Téthelyzetben csúcsformában – sportpszichológia a gyakorlatban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MUNKAHELYI MENTÁLHIGIÉNÉ BIZTOSITÁSA PSZICHOLÓGIAI ESZKÖZÖKKEL A SZOCIÁLIS ELLÁTÁSBAN DOLGOZÓK SZÁMÁRA Krekó Kata klinikai szakpszichológus Fővárosi Önkormányzat.
Advertisements

A fogyatékos emberek sportjának sportpszichológiai szempontjai
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban?
„Ezt egy életen át kell játszani”
Rehabilitáció és dementia
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Egészségpszichológiai konzultációs szolgálat orvostanhallgatók számára
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Nyerjünk együtt! TAMOP /
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Szociális munka az onkológiában
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
BELÉPÉS A TUDAT ALATTIBA. meditáció kommunikáció tudat emelés.
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Rokszin Mónika Pszichológus
Kommunikáció az egyetemen Kommunikációs tréning Palkovits Nóra.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
A lehetséges énképek.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Sportlélektan dr. Szalai Katalin.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
A munkahely és a stressz
Szervezetfejlesztési Program ÁROP November 12. Teljesítménymenedzsment fejlesztési módszertan Előadó: Tóth Dorottya.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Folyamatos Fejlesztés Cél: Önálló fejlesztési képesség kialakítása intézményi és egyéni szinten.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
LOREM IPSUM DOLOR SIT Proin laoreet metus ac lorem tincidunt fermentum. In at eros non nulla gravida pulvinar non in metus. Proin mattis commodo enim,
Krízis.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
KOLLABORÁCIÓT ÉS KOOPERÁCIÓT TÁMOGATÓ ESZKÖZÖK
Quality Human Management
A testnevelésre vonatkozó sportiskolai kerettanterv ismerete.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Mindennapi veszteségeink
A tehetségtantervek készítésének módszertana
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
A projekt általános szakmai célkitűzései
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
Ötletek, javaslatok a kritériumok dokumentum szintű beépítésére
Speciális gyermekvédelem
Edzéselméleti témák Kiválasztás
Hatékonyságnövelés, avagy: Buktatók és előnyök a társas praxisban 2014 PMK dr. Bába András – Polequi Bt.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
Érzelmi intelligencia
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
EDZÉSTERVEZÉS.
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
A sportpedagógia a személyiségfejlesztés szolgálatában Dr. Poór Zoltán a neveléstudomány kandidátusa Triatlon-edzők szakmai továbbképzése Balatonboglár,
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
Dr. Lénárt Ágota, PhD tanszékvezető egyetemi docens Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar Pszichológia Tanszék Küzdősportok és sportorvoslás.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
KOCKÁZATVÁLLALÁS A SPORTÁGAK ÉS A VERSENYZÉS TÜKRÉBEN
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Nagy Sándor Sport Szakpszichológus
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Az edző sportoló kapcsolat jellemző jegyei Révész László.
Előadás másolata:

Téthelyzetben csúcsformában – sportpszichológia a gyakorlatban Dr. Lénárt Ágota, PhD Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar Pszichológia Tanszék vezetője

Tervezzünk! Állapotfelmérés Orvosi (sérülések, betegségek, hiányállapotok, a mozgatórendszer sport vonatkozású felmérése) Terhelésélettani (teljesítőképesség) Pszichológiai Dietetikai Edzettségi állapot Módszertani

Tervezzünk! Célkitűzések -hosszútávú -középtávú -rövidtávú Realitások és vágyak

Miért szükséges a sportpszichológiai felkészítés? Teljesítménynövelés Csúcsteljesítményre való felkészítés Prevenció Kompetencia és önbizalom növelése, magas szintű önértékelés elősegítése Pszichológiai problémák megoldása

A pszichológusi segítségnyújtás területei A sportoló megismerése Motivációs bázis megismerése és módosítása Tesztek, műszeres mérések Eredményességmérés A stressz, szorongás csökkentése Mentális felkészítés Versenyzői hatékonyság növelése Csúcsforma időzítése Az optimális funkcionálás zónája Felismerés - beavatkozás - tesztelés - módosítás A tapasztalatok értékelése

A sportpszichológiai munka tervezése Célkitűzés Szűrővizsgálatok Exploráció, anamnézis Konzultáció Felkészítési terv összeállítása Módszerválasztás (AT, MT, kognitív technikák, pszichoterápiás módszerek, módszerkombinációk…) Önbizalom növelő eljárások Megvalósítási paraméterek, a munka menete A folyamat monitorozása

A sportpszichológiai munka menete Folyamatos felkészülés, otthoni körülmények Általában heti egyszer 1 óra 1. fázis: módszerek elsajátítása 2. fázis: beépítés a versenyzésbe 3. fázis: rutinszerű alkalmazás Edzőtábori körülmények Segítségnyújtás a versenyek előtt, alatt és után

Hogyan dolgozhatunk együtt a sportpszichológussal? Versenyzőként segítségkérés a felkészüléshez, konkrét probléma megoldása (pl. szorongás, rajtláz, versenyen nyújtott alacsonyabb teljesítmény, visszatérő hibák, hibajavítás, figyelemfókuszálási nehézségek, versenyzéssel kapcsolatos attitűd és gondolkodás megváltoztatása…)

Hogyan dolgozhatunk együtt a sportpszichológussal? Edzőként konzultáció, sportolókról szóló információk, formaidőzítés, problémamegoldás, viselkedéses gondok kezelése, kommunikációs képességek fejlesztése, edző-szülő konfliktusok feloldása, csapaton belüli feszültségek kezelése…

Társas vonatkozások Szociálpszichológia -társismeret -kommunikáció -együttműködés -csapatépítés

Módszerek Autogén tréning Mentál tréning Figyelemfókuszálási technikák Kognitív eljárások Pszichoterápiás módszerek

A folyamatos munka jellemzői Megszüntetve megőrzés elve A tudatosság emelése Az önismeret fejlesztése Önálló, alkotó, kreatív gondolkodás Gyorsabb kilábalás, sekélyebb mélypontok, dinamikus alkalmazkodás Folyamatos fejlődés

A sportolók által is használható sportpszichológiai módszerek Edzésnapló Csúcsteljesítmény érzése, nyomást gyakorló tényezők, edző(k), csapattársak, önbizalom, a stressz megnyilvánulásai és kezelése, tudatosság és koncentráció, tréningek (AT, MT), a gondolkodás ellenőrzése, koncentrációs képességek, képzelőerő, az arousal szint ellenőrzése, minőségi edzésidő… Teljesítmény-visszajelző lap Érzelmi skála Önértékelési lap (CSAI-2) Versenyzői önértékelő lap (MTT index)

A sportolók által is használható sportpszichológiai módszerek Gondolati stratégiák Elővételezés, asszociáció (társítás,képzettársítás), automatizálás, „dobozolás”, gondolati sűrítés (célformulák), megküzdés, igazodás a környezet egy pontjához, disszociáció (elkülönítés), figyelemelvonás, fókuszálás, imagináció, mentális tervezés és gyakorlás, információ rendezés, tervezés, pozitív önbuzdítás…

Milyenek a bajnokok? Magas szintű arousal (éberség) önszabályozás (energikus, ellazult, félelem nélküli) Magasabb önbizalom Jobb figyelemöszpontosítás Kontroll alatt, de erőltetés nélkül Sporttal kapcsolatos pozitív képzetek és gondolatok Eltökéltség és elkötelezettség Céltudatosság Gondolkodást kontrolláló stratégiák (problémafelismerő és megoldó szemlélet) Jól kidolgozott versenytervek Verseny előtti pszichés felkészültségre vonatkozó tervek Jéghegy hatás Többszörös áramlatélmény (flow) Fantasztikus bizalom a sikerben A környezeti negatív hatások kiküszöbölése

Neveljünk bajnokot! (ACSI-28) Csapásokkal való megküzdés Teljesítmény téthelyzetben Célkitűzés Mentális felkészülés Koncentráció Szorongásmentesség Önbizalom és teljesítménymotiváció Edző általi irányíthatóság

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!