A tananyagbeosztás lehetőségei Ikerkönyvek tanítása A tananyagbeosztás lehetőségei Bálintné Lipp Terézia, Vörösmarty Ajka
Alapelvek KID-program szerint tanítunk: Kezdeményezés Irodalomtanítás Differenciálás
Kezdeményezés „Terített asztal” metafóra: Válogatunk: Sokat főzünk Sokat meg is kóstolunk Nem mindent eszünk meg(nem ízlik/jóllaktunk, nincs időnk) Válogatunk: Olvasókönyvből Mediátorszövegből, ismeretterjesztő szövegekből gyűjtőfeladatokból
Differenciálás Ikerkönyvek: fiúk-lányok Egyéni jellemzők: Tempó Érdeklődés Lehetőségek(otthoni környezet, Internet, könyvtár stb) szükségesség: képesség szerint hiányosságok pótlása (gyakoroltatás)
Irodalomtanítás „törzsanyag”: tantervi követelmények Művek Elmélet: fogalmak, műfaji ismeretek Irodalomtörténet stb Kevés,de fontos tudnivalók Elv:minden órán valami újat, a meglévő ismeretekbe integrálva Irodalomszemlélet: műértelmezés
A tananyagbeosztás alapja Differenciálás: nem mindent mindenkinek Válogatás a tanár, válogatás a diák részéről Párhuzamosság: egyszerre több mű, többféle feladat
Mit kell beosztanom? I. Mi is az „anyag”, amit „venni” akarok? Irodalmi művek: olvasása, értelmezése, elemzése Irodalomelmélet: műfaji, verstani, költői képek, szerkezet stb. Irodalomtörténet: életrajzok, kortörténet, stílusok stb.
Mit kell beosztanom? II. Mediátorszövegek: Ismeretterjesztő szövegek olvasása, feladatok, vélemények Ismeretterjesztő szövegek olvasása, megértése, feladatok Gyűjtőmunka, Internet lényegkiemelés, előadása Szövegalkotás, fogalmazás Sajátosságok megtanítása, fogalmazások megírása, javítás, felolvasás Olvasókönyv olvasmányai, szemelvényei Olvasás, beszámolók, vélemények
Milyen időszakokra tervezek? Tanmenet: hagyományosan egy évre Ezen belül: egy egységre egy hosszabb-rövidebb időszakra egy órára
Lehetséges tanmenetmegoldások Hagyományos: könyv szerint haladva Előnye: könnyen követhető, áttekinthető, lineárisan bővülő. Hátránya: a végére maradnak a regényrészletek, túl sokáig időzünk egy műfajnál. Egyéni: osztályra igazítva Előnye: egyénre szabott, nem külső logika Hátránya: több a munka vele, nagyon vigyázni kell az egymásutániság logikájára
Tanmenet-javaslatok Műfajok szerint 5.osztály: mese, népdal (csakis ezzel ajánlatos kezdeni) Pál utcai fiúk bevezető órái (a regény fogalmának kialakítása) János vitéz Pál utcai fiúk részletesen Egy-két regényrészlet Mítoszok Regényrészletek Versek (nem jó, ha a nyár közelsége miatt nem figyel már az osztály. Ez esetben inkább fordítva)
Tervezés munkaformák, tanulásszervezés szerint Tömbösítés Több szöveg (ismeretterjesztő,olvasókönyvi) Ajánlott munkaforma: csoportmunka Szabadon választott feladatok Ajánlott munkaforma: kiselőadások Előnye: „több legyet egy csapásra”: A tanuló tevékeny: saját maga választ feladatot Érdekli a másik csoport is.
A bőség zavara Cél: Minél többet kínálni, kezdeményezni. Nem kapkodva lehetőleg alaposan megbeszélni mindent. Minél több érték jusson el a tanulókhoz Időnként számon kérni, ismételni.
Gazdálkodj okosan! Vitatémák nyelvtan órákon (osztályfőnökin) Szövegalkotás: nyelvtan órákon Olvasmányélmények, non-fiktion szövegek csoportmunkában (minden csoport mást) Minden megnyilvánulásra osztályzat, értékelés. Egyéni napló (leltár): Mit mikor olvastam? Hogy tetszett?” (((: :))) Sok beadott ,s később értékelt otthoni munka. (A jobbak faliújságra, felolvasásra)
Gazdálkodj okosan! Párhuzamosan különböző cselekvések Feleletek, beszámolók, beszélgetések Szövegértés, munkafüzet feladatai Felkészülés előadásra, szituációs játékra Felkészülés bemutató olvasásra Nem kell mindenkinek mindent tennie, hallania, megoldania. A tanulót a döntésekbe bevonni fontos. Fontos: mindenféle feladatot próbáljon ki.
Takarékosság, szervezés de nem mindenáron János vitéz egy fejezete: bemutató olvasás: frontális Értékfeltáró műismertetés, irodalomelmélet: együtt vagy egyénileg, de egy időben Gyakorlása már csoportonként Feladatok: könyv és munkafüzet kötelezően választhatóság szerint párhuzamosan
Egy óra menete I. Néhány tanuló kiválasztása: házi feladat megbeszélése Addig a többiek egy feladattal az órát készítik elő-megbeszélés Ismerkedés a művel -megbeszélés feladatválasztással Egyesek önálló munkát végeznek, mások gyakorolnak. Egyperces összefoglalók az órai munkákról, új ismeretekről
Egy óra II. Előző óra anyagához csoportmunka Új anyag bemutatása Frontális munka Házi feladat előkészítése Motiváció Egyéni értékelés
Házi feladatok Kötelező: mindenkinek ugyanaz Kötelezően választható: több közül egy Szabadon választható: szorgalmi Egyéni házi feladat
Minden út…. Fontos: (a követelmények betartása mellett) Irodalmat értő irodalmat szerető olvasni akaró önállóan gondolkodó embereket neveljünk.
Segítettem? Segíthetek? Vörösmarty Általános Iskola, Gimnázium és Szakközépiskola Ajka 06-88/ 508-230 Bálintné Lipp Terézia lippteri@freemail.hu lippteri@ mailbox.hu