E-BUSINESS Digitális Pénzügyek I. Remote banking

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tamás Kincső, OSZK, Analitikus Feldolgozó Osztály, osztályvezető A részdokumentumok szolgáltatása az ELDORADO-ban ELDORADO konferencia a partnerkönyvtárakkal.
Advertisements

Global Distribution System

Kamarai prezentáció sablon
Az új rendszer a CobraConto.NET.
IKT = információs és kommunikációs technológia
Elektronikus ügyintézés
MasterCard - Év bankja 2010 Gauder Milán regionális igazgató MasterCard Europe.
Logók és logfájlok Az online közönségmérés kihívásai.
INTERNET BANK A FEJLŐDÉS ÚTJÁN Juhász Róbert Elektronikus Banki Igazgatóság.
A direkt marketing fogalma
„e-NIVÓ – együttműködõ NõI VállalkozÓk hálózata a valóságban és virtuálisan” 1 Emlékszel rá? 1. Hogyan megy a regisztráció? 2. Mire való a regisztráció?
A futárszolgálat és a webáruház hatékony együttműködési lehetőségei.
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
Készítette: Schiszler Anett Szekeres Kornél H7T9UZ IQCPCZ
Több szerződés, lojális ügyfél Erdős Mihály elnök-vezérigazgató.
… with NFC A mobil contactless (NFC) technológia lehetőségei a pénzügyi szektorban.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Használata Készítette: Medve Tamás.
György István Ügyvezető igazgató Update software Magyarország Kft
Elektronikus számlabemutatási és fizetési szolgáltatások Tapasztó Balázs, alprojektvezető, T-Systems VI. E-Banking / M-Banking konferencia
Elektronikus számlabemutatás és fizetés
2002. február 6. Mobil marketing a hirdetők szemszögéből.
Internetes bankok piacformáló hatása
Informatikai megoldások egy kézből
2001. szeptember 13 LOGI-TECH Déri András 1 az e-kereskedelem után Déri András.
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
A magyar háztartások fizetési szokásai
Tájékoztató az OTP Bank Partnerei részére
1. IS2PRI2 02/96 B.Könyv SIKER A KÖNYVELÉSHEZ. 2. IS2PRI2 02/96 Mi a B.Könyv KönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDevizaKönyvelésMérlegEredményAdóAnalitikaForintDeviza.
1 Pepper Rendszerház Zrt. Kafetéria rendszer a VIP Humánpolitikai Rendszerben.
Az e-kereskedelem (e-business)
Is:energy kereskedelmi folyamatainak automatizációja Office System felhasználásával Turcsán Ferenc, sales és marketing igazgató, is:energy Hungary Kft.
Az internetes kereskedelem (B2B, B2C) sajátosságai
E-beszerzés Bravo csoport.
Elektronikus kereskedelem
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
K&H trambulin tapasztalatok
2010. Június 4. – MNB Konferencia „Fókuszban a lakossági megtakarítások” Személyes pénzügyek Lehetőségek és kihívások.
A LÁTHATATLAN PÉNZ TITKAI
szakmérnök hallgatók számára
Ismerje meg a Napi Gazdaság olvasóit! május 27.
Magyar Turisztikai Tartalomtár. Célok 1. olyan teljes körű turisztikai adatbázis és a belőle táplálkozó portálrendszer megteremtése, amely tartalmazza.
Elektronikus bankolás Gyors, hatékony és biztonságos módja a kommunikációnak és az üzleti kapcsolatnak a Bankal. Tranzakciókat a saját irodából vagy otthonról.
Állami és önkormányzati vállalatok átláthatósága - a FŐTÁV Zrt. esetében Budapest, április 28.
2007. május 22. Debrecen Digitalizálás és elektronikus hozzáférés 1 DEA: a Debreceni Egyetem elektronikus Archívuma Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti.
Bankolás az [origo] szemszögéből
Member of HVB Group HVB Bank Internet Banking szolgáltatás Komócsi Sándor Dr. Vinnai Balázs HVB Bank Hungary Rt. A fejlődés útja, technikai,
Internetes bankok piacformáló hatása
Internetes bankok piacformáló hatása  Nehézségek, gyermekbetegségek Lovastyik Ádám igazgató HWB Express Takarékszövetkezet október 16.
1 A CO 2 KIBOCSÁTÁSI EGYSÉG ÜGYLETEK ELSZÁMOLÁSA - tájékoztató a befektetési szolgáltatók részére október 15.
1 A CO 2 KIBOCSÁTÁSI EGYSÉG ÜGYLETEK ELSZÁMOLÁSA - tájékoztató a befektetési szolgáltatók részére június 12.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
A bankok.
Fizetési művelet, fizetési számla, pénzforgalmi számla, fizető fél
A StoreWizard webáruház bemutatása
A kis- és közepes vállalkozások információs rendszerei Erdős Ferenc.
Modern megtakarítási formák kezelése e-banking felületeken
Mítosz vagy valóság? Közműdíj-fizetés mobilról. 2 / Turny Ákos - Közműdíj-fizetés mobilon / 4/1/2015 Dinamikus fejlődés minden területen 1998 – 1999Az.
 Az elmúlt években ki kristályosodtak azok az alapelvek, amelyek meghatározóak a CIB Bank működése során, és továbbra is változatlanok:  Fenntartható.
Azonosítás és biztonság pénzintézeti környezetben Jakab Péter igazgató Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. Bankbiztonság.
A Magyar Telekom csoport e-számla megoldásai „Elektronikus számlázás – MOST!” konferencia március 7.
? ÜGYFÉL - BANK INTERAKCIÓ TRANZAKCIÓK TEVÉKENYSÉGEK CSATORNÁK
9. tétel.
Szűk keresztmetszet a banki digitalizációban
Elektronikus ügyintézés
Előadás másolata:

E-BUSINESS Digitális Pénzügyek I. Remote banking Elektronikus banki szolgáltatások Internet banking Magyarországon Internetes megjelenés Internet bankok 2002. október 30.

E-business: elektronikus üzletvitel minden olyan üzletviteli tevékenység (Business), ami elektronikus (e-) úton történik, jellemzően internetes technológiákat felhasználva. Az e-Business tágabb fogalom, mint a köznyelvben vele gyakran kevert e-Commerce. Az e-Business minden üzletviteli tevékenység elektronizálását lefedi, legyen az elektronikus beszerzés, partnerekkel való kapcsolattartás, vagy távmunka biztosítása. Az e-Business - az üzletmenetben részt vevő felek szerint - az alábbi fő csoportokra bontható.

E-business fogalomkörébe tartozó folyamatok csoportosítása cégek közti elektronikus üzletvitel (Business-To-Business, avagy B2B): amely az e-Business alkalmazások legjelentősebb csoportját képezi, a cégektől az általános fogyasztók fele történő üzletvitel (Business-To-Customer, avagy B2C): ilyenek az Internetes áruházak, és a cégek és az állami szervezetek közti elektronikus kapcsolat (Business-To-Administration, avagy B2A). Tovább is lehet sorolni a csoportosítási módokat: Business-To-Employee (B2E), Customer-To-Administration (C2A), Customer-To-Customer (C2C), stb.

E-Commerce: elektronikus kereskedelem a kereskedelmi folyamatok elektronizálását jelenti. Bankok szerepe az elektronikus kereskedelemben: Összekötők az elektronikus kereskedelem szereplői között. Feladatuk az elektronikus fizetések lebonyolítása. A bankok, mint pénzügyi szolgáltató vállalatok. Elektronikus úton értékesíthetik pénzügyi szolgáltatásaikat.

Bank-ügyfél kapcsolat technikai megvalósulása Hagyományos: személyes ügyintézés a bankfiókban postai úton történő ügyintézés Elektronikus fiókon kívüli értékesítési rendszerek (Remote Banking) Hibrid: Call Center (élőhangos)

Elektronikus bank-ügyfél kapcsolat ATM (Automated Teller Maschine) SST (Self-Service Terminal) POS (Point of Sale) terminálok Mobil-banking (WAP, GPRS, SMS alapú) Telebanking: IVR, touch-tone szolgáltatások Faxbank Set top box, Web TV PC-banking Egyéb multimédiás eszközök

A bank és az ügyfél közötti elektronikus csatornák 1/3 A bank és ügyfél közötti kapcsolat lehet online vagy offline. Online bankszolgáltatások: közvetlen vonali kapcsolat áll fenn; nem feltétlenül real-time adatfeldolgozás. A bank elérése telefonon Telefonbank (gépi telefonos ügyfélszolgálat) Call Center (élőhangos telefonos ügyfélszolgálat) Faxbank Mobiltelefon-bank (SMS) OTP Bank (aktív!), Raiffeisen Bank, CIB Bank WAP bank (Interneten keresztül) OTP Bank, Konzumbank, CIB Bank, Raiffeisen Bank

A bank és az ügyfél közötti elektronikus csatornák 2/3 2. Ügyfélkártyás berendezések Bérelt vagy kapcsolt (nyilvános vonali) telefonkapcsolat ATM (Automated Teller Maschine): bankjegykiadó automata POS (Point-of-Sales): elektronikus kártyaolvasó SST (Self-Service Terminal): önkiszolgáló terminál

A bank és az ügyfél közötti elektronikus csatornák 3/3 3. A bank elérése számítógép segítségével Elektronikus bank (Home Banking, Office Banking) Analóg telefonvonal, modem, helyi gépre telepített SW szükséges. Online Banking Web-alapú; helyi gépen telepített SW szükséges hozzá. Internet Banking Internet-hozzáférés és web böngésző kell hozzá.

Telefonos ügyfélszolgálat (gépihangos, élőhangos) 1/2 Az ügyfélkiszolgálás lépései bejövő híváskezelés esetén: Hívásazonosítás és szolgáltatásválasztás: gépi ügyfél-azonosítás (VRU = Voice Recognition Unit) (IVR = Interactive Voice Response) Híváskiosztás: a telefonközpont híváskiosztó alkalmazása (ACD = Automated Call Distribution) Az ügyféladatok megkeresése: a szervezet adatbázisainak és a telefonrendszer kapcsolatának támogatása (CTI = Computer-Telephone Interface) + hangfelvételt biztosító VRS (Voice Recording System) rendszer

Telefonos ügyfélszolgálat (gépihangos, élőhangos) 2/2 Sürgősségi kiszolgálás elérését biztosító telefonszámok Bejövő hívások Szolgáltatás kiválasztás és ügyfélazonosítás billentyű lenyomással történik. A telefon DTMF, Dual Tone Modulation funkciójával. A tárcsás készülékeket általában nem támogatja a rendszer. Kiszolgálás Élőhangos Gépi hangos (IVR) Elérhető szolgáltatások Elérhető szolgáltatások Nem ügyfelek Már ügyfelek Nem ügyfelek Már ügyfelek Ügyfélazonosítás: valamely személyes adat megadásával szóban Ügyfélazonosítás: ügyfélkód (TPIN) vagy egy részlete megadásával Szabadon hozzáférhető információk Szabadon hozzáférhető információk Személyre szabott információk Személyre szabott információk

Mobiltelefon bank – Esettanulmány 1/2 SMS szerver (hálózati kapcsolat a központi szervergéppel). Az ehhez szükséges operációs rendszer: Windows 98, Windows NT. Az SMS szolgáltatással a számlatulajdonos ügyfelek mobil telefonjára – a központi szerver adatbázisára támaszkodva – rövid tájékoztató üzeneteket (SMS-t) küldhető a számla forgalmáról (terhelés, jóváírás) és pillanatnyi egyenlegéről.

Mobiltelefon bank – Esettanulmány 2/2 Az SMS szerver üzembe helyezéséhez egy Nokia gyártmányú rádiótelefon szükséges, amit egy illesztőeszköz (ára kb. 3000 Ft) segítségével a számítógéphez kell kapcsolni. Az üzenetek beállítástól függően különböző ütemezéssel indulhatnak: - naponta egyszer, a beállított időpontban minden alkalommal, amikor a számlaegyenleg változik, számlánként megadható összeghatártól függően Az SMS-küldő modul jelenleg az alábbi Nokia mobiltelefon típusokkal működik: 3210, 3310; 5110, 5130, 5190; 6110, 6130, 6150, 6190, 6210, 6250; 7110, 7190; 8210, 8250, 8290, 8810, 8850, 8890 (A kibocsátott SMS-üzenetet természetesen tetszőleges típusú készülékkel lehet fogadni.)

Home Banking szoftverek EGUS Remote Banking System   Crédit Lyonnais Bank Rt. www.creditlyonnais.hu Home & Office Banking Operations Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. www.mkb.hu MultiCash ERSTE Bank Rt. www.erstebank.hu Westdeutsche Landesbank Hungaria Rt. Raiffeisen Bank Rt. www.raiffeisen.hu Daewoo Bank (Hungária) Rt. www.daewoobank.hu OTP Ügyfélterminál OTP Bank Rt www.otpbank.hu Soft Business Terminal CIB Bank Rt. www.cib.hu Spectra Bank Austria Creditanstalt Rt. www.baca.hu Electra Magyar Takarékszövetkezeti Bank Rt Kereskedelmi és Hitelbank Rt www.khb.hu Postabank Rt www.postabank.hu Micro Transaction Management System (MTMS32) Citibank Rt www.citibank.hu Raiffeisen Expressz Raiffeisen Bank Rt www.raiffeisen.hu

Kereskedelmi és Hitelbank (chipkártyás azonosítás) Home Bank Kereskedelmi és Hitelbank (chipkártyás azonosítás) A chipkártya-olvasót a 9 pólusú szabad RS-232 soros portra, valamint a billentyűzet és a PC közé kell csatlakoztatni az alábbi ábrák szerint. PS2 billentyűzet esetén közvetlenül kell csatlakoznia a billentyűzet és a PC közé: Hagyományos billentyűzet esetén átalakító elemek beiktatásával kell csatlakoznia a billentyűzet és a PC közé:

Online Bank Internet Bankok Inter-Európa Bank: BankoNET demo www.ieb.hu/onlineter/bankonet/default.asp Internet Bankok Inter-Európa Bank: www.ieb.hu OTP Bank: www.otpbank.hu Raiffeisen Bank: www.raiffeisen.hu Citibank: www.citibank.hu Kereskedelmi és Hitelbank: www.khb.hu CIB Bank: www.cib.hu Budapest Bank: www.budapestbank.hu Volksbank: www.volksbank.hu

Direkt Bank Diszkont bank A fiókkiszolgálás kizárásával, csak alternatív (Internet, telefon) módon nyújt szolgáltatásokat. 2001. évi CVIII. elektronikus kereskedelemről szóló tv. elektronikus ügyfélszolgálatról szóló rész HVB Hungary Nonstopbank www.nonstopbank.hu Diszkont bank a direkt bankszolgáltatások által elért alacsonyabb költségek révén nyert megtakarításnak a bank és az ügyfél közötti megosztásán alapuló árazási politikát jelenti.

Remote Banking fejlődését befolyásoló tényezők 24 órás kiszolgálás igénye térfüggetlen kiszolgálás igénye termék- és szolgáltatásinformációk széles körű terjesztése ↔ összehasonlíthatóság (új bankok → verseny a pénzügyi szolgáltatók piacán) univerzális pénzintézetek létrejötte (banki, tőzsdei, nyugdíjpénztári, biztosítási stb. szolgáltatások egy helyen) jogi szabályozás

Remote Banking előnyei, hátrányai 1/2 Az ügyfelek számára előny: Időmegtakarítás. Költségkímélés. Olcsóbb banki díjak. Aktualitás. Az ügyfél percre pontosan ismerheti számlája helyzetét. Időfüggetlenség. Térfüggetlenség. Webes és mobil szolgáltatások esetében. Az ügyfelek számára hátrány: A telefon- és telefax kapcsolatnál a gyenge biztonsági feltételek veszélyeket hordoznak magukban. A számítógépes kapcsolat sok embernek gondot okoz, mivel a modern technikát el kell sajátítani, arra be kell ruházni, s a magas költségek elriasztják a kisvállalkozásokat, háztartásokat. Magas telefon- és Internet költségek.

Remote Banking előnyei, hátrányai 2/2 A bankok számára előny: Költségkímélés. Az ügyfélszolgálattal kapcsolatos költségek lefaraghatók. Megbízhatóság. Főleg számítógépes kapcsolat esetén, nem kell hagyatkozni a papíralapú feldolgozás fárasztó és pontatlan folyamatára. Többletbevétel. Többé-kevésbé nyerhet a bank azáltal, hogy a szolgáltatást megfizetteti az ügyfeleivel, közvetlenül vagy magasabb jutalékok formájában. Versenyképesség. A bankok számára hátrány: Biztonság. Főleg a telefon kapcsolatnál, az ismert biztonsági problémák következményei nem biztos, hogy mindig az ügyfélre hárulnak. Beruházás. Mint minden komolyabb szolgáltatás, ezen újdonságok bevezetése sem kis ráfordítást igényel.

A banki átutalási költség példája Internet hatása a pénzügyi szolgáltatásokra A banki átutalási költség példája A 2000. év Magyarországon is meghozta az áttörést az Internetre és más elektronikus csatornákra épülő banki szolgáltatások területén.

Az elektronikus banki szolgáltatások által nyújtott előnyök a bankok szemszögéből ügyfélmegtartás vagy ügyfélkör-bővítés a fiókhálózat szélesítésének igénye nélkül; a virtuális bankfiókok létrehozása és üzemeltetése nagyságrendekkel olcsóbb, mint a fizikai hálózatoké; az ügyfél-elégedettség növelése a távoli bankolás kínálta kényelem és mobilitás, valamint a várakozás nélküli kiszolgálás következtében; az elektronikus csatornák révén elérhető ügyfélközeliség; az ügyfél fogyasztói magatartásának alaposabb megismerése, elemzése, a hatékonyabb promóció lehetősége.

Internet használat Magyarországon 1/2 Forrás: Szonda Ipsos, 1996 Forrás: Szonda Ipsos, 1996

Internet használat Magyarországon 2/2 Forrás: Szonda Ipsos, 1996 Forrás: Szonda Ipsos, 1996

Internet banking helyzete Magyarországon 1/2 Netsurvey Internetkutató Intézet, 2002 a teljes lakosság 1%-a használja az internetes és mobil-bankolást az Internet hozzáféréssel rendelkezők 10%-a internetes banki ügyfél

Internet banking helyzete Magyarországon 2/2 Netsurvey Internetkutató Intézet, 2002 Internet használók miért nem élnek az internetes banki lehetőségekkel? Személyesen egyszerűbb intézni (32%) Nem biztonságos (30%) Ritkán kell pénzügyeket intézni (29%)

Banki elektronikus szolgáltatások elterjedésének feltételei 1/2 Az elektronikus szolgáltatásokat szűk réteg veszi igénybe. Ennek számos anyagi és társadalmi oka van. A modern elektronikus banki értékesítési csatornák széles körű elterjedéséhez nyolc feltétel egyidejű teljesülése szükséges. tömeges, gyakori Internet-hozzáférés - földrajzi izoláltság fokozza - új dolgok iránti nyitottság - angol nyelv tudás - jövedelem nagysága - informatikai, számítógépes ismeretek magas fokú mobiltelefon-penetráció Felmérések szerint 2002 végére a világon kétszer annyi mobiltelefon tulajdonos lesz, mint Internet-használó. nagyarányú PC- és telefonvonal-ellátottság

Banki elektronikus szolgáltatások elterjedésének feltételei 2/2 alacsony Internet-hozzáférési költség OECD felmérés megállapította, hogy ha havi 20 óra internetezés éves díja az egy főre jutó GNP 2%-a alatt van, jelentősen nő a felhasználók száma. Magyarországon ez az arány 2001 első felében 7% volt. megfelelő jogi szabályozás Digitális aláírásról szóló tv. (USA: 2000 okt. 1.) Magyarország: 2001. szept. 1, XXXV. tv. az elektronikus aláírásról. 2001. évi CVIII. elektronikus kereskedelmi tv. kis kockázat és kellő biztonság bizalom demográfiai, illetve társadalmi változás az Internet használatában

Szoftver ergonómiai követelmények a banki weboldalakkal szemben Webdesign Hibák: túl sok technológiai újítás, nem harmonizáló és nem szabványos színek, hosszú és nem kifejező URL, túl sok információ, sok linkelés Aktualitás Navigáció Sitemap, kereső. A linkek kimutatnak-e a bank weblapjáról, bárhonnan vissza tudunk-e kerülni a kezdőlapra. Információ elérés gyorsasága Menü struktúra Áttekinthetőség Kezelhetőség Gombok, űrlapok, linkek – azaz az interaktív elemek – megvalósítása. Interaktivitás Jövőre vonatkozó követelmények Testreszabhatóság Nyelv választási lehetőség

A pénzügyi szolgáltatók internetes megjelenésének folyamata 1/2 Első fázis: alapfokú megjelenés Ebben a kezdeti szakaszban a vállalat az Internetet csupán új marketing- vagy marketingkommunikációs csatornaként használja. Hatékonyság- növelő hatással ez nem jár, a website-on statikus HTML-oldalakon alapvető információk találhatók meg. Ezek az úgynevezett brosúra-típusú website-ok. Második fázis: meglévő üzleti modell hatékonyságának növelése Ebben a fázisban a pénzügyi szolgáltató célja rövid távú haszon elérése a meglévő üzleti modell változatlansága mellett. A vállalat az Interneten új piacok és ügyfelek elérése révén értékesíti termékeit és/vagy szolgáltatásait. Mindezt dinamikus portálmegoldás segítségével éri el. Példaként olyan bankokat és pénzintézeteket lehet említeni, amelyek hagyományos tranzakciók elvégzését teszik lehetővé ügyfeleik részére az Interneten.

A pénzügyi szolgáltatók internetes megjelenésének folyamata 2/2 Harmadik fázis: átalakuló üzlet modell Az Internet adta lehetőségek következő szintjén módosul a pénzügyi szolgáltató üzleti modellje. Az interakciók új módjainak megjelenésével a szolgáltatás nyújtója és igénybevevője közötti kapcsolat átalakul, a pénzügyi szolgáltatás közvetítése új értéket teremt. Lehetőség nyílik az ügyfélkör pontos szegmentálására, a meglévő disztribúciós csatornák optimális integrációjára és ennek alapján az ügyfelek megfelelő csatornára irányítására. Negyedik fázis: szuperszolgáltatóvá válás, az iparágak konvergenciája Hosszú távon az iparágak közeledése várható, aminek első jelei már a pénzügyi szolgáltatók piacán is érezhetők. Olyan integrált szolgáltatók létrejötte valószínűsíthető, amelyek az ügyfelek egyre szélesebb körű igényeinek kielégítésére törekednek. Ezek közé tartozik többek között a pénzügyi tranzakciók lebonyolítása, jegyek értékesítése rendezvényekre, az internetes kiskereskedelmi tevékenység, az online aukciók lebonyolítása és a telekommunikációs szolgáltatások széles köre.

Hazai bankok internetes megjelenésének szintje 1. fázis: csak információ-szolgáltatás Erste Bank Hungary, Hanwha Bank Magyarország, Konzumbank[1], Magyar Külkereskedelmi Bank, Postabank 2. fázis: hagyományos tranzakciós website-ok CIB Bank, Inter-Európa Bank[2], Kereskedelmi és Hitelbank, Citibank[3], OTP Bank, Volksbank Hungary 3. fázis: interakciók új módjainak alkalmazása Raiffeisen Bank 4. fázis: integrált szolgáltatók – A csoportokon belül is vannak minőségi különbségek különbségek! [1] Hamarosan átlép a 2. fázisba: Internetbank fejlesztés alatt, WAP Bank már működik. [2] Online virágrendelési és vásárlási szolgáltatása már a 4. fázist vetíti elő. [3] Utazási csomagja már a 4. fázishoz kapcsolódik.

Elektronikus banki szolgáltatások összefoglaló táblázata ATM hálózat Telefonos ügyfélszolg. Office, Home Bank Online Bank Internet Bank Mobilbank WAP-os tranzakciók Budapest B. van van + online ügyfélszolg. Business term. nincs CIB Bank van + online ügyfélszolg. Business terminál Citibank vállalatoknak Erste Bank Hanwha Bank HVB Bank van (demo) IEB Kártyaőr Internetes vásárláskor SMS küldés K&H van (chipkártyás) Konzumbank n.a. fejlesztés alatt MKB OTP Bank van (aktív!) Postabank Raiffeisen B van + SST Volksbank nincs saját Forrás: bankok honlapja

Internetes pénzügyi szolgáltatások 1/2 Internet bankok szolgáltatásainak összehasonlítása: www.privatbankar.hu Bank → E-bank; Összehasonlítások → Internet Bank Kalkulátorok: www.pirvatbankar.hu Integrált szolgáltatók: Internet Bank Internet Bróker Internetes Hitelintézet Internetes befektetések Mobil szolgáltatások Elektronikus kiskereskedelem Jegyárusítás Utazási ajánlatok

Internetes pénzügyi szolgáltatások 2/2 Példák: Hazai pénzügyi portálok www.eco.hu; www.portfolio.hu; bank.lap.hu; www.bankkartya.hu Pénzügyi portál: a pénzügyek minden fázisát támogatja Követelmények: biztonságos, bizalmat ébresztő, kapcsolat minősége jó legyen alapszolgáltatásokat nyújtja kereszteladás-szolgáltatásokat is nyújt van hozzáadott érték tranzakciókat támogatja

Bankok internetes szolgáltatásai – Budapest Bank 1/2 Számlanyitás nincs Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezése van Számlaegyenleg lekérdezése Számlatörténet lekérdezése Bankkártya információk Hitelkártya információk n.a. Lekötött betétek lekérdezése Sorban álló tételek követése Átutalás (eseti és rendszeres) Csoportos beszedési megbízás Postai kifizetés Átvezetések Betétműveletek Hiteligénylés Befektetések Értékpapír-kereskedelem Állampapírok adásvétele Kötvények adásvétele Befektetési jegyek adásvétele

Bankok internetes szolgáltatásai – Budapest Bank 2/2 Mobil szolgáltatások WAP-os tranzakció nincs Automatikus SMS értesítés van SMS lekérdezés n.a. Mobiltelefon előfizetői kártya feltöltése Egyéb Szolgáltatás igénylése Szolgáltatás letiltása Bankkártya igénylése Bankkártya letiltás Bankkártya limit módosítása Belépési kód megváltoztatása

Bankok internetes szolgáltatásai – CIB Bank 1/2 2001 április óta működik, 7000 ügyfél használja első WAP bank az Év Legígéretesebb Internetes Bankja 2001-ben háromféle szolgáltatás csomag: csak számlainformációk lekérdezése (Alap csomag), előre meghatározott célszámlákra történő utalások (Bővített csomag) valamennyi elérhető szolgáltatás igénybevétele (Teljes szolgáltatás csomag) Számlanyitás nincs Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezése n.a. Számlaegyenleg lekérdezése van Számlatörténet lekérdezése Bankkártya információk Hitelkártya információk Lekötött betétek lekérdezése Sorban álló tételek követése

Bankok internetes szolgáltatásai – CIB Bank 2/2 Átutalás (eseti és rendszeres) van Csoportos beszedési megbízás Postai kifizetés Átvezetések Betétműveletek Hiteligénylés Befektetések minden formája van Mobil szolgáltatások WAP-os tranzakció Automatikus SMS értesítés SMS lekérdezés Mobiltelefon előfizetői kártya feltöltése Egyéb Szolgáltatás igénylése Szolgáltatás letiltása Bankkártya igénylése Bankkártya letiltás n.a. Bankkártya limit módosítása Belépési kód megváltoztatása

Bankok internetes szolgáltatásai – Citibank Számlanyitás nincs Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezése n.a. Számlaegyenleg lekérdezése van Számlatörténet lekérdezése Bankkártya információk Hitelkártya információk Lekötött betétek lekérdezése Sorban álló tételek követése Átutalás (eseti és rendszeres) Csoportos beszedési megbízás Postai kifizetés Átvezetések Betétműveletek Hiteligénylés Befektetések Mobil szolgáltatások Egyéb

Bankok internetes szolgáltatásai – HVB Bank Számlanyitás nincs Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezése Számlaegyenleg lekérdezése van Számlatörténet lekérdezése Bankkártya információk Hitelkártya információk Lekötött betétek lekérdezése n.a. Sorban álló tételek követése Átutalás (eseti és rendszeres) Csoportos beszedési megbízás Postai kifizetés Átvezetések Betétműveletek Hiteligénylés Befektetések Mobil szolgáltatások Egyéb

Bankok internetes szolgáltatásai – Inter-Európa Bank 1/2 első hazai internetes szolgáltatást nyújtó bank (1998, BankoNET) BankoWEB, 2002 Számlanyitás van Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezése n.a. Számlaegyenleg lekérdezése Számlatörténet lekérdezése Bankkártya információk nincs Hitelkártya információk Lekötött betétek lekérdezése Sorban álló tételek követése Átutalás (eseti és rendszeres) Csoportos beszedési megbízás Postai kifizetés Átvezetések Betétműveletek Hiteligénylés

Bankok internetes szolgáltatásai – Inter-Európa Bank 2/2 Befektetések nincs Értékpapír-kereskedelem Állampapírok adásvétele Kötvények adásvétele Befektetési jegyek adásvétele Mobil szolgáltatások WAP-os tranzakció Automatikus SMS értesítés n.a. SMS lekérdezés van Mobiltelefon előfizetői kártya feltöltése Egyéb Szolgáltatás igénylése Szolgáltatás letiltása Bankkártya igénylése tervezik Bankkártya letiltás Bankkártya limit módosítása Belépési kód megváltoztatása

Bankok internetes szolgáltatásai – K&H 1/2 Számlanyitás nincs Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezése van Számlaegyenleg lekérdezése Számlatörténet lekérdezése Bankkártya információk Hitelkártya információk Lekötött betétek lekérdezése Sorban álló tételek követése Átutalás (eseti és rendszeres) Csoportos beszedési megbízás Postai kifizetés Átvezetések Betétműveletek Hiteligénylés Befektetések

(+Internet kártya feltöltése) Bankok internetes szolgáltatásai – K&H 2/2 Mobil szolgáltatások WAP-os tranzakció nincs Automatikus SMS értesítés van SMS lekérdezés Mobiltelefon előfizetői kártya feltöltése (+Internet kártya feltöltése) Egyéb Szolgáltatás igénylése Szolgáltatás letiltása Bankkártya igénylése Bankkártya letiltás Bankkártya limit módosítása Belépési kód megváltoztatása

Bankok internetes szolgáltatásai – OTP Bank 1/2 a legnagyobb internetes ügyfélkörrel rendelkezik elektronikus számlacsomag: elektronikus számla, sávos kamatozású megtakarítási számla, webkártyaszámla: az internetes vásárlások lebonyolításának pénzügyi háttere junior portál 1999 óta működik (második hazai interneten bankoló), 2001-ben első díjas Számlanyitás nincs Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezése van Számlaegyenleg lekérdezése Számlatörténet lekérdezése Bankkártya információk Hitelkártya információk Lekötött betétek lekérdezése Sorban álló tételek követése

értékpapírszámla műveletek Bankok internetes szolgáltatásai – OTP Bank 2/2 Átutalás (eseti és rendszeres) van Csoportos beszedési megbízás nincs Postai kifizetés Átvezetések Betétműveletek Hiteligénylés Befektetések Értékpapír-kereskedelem értékpapírszámla műveletek Állampapírok adásvétele Kötvények adásvétele Befektetési jegyek adásvétele Mobil szolgáltatások WAP-os tranzakció Automatikus SMS értesítés SMS lekérdezés Mobiltelefon előfizetői kártya feltöltése Egyéb Szolgáltatás igénylése Szolgáltatás letiltása Bankkártya igénylése Bankkártya letiltás Bankkártya limit módosítása Belépési kód megváltoztatása

Bankok internetes szolgáltatásai – Raiffeisen Bank 1/2 1999 ősz óta működik 2001 Internetes Hitelközpont, előzetes hitelbírálat e-mailben Számlanyitás nincs Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezése van Számlaegyenleg lekérdezése Számlatörténet lekérdezése Bankkártya információk Hitelkártya információk Lekötött betétek lekérdezése Sorban álló tételek követése Átutalás (eseti és rendszeres) Csoportos beszedési megbízás n.a. Postai kifizetés Átvezetések Betétműveletek Hiteligénylés

Bankok internetes szolgáltatásai – Raiffeisen Bank 2/2 Befektetések Raiffeisen Értékpapír és Befektetési Rt Internet brókerén keresztül van Értékpapír-kereskedelem Állampapírok adásvétele Kötvények adásvétele Befektetési jegyek adásvétele Mobil szolgáltatások WAP-os tranzakció Automatikus SMS értesítés SMS lekérdezés n.a. Mobiltelefon előfizetői kártya feltöltése nincs Egyéb Szolgáltatás igénylése Szolgáltatás letiltása Bankkártya igénylése Bankkártya letiltás hitelkártya letiltás Bankkártya limit módosítása Belépési kód megváltoztatása

Bankok internetes szolgáltatásai – Volksbank legfiatalabb, 2002 tavasz kevés funkció Számlanyitás nincs Számlainformációk, lekérdezések Törzsadatok lekérdezése n.a. Számlaegyenleg lekérdezése van Számlatörténet lekérdezése Lekötött betétek lekérdezése Sorban álló tételek követése Átutalás (eseti és rendszeres) Csoportos beszedési megbízás Postai kifizetés Átvezetések Betétműveletek Mobil szolgáltatások WAP-os tranzakció Automatikus SMS értesítés SMS lekérdezés Mobiltelefon előfizetői kártya feltöltése Egyéb

Internetes szolgáltatások az egyes bankoknál 1/2 Forrás: Bank&Tőzsde, Pénz a Hálón melléklet 2001/1   IEB OTP Raiffeisen Citibank K&H Átutalások indítása van Értékpapír-kereskedelem nincs Betétműveletek Csoportos beszedési megbízás Elektronikus aláírás vagy belépési kód megváltoztatása Lekötött betétek lekérdezése Sorban álló tételek követése Egyenleg és törzsadatok lekérd. Számlatörténet lekérdezése Szerződések kezdeményezése Szolgáltatás letiltása

Internetes szolgáltatások az egyes bankoknál 2/2 Forrás: Bank&Tőzsde, Pénz a Hálón melléklet 2001/2   IEB OTP Raiffeisen Citibank K&H CIB HWB Felhasználó 4500 80000 700 12600 1-2 ezer 3000 200 Ebből vállalati 500 n.a. nincs 600 20 Számlaegyenleg lekérdezése van Számlatörténet lekérdezése Átutalások indítása Betétműveletek Értékpapír-műveletek Állampapírok adásvétele WAP-os tranzakció Automatikus SMS értesítés SMS-lekérdezés

Internet banking szolgáltatók lakossági ügyfelei 1/2 Forrás: Bank&Tőzsde, Pénz a Hálón melléklet 2001/3   2001 szeptember 2001 vége 2002 vége Felhasználók Tranzakciók száma aránya % száma/értéke CIB 4600 2,6 1%/0,3% 7000 3,7 25000 8 Citibank 15000 n.a. HBW 1000 2-3 2-3%/2-3% 3000 5 10000 25-30 IEB 6100 16%/10% enyhe növekedés 8500 közepes növekedés K&H 700 0,14 0,2%/0,25% 2000 0,4 6000 1,2 OTP 95000 110000 4 200000 5-10 Raiffeisen 1,5 10-15%/n.a. 1500 Összesen 102300 - 130500 249500

Internet banking szolgáltatók lakossági ügyfelei 2/2 Forrás: Bank&Tőzsde, Pénz a Hálón melléklet 2002/1   2002 január vége 2002 vége saját országos* saját* CIB 6000 90000 10000 140000 Citibank 18000 150000 n.a. 250000 HBW 1100 50000 4000 100000 IEB 9000 12000 K&H 1500 5000 200000 OTP 190000 20000 300000 Raiffeisen 1200 Volksbank 120000 1000 180000 Összesen 170800 232000 Átlag 116700 195000   * becslés

Mindennapi pénzügyeink: www.ofe.hu/teka/t6/Index.htm Források, linkek: Mindennapi pénzügyeink: www.ofe.hu/teka/t6/Index.htm Gellért Andor: Digitális pénzügyek (KJK 2001) Bank&Tőzsde folyóirat Pénz a Hálón melléklete TELEPIAC projekt: informatika.bke.hu/bke_web_new/db/Kutatas.nsf Jó tudni: www.ofe.hu/jo_tudni/index.htm Elektronikus kereskedelem, bankkártya Telecomputer: www.net.hu/telecomputer/ Cikkek: www.e-ker.hu E-szótár: www.e-ker.hu/glossary.php HVG Online: www.hvg.hu Teszt teszt ellen, Banki szolgáltatások a neten (2001.04.28.) Egyéni feladat témák: Egy kiválasztott elektronikus banki szolgáltatás bemutatása egy magyarországi banknál; vagy több banknál összehasonlítás. Egy kiválasztott bank elektronikus banki szolgáltatásainak részletes ismertetése.