A felsőoktatás rendszer szintű változásaihoz kapcsolódó rövid ciklusú képzések a Szegedi Tudományegyetemen (HEFOP-3.3.3-08/1.-2008-06-0022/1.0)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

Sebész rezidens helyzet a dél-alföldi régióban
Orvosképzés Dél-Magyarországon Prof. Benedek György Dékán Általános Orvostuományi Kar Szegedi Tudományegyetem Orvosképzés Dél-Magyarországon Prof. Benedek.
LDV Project  Szeretettel köszönjük Önöket Egerben a Leonardo Projekt Workshopján  We welcome - with much love - our dear guests!
A november 18-i workshop napirendje
TÁMOP projekt szakmai feladatai és eredményei Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Topár Gábor szakmai projektvezető Minőségügyi Konferencia ZMNE.
V. ETR Konferencia április Dr Majó Zoltán, egyetemi adjunktus
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
„CSOPORT VEZET CSOPORTOT”
Oktatási anyagok cseréje, internetes oktatás "Kutatás-fejlesztés a kárpát-medencei kisebbségi és nyugati magyar tudományos műhelyekben" Pongor Sándor.
A munkaegészségtan oktatása Magyarországon
Technical University of Budapest
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban
Dr.Fülesdi Béla DE OEC AITT EMMI ESZK
Köszöntjük az Internet a tudás szolgálatában, avagy „ A jó pap is holtig tanul” - de nem mindegy hogyan ! című konferencia résztvevőit! Eger, május.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
Magyarország - Szerbia IPA Határon Átnyúló Együttműködési Program Növényvédelmi ismeretek átadása szeptember – július Serbian-Hungarian Co-operation.
1 Munkatársi képzések a Debreceni Egyetemen HEFOP / /1.0 A képzési programmal és annak megvalósításával kapcsolatos akkreditációs.
MECHANIZMUSOK SZÁMÍTÓGÉPES MODELLEZÉSE
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Szilágyi Barnabás Minőségi oktatás hatékony vezetéssel az európai dimenzióban HEFOP/2004/3.3.1-P /1.1 NYF MIR rendszere, minőségfejlesztési.
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
Széchenyi István Egyetem, Győr
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
Nemzetközi összefogás az ökológiai gazdálkodás e-learning oktatásáért
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM I. TÁVMUNKA KONFERENCIA A REGIONÁLIS MUNKAERŐFEJLESZTŐ ÉS KÉPZŐ KÖZPONTOK FELADATAI A TÁVMUNKA PROGRAMBAN.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
CAMPUS HUNGARY PROGRAM. A program célja A projekt a hazai felsőoktatási intézmények hallgatóinak, munkatársainak külföldi K+F, tanulmányi, operatív intézményi.
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Természettudományi KKK-k elemzésének tapasztalatai Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
A minimálisan invazív sebészet oktatása
II. Calderoni Kompetencia Kerekasztal Konferencia
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
A (GYAKORLATI) SZAKKÉPZÉS EURÓPAI ÉS HAZAI HELYZETE „A felsőoktatás rendszer-szintű változásaihoz kapcsolódó rövid ciklusú képzések a Szegedi Tudományegyetemen”
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Prof. Dr. Neményi Miklós tudományos és külügyi rektorhelyettes A doktori és publikációs adatbázis kialakításának elvei és megvalósítása Nyugat-magyarországi.
Az IKT szerepe a kompetencia alapú oktatásban. THE EDUCATION INFRASTURCTURE IN HUNGARY I. The number of personal computers and users in educational institutions.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
CALDERONI PROGRAM HEFOP K /1.0 A PROGRAM CÉLJA, FELADATAI ÉS SZEREPE AZ ÚMFT-BEN március 4. IV. Calderoni Informatika Kerekasztal,
HEFOP és projekteredmények, hasznosíthatóság és egymástól tanulás Dr. Podruzsik Szilárd.
Have you ever asked yourself: PART FCL – What's behind it and how does it affect me? Airprox – What to do when coming too close? Alternative propulsion.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
MESTERSÉGES MEGTERMÉKENYÍTÉS SIKERESSÉGÉNEK NÖVELÉSE NON-INVAZÍV MÓDSZEREKKEL TÁMOP D-15/1/KONV ZÁRÓ RENDEZVÉNY november 19.
TÁMOP E-13/1/ KONV A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
SZTE ÁOK Boros Mihály A szak- és továbbképzéssel kapcsolatos feladatok.
Centralizáció és specializáció az onkológiai sebészetben
DUÁLIS KÉPZÉS felépítése
Prof. Dr. Wéber György Kísérletes és Sebészeti Műtéttani Intézet
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Andrea Karpati, Eotvos University, Budapest
Előadás másolata:

A felsőoktatás rendszer szintű változásaihoz kapcsolódó rövid ciklusú képzések a Szegedi Tudományegyetemen (HEFOP / /1.0)

”A szakképzés és a továbbképzés hazai és nemzetközi perspektívái a manuális orvostudományi szakirányokban” Program 1. Oktatási kerekasztal megbeszélés, szeptember 19. 9:00-12:00, SZTE ÁOK Sebészeti Műtéttani Intézet könyvtára 2. Oktatási szimpózium a manuális orvosi szakterületek rezidensképzését irányító szakmai vezetők részvételével szeptember :00-18:00, Katolikus Ház, Szeged 3. Oktatók-oktatása, Sebészeti Műtéttani Intézet, hallgatói műtő szeptember 22. 9:00-17:00, Általános sebészet, „Skills Laboratóriumi” képzés szeptember 23. 9:00-17:00, Minimálisan invazív sebészeti beavatkozások. Szimulátor I. –II szeptember 24. 9:00-17:00, Mikrosebészet

„Sebészeti Gyakorlati Alap- és Szakképzési Rendszer” HEFOP-3.3.1: a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program Irányító Hatóság támogatásával. Projektszám: HEFOP P /1.0. Futamidő: Konzorciumi partnerek Pécsi Tudományegyetem ÁOK Sebészeti Oktató és Kutató Intézet Debreceni Egyetem ÁOK Sebészeti Műtéttani Intézet Szegedi Tudományegyetem ÁOK Sebészeti Műtéttani Intézet (a program konzorciumi vezetője) A HEFOP P /1.0 projekt összefoglalása A hazai sebészeti műtéttani intézetek szellemi bázisára építő konzorcium célja a sebészeti rezidens és szakképzés országosan és szakmailag is szinkronizált, integrált gyakorlati képzési rendszerének kidolgozása, működtetése és fenntartása volt. Az egységes, gyakorlati képzés során lehetőség nyílik hagyományos és új sebészi eljárások biztonságos elsajátítására, a készségfejlesztésére, a szaktudás bővítésére és bizonyítására, vagyis a minőségbiztosításra.

A”Sebészeti gyakorlati alap- és szakképzési rendszer” program konkrét célkitűzései 1. A technikai jártasságot („skills”) elősegítő tárgyi környezet kialakítása; 2. Az általános orvosi gyakorlat alapvető műfogásainak hatékony elsajátításán keresztül a gyakorlati oktatás minőségének emelése; 3. A gyakorlat-orientált alapképzés, szakképzés és továbbképzés egységének megvalósítása; 4. Az oktatási tematika, az ellenőrzés és minőségbiztosítás módszereinek kidolgozása, új szemléletmódú tananyag (audiovizuális segédanyagok, multimédiás, interaktív gyakorlatok) bevezetése; 5. Szakma-specifikus, korszerű műtéttani elvek, minimálisan invazív eljárások gyakorlati oktatása; 6. A mikrosebészet oktatási feltételeinek (tematika, infrastruktúra) megteremtése, bevonása a posztgraduális képzésbe.

Tananyagfejlesztés „Nagyított Sebészet” oktatása (2. és 3. képzési hét) ”A sebészeti modul gyakorlati jellegének erősítése” (1. képzési hét)

A technikai jártasság („skills”) megszerzését elősegítő tárgyi környezet Számítógépes skills laboratórium és hallgatói műtő VR szimuláció (Lapsym és Cathsym); Mikrosebészet és távoktatás

MutatóCélérték Teljesítés (2006) Képzések száma1845 A képzésben résztvevő rezidensek, hallgatók száma A program szegedi utánkövetése ( )  8 tanfolyam, 53 fő részvételével.  Pályázati programok (OKÉV, INTERREG III/A) nyomán az oktatástechnikai háttér tovább bővült, a laparoszkópos szimulációs VR berendezéshez (LapSym) csatlakozó ”Cholecystectomia I-II” számítógépes programcsomaggal, és az általános orvosi alap- és szakképzésben is alkalmazható, kanülálási- katéterezési technikát szimuláló számítógépes VR szimulációs berendezéssel (CathSym).  A mikrosebészeti infrastruktúra (videó-diploszkópok) alkalmassá vált a táv-oktatásra, az oktatóműtétek folyamatos közvetítésére. A HEFOP program fontosabb mutatói ( )

Általános tapasztalatok A szervezett műtéttani alap- és szakképzés fontosabb előnyeinek összefoglalása (objektív, kérdőíves hallgatói – oktatói vélemények alapján)  Egységes, áttekinthető szerkezet  Invazív eljárások ellenőrzött, biztonságos elsajátítása  Betegjogok érvényesülése  Állatvédelmi elvek érvényesülése  Készségek fejlesztése és fenntartása  Az elméleti és gyakorlati tudás folyamatos bővítése  A technikai tudás bizonyítása, ellenőrzés lehetősége  A specializációnak megfelelő infrastrukturális háttér (Jelentős hallgatói támogatás)

A (jelenlegi) nemzetközi helyzet összefoglalója

”Launched a little over a year ago with $3.2 million in funding from U.S. Surgical Corporation, the lab has served over 1,500 Hopkins medical students, residents, and surgeons… ”The promise of robotic-assisted surgery and the tradition of hand-sewn sutures come together under one roof, in a new surgical training center.” Skill Centers: Providing framework for learner- centered learning with expert tuition and feedback By Joanne Cavanaugh Simpson, The Cutting Edge, April 2003Joanne Cavanaugh Simpson Egyesült Államok

Interns entering the General Surgery Program are required to attend the 13 surgical skills sessions, regardless of their intended subspecialty. We strive to make our program at the intern level applicable to all surgical specialties by including topics such as: * Proper instrument handling * Dissection * Emergency (surgical) airway management * CVL placement * Principles of electrocautery * F.A.S.T. ultrasound * Introduction to laparoscopic surgery GoogleGoogle Web Képek Csoportok Webcímtár Speciális keresés BeállításokKeresés: Web Magyar oldalak Oldalak ebből az országból: Magyarország Web A(z) "skills laboratory surgery" kifejezés találata az összes, kb találatból. (0,11 másodperc) KépekCsoportokWebcímtárSpeciális keresésBeállítások Surgical Skills Lab | Department of Surgery | NYU Medical Center... The Surgical Skills Laboratory is an integral part of the Department of Surgery’s residency program. Its central location in Bellevue Hospital places it k - Tárolt változat - Hasonló oldalakTárolt változatHasonló oldalak Skills Lab An integral part of the Department of Surgery’s residency program is the new Surgical Skills Laboratory. The new facility is located in Old Bellevue, k - Tárolt változat - Hasonló oldalakTárolt változatHasonló oldalak UTCOM Chattanooga - Surgery Dr. R. Phillip Burns, Professor and Chair of the Department of Surgery and Medical Director for the Skills Lab said, "It is good to have this vital k - Tárolt változat - Hasonló oldalakTárolt változatHasonló oldalak Surgery - Surgical Skills Lab Skills lab stations The Surgical Skills Laboratory is part of the formal teaching program of the Department of Surgery. It is a mandatory part of the... surgeryresidency.templehealth.org/content/surglab.asp - 10k - Tárolt változat - Hasonló oldalakTárolt változatHasonló oldalak Tissue Skills Lab - Division of Plastic & Reconstructive Surgery :: The Fresh Tissue Laboratory is a unique and invaluable resource for the study of human surgical anatomy. As neurosurgery residents, we receive tremendous... plastic.surgery.duke.edu/modules/plstc_tissue_lab/index.php?id=4 - 12k - Tárolt változat - Hasonló oldalakTárolt változatHasonló oldalak Division of General Surgery - Residency - Didactic Departmental Topics for General Surgery Conference are selected and assigned to a faculty... Surgical Skills Laboratory Sessions. Surgical technique is taught not only k - Tárolt változat - Hasonló oldalakTárolt változatHasonló oldalak CAT.INIST Methods: Upon arrival to the Department of Surgery, 26 new interns were randomized to either receive a surgical skills laboratory course on CVC (course... cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt= Hasonló oldalakHasonló oldalak [PDF] 2 CLINICAL ASSISTANTS Surgery and Medicine (SHO GRADE) Fájlformátum: PDF/Adobe Acrobat - HTML-változat This is a new post based in the Clinical Skills Laboratory of the... There is a similar post in the Directory of Surgery, and the postholder is Hasonló oldalakHTML-változatHasonló oldalak ScienceDirect - The American Journal of Surgery : Laparoscopic... Laparoscopic skills laboratories: current assessment and a call for resident... Department of Surgery, SL-22, Tulane Center for Minimally Invasive Surgery,... linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S Hasonló oldalakHasonló oldalak INDIANA UNIVERSITY SCHOOL OF MEDICINE 49SG786, COLON AND RECTAL SURGERY- Students may achieve this level 3 competency by completing the course along with the 5-station Surgical Skills Lab set up... msa.iusm.iu.edu/StudentRecords/elbk2/competency.htm - 56k - Tárolt változat - Hasonló oldalakTárolt változatHasonló oldalak Internet Európa

Nemzetközi háttér

Szerkesztőségi közlemény New England Journal of Medicine, 2006

A hazai rezidensképzés öt évvel ezelőtt a központi gyakornokképzésben résztvevő orvos- rezidensek budapesti fórumán (2003) elhangzottak alapján ”…a rezidensi rendszer megteremtése az európai elvárásoknak megfelelően áttörést jelent az egészségügyi szakképzés területén. Annak a kérdésnek az eldöntésében is segít, hogy mi az, amit egy szakorvosnak a szakképzés keretében, s mi az, amit az egyetemi képzés keretében kellene elsajátítania…” Bodosi Mihály, az Egészségügyi Szakképzési és Továbbképzési Tanács elnöke ”...A rezidenseket szeretettel várják az intézmények, vezetőik sokat várnak ettől a képzési rendszertől. (A vezetők) akkor tudják a legtöbbet tenni, ha megteremtik a minőségbiztosítás átfogó rendszerét” Ajkay Zoltán, a Magyar Kórházszövetség elnöke ”…Sajnos a gyakorlati képzést végző intézményekben nem minden esetben igényelték a műtéteknél előírt segítségüket a szakmai vezetők…” Mikola István, Egészségügyi Miniszter Forrás: vitalitas.hu/olvasosarok/online/eumen/2001/2/rezidens.htm

Kérdések (a közötti időszak tapasztalatai alapján) 1. Szakmai területek specifikus igényei - önálló gyakorlati al- programok kérdése (pl. urológia, fej-nyak sebészet, orthopédia- traumatológia, etc. ) 2. ”Minőségbiztosítás” - van-e rá valós szakmai igény ? - pl. rezidensi gyakorlati felvételi vizsga (?) - pl. rezidensi gyakorlati záróvizsga (?) - pl. gyakorlati kurzusok vizsgaeredményeinek figyelembevétele (leckekönyv szerepe, etc.) (?) Megjegyzések 1. Az „Objective, Structured Assessment of Technical Skills” (OSATS) rendszerben hiteles, mérhető információt lehet kapni a hallgató gyakorlati felkészültségéről és készségeiről. 2. A képzőhelyek követelményrendszerei egységesíthetők (OSPE = Objective, Structured Practical Exam)