A tananyagbeosztás lehetőségei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

3 perc Tanári tevékenység Tanulói tevékenység Munkaforma • Bevezető • A pedagógus felvázolja a tanóra témáját. • Aktív figyelem • Frontális osztálymunka.
Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?. Bevezetés  Az én személyes kíváncsiságom  Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP.
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Matematika kompetenciaterület
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Új utak és lehetőségek a középiskolások
NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS NYELVI EL Ő KÉSZÍT Ő ÉVFOLYAMMAL INDULÓ EMELT IDEGEN NYELVI KÉPZÉS.
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Az olvasás helye és megítélése az általános iskola felső tagozatában
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában
„- Mi volt ma az iskolában? - Semmi!”
Az e-portfólió használati köre
Algoritmikus munkafolyamatok az irodalomórán Valaczka András, 2009.
A szövegértés tanítása II.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
A kompetencia alapú oktatásról
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A szövegértési feladatok összeállítása
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Kompetensek lettünk? június 27..
Kötelező, közös, kölcsönös olvasmány – Hagyomány és megújulás az iskolai olvasmányok kánonjában Dr. Gordon Győri János elnök Magyar Olvasástársaság.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
Gyermekvilág régen és ma
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Almárium – Trescsik Angéla Ne kerteljünk, tanuljunk lépésről.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az óvodai tevékenységterv
A beiskolázás előkészítése
Az Apáczai Kiadó átdolgozott matematika tankönyveinek bemutatása 5. -6
A Magyar Nyelv Napja kezdőkép Tarczal-Márta Edit
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A programcsomag Felépítése Előnyei Használata. A programcsomag összeállítása Alapja: kompetencia alapú oktatás, koncepció (gyakorlati haszon); Programtanterv:
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
A tanári mesterszak gyakorlatai Vezetőtanári tájékoztató szeptember 7. Salát Magdolna PK OTF Tanárképzési Osztály.
A tanítási órára való közvetlen előkészületek
Munkaszervezési formák
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
Pedagógiai válaszaink az egyéni különbségek elfogadására
A tantárgy komplex jellegű!! A tervezés két szakaszra oszlik: 1. Távlati felkészülés 2. Közvetlen előkészület az órára.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola Szombathely.
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
Mérés-értékelés konferencia március 28. Eger.
DARUS a gyermekekért.
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
A 2007/2008. tanév bemeneti kompetenciamérés tapasztalatai
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Tolna Megyei Önkormányzat Hunyadi Mátyás Középiskolája és Szakiskolája
1./ A magyar közoktatás rendszere
Előadás másolata:

A tananyagbeosztás lehetőségei Ikerkönyvek tanítása A tananyagbeosztás lehetőségei Bálintné Lipp Terézia, Vörösmarty Ajka

Alapelvek KID-program szerint tanítunk: Kezdeményezés Irodalomtanítás Differenciálás

Kezdeményezés „Terített asztal” metafóra: Válogatunk: Sokat főzünk Sokat meg is kóstolunk Nem mindent eszünk meg(nem ízlik/jóllaktunk, nincs időnk) Válogatunk: Olvasókönyvből Mediátorszövegből, ismeretterjesztő szövegekből gyűjtőfeladatokból

Differenciálás Ikerkönyvek: fiúk-lányok Egyéni jellemzők: Tempó Érdeklődés Lehetőségek(otthoni környezet, Internet, könyvtár stb) szükségesség: képesség szerint hiányosságok pótlása (gyakoroltatás)

Irodalomtanítás „törzsanyag”: tantervi követelmények Művek Elmélet: fogalmak, műfaji ismeretek Irodalomtörténet stb Kevés,de fontos tudnivalók Elv:minden órán valami újat, a meglévő ismeretekbe integrálva Irodalomszemlélet: műértelmezés

A tananyagbeosztás alapja Differenciálás: nem mindent mindenkinek Válogatás a tanár, válogatás a diák részéről Párhuzamosság: egyszerre több mű, többféle feladat

Mit kell beosztanom? I. Mi is az „anyag”, amit „venni” akarok? Irodalmi művek: olvasása, értelmezése, elemzése Irodalomelmélet: műfaji, verstani, költői képek, szerkezet stb. Irodalomtörténet: életrajzok, kortörténet, stílusok stb.

Mit kell beosztanom? II. Mediátorszövegek: Ismeretterjesztő szövegek olvasása, feladatok, vélemények Ismeretterjesztő szövegek olvasása, megértése, feladatok Gyűjtőmunka, Internet lényegkiemelés, előadása Szövegalkotás, fogalmazás Sajátosságok megtanítása, fogalmazások megírása, javítás, felolvasás Olvasókönyv olvasmányai, szemelvényei Olvasás, beszámolók, vélemények

Milyen időszakokra tervezek? Tanmenet: hagyományosan egy évre Ezen belül: egy egységre egy hosszabb-rövidebb időszakra egy órára

Lehetséges tanmenetmegoldások Hagyományos: könyv szerint haladva Előnye: könnyen követhető, áttekinthető, lineárisan bővülő. Hátránya: a végére maradnak a regényrészletek, túl sokáig időzünk egy műfajnál. Egyéni: osztályra igazítva Előnye: egyénre szabott, nem külső logika Hátránya: több a munka vele, nagyon vigyázni kell az egymásutániság logikájára

Tanmenet-javaslatok Műfajok szerint 5.osztály: mese, népdal (csakis ezzel ajánlatos kezdeni) Pál utcai fiúk bevezető órái (a regény fogalmának kialakítása) János vitéz Pál utcai fiúk részletesen Egy-két regényrészlet Mítoszok Regényrészletek Versek (nem jó, ha a nyár közelsége miatt nem figyel már az osztály. Ez esetben inkább fordítva)

Tervezés munkaformák, tanulásszervezés szerint Tömbösítés Több szöveg (ismeretterjesztő,olvasókönyvi) Ajánlott munkaforma: csoportmunka Szabadon választott feladatok Ajánlott munkaforma: kiselőadások Előnye: „több legyet egy csapásra”: A tanuló tevékeny: saját maga választ feladatot Érdekli a másik csoport is.

A bőség zavara Cél: Minél többet kínálni, kezdeményezni. Nem kapkodva lehetőleg alaposan megbeszélni mindent. Minél több érték jusson el a tanulókhoz Időnként számon kérni, ismételni.

Gazdálkodj okosan! Vitatémák nyelvtan órákon (osztályfőnökin) Szövegalkotás: nyelvtan órákon Olvasmányélmények, non-fiktion szövegek csoportmunkában (minden csoport mást) Minden megnyilvánulásra osztályzat, értékelés. Egyéni napló (leltár): Mit mikor olvastam? Hogy tetszett?” (((:  :))) Sok beadott ,s később értékelt otthoni munka. (A jobbak faliújságra, felolvasásra)

Gazdálkodj okosan! Párhuzamosan különböző cselekvések Feleletek, beszámolók, beszélgetések Szövegértés, munkafüzet feladatai Felkészülés előadásra, szituációs játékra Felkészülés bemutató olvasásra Nem kell mindenkinek mindent tennie, hallania, megoldania. A tanulót a döntésekbe bevonni fontos. Fontos: mindenféle feladatot próbáljon ki.

Takarékosság, szervezés de nem mindenáron János vitéz egy fejezete: bemutató olvasás: frontális Értékfeltáró műismertetés, irodalomelmélet: együtt vagy egyénileg, de egy időben Gyakorlása már csoportonként Feladatok: könyv és munkafüzet kötelezően választhatóság szerint párhuzamosan

Egy óra menete I. Néhány tanuló kiválasztása: házi feladat megbeszélése Addig a többiek egy feladattal az órát készítik elő-megbeszélés Ismerkedés a művel -megbeszélés feladatválasztással Egyesek önálló munkát végeznek, mások gyakorolnak. Egyperces összefoglalók az órai munkákról, új ismeretekről

Egy óra II. Előző óra anyagához csoportmunka Új anyag bemutatása Frontális munka Házi feladat előkészítése Motiváció Egyéni értékelés

Házi feladatok Kötelező: mindenkinek ugyanaz Kötelezően választható: több közül egy Szabadon választható: szorgalmi Egyéni házi feladat

Minden út…. Fontos: (a követelmények betartása mellett) Irodalmat értő irodalmat szerető olvasni akaró önállóan gondolkodó embereket neveljünk.

Segítettem? Segíthetek? Vörösmarty Általános Iskola, Gimnázium és Szakközépiskola Ajka 06-88/ 508-230 Bálintné Lipp Terézia lippteri@freemail.hu lippteri@ mailbox.hu