Parlamenti választások 2014: Magyarországon a kampánykorrupció jobban teljesített.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Dupláz-e a Jobbik? Mérők Klubja, január 30. Előadó: Závecz Tibor.
Advertisements

Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra Kampány a szavazás napján Előadó: dr. Kovács Zoltán a TVI vezető jogi helyettese 1.
A KORRUPCIÓ ÉS A MINDENNAPI ÉLET: A MAGYAR KÖZVÉLEMÉNY
Napfényen a „rejtőzködő szavazók” Mérők klubja április 24.
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
főigazgató-helyettes
Ligeti Miklós A Transparency International Magyarország jogi igazgatója.
QUO VADIS TURIZMUS? MSZP kormányzati ígéretei •Dr. Kiss Elemér Kancellária miniszter: „reálértékén megőrizzük a turisztikai támogatásokat…” május.
A direkt marketing fogalma
Magyar Kerékpárosklub Hungarian Cyclists’ Club (HCC)‏ László János, elnök.
kiemelt projekt szolgáltatásainak bemutatása
Pályázati adatok: Projekt címe: „ A pedagógiai módszertani reformot támogató informatikai infrastruktúra fejlesztése Békéscsaba iskoláiban” Azonosító:
Educatio Press Magyar Oktatási Hírügynökség. Előzmények, célok:  Az országban több mint 400 ezer felsőoktatási hallgató van.  A felsőoktatási területhez.
TÁMOGATÓ SZOLGÁLATOK VII. ORSZÁGOS SZAKMAI KONFERENCIÁJA
2007 szeptember 13. helyi nyilvánosság, helyi közélet helyi média.
Olcsóbb és több demokrácia! A Fidesz- Magyar Polgári Szövetség javaslatai az olcsóbb választásért.
Rádió 1 Székesfehérvár FM Rádió 1 Sárbogárd FM 87.9
Budapest, március 5. Az MNVH és a NAKVI szerepe az IKSZT program lebonyolításában Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató.
Az adományozás fogadtatása a médiában Kutatási eredmények október.
Alternatív oktatási finanszírozási lehetőségek Beiskolázást (is) növelő marketing koncepciók és PR tevékenységek módszertana.
12.4 A választási rendszer. A helyi önkormányzatok feladatai, szervezetei és működésük. Középszint A választójog: az általános, egyenlő, közvetlen és titkos.
KÉPVISELŐJELÖLTEK FÓRUMA szervezési segédlet. CÉLOK A képviselő-jelöltek megismertetése a választókkal Egyenlő esély biztosítása minden jelöltnek A felelős.
4. A nyilvánosság – a civil társadalom éltető kerete. Civilség és közhasznúság.
Államszervezet és közigazgatás
Mire való az Állami Számvevőszék? Miképp hasznosul az ÁSZ munkája? XXII. Vezérigazgatói Találkozó, Röjtökmuzsaj október 12. Domokos László előadása.
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Jogszabályi háttér Alaptörvény Alaptörvény átmeneti rendelkezései
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Választási rendszerek
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
A politikai képviselettel és a bal-jobb dimenzióval kapcsolatok attitűdök Enyedi Zsolt (CEU) Részvétel és demokrácia, Politikai Viselkedés Szakosztály,
Pénzügyi és szakmai elszámolás
NEA szakmai támogatások (2014) Budapest, november
MAGYAR GYERMEKLABDARÚGÓ SZÖVETSÉG
Europe Direct Hálózat Magyarország Vedd ki a részed! március 18. Vizsnyiczai Márta Békés Megyei EIP.
Hány szavazó hiányzik az ellenzéknek? január 30.
2010-ben AZ ÉV KÖNYVTÁRA Egyházi Könyvtárak Egyesülése szakmai továbbképzése Veszprém, június 26.
UMFT támogatások felhasználására benyújtott pályázatok százalékos megoszlása.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
A magyar parlamentarizmus
1 A CO 2 KIBOCSÁTÁSI EGYSÉG ÜGYLETEK ELSZÁMOLÁSA - tájékoztató a befektetési szolgáltatók részére október 15.
1 A CO 2 KIBOCSÁTÁSI EGYSÉG ÜGYLETEK ELSZÁMOLÁSA - tájékoztató a befektetési szolgáltatók részére június 12.
Választási felkészülés számokban Nyitrai Zsolt operatív igazgató sajtótájékoztatója.
Átláthatósági megállapodások Transparency International szeptember 29.
A magyarországi korrupcióról Dr. Szente Zoltán PhD szakmai minőségbiztosító.
Gazdasági Tanácsok a felsőoktatási intézményekben január 13.
ÁROP „Partnerség erősítése”.
Miért szükséges? Önkormányzati feladatok irányításának alapköve Kinek és miért hasznos? Képviselőtestületek és bizottságai Polgármester Polgármesteri hivatal.
A projekt a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal támogatásával valósult meg.
1 A személyi jövedelemadó 1 %-ának kiutalása, felhasználás elszámolása.
Adományozási kultúra az Európai Unióban Előadó: Dr. Talyigás Katalin.
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
Elektronikus ügyintézés a nyugdíjbiztosításban
Helyhatósági és nemzetiségi választások október 12. FELKÉSZÜLÉS A POLGÁRMESTEREK, HELYI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK ÉS A NEMZETISÉGI ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISELŐK.
1. A jogszabályi háttér: - az országgyűlési képviselők választásáról szóló évi CCIII. törvény (a továbbiakban: Vjt.) - a választási eljárásról szóló.
Kodolányi János Főiskola Nemzetközi Hét április 8. A társadalmi participáció különbségei Magyarországon, kilenc nagyváros térségében Társadalmi konfliktusok.
TÁMOP-5.5.2/09 „Önkéntesség elterjesztése” c. pályázati kiírás előzményei, céljai és háttér-információ Információs nap április 9.
Budapest, február 23. Vállalati társadalmi szerep- és felelősségvállalás pr-es szemmel,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben’’
Confidential & Proprietary Copyright © 2010 The Nielsen Company Hirdetési formák lakossági elfogadottsága Piackutatási eredmények Január.
Önkormányzati választások 2014: A kampány ára. A PÁRTBEVÉTELEK, KAMPÁNY- FINANSZÍROZÁS SZABÁLYOZÁSA Pártok gazdálkodása átláthatatlan Beszámolóik formálisak.
A reklámtörvény és a hatályos adatkezelési szabályok III. Mfor Marketing Konferencia április 22.
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
Balogh Virág Főtitkár Magyar Reklámszövetség A kuponozás jogi buktatói.
Országgyűlési választások Magyarországon. A választásokat szabályozza: az1989. évi XXXIV. törvény Ideje: négy évente tavasszal A köztársasági elnök írja.
Parlamenti választások 2014-ben a 10 ezer főnél népesebb települések eredményeinek néhány sajátossága, érdekessége A Politikatörténeti Intézet konferenciája,
A magyar választási rendszer változásai ( )
az önkéntes kamarai tagság
A politikai tájékozódás forrásai Magyarországon A médiastruktúra átalakulása előtti és az utána következő állapot Hann Endre előadása a SZEF-Akadémián.
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
Előadás másolata:

Parlamenti választások 2014: Magyarországon a kampánykorrupció jobban teljesített

KAMPÁNYFINANSZÍROZÁS SZABÁLYOZÁSA  Választási eljárási törvény/Alaptörvény 5. módosítása:  elektronikus politikai reklám ingyenes  print és internetes reklám tarifája nyilvános  közterületi óriásplakátok tarifája titokban tartható  Új kampányfinanszírozási törvény:  nem vonatkozik az önkormányzati és az EP választásokra  nem foglalkozik a CÖF jelenséggel  nem tiltja a kormánypropagandát  jelöltenként 5 milliós költési plafon (199 jelölt) → költési plafon 995 millió forint jelölő szervezetenként

KAMPÁNYPÉNZEK SZERKEZETE  jelöltenként 5 millió forintos költési plafon (199 jelölt) → költési plafon 995 millió pártonként, ebből összesen legfeljebb 703 millió forint állami forrás  Állami kampányhányad  egyéni jelölt 1 millió Ft-t a MÁK-tól kincstári kártyán kap → csökken a készpénzhányad, jobb ellenőrizhetőség  jelölő szervezet (párt) a fennmaradó jelöltenkénti 4 millió forint nagy részét is állami pénzből kapja, az indított jelöltek után  27 jelölt: 149 millió forint → 106 jelölt: 597 millió forint  pártok a költségvetési támogatást készpénzben kapják  pártjelölt átadhatja a pártnak a saját 1 millió forintját → ezt a párt is kincstári kártyán kapja  Σ állami forrás: 176 millió forint (27 jelölt) → 703 millió forint (106 jelölt)  Nem állami kampányhányad  Állami kampányhányaddal fordítottan arányos: 819 millió forint (27 jelölt) → 292 millió forint (106 jelölt)  pártok rendes bevételeiből származhat (tagdíj, költségvetési támogatás, magyar állampolgárok adományai)

KAMPÁNYPÉNZEK ELLENŐRZÉSE  Jelöltek kampányköltéseinek az ellenőrzése  jelölt költéseit a MÁK és az ÁSZ is ellenőrzi, készpénzmozgás kizárva  2%-os eredményességi küszöb, visszafizetési kötelezettség  szabálytalansággal érintett pénz kétszeresét kell visszafizetni  késedelmes elszámolás esetén a teljes támogatás kétszeresét kell visszafizetni (15 nap)  Pártok kampányköltéseinek az ellenőrzése  ÁSZ ellenőriz, pártbeszámoló alapján  hivatalból csak a mandátumhoz jutó pártokat  csak a formális jogszerűséget vizsgálja, a kiadások tényleges tartalma rejtve marad  csak limiten felüli költés kétszeresét kell befizetni  nincsen eredményességi küszöb → hiányzik a kockázati elem  nincsen szabálytalansági szankció  párt a jelölttől átvett egymillió forintról a jelöltek módjára számol el

CSALÁSI LEHETŐSÉGEK A KAMPÁNYBAN A kampány kiszervezéseCÖF jelenség/kormánypropaganda  törvény nem foglalkozik a CÖF jelenséggel  civil szervezetek költéseit senki nem ellenőrzi  nem tiltja a kormányzati/önkormányzati korteskedést („önkampány”)  közterületi óriásplakátok tarifája titokban tartható → közterületi óriásplakátok tarifáit senki nem ellenőrzi Az állami kampány támogatás csalárd megszerzése kamupártok/bizniszpártok  nincsen eredményességi küszöb → hiányzik a kockázati elem  nincsen szabálytalansági szankció  ÁSZ nem ellenőrzi hivatalból azokat a pártokat, amelyek nem szereznek mandátumot „Free but not fair” → a kampánykorrupció miatt a választás ugyan szabad volt, de számos ponton nem tisztességes

KAMPÁNYMONITOROZÁS –

KIK FIGYELNEK? A projekt a Transparency International, a K-monitor és az Átlátszó.hu közös kezdeményezése 20 fős monitorozó bázis napi szinten gyűjti és összesíti az információkat Városok: Budapest, Debrecen, Szeged, Pécs, Győr, Veszprém, Miskolc MIT FIGYELÜNK? A kampányelem fogalma Minden olyan eszköz vagy tevékenység, amelynek célja, hogy a hivatalos választási időszakban egy adott pártot, annak bármelyik jelöltjét vagy programját a választókkal megismertesse, illetve hogy ezek támogatására buzdítson. • Politikai jellegű fizetett médiahirdetések (nyomtatott sajtó, internet, TV, rádió – ez utóbbi kettőt ingyenessé tették) • A pártok illetve támogatóik által szervezett nyilvános rendezvények (nagygyűlések, lakossági fórumok, stb.) • Közvetlen választói kapcsolattartáshoz felhasznált kommunikációs eszközök (plakátok, szórólapok, postai küldemények, sms, telefon) • A pártok szervezési költségei (aktivisták, infrastruktúra, közlekedés, általános belső kommunikációs költségek, közvélemény-kutatások, kampánystáb) A KAMPÁNYMONITOROZÁS MÓDSZERTANA

A kampányelemek azonosítására és a költségek becslésére az alábbi fő forrásokat használjuk: • Sajtófigyelés az országos valamint megyei/regionális lapokban, az IMEDIA médiafigyelő szolgáltatás segítségével és az MTI híreiben kampányesemények azonosítása • Kantar Media adataiból a politikai pártok hirdetéseinek azonosítása minden kereskedelmi hirdetési felületen • Országos önkéntes hálózat a helyi kampányesemények és közvetlen pártkommunikációs eszközök figyelésére és dokumentációjára • IPSOS közvélemény-kutatás a pártok országos, közvetlen választói kapcsolattartásáról • Egységes, háttérinterjúkra és közvetett információkra alapuló átlagbecslés a pártok kampányokkal kapcsolatos operációs és szervezeti költségeire vonatkozóan A KAMPÁNYMONITOROZÁS MÓDSZERTANA

KAMPÁNYMONITOROZÁS –

PÁRTKÖLTÉSEK Ft

IPSOS: Szórólapok  Ipsos: megkérdezettek hány százalékát érték el a pártok szórólapokkal?  Az összes választópolgár száma nagyjából 8 millió fő, ebből számítjuk az elértek számát, a mintát a teljes lakosságra vetítve  Ebből számítjuk a szórólapok költségét, 20 Ft/db egységáron

IPSOS: Postai levelek  Ipsos: megkérdezettek hány százalékát érték el a pártok postai levelekkel?  Az összes választópolgár száma nagyjából 8 millió fő, ebből számítjuk az elértek számát, a mintát a teljes lakosságra vetítve  Ebből számítjuk a postai levelek költségét, 150 Ft/db egységáron

Ft Ft Ft *A Fidesz költései tartalmazzák a CÖF és a Kormány költéseit is. Egyes kampányeszközök megoszlása

Óriásplakát költések

Direkt Marketing 1000 fős mintából,

Direkt Marketing 1000 fős mintából,

Kis pártok állami támogatása és kampányköltéseik* Állami TámogatásKépmutatás.hu szerinti költések JESZ Ft Ft Szociáldemokraták Ft Ft KTI Ft Ft Haza nem eladó mozgalom Ft Ft Seres Mária – SMS Ft Ft MCP Ft Ft Munkáspárt Ft Ft SEM Ft Ft ÚDP Ft Ft ÚMP Ft Ft FKGP Ft Ft ÖSSZESEN Ft Ft *A képmutatás.hu projekt a „kis pártok” közül csak a táblázatban feltüntetetteket vizsgálta.

A kampánykorrupció új dimenziója  2010: A magyarországi politikai elit nem hajlandó belátni, hogy a politikai pártok, és kampányaik sokba kerülnek → a jogállam drága és macerás  2014: A parlamenti képviselők választása szabad, de nem fair  Gyenge szabályozás  Egyenlőtlen hozzáférés egyes kampányeszközökhöz  Tisztességtelen versenyelőny a kormánypártok oldalán

Köszönöm a figyelmet!