A tercier és a kvaterner szektor A szolgáltatások A tercier és a kvaterner szektor
A szolgáltatások jellemzői Nem hoznak létre fizikailag megfogható terméket Fő feladatai: A gazdasági termelés „kiszolgálása” A társadalom működésének és jólétének biztosítása A világgazdaság vezető ága lett! A világgazdaság összes értéktermelésének kétharmadát állítja elő Egyes országok gazdaságában betöltött aránya utal az ország általános fejlettségére → minél magasabb az aránya, annál fejlettebb az adott ország
A szolgáltatások csoportosítása Gazdasági szolgáltatás: nyereségorientált közlekedés hírközlés kereskedelem idegenforgalom pénzügyi szolgáltatások Társadalmi szolgáltatás: az egyének jólétének, biztonságának elősegítése közigazgatás igazságszolgáltatás rendvédelem oktatás egészségügy kultúra
A szolgáltatások aránya a világ országainak GDP-jében
Az infrastruktúra A gazdaság és a társadalom működtetéséhez szükséges műszaki létesítmények, termelési tapasztalat, emberi szaktudás Hiányában nem fejlődik a gazdaság Hosszú megtérülési idő Az infrastruktúra kiépítettsége a gazdasági fejlettség egyik fontos mutatója Vonalas infrastruktúra: utak, vasutak, közműhálózat Pontszerű infrastruktúra: pályaudvarok, repülőterek, iskolák, kórházak, hivatali épületek
Az egyes gazdasági szektorok részesedése Magyarország GDP-jéből
Közlekedés, szállítás A termelés és a fogyasztás legfőbb összekötője → társadalmi munkamegosztás elősegítése Az emberek térbeli mozgásának elősegítése A gazdasági ágak eltérő szállítási igénye: Kereskedelem, ipar, bányászat: folyamatos („just in time” rendszer) Mezőgazdaság: idény jellegű Személyszállítás: folyamatos, napi szintű
A vasúti közlekedés ELŐNYÖK HÁTRÁNYOK Rendszeres Kisebb területigény Kisebb energiaigény Kevesebb baleset Nagy tömegű áru vagy sok utas szállítására alkalmas Időponthoz kötött Nem minden települést érint Darabáru szállításnál az átrakodás költséges és lassú
A közúti közlekedés ELŐNYÖK HÁTRÁNYOK Rugalmasság Gyorsaság Minden települést érint Átrakodás nélküli (háztól házig) szállítás Nagyobb kényelem Energiaigényes A gépkocsik kisebb befogadóképességűek Tömegáru szállítására kevésbé alkalmas Növekvő zsúfoltság, parkolási gondok Környezetszennyező
A vízi közlekedés ELŐNYÖK HÁTRÁNYOK Olcsó szállítás Nagy tömegű áru szállítására alkalmas Folyami hajózás kapcsolatot teremt a tengeri és a szárazföldi szállítás között Kis munkaerőigény Lassú A folyami hajózás útvonala kötött Természeti akadályok Magas járulékos költségek (kikötő, mederkotrás, zsilip) Balesetek során súlyos környezetkárosítás
A légi közlekedés ELŐNYÖK HÁTRÁNYOK Gyors Viszonylag biztonságos Nem kell útvonalakat, pályákat kiépíteni Korlátozott a repülők befogadóképessége Költséges gyártás és üzemeltetés Az időjárás befolyásolja
A kereskedelem Több formája van → átalakuló vásárlási szokások TERMELÉS → KERESKEDELEM → FOGYASZTÁS Több formája van → átalakuló vásárlási szokások Hipermarketek, bevásárlóközpontok terjedése On-line kiskereskedések (e-boltok) terjedése Factory outlet üzletek → közvetlenül a gyártó üzemelteti
Hipermarketek, bevásárlóközpontok Magyarországon
Hipermarketek, bevásárlóközpontok Magyarországon
Hipermarketek, bevásárlóközpontok Magyarországon
Idegenforgalom, turizmus Az embereknek a szabadidő eltöltéséhez kötődő, önkéntes utazással és átmeneti tartózkodással járó tevékenysége A világgazdaság egyik leggyorsabban fejlődő ága Szerepe a II. világháborút követően nőtt meg Kötődik egy ország fejlettségéhez A külföldre utazók 60 %-a nyugat-európa, 18 %-a észak-amerikai lakos
Az információs társadalom Sokrétű információáradat: TV, rádió, újságok, mobiltelefonok, internet A gazdasági élet számára elengedhetetlen az információk elérése Megfelelő működéséhez szükséges: Fejlett technikai háttér Komoly anyagi erőforrás A világ országai között ezért óriási különbségek alakultak ki → tovább növekszik az amúgy is fennálló különbség
Az információtovábbítás modern eszközei Mobiltelefonok: Arányuk folyamatosan növekszik Technikai színvonaluk rohamosan fejődik Személyi számítógépek: 1981-es megjelenésük óta folyamatosan nő az eladott PC-k száma Ma már háztartási tömegterméknek számítanak Internet: Emelkedik az internet-előfizetők száma Vezető országok: USA, Japán, Kína, Németország Legdinamikusabb előretörés Ázsia fejlett országaiban figyelhető meg