociálpolitikában
Előadás másolata:

Ragadics Tamás PTE BTK Szociológia Tsz. Hagyományos ormánsági közösségek – a helyi társadalmak integrációs lehetőségeinek tükrében Ragadics Tamás PTE BTK Szociológia Tsz.

Ormánság – problémák, konfliktusok Elaprózódott településállomány Hiányos infrastruktúra Peremterület (földrajzi, gazdasági, szociális) Előnytelen munkaerő-piaci helyzet Társadalmi erózió Ördögi körök, „önsorsrontó stratégiák” Heterogenitás

Vizsgálat: helyi közösségek állapota, a közösségfejlődés lehetőségei A dezintegráltság okai: Negatív migrációs trendek (elit-hiány, költözések) Paternalizmus Passzivitás, pesszimizmus, irigység, individualizáció Bűnözés ― szegénység Közösségi és információs pontok hiánya Következmény: a válságkezelés hiányzó alapjai Cél: pozitív példák, hatékony helyi stratégiák feltárása (interjúk a kulcsszereplőkkel 2006-tól)

Hagyományos ormánsági közösségek – alapkövek a helyi társadalmak újjáépítéséhez Miért? (változó gazdasági-társadalmi helyzet, átalakuló helyi közösségek – érvényesség?) Közös pontok: Tér (Dráva-menti térség) Természet-központúság (hagyományos tájhasználat) Cél: megélhetés, önellátás biztosítása

Hagyományos közösségek alapjai: Családi, rokoni kapcsolatok Korcsoport, barátok Lokalitás Munka Vallás Ünnepek

Családi, rokoni kapcsolatok Hagyományosan: Kulcsfontosságú Vérségi, leszármazási kötelékek számon tartása Kölcsönös segítségnyújtás Ma: Migráció Individualizáció Eltérő munkamegosztás, munkavállalás Szegénység kultúrája De: szegénység - együttműködés

Korcsoport, barátok Együtt játszó, nevelkedő gyermekek közössége Fiatal lányok és legények Házastársak, keresztszülőség Közös munka és ünneplés Egymást látogató idősek Iskolaválasztás lehetősége – szegregáció Tömegiskolák Gyors kiszakadás a helyi közösségből – iskola, munka Maradnak: fiatalok iskolai kudarcokkal Bandák: nagy szocializációs erő

Lokalitás: a kommunikáció és együttműködés alapja Szegregáció: falu rokoni kapcsolatokkal átszőve Térhasználat visszaszorulása Szomszédság: fontos – a migráció rombolja Szomszédok: vonatkoztatási csoport Faluközösség – nemzetségi jelleg Intenzív térhasználat – munkavégzés a falu határában Szomszédság – jelentős szerep

Munka Ártéri gazdálkodás Legeltető állattartás, sertéstartás Földművelés: „Kölcsönös segítséggel végezték a nagyobb munkákat, különösen azokat, amelyeknek természetüknél fogva gyorsan kellett lefolyniuk. Elsősorban a rokonok, szomszédok, jóbarátok szokták egymást támogatni. Segítettek a trágyahordásban, szántásban, de különösen a gabonahordásban és cséplésben. Gabonahordáskor mindenkinek az a törekvése, hogy a munka egy nap alatt elkészüljön, az asztag ne maradjon félben. A nagy munkában a legtöbb gazda segítségre szorult, fogattal, emberi erővel támogatták egymást. Ezt természetesen vissza is kellett adni.” (Kodolányi 1960:40) Előnytelen munkaerő-piaci helyzet Magas inaktivitási ráta Szociális transzferek kiemelt szerepe – paternalizmus Lehetőség: Közmunka-programok Ős-Dráva program Szociális földprogramok

Vallás Szekularizáció hatásai Átalakuló helyi társadalmak Gyengülő egyházi struktúra (lefedettség) DE: Egyházi szerepvállalás szociális és oktatási területen Kisegyházak jelenléte Jó példák, hatékony kísérletek, intézményesülés Átitatja a mindennapokat Református térség: lelkészek és gyülekezet kapcsolata – presbitérium szerepe Korai szekularizáció, szektásodás (egyke-kultúra) Fontos az „arculat” (templomok)

Ünnepek Szerepük csökken Vallási színezetük halványul Paternalista presztízs-növelő alkalmak? Pénzhiány De: Hagyományos ünnepek, zarándoklatok megerősödése (pl. cigány közösségek) Lehetőség a közösségi részvételre, együttműködésre, kapcsolatépítésre Strukturálják az évet Megtartásuk, szertartásuk fontos Erősítik a közösséget – templomi és családi alkalom