Gyűjteményszervezési munka felsőoktatási környezetben Szivi Józsefné dr. Megújítás és megőrzés Kodolányi János Főiskola Könyvtára Székesfehérvár május 4.
Minőségi kritérium a felsőoktatási igényeknek való megfelelés •Oktatási és kutatási igények a mindenkori intézményi tevékenységi kör szempontjából releváns állomány integrált intézmények – korábbi önálló könyvtárakból együttműködő intézményi ellátó rendszer •Képzésakkreditáció és oktatói minősítés támogatása állománygyarapítás (doktípus – hordozó – közzététel szerinti komplexitás publikációk, egyetemi és központi (MTA, doktori) nyilvántartó rendszerek, speciális dokumentumok és könyvtáros szerepek •Tudás- és tudományos tartalom- megosztás támogatása speciális eszközök (Refworks / Refshare) és kapcsolataik a könyvtári nyilvántartó rendszerekkel; intézményi archívumok Szivi Józsefné dr. Gyűjteményszervezési munka felsőoktatási környezetben
Az egyik archívumunk Szivi Józsefné dr. Gyűjteményszervezési munka felsőoktatási környezetben
Gyűjteményszervezési tevékenységünk fő területei - a mi 4 dimenziónk – •Gyarapít (és feldolgoz) •Gondoz (elhelyez, áthelyez, karbantart) •Ellenőriz (gyűjteményt és használatát) •Apaszt (hibriditás és folyományai) _________________________________________________________ •Könyvtári folyamatok informatikai támogatása (az én bónusz dimenzióm – front / back vezetői feladat-megosztás eredményeként) Szivi Józsefné dr. Gyűjteményszervezési munka felsőoktatási környezetben
Fogalomértelmezésünk •Gyűjtőkör a könyvtár SZMR-jében meghatározott rendeltetésének megfelelő ellátási feladatokat biztosító beszerzési területek részletes meghatározása (59 témakör meghatározott erősségi fokozatokkal – beszerzési, megőrzési, apasztási kapcsolat) •Állomány adott időben tulajdonolt vagy hozzáférhetően rendelkezésre álló, feldolgozott és szolgáltatott dokumentum és információhalmaz, függetlenül annak típusától és hordozójától •Gyűjtemény a könyvtár által tulajdonolt és tartósan megőrzendő kategóriába sorolt – intézményi és tudományterületi szempontból unikális – szellemi és vagyoni értéket képező állományrész (22/2005-ös NKÖM rendelet 1.§ (2) f) – végleges megőrzési kötelezettségű dilemma feloldása? – jelentés megoldásának kérdései) Szivi Józsefné dr. Gyűjteményszervezési munka felsőoktatási környezetben
Közelmúltunk állományváltozási adatai – kilengéseink és ennek okai Szivi Józsefné dr. Gyűjteményszervezési munka felsőoktatási környezetben Év Gyarapodás Csökkenés
a rendeleten túlmutató HELYI irányelvek pedig kellenek … Szivi Józsefné dr. Gyűjteményszervezési munka felsőoktatási környezetben •2002: A TERVSZERŰ ÁLLOMÁNYAPASZTÁS ÉS ÁTCSOPORTOSÍTÁS SZEMPONTJAI •2006: KÖLTÖZÉS ELŐTTI TERVSZERŰ ÁLLOMÁNYAPASZTÁS SZEMPONTJAI (ebben az évben ez kiemelt munkatervi feladat volt) •2008: ÁLLOMÁNYAPASZTÁS ELVEI (az új gyűjtőköri szabályzatunk 3. sz. melléklete)
A „szükséges rossz” mindennapjainkban mindig hibrid és kreatív tevékenység Szivi Józsefné dr. Gyűjteményszervezési munka felsőoktatási környezetben •2002: a könyvtári integrált rendszerhez kapcsolt „APASZTÁSI MODUL” létrehozása, gépi nyilvántartású rész hatékony megoldása („kukázni pedig kell” periódus) •2006: költözés hagyományos rész apasztásának felgyorsítása („mindenki listát gyárt” periódus) •2008: integrált rendszer cseréje apasztási folyamatszervezés változása Egyszerű bevonás– differenciált jóváhagyás Differenciált előkészítés – egyszerű kivonás
A retro modell Szivi Józsefné dr. Gyűjteményszervezési munka felsőoktatási környezetben
…és most Szivi Józsefné dr. Gyűjteményszervezési munka felsőoktatási környezetben
Villanások a Kerekasztal beszélgetéshez Gyűjteményszervezési munka felsőoktatási környezetben Szivi Józsefné dr. Relativitás-elmélet 1. – Egyenrangú-e a „negyedik dimenziónk”? 3 dimenziós terünk: gyarapít – gondoz - ellenőriz és a kritikus 4. az apaszt Mi a mi ősrobbanásunk és létrejön-e új univerzum? e-dokumentumok / internet – hozzáférés Szakmai szabályozási környezet és/vagy más a mumus? csak a 3/1975-ös KM-PM (mi lett a 2004-es átdolgozási szándékból ?) avagy a szakmai szocializáció és fekete lyukak a rendszerszintű gondolkodásban Relativitás-elmélet 2. – Minden relatív csak a változás állandó? ha az ön- és környezetismereti igény” az állandó - akkor lehetnek optimális változások
Villanások a Kerekasztal beszélgetéshez Gyűjteményszervezési munka felsőoktatási környezetben Szivi Józsefné dr. Mindent a leltári állományba? TB, IM és más „renitens” megoldások Rigid szabályozás kell? Előbb rendszerbe foglaltan át kéne tekinteni az egyes könyvtártípusok szerepét a könyvtári ellátásban, miben kötelezett megőrzésre és miben egyedi. Csupán ezen halmazra alkalmazni az eddigihez hasonló rigid szabályozást, egyéb esetben a pazarlásra (állományszétszórásra) egyáltalán nem hajlamos könyvtárosoknak komoly szabad döntésű sávot biztosítanék. (szivie_2004_05_10_a 3/1975-ös módosításához)
Köszönöm a figyelmet! Elérési paramétereinket megtalálják honlapunkon. Gyűjteményszervezési munka felsőoktatási környezetben Szivi Józsefné dr.