Ingatlaninformatika BME MTI Az ingatlaninformatika alapjai
Ingatlaninformatika Előadó: Tilk László Géza szakíró, főszerkesztő
1.1. Definíció Forrás: Az ingatlaninformatika azon elméleti ismeretek és gyakorlati módszerek együttese, mely az ingatlanpiac adat- és információ - termelésére (információtermelés: adatgyűjtés, adatbázisok építése és karbantartása) - közvetítésére (adatbázisok értékesítése: tartalomszolgáltatás) - felhasználására (listák, statisztikák, piaci elemzések készítése) irányul.
1.1. Definíció Az ingatlaninformatika által szolgáltatott adatok és információk forrása a folyamatos, szisztematikus, minőségtanúsított ingatlanpiaci adat- és információgyűjtés (ingatlanpiaci monitoring) továbbá a folyamatos és szisztematikus ingatlanpiaci adat- és információközlés. Az ingatlanpiaci adatok- és információk gyűjtése és közlése az - árszínvonal, - forgalom, - piaci szereplők és azok részesedése folyamatos monitoringján alapul.
1.2. Jegyzetek Ingatlanpiaci Statisztikai Analízis (2004) Ingatlanpiaci Statisztikai Analízis (2006) Helyértékszámítás (2008)
Statisztikai kontroll Statisztikai kontroll A forgalmi értékelés, ingatlanvagyon-értékelésnek célja, rendeltetése van, úgymint - banki fedezetértékeléshez (protokollok) - adózáshoz (ingatlanadó ) - jogügyletekhez (gyámhivatal, örökség stb.) - üzleti döntésekhez ( ingatlan-értékbecslés, tanulmányok) Jelen esetben statisztikai kontroll témakörét érintjük.
1.3. Ingatlanpiaci Statisztikai Analízis oktatócsomag tartalma
2. Információ és kommunikáció A hazai és a nemzetközi ingatlanpiacon az információ beszerzés eszköze ma már az Internet. Nemzetközileg is elismert kereső a : Minden jelentősebb társaság és szervezet az Interneten megjelenik. A nemzetközi gyűjtőportálok közül a Hazai gyűjtőportáljaink közül a címeket emelném ki
3. Internet-használat és adatbankok Az ingatlanközvetítés vonatkozásában a „bőség zavarával” állunk szembe. Ennek oka a hirdetés. A hirdetési piac ugyanis jelentős pénzeket mozgat. Nem véletlen az, hogy az ingatlanhirdetésekre a nemzetközi tőke is figyelmet fordít. Míg a hirdetésszolgáltatás a média egyik leghúzósabb ága, addig az ingatlanhirdetések ezen halmaz egyik eleme csak, ám nem jelentéktelen eleme. Az Interneten beszélhetünk adatbázisokról és adatbankokról. A hirdetésszolgáltatók hirdetési célú adatbázisokat tesznek közzé, míg az ingatlan-adatbankok az ingatlanhirdetésekre koncentrálnak.
4. Ingatlanszakmai adatok keresése, kezelése Az Interneten információkat adatokat kereshetünk. Szakmai információkat és adatokat a szaklapokon és az ingatlanszakmai szervezetek honlapjain találhatunk. Adatokat számos helyen találhatunk. Kérdés az, milyen adatokra van szükségünk. Az adatok keresésében a keresők segítenek.
4.1. Partner információk –és adatok Szakmai információkat –és adatokat a - legitim – országos szakmai szervezet honlapjairól nyerhetünk, úgymint - MAISZ - KIVOSZ - MIÉSZ - IME - MIOSZ illetve a kereskedelmi levelezőlistákról és hírlevelekről, úgymint (Hírlevél) (Levelezőlista) (Hírlevél, levelezőlista) (Hírlevél, levelezőlista)
4.2. Piaci összehasonlító adatok beszerzése Állami nyilvántartások Mára az úgynevezett „Illetékhivatali adatok”-hoz való hozzáférés elvileg költségtérítés ellenében biztosított, ami természetesen nem felel meg a piaci igényeknek Ingatlanértékelői adatcsere A Képesített Ingatlanvagyon-értékelők Országos Szövetsége tagjai számára kölcsönös díjazás fejében ezt elősegíti
Piaci Információ és adatszolgáltatás A szolgáltatók köre széles. Beszélünk - hirdetésszolgáltatásokról - gyűjteményekről (statisztikákról) ugyanezek lehetnek ingyenesek díjazás ellenében. Lényeges a piaci információ és adatszolgáltatásnál a forrás és a forráskritika. Tájékozódási pont az Internet!
Vezető ingatlan-hirdetési portálok:
Regisztrált adatbázisok A Magyar Ingatlanmédia Szövetségbe szerveződtek év folyamán azok az ingatlanszakmai szolgáltatók akik az ingatlanközvetítők érdekeit tartják szem előtt. Innen kiemelem a Ingatlanos szolgáltatókat.
Letöltések Előadás jegyzet Előadás bemutató