Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék Pintér Róbert ELTE-SZI Doktori Iskola Információs Társadalom és Trendkutató Központ Pinter.Robert@ittk.hu Mannheim-konferencia Harminc éve indult a szociológusképzés Magyarországon… 2002 november 21
Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert Kiindulópont: WIP Longitudinális, nemzetközi Internet felmérés UCLA indításával (2000), több mint 12 országban Idehaza ITTK-Tárki konzorcium (2001-től) 5000 fős panel, minden ősszel adatfelvétel Főbb, az Internettel kapcsolatos társadalmi problémák vizsgálata (pl. terjedés, digitális szakadék, új és hagyományos média kapcsolata… 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert
Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert Média fejezet Egy piaci szereplő megbízásából és kérdésével: veszély-e a televízióra az Internet? Rigler András (adattáblák) és Hammer Ferenc (nemzetközi rész) kollégák közreműködésével Szakmányban gyártott ellátottsági táblák: kinek van tévéje, parabolája, rádiója… ki nézi, hallgatja, olvas újságot… Meglepő eredmény: úgy tűnik az Internet egy régi törésvonalra „ül rá” – a digitális szakadék problematikába fut bele 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert
Hagyományos nézőmérés Magyarország a nézőmérés módszere alapján (AGB) a világ ötödik legtöbbet televíziózó nemzete (251 perc/naponta) 2001-ben Mi lesz a televízióval az Internet megjelenésével? Makrotrendek (konvergencia: ipar és eszköz) Mikrotrendek (tevékenységháztartás átalakul) 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert
Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert WIP média adatok Internetezők eszköz-ellátottsága jobb (pl. több televízió-készülék, több csatorna…) Kevesebbet tévéznek, többet olvasnak, hallgatnak zenét és telefonálnak Az internet használata egy már régebb óta meglévő médiafogyasztási törésvonalra épül és a már meglévő különbségek termelődnek újjá. Az internetezők eleve gazdagabb médiakörnyezetben élnek és ez a környezet csak gazdagodik az internet lehetőségeivel 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert
Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert Júzer vs. tévénéző Júzer: gazdagabb, képzettebb, urbanizáltabb, fiatalabb, irodai dolgozó, nem roma Tévénéző: szegényebb, képzetlenebb… Aki sokat tévézik, keveset vagy nem internetezik – aki korábban keveset tévézett ma nagyobb valószínűséggel internetezik. Egy meglévő törésvonal termelődik újra: a digitális szakadék a tévézők-nem tévézők között húzódik 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert
Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert Miért internetezzünk? De egyáltalán miért lenne fontos, hogy mindenki becsatlakozzon az új technológia használatába? Paul DiMaggio tipológiája – mire jó a net: Kapacitásnövelés – Rekreáció Hálózati javak – Pozicionális javak 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert
Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert Kiből lesz a Netizen? Mitől függ, hogy valaki Netizen lesz-e? Vagyis, hogy felhasználóvá válik Ismeri és használja az új technológiákat Egyszerre Internet-felhasználó, de több is annál: az információs társadalom aktív tagja 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert
Négy okcsoport a háttérben Négy ok-csoport magyarázza az összefüggéseket: gazdasági, kulturális, társadalmi és munkahelyi okok Összekötik a felhasználói profilt, a készségeket, a népszerű Internetes tevékenységeket… Társadalmi csoportra és egyénekre nézve is valószínűsítik, lehet-e belőlük Netizen 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert
Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert Gazdasági tényezők A hozzáférés és az eszközök beszerzése „drága” Gyorsan elavuló gépek, a fizetésekhez mérve relatíve magas távközlési költségek A szegényebbek számára a kívánt szolgáltatások (főleg szórakozás) nem megfizethetőek De a gazdasági okok mögött elsősorban kulturális-munkahelyi tényezők húzódnak 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert
Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert Kulturális tényezők A nem-Netizenek sajátos fogyasztói igényei: szórakozás nagy sávszélesség Az Internet szöveg-alapú médium, ma elsősorban kapcsolattartásra, tájékozódásra, ügyek intézésére alkalmas (kapacitás-növelő) Nem-Netizen készségei (pl. kommunikatív kompetenciája) „rosszabbak” Az Internet-kultúra ma nagyon távol áll tőle 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert
Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert Társadalmi tényezők A nem-Netizen társadalmi tőkéje alacsonyabb Itt pedig egy közösségi technológiát kap(na) Nincs elegendő minta a szűkebb környezetében Nincs igazán kitől tanulni, kit irigyelni Kicsi az új technológiákhoz csábító csoporthatás, társadalmi háló ereje alacsony 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert
Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert Munkahelyi tényezők Mindhárom fentebbi tényezővel összefügg Nem-irodai dolgozók: alacsonyabb bérek, új technológiák ismeretének a hiánya, „ingyen”-környezettől elzártan… Nem-Netizeneknek a munkájukhoz nincs szükség az új kommunikációs eszközökre Munkahelyi információs kultúra hiánya Többszörösen hátrányos helyzet 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert
A pénz nem minden a befogadáshoz Az „ingyen ebéd” nem kell annak, aki nem tudja, hogy éhes Az olcsó hozzáférés, gép… csak az egyik eszköz A digitális szakadék „rossz” oldalán rekedteknek a saját igényeikhez igazodó információs kultúrára, elérhető szolgáltatásokra, követendő mintákra is szükségük van Olcsó rekreációs lehetőségek, tanulható kapacitásnövelés és a hálózati javak megízlelése 2002 november 21 Tévénézés, konvergencia és digitális szakadék - Pintér Róbert
Köszönöm a figyelmet: Pinter.Robert@ittk.hu