ECDL vizsgák lehetőségei az alapoktatásban. Módszerek és taneszközök Módszer: Az az eszközrendszer, mely a kitűzött célok eléréséhez vezet. (Segít a cél elérésében.) Schneider Ferenc
Lehetőségek és igények: ● Oktatásigazgatási ● Finanszírozási ● Iskolai keretek és lehetőségek ● Tanári kompetenciák ● Szülői igények és elvárások ● Tanulói igények és elvárások
Oktatásigazgatás ● A NAT és a kerettantervek lehetőséget adnak általános iskola 1. osztálytól ● Ki, hogyan tud élni a lehetőséggel? ● Mi a célja az oktatás bevezetésével, milyen szakmai célokat tűz ki az iskola – a tanár ● Milyen keretek között? ● Ki finanszírozza a költségeket?
Finanszírozás ● Iskolabarát -oktatásbarát- Önkormányzat ● Az iskola gazdálkodja ki a forrásokat ● Az iskola és kliens -szülő- közösen biztosítják a forrásokat ● A kliens finanszíroz Ritkán: ● Pályázati források ● Szponzorok bevonásával
Iskolai keretek és lehetőségek ● Tanórai keretek között (Értékelés 1-5) ● Tanóra rendszerű tanítási órán kívüli keretek – Tanórák végéhez hozzáillesztve – Szakkör – Klub stb. (Értékelés: szóban, néha oklevél, stb.) ● Tanfolyai keretek (Teljesítményorientált oktatás: százalékok, pontok)
Tanári kompetenciák ● A tanár szándéka dominánsan befolyásolja az oktatás minőségét ● Tanári dilemmák és kétségek – Szakmai felkészültség – Idő az órai munkákhoz való felkészülésre – Szakmai elkötelezettség – MIT és HOGYAN
Szülői és tanulói elvárások ● Szülői: – Korszerű, praktikus ismeretek – Versenyképes tudás – Pozitív nevelési hatások ● Tanulói: – Ne legyen megterhelő – Játék – Sikerélmény
Alsó tagozat 1-4. (A célok megvalósításával összefüggő eszközök kiválasztása) ● Eszközkezelési ismeretek – Barátom a számítógép I-IV. ● Gondolkodástechnikai ismeretek – Word A frontális problémamegoldás nyelvi eszköze (Magyar nyelvű, mondatszerkezetű algoritmuskészítés, freeware, letölthető) – LOGO A moduláris problémamegoldás nyelvi eszköze (Comlogo, LAPODA, -APC-Logo robotika-)
Felső tagozat A kitűzött szakmai céloktól függő taneszközök ● Eszközkezelési ismeretek – Bagoly sorozat (Windows, DOS, Linux) – Munkafüzetek ● Alkalmazástechnikai ismeretek – Bagoly sorozat – Szövegszerkesztés – Prezentáció-készítés – Táblázatkezelés – Adatbáziskezelés – Internet v. Hálózatok és az internet – Munkafüzetek
ECDL-Start 5-8. évfolyam heti 2-3 óra ● Az oktatásban résztvevő tanulók kiválasztása – A zavartalan oktatáshoz a feltételek biztosítása – 4 modulvizsga, vizsgaidőpontok Tartalmi kérdések ● Eszközkezelés – Operációs rendszer és környéke, hardver Windows, tömörítők, vírusvédelem (60 óra) ● Alkalmazástechnika – Szövegszerkesztés (50-80 óra) – Választható, pl.: prezentációkészítés (30-35 óra) – Internet (30-35 óra)
ECDL témakörök ● Operációs rendszer (és környéke) ● Szövegszerkesztés ● Prezentáció (és grafika) ● Internet ● Táblázatkezelés ● Adatbázis kezelés ● Információ technológia Vizsgák ütemezése, tályékozódás! (Vizsgadíj, mentalitás, szoftverek, stb.) (32 pontból 24 pont -korábban 27 pont)
Szakosított tanterv ECDL 7 modul ● Keret 1-8. v osztály akkreditált tanterv alapján, v. saját út(ak) – Taneszközök speciálisan az életkorhoz és az ECDL vizsga követelményrendszeréhez letttek kifejlesztve. – Tanári segédletek: ● Jól definiált, cél és feladatrendszer (hundidact háromszoros „Aranx Díj” elismerés ● Tanterv, tanmenetek ● Nyomtatott „Nyomkvetés” újság ● Feladatsorok ● Zárt levelezőrendszer tanárnak és a diákoknak (moderált).
A sikeres oktatást kulcsai ● A tanár sikere szorosan összefügg a tanítvány sikerével! ● Az oktatásnak meg kell felelnie a szülői elvárásoknak! ● A tanulók személyreszabott felkészítése a vizsgá(k)ra. ● A nevelés fontossága! (Érték, értéktelen, jó és rossz, helyes, helytelen,...) ● Új oktatástechnológiai lehetőségek a gépteremben.
Köszönöm a figyelmet! Taneszök, segédletek (hivatkozás)