Digitális Videó Editálás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Nagy Balázs
Advertisements

Az MPEG tömörítés.
Média/médium - közvetítő közegek összessége
Jelátalakítás és kódolás
Film és videotechnika az oktatásban
Optikai adathordozók Történeti áttekintés
Különböző médiumok feldolgozása
Készítette: Maros Gábor 1 Videó utómunkálatok A program megvalósulását az Apertus Közalapítvány támogatta.
A mozgókép-technika alapjai
Kommunikációs Rendszerek A kommunikáció Forrás kódolás Feladat: -az információ tömörítése.
A HDTV – High Definition Television A HDTV olyan televíziós rendszer, melynek felbontása nagyobb, mint a hagyományos SD TV (PAL, SECAM, NTSC) rendszereké.
A videó digitalizálás könyvtári vonatkozásai
Bevezetés a VoIP technológiába
Tárolórendszer kialakításának szempontjai a megőrzési, feldolgozási és szolgáltatási feladatokhoz A Nemzeti Audiovizuális Archívum tárolórendszerének megvalósítási.
Video.
Pár szó a digitalizálásról
Informatikai alapismeretek Hardver
digitális térben az mtv
Lajtai Dániel (ladmaat.elte). Tartalom  Mi is az a távközlés?  Példa emberi távközlésre  Alapelvek  Távközlés napjainkban.
Shannon Tétel A sávszélesség egy négy pólus jellemző, amit hertzben mérnek. A sávszélesség alapvető jelentőséggel bír több területen, legfontosabbak ezek.
A kábeltelevízió jövője,
Készítette: Csíki Gyula
Blu-ray Disc. Bóta Laca A Blu-ray-ről általában  A Blu-ray névben a „blue” a lézer színére utal, amit ezen technológia használ, a „ray” pedig az optikai.
Hang- és videotechnika Bevezetés
Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Beszédjelek Házman DIGITÁLIS BESZÉDJEL ÁTVITEL.
Nyelvtanárként, hogyan szerezzek ismereteket az informatika világából.
Digitális Átállás.
Gálik Mihály Kit is érdekel a digitális televíziózás Magyarországon? BKÁE Média és Telekommunikáció Tanszék Média és Telekommunikáció Tanszék.
A jövő DVD lemezei és hangformátumai Dr. Wersényi György Széchenyi István Egyetem Távközlési Tanszék.
D-Link Boxee Box (Media center). D-Link a praktikus eszközök gyártója Adatfelhő megoldások Hálózati eszközök (routerek, switchek, hálózati adapterek,
Optikai tárolók Segédanyag 9. osztályosok számára Készítette: Dobi Attila,
Mintavételezési frekvencia
Multimédiás technikák 1. kérdés Melyik diszkrét médium? a)hang b)videó c)animáció d)kép.
Multimédiás technikák 1. kérdés A homogén foltok kódolása milyen tömörítést valósít meg? a)veszteséges b)káros c)veszteségmentes d)redundáns.
Analóg jelek digitalizálása
MULTIMÉDIA-FEJLESZTŐ
Készítette: Verebélyi Balázs Informatikus Könyvtáros szak, 1. évfolyam Neptun kód: VX46VV.
MULTIMÉDIA ELEMEI.
Az információ és kódolása Kovácsné Lakatos Szilvia
A médiatár jövője a digitalizálás tükrében
Audióállományok.
Kalló Imre KAIUAAI.ELTE
Optikai meghajtók. CD (Compact Disc) 1978 Philips – LaserVision –Filmek optikai tárolón –Kevés siker 1982 – Philips+Sony –audio tárolásra –Bakelit leváltása.
Különböző médiaelemek feldolgozása Összeállította: Kosztyán Zsolt Tibor honlap:
Alapfogalmak I. Adat: fogalmak, tények, jelenségek olyan formalizált ábrázolása, amely emberi vagy gépi értelmezésre, feldolgozásra, közlésre alkalmas.
Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Beszédjelek Spisák 1. példa Beszéd 4,5 s hosszú.
Szilágyi András Digitális videózás Szilágyi András
Tévéképernyő a digitális szobában Király István Budapest, február 29.
Optikai tárolók CD, DVD.
Mai számítógép perifériák
Digitális átállás A NAVA digitális vételi és tárolási problémaköre.
MPEG-2 és az MPEG-4 AVC videó kódolás összehasonlítása
Kommunikációs Rendszerek A kommunikáció Forrás kódolás Feladat: -az információ tömörítése.
Informatikai alapismeretek Hardver
Hang anyagok tárolása Magnószalag Magnókazetta Bakelitlemez CD
Adatátvitel elméleti alapjai
Kommunikációs Rendszerek A kommunikáció Forrás kódolás Feladat: -az információ tömörítése.
Kommunikációs Rendszerek A kommunikáció Forrás kódolás Feladat: -az információ tömörítése.
FARKAS VIVIEN. MINTAVÉTELEZÉSI FREKVENCIA  A digitalizálás során használt legfontosabb minőségi tényező a mintavételezési frekvencia, vagy mintavételezési.
Digitális audio tömörítése, hangfájlformátumok
Időbeli redundancia. - Idő -> mozgás Intra-Frames: codiertes Einzelbild Inter-Frames: Differenzbild I-képek: Intra frame coded - csak képkockán belül.
TÁMOP /1-2F Modern informatikai eszközök Multimédia az interneten Papp Szabolcs 2009.
Videó-szerkesztő programok és videó-formátumok
Hang és Videó formátumok, tömörítések Lengyel Zsolt – Multimédia alapjai.
Médiagazdaságtan GSVMG11KNC /II. Televízió.
Multimédia.
33.óra Videóformátumok.
MŰSZAKI MÉDIA SPECIFIKÁCIÓ a reklámanyagok leadására vonatkozóan december.
Informatikai alapismeretek Hardver
A digitális kép bevezetés.
Előadás másolata:

Digitális Videó Editálás Csikós Tamás Budavári Schönherz Stúdió csiky@sch.bme.hu

Miről lesz szó? Videotechnikai alapok A videó digitalizálása Tömörítés Formátumok DV szabvány Alkalmazási területek

Analóg vs. digitális videó + ZAJ, ZAVAR = + ZAJ, ZAVAR =

Analóg videó jel

A digitális videó előnyei Immunitás a zajokra Hibajavítási lehetőség Másolás veszteség nélkül Egyszerűbb multiplexálás Lényegesen könnyebb manipuláció Multimédia Tömörítési lehetőségek Hatékonyabb jelátvitel

Televízió szabványok NTSC 525 29,97 720*480 PAL 625 25 720*576 SECAM Sorszám Kép/mp Digitális képméret Ország NTSC 525 29,97 720*480 USA,Canada, Japan stb PAL 625 25 720*576 Európa, Ausztrália, Kína stb. SECAM Franciaorszag, Közel-Kelet HDTV 1080 25 Jövő…

Váltott soros megjelenítés

Váltott soros megjelenítés 2.

Váltott soros megjelenítés 3.

A videó digitalizálása 1 képpont: 3 alapszín keveréke: R,G,B 1 alapszín: 8 bit – 255 fokozat Y: világosságjel (fekete-fehér kép) Y = 0,3R + 0,59G + 0,11B (R-Y), (G-Y), (B-Y), Y Átvitt jelek: Y, R-Y, B-Y (YUV)

A videó digitalizálása 2. Y – Csak világosság (0..255) U – Kék színkülönbség (B - Y) (0..255) V – Piros színkülönbség (R - Y) (0..255) U és V csak színinformációt tartalmaz! R=(R-Y)+Y B=(B-Y)+Y G=Y-R-B

A videó digitalizálása 3. 1 képpont: 3 * 8 bit (YUV) 1 kép = 720*576 képpont 1 sec ~ 25 kép Szükséges adatmennyiség (bitráta): 3*8*720*576*25 = 248 832 000 Bit/s = 248 MBit/s = 31 MByte/s 111 GByte/óra

Tömörítés - Képméret csökkentése ITU-BT601: 720*576 SIF,CIF: 352*288 (360*288) QCIF: 176*144

Tömörítés - Minták csökkentése 1. 4:4:4 mintavételezés 4:2:2 mintavételezés

Tömörítés - Minták csökkentése 2. 4:1:1 mintavételezés 4:2:0 mintavételezés

Tömörítés – redundancia alapon Intra-frame tömörítés Minden egyes képkocka külön tömörítve DCT módszer (pl. JPEG) Képenkénti hozzáférés biztosított Non-lineáris editálásra alkalmas

Tömörítés – redundancia alapon 2. Inter-frame tömörítés Képkockák közötti redundancia csökkentés Csak kulcsképeket továbbít egészben A többi képet ezekből származtatja Non-lineáris editálásra nem alkalmas

Tömörítés – redundancia alapon 3. Inter-frame tömörítés

Tömörítés – redundancia alapon 4. Inter-frame tömörítés A forrás képkockáit felosztják Képcsoportra Képre Szeletre Makroblokkra Blokk

Tömörítés – redundancia alapon 5. Inter-frame tömörítés - Mozgáskompenzáció

Tömörítés – redundancia alapon 6. Inter-frame tömörítés - Összehasonlítás

Tömörítés – redundancia alapon 5. Inter-frame tömörítés – Group of pictures (GOP) I – Intra coded P – Predictive coded B - Bidirectionally

Tömörítés – codec-ek Formátum Felbontás Tömörítés típusa Bitráta Felhasználási terület MJPEG 720*576 352*288 Intra-frame 0,5 – 25 MBit/s Általános MPEG1 Inter-frame 0,5 – 1,5 MBit/s Video-CD, Web MPEG2 2,5 – 15 MBit/s DVD, DVB-S, DVB-C, DVB-T MPEG4 ??? 0,3 – 1,5 MBit/s Web, Multimédia (DivX, Xvid, 3gp) DV 25 MBit/s Fogyasztói, félprofi alkalmazás DigitBeta 125 MBit/s Broadcast D5 Nincs! 248 MBit/s

A DV szabvány 1994-ben 55 cég együttes szabványa ITU-R BT.601 képméret (720*576) 4:1:1 (NTSC) és 4:2:0 (PAL) mintavétel 5:1 arányú tömörítés (DCT) – 25 MBit/s Intra-frame tömörítés (2 félképben inter-frame) 2 vagy 4 audió csatorna (48 kHz vagy 32 kHz) Több változat: D8, DVCAM, DVCPRO, Digital-S, D-VHS

A DV kazetta MiniDV Standard DV Time Code Integrált chip IEEE 1394 (FireWire, i.Link)

A DVCAM Videostream megegyezik a DV-vel Gyorsabb szalag -> kisebb adatsűrűség Jobb hibavédelem Jobb minőségű szalag Általános használat: ENG

A DVD MPEG-2 videó kódolás Film: 4 MB/s; Video: 6 MB/s Max: 10 MB/s Audió: LPCM, AC3(Dolby), DTS, MPEG2 1 és 2 rétegű lemezek Alternatív nézet, 8 hangsáv, 32 felírat Menü, interaktivitás, web integráció DVD-ROM tartalom

Digitalizáló kártyák IEEE 1394 (FireWire) Analóg szoftveres (TV-tuner, VIVO) – hang? Analóg hardveres (DV, MJPEG, MPEG) Real-time kártyák (MatroxRT, Pinnacle DV500, Canopus DVRaptor)

Alkalmazási területek Digitális Video Technológia Broadcast alkalmazások Transzkódolás Trükkök és grafikák Nem-lineáris vágás Fogyasztói alkalmazások

Alkalmazások – Nem-lineáris vágás

Alkalmazások - Nem-lineáris vágás Professzionális NLE-rendszer

Alkalmazási területek Digitális Video Technológia Broadcast alkalmazások Transzkódolás Trükkök és grafikák Nem-lineáris vágás Virtuális Stúdió Fogyasztói alkalmazások

Alkalmazási területek – Virtuális Studió

Alkalmazási területek Digitális Video Technológia Broadcast alkalmazások Transzkódolás Trükkök és grafikák Nem-lineáris vágás Virtuális Stúdió „Tapeless” Studió Fogyasztói alkalmazások

Alkalmazási területek – „Tapeless” Studió Store

Alkalmazási területek Digitális Video Technológia Broadcast alkalmazások Transzkódolás Trükkök és grafikák Nem-lineáris vágás Virtuális Stúdió „Tapeless” Studió Fogyasztói alkalmazások Digitális kamerák Nem-lineáris vágás

Alkalmazások - Nem-lineáris vágás Otthoni NLE-rendszer

Applications Digital Video Technology Broadcast alkalmazások Transzkódolás Trükkök és grafikák Nem-lineáris vágás Virtuális Stúdió „Tapeless” Studió Fogyasztói alkalmazások Digitális kamerák Nem-lineáris vágás DVD Multimédia DVB-S, DVB-C, DVB-T Streaming – Internet videó

Alkalmazási területek – Streaming

Köszönöm a figyelmet! Források: Adobe: A Digital Video Primer Szőke Zsolt (Silicon Graphics) : Tapeless Studios Kovács Imre(BME-HIT): Digitális Studiótechnika