Közkönyvtárak és oktatás Dippold Péter Közgyűjtemények és oktatás. Budapest, május 13.
A bolognai folyamat és az életen át tartó tanulás 1999-től indul a folyamat 2010: bécs-budapesti miniszteri értekezlet: új munkaprogram az Európai Felsőoktatási Térség fejlesztésére Nagy hangsúllyal szerepel az életen át tartó tanulás. A bolognai folyamat az élethosszig tartó tanulást egy olyan komplex, rugalmas rendszerként képzeli el, amelyben tanulási folyamatban nincsenek zsákutcák, mindenre épül valami, minden vezet valahová, s ahol a felsőoktatásba nem hagyományos utakon is be lehet kerülni
Képzési keretrendszerek Az életen át tartó tanulás támogatására kifejlesztették az Európai Képesítési Keretrendszert Magyar Képesítési Keretrendszerről Kormányhatározat. A Kormány 1229/2012. (VII. 6.) Korm. határozatában elfogadta az eddig végzett munka eredményeit. Elkészítési határidő: november 30.
Könyvtárak kapcsolódása az élethosszig tartó tanuláshoz Könyvtártípusonként változó (iskolai-, felsőoktatási-, szakkönyvtár stb.) A közkönyvtárak főképpen a nem formális és az informális képzésben vesznek részt Igény merült fel új közösségi színterek bevonására (közgyűjtemények) A továbbiakban csak a közkönyvtárakkal foglalkozom
A közkönyvtárak jövőképe Roger E. Levien: Confronting the Future. Strategic Visions for the 21st-Century Public Library /oitp/publications/policybriefs/confronting_the_futu.pdf /oitp/publications/policybriefs/confronting_the_futu.pdf Négy dimenzió: Virtualizáció mértéke Viszonyulás a használóhoz Gyűjtemény versus alkotás Portál vagy archiválási szemlélet
A közkönyvtárak a 21. században A könyvtáros kompetenciái változnak A könyvtár mint harmadik hely Elvszerű, kiszámítható működés A helyi öntudat természetes helye Szolgáltatásait rugalmasan alakítható „csomagban” közvetíti
Nem formális tanulás a magyar közkönyvtárakban 2008-as ENTITLE felmérés 6 megyei könyvtár összesen 29 kérdőív, 68 városi könyvtár összesen 177 kérdőív Az értékelést a Könyvtári Intézet végezte A kérdőívben a szolgáltatás típusára, a célcsoportokra, a szolgáltatás módjára, az alkalmazott technikára, a résztvevők számára és a pénzügyi alapokra vonatkozó kérdések szerepeltek
Megyei könyvtárak szolgáltatás típusai
Szolgáltatás típusok a városi könyvtárakban
A szolgáltatások célcsoportjai a megyei könyvtárakban
A szolgáltatások célcsoportjai a városi könyvtárakban
Nem formális tanulás összegzése A helyzetkép nem teljes, de utal a tendenciákra A felsőoktatási- és szakkönyvtárak, valamint a nemzeti könyvtár oktatást segítő szolgáltatásai bővítik és színesítik a képet A könyvtárak visszavonhatalanul az élethosszig tartó tanulás tevékeny és megkerülhetetlen részesei lettek
Informális tanulás a magyar közkönyvtárakban Forrás az Összefogás őszi könyvtári napok és az Internet Fiesta rendezvénysorozatának statisztikája A könyvtárak regisztrációja egységes formában történik, a rendezvények leírásai szabványosak, tehát sokoldalú statisztikai összevetés válik lehetővé.
Összefogás rendezvények
Összefogás résztvevők száma
Internet Fiesta rendezvények
Az Összefogás programsorozat rendezvényeinek jellege
Életkor szerinti megoszlás
Az Országos Könyvtári Konferencia tézisei/1 A könyvtár az oktatás, a képzés, a kutatás és az innováció nélkülözhetetlen háttérintézménye, az élethosszig tartó tanulás színtere. A könyvtárak fontos feladata az oktatás, képzés, kutatás támogatása, mellyel közvetlenül is képesek kapcsolódni a termelés, a gazdaság működőképességének folyamatába. A könyvtár egyik legfontosabb célja az olvasáskultúra fejlesztése, amelynek megvalósítása érdekében együttműködik a családokkal, a kulturális, oktatási, egészségügyi és szociális intézményekkel és civil szervezetekkel.
Az Országos Könyvtári Konferencia tézisei/2 A könyvtárban működő szakemberek számára is nélkülözhetetlen az élethosszig tartó tanulás követelménye, a szakmai ismeretek folyamatos korszerűsítésének megvalósítása. A könyvtárak az innovációs és kutatási tevékenységek támogatásában nemzetközi trendeket követnek, nemzetközi együttműködésekben vesznek részt. A könyvtár az elektronikus hálózatok, az internet világában különösen az oktatást és kutatást szolgáló tartalomszolgáltató tevékenysége révén versenyképes intézmény. content/uploads/2013/02/TEZISEK_kozlesre_a dhato_2013_02_18.pdf
Összegzés A könyvtáraknak meghatározó szerepe van az életen át tartó tanulás folyamatában Tovább kell erősíteni lobbi tevékenységünket, hogy az oktatási rendszer szereplői tudomásul vegyék azt a tényt, hogy „a könyvtárak hálózata olyan rendszer, amelynek szolgáltatásai a legkisebb településtől a fővárosig hozzáférhetők. Jelenleg a legkiterjedtebb közösségi hálózat Magyarországon” (idézet az OKK téziseiből). A közkönyvtárak főként a nem formális és az informális tanulás támogatásával vesznek részt az oktatás folyamatában. A közkönyvtárak célközönségében kiemelt helyen szerepelnek a gyermekek, amely megalapozhatja a későbbi könyvtárhasználók körének bővülését, az olvasáskultúra fejlesztését. A közkönyvtárak valamennyi korosztály bevonására törekszenek. Igyekeznek elérni a hátrányos helyzetű használókat is (mentori szerep vállalása). Az életen át tartó tanulás folyamatában a közkönyvtárak együttműködnek a családokkal, a kulturális, oktatási, egészségügyi és szociális intézményekkel és civil szervezetekkel.