Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

Az információs társadalom helyzete Magyarországon
Információs technológiák terjedése és hálózatosodás a gazdálkodók körében: lehetőségek és korlátok Csótó Mihály BME - Információs Társadalom- és Trendkutató.
IKT = információs és kommunikációs technológia
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Miért jobb egy (nem csak) geolokációs mobil kutatási rendszer? 1 HWSW – App!mobile konferencia, MOM Budapest, november 13. Pintér Róbert.
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Logók és logfájlok Az online közönségmérés kihívásai.
IT-mentor és a képzés gyakorlati kérdései
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
Internet magyarul? Széphalom, 2009 okt.2. Internetezés és nyelvhasználat A magyar nyelvű tartalmakon kívül milyen tartalmakat használ az interneten? (internetezők.
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
Az internet, a TV és társas támogatás összefüggései
Internet alapú tanulás vidéki térségben. Székelyföldi tapasztalatok Kiss Adél Pro Educatione Egyesület – Tanulmányi és Felnőttképzési Hálózat, Csíksomlyó.
Internetes attitűdváltozások a felsőoktatási hallgatók körében 2002–2007 Dr. Vig Zoltán augusztus 26.
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
Ahány ház, annyi szabály Székely Levente
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
Az e-banking távlatai 1117 Budapest, Pázmány sétány 1/a / 6827
2002. február 6. Mobil marketing a hirdetők szemszögéből.
Európai Uniós távmunka programok és tredek Wesselényi Andrea
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
A magyar háztartások fizetési szokásai
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
IKT eszközök az oktatásban, digitális pedagógia
 2002 október – december  Post szeptember 11-i kampány  Cél: bemutatni az amerikai muzulmánok boldog életét, meggyőzni a világot, hogy ne utálják az.
E-beszerzés Bravo csoport.
Online közösségi hálózatok: új eszköz az innováció terjedésének és rendszereinek feltérképezésére új eszköz az innováció terjedésének és rendszereinek.
A Szent István Társulat marketingtervének előkészítése Készítette: Orbán Eszter Konzulens: Dr. Pitlik László egyetemi docens.
ATL - mit hirdessünk és hol?
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Az iWiW platform Szabó Márton Origo Zrt.. Az iWiW számokban 4,3 millió regisztrált felhasználó Napi 1,2 millió egyedi felhasználó Az összes regisztrált.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Növeli-e a középiskolai erőszak esélyét a televízió, a számítógépes játékok használata, valamint a vallásosság hiánya ? A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
A társadalmi t ő ke, az internet- elérés és a túlzott TV-nézés összefüggései Dr. habil Németh Erzsébet, BKF, főiskolai tanár, a Viselkedéstudományi Intézet.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Fogd A Kezem Alapítvány
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Magyar Tartalomipari Szövetség – A/016 – EQUAL IT-mentor projekt Motiváció felkeltése és fenntartása internethasználattal.
2009. október 5. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 5. előadás.
Olvasásismeret 2006/2007 II. félév Beniczky Péterné.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató Információs társadalom a javuló esélyekért Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium 2002.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
Művelődés-gazdaságtan
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
A nemzeti hálózat ma 1887 működő végpont 1430 kiképzett eTanácsadó 19 megyei központ.
Csepeli György Az internetező ember Sajópálfala
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
Az információs társadalom. Az elmélettől a politikai gyakorlatig
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
Iskola-egészségügyi Konferencia augusztus Informatikai lehetőségek az iskola/ifjúság-egészségügyi munkában Wenhard Andrea egészségügyi szakközgaszdász.
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. Telefon: Telefax: Web:
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
Kutatások a digitális átállás társadalmi fogadtatása területén ORTT Alkalmazott Kommunikációtudományi Intézet Hazay István.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A támogatott lakhatás kihívásai
Személyes és kitartó Marketing a hálózati társadalomban Hammer Ferenc ELTE BTK Média és Kommunikáció Tanszék.
Munkaerőpiaci kihívások Az új generációk elvárásainak megjelenése a kiválasztásban Készítette: Farkas Edit közvetítési üzletág vezető.
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
Az Európai Unió Információs-társadalom politikája
Digitális világ, eszközök
Elektronikus számlázás Kiút a paradicsomból
Előadás másolata:

Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék Pintér Róbert ELTE-SZI Doktori Iskola Információs Társadalom és Trendkutató Központ Pinter.Robert@ittk.hu Mannheim-konferencia Harminc éve indult a szociológusképzés Magyarországon… 2002 november 21

Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert Kiindulópont: WIP Longitudinális, nemzetközi Internet felmérés UCLA indításával (2000), több mint 12 országban Idehaza ITTK-Tárki konzorcium (2001-től) 5000 fős panel, minden ősszel adatfelvétel Főbb, az Internettel kapcsolatos társadalmi problémák vizsgálata (pl. terjedés, digitális szakadék, új és hagyományos média kapcsolata… 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert

Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert Média fejezet Egy piaci szereplő megbízásából és kérdésével: veszély-e a televízióra az Internet? Rigler András (adattáblák) és Hammer Ferenc (nemzetközi rész) kollégák közreműködésével Szakmányban gyártott ellátottsági táblák: kinek van tévéje, parabolája, rádiója… ki nézi, hallgatja, olvas újságot… Meglepő eredmény: úgy tűnik az Internet egy régi törésvonalra „ül rá” – a digitális szakadék problematikába fut bele 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert

Hagyományos nézőmérés Magyarország a nézőmérés módszere alapján (AGB) a világ ötödik legtöbbet televíziózó nemzete (251 perc/naponta) 2001-ben Mi lesz a televízióval az Internet megjelenésével? Makrotrendek (konvergencia: ipar és eszköz) Mikrotrendek (tevékenységháztartás átalakul) 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert

Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert WIP média adatok Internetezők eszköz-ellátottsága jobb (pl. több televízió-készülék, több csatorna…) Kevesebbet tévéznek, többet olvasnak, hallgatnak zenét és telefonálnak Az internet használata egy már régebb óta meglévő médiafogyasztási törésvonalra épül és a már meglévő különbségek termelődnek újjá. Az internetezők eleve gazdagabb médiakörnyezetben élnek és ez a környezet csak gazdagodik az internet lehetőségeivel 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert

Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert Júzer vs. tévénéző Júzer: gazdagabb, képzettebb, urbanizáltabb, fiatalabb, irodai dolgozó, nem roma Tévénéző: szegényebb, képzetlenebb… Aki sokat tévézik, keveset vagy nem internetezik – aki korábban keveset tévézett ma nagyobb valószínűséggel internetezik. Egy meglévő törésvonal termelődik újra: a digitális szakadék a tévézők-nem tévézők között húzódik 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert

Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert Miért internetezzünk? De egyáltalán miért lenne fontos, hogy mindenki becsatlakozzon az új technológia használatába? Paul DiMaggio tipológiája – mire jó a net: Kapacitásnövelés – Rekreáció Hálózati javak – Pozicionális javak 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert

Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert Kiből lesz a Netizen? Mitől függ, hogy valaki Netizen lesz-e? Vagyis, hogy felhasználóvá válik Ismeri és használja az új technológiákat Egyszerre Internet-felhasználó, de több is annál: az információs társadalom aktív tagja 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert

Négy okcsoport a háttérben Négy ok-csoport magyarázza az összefüggéseket: gazdasági, kulturális, társadalmi és munkahelyi okok Összekötik a felhasználói profilt, a készségeket, a népszerű Internetes tevékenységeket… Társadalmi csoportra és egyénekre nézve is valószínűsítik, lehet-e belőlük Netizen 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert

Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert Gazdasági tényezők A hozzáférés és az eszközök beszerzése „drága” Gyorsan elavuló gépek, a fizetésekhez mérve relatíve magas távközlési költségek A szegényebbek számára a kívánt szolgáltatások (főleg szórakozás) nem megfizethetőek De a gazdasági okok mögött elsősorban kulturális-munkahelyi tényezők húzódnak 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert

Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert Kulturális tényezők A nem-Netizenek sajátos fogyasztói igényei: szórakozás  nagy sávszélesség Az Internet szöveg-alapú médium, ma elsősorban kapcsolattartásra, tájékozódásra, ügyek intézésére alkalmas (kapacitás-növelő) Nem-Netizen készségei (pl. kommunikatív kompetenciája) „rosszabbak” Az Internet-kultúra ma nagyon távol áll tőle 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert

Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert Társadalmi tényezők A nem-Netizen társadalmi tőkéje alacsonyabb Itt pedig egy közösségi technológiát kap(na) Nincs elegendő minta a szűkebb környezetében Nincs igazán kitől tanulni, kit irigyelni Kicsi az új technológiákhoz csábító csoporthatás, társadalmi háló ereje alacsony 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert

Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert Munkahelyi tényezők Mindhárom fentebbi tényezővel összefügg Nem-irodai dolgozók: alacsonyabb bérek, új technológiák ismeretének a hiánya, „ingyen”-környezettől elzártan… Nem-Netizeneknek a munkájukhoz nincs szükség az új kommunikációs eszközökre Munkahelyi információs kultúra hiánya Többszörösen hátrányos helyzet 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert

A pénz nem minden a befogadáshoz Az „ingyen ebéd” nem kell annak, aki nem tudja, hogy éhes Az olcsó hozzáférés, gép… csak az egyik eszköz A digitális szakadék „rossz” oldalán rekedteknek a saját igényeikhez igazodó információs kultúrára, elérhető szolgáltatásokra, követendő mintákra is szükségük van Olcsó rekreációs lehetőségek, tanulható kapacitásnövelés és a hálózati javak megízlelése 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert

Köszönöm a figyelmet: Pinter.Robert@ittk.hu