Semmelweis Egyetem Kísérletes és Sebészeti Műtéttani Intézet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tartalom- és módszerfejlesztés a Műegyetem.
Advertisements

Az érettségi rendszere
Sebész rezidens helyzet a dél-alföldi régióban
OKTATÁSI FELADATOK 1.Általános orvoskari hallgatók (IV.évfolyam) oktatása 2.Fogorvostan hallgatók oktatása. 3.Az Intézet orvosainak sebészi továbbképzése.
Szakmai gyakorlat és tantárgy elfogadtatások 2012/2013-as tanévre
Egészségpszichológiai konzultációs szolgálat orvostanhallgatók számára
„D” modul: Mikrosebészet Célok
Az orvosi szociológia oktatása a Szegedi Tudományegyetemen
A Bioetika Oktatása a Debreceni Egyetemen
Elsősegély-oktatás az iskolákban, vagy a klubokban
Az ügyvédi továbbképzés alapelvei Kitekintés  Kötelező továbbképzések  könyvvizsgálók  orvosok  gyógyszerészek  tanárok  Az ügyvédi képzés.
VILÁGJÁRÓ NAP TANULMÁNYUTAK A SEMMELWEIS EGYETEMEN EOK Budapest, 2012.március 21. Dr. Lőrincz M. Ákos Semmelweis Közösség – Semmelweis Világ TÁMOP-4.1.1/A-10/2/KMR
2013/ félév. Katalógus mindig!(előadás/gyakorlat) Katalógus mindig!(előadás/gyakorlat) Jelenlét igazolásához diákigazolvány kellhet! Jelenlét igazolásához.
A MŰTŐ FELÉPÍTÉSE ÉS BERENDEZÉSE STERILIZÁLÁS, DEZINFICIÁLÁS
Rezidensi program Oktató-Mentor-Osztályfőnök Szemszögéből
Projektlabor, Projektmunka és Projekt szeminárium tapasztalatai és kérdései az informatika oktatásában az Eszterházy Károly Főiskolán dr. Kovács Emőd,
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
ERASMUS Pályázat 2014/2015.
Makroökonómia I.2006/2007. tanév, 2. félév 1. előadás 1 A kurzus programja előadás: kedd 14-16, TIK nagyelőadó előadók:Czagány László, docens –
Bányai Júlia Gimnázium
Hő- és Áramlástan II. Termodinamika és Hőközlés (NGB_AG004_2)
Kommunikáció az egyetemen Kommunikációs tréning Palkovits Nóra.
Számítógépes képelemzés 2007/08 I. félév Előadó:Dr. Gácsi Zoltán Gyakorlatvezető:Póliska Csaba Koncz-Horváth Dániel.
A GÉPELEMEK, GÉPSZERKEZETEK II. TÁRGY ÁLTALÁNOS JELLMZÉSE
PATH’ munkamegbeszélés Takács Erika PATH ország-koordinátor október 10.
Alapvető varrattípusok és speciális varrattechnikák
Sterilizálás Dr. Dézsi Anna Júlia.
és Orvosi fizika mesterképzés Funkcionális anatómia tantárgy
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
ÜZLETI TERVEZÉS levelező hallgatóknak ÖSSZEFOGLALÁS.
Vénás vérvétel.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
MIKROELEKTRONIKA, VIEEA306
Általános paleobiológiai módszerek és modellek
A minimálisan invazív sebészet oktatása
Műtét technika alapjai
A MŰTÉT. FELTÉTELEK, ELŐKÉSZÍTÉS
Nőgyógyászati Műtéttan Alapok
DETEP-es hallgatónak lenni megtiszteltetés
A MŰTÉTI BEAVATKOZÁS Minden olyan tevékenység, mely a szervezet integritását direkt vagy indirekt módon megbontja vagy helyreállítja.
Új modulok a szakképzésben Projektmenedzsment – MS Project 2007 Szentirmai Róbert.
XIX. század sebészete A fájdalom, a vérzés és a fertőzésből fakadó shock okozta a legnagyobb problémát A sebgyógyulás jellemzője volt az „irritatív” láz.
Ambrusné Dr. Somogyi Kornélia
Az informatika logikai alapjai
ERASMUS Pályázat 2015/2016.
Oktatási és tanulmányi kérdések a Gazdaságtudományi Karon
ALAPVETŐ VARRATTÍPUSOK ÉS SPECIÁLIS VARRATTECHNIKÁK
SZEMÉSZETI REZIDENSEK SEBÉSZETI GYAKORLATI ALAPKÉPZÉSÉNEK SZÜKSÉGESSÉGE Végh Mihály Szegedi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kar, Szemészeti Klinika.
Kari Tanácsülés Egyetemi Tanácsülés
Érsérülések A kéz vérellátását az arteria ulnaris és az
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Programozás I. Követelmények.
Mb. tanszékvezető: Prof. dr. Polgár Csaba, egyetemi tanár Tel.:
Manuális témában a pályázatban vállalt sebészeti szakvizsga gyakorlati részének egységesítéséhez szükséges tananyag fejlesztés kidolgozásának irányítása.
Gyakorlatorientált emberi erőforrás tanácsadó MA képzés – a szakmai gyakorlat szerepe az NYME-AK képzésében VI. Országos Tanácsadói Konferencia BKIK székház.
Tájékoztató a 2016/17. tanév 1. félévétől a IV. éven életbe lépő új struktúrájú órarendről Rózsahegyi Rita Szeged, SZTE ÁOK Tanulmányi Osztály.
Gazdaságstatisztika Tantárgyi követelmények szeptember 6.
Pályaválasztási napok Pszichológia képzés Pálinkás Brigitta Károli Gáspár Református Egyetem.
AZ ASEPSIS, ANTISEPSIS A m o d e r n s e b é s z e t a l a p j a.
Mb. tanszékvezető: Prof. dr. Polgár Csaba, egyetemi tanár Tel.:
Információk és követelmények
Tanszékvezető: Prof. dr. Polgár Csaba, egyetemi tanár Tel.:
Tanszékvezető: Prof. dr. Polgár Csaba, egyetemi tanár Tel.:
Műtéti terápia, fogalma, műtét típusai
Tanszékvezető: Prof. dr. Polgár Csaba, egyetemi tanár Tel.:
NGB_AJ040_1 Forgácsolás és szerszámai
Vizuális programozás MIN1M1-MIN1M2- MIN6B6IN - MIN6B8IN – MIN4I0N – MIN3H4PFN Követelményrendszer.
Tanszékvezető: Prof. Dr. Polgár Csaba, egyetemi tanár Tel.:
ERASMUS+ Pályázat 2019/2020.
Alapvető állatkísérletes beavatkozások gyakorlása fantomokon
A 2019/20-as tanév orvosképzési kurrikuluma
Előadás másolata:

Semmelweis Egyetem Kísérletes és Sebészeti Műtéttani Intézet Az intézet és a curriculum bemutatása, a műtő felépítése és berendezése Prof. Dr. Wéber György Semmelweis Egyetem Kísérletes és Sebészeti Műtéttani Intézet

44 év után Elődök: 2010: Kísérletes és Sebészeti Műtéttani Intézet 1951.okt.31: Eü. Min. rendelet Tájanatómiai és műtéttani Intézet 1953. szept: Sebészeti anatómiai és műtéttani Intézet 1966.febr.16: az egyetemi tanácsülés az Intézet további működését szünetelteti 44 év után 2010: Kísérletes és Sebészeti Műtéttani Intézet

Kísérletes és Sebészeti Műtéttani Intézet Helye: NET XI. emelet Kapcsolattartás: 1. gyakorlaton csoportelérhetőség csop.vez mobilszáma, e-mail Neptun, Intézeti honlap (mutettan.sote.hu) kérdések, feedback: mutettan@gmail.com

Technológiai fejlődés: megváltoztak az oktatás szempontjai Hagyományos sebészi mozdulatok + „video-szemlélet” + Új és szokatlan kezelésű műszerek, fokozott szellemi igénybevétel A technológiai fejlődés tempója már nem teszi lehetővé „ a majd megnézem a főnök hogyan csinálja” sebészképzést, pl. azért, mert a főnök nem csinálja vagy a technik Igény nemcsak a manuális szakmákban (katéterezés, -scopia stb.)

Oktatás Cél: készségfejlesztés - készségfelmérés A kézügyesség a gyakorló orvos alapvető ismérve!! Elméleti kutató vagy inkább SEBÉSZ?

Manuális és intellektuális készség Egymásközti versengés pozitív hatásai Viselkedés kritikus helyzetben Csapatmunka és annak koordinációja A hallgató önmaga is megéli a társaihoz viszonyított teljesítőképességét és ez döntően befolyásolhatja további szakmai orientációját. 6

Műtéttani alapismeretek III. éves általános orvostanhallgatók IV. - V. éves általános orvostanhallgatók (kredit pontos kurzusok) Demonstrátorok Hallgatói kutatói tevékenység (TDK) Aktív részvétel az intézet kutatási programjában. kutatási modellek kísérleti állatokon, in vivo-in vitro vizsgálatok,

Előadások Csütörtök 15.15-16.00 NET Zöld előadó 1. Az intézet és a curriculum bemutatása, a műtő felépítése és berendezése 2. Sterilizálás, dezinficiálás, a sebfertőzés megelőzésének lehetőségei. 3. Alapvető sebészeti műszerek, varróanyagok. 4. Alapvető varrattípusok és speciális varrattechnikák. 5. Sebek és a sebellátás alapelvei, vérzések és vérzéscsillapítás, a sérülés általános és helyi következményei. 6. A műtét (akut, elektív, a beteg előkészítése, műtéti feltárások). 7. Állatkísérletek etikai vonatkozásai, kísérlettervezés

Előadások Csütörtök 15.15-16.00 NET Zöld előadó 8. A laparoszkópos sebészet alapjai. 9. Egy napos sebészet. 10. Mikrosebészet alapelvei 11. Plasztikai elvek a sebészetben. 12. Érsebészeti alapok. 13. Transzplantációs sebészet elvei 14. A jövő: robotsebészet és a heg nélküli sebészet

Gyakorlat – kéthetente (3x45 perc) 1. Ismerkedés a műtővel, műtőtermi viselkedés szabályai, bemosakodás, műtéti terület előkészítése. Alapvető sebészeti műszerek bemutatása, használatuk gyakorlása. 2. Csomózás technikája és alapvető varrat technikák gyakorlása in vitro modellen. 3. Alapvető varrat technikák gyakorlása állati szöveten (csomós öltések). 4. Alapvető varrat technikák gyakorlása állati szöveten (tovafutó öltések). 4. Laparoszkópos műszerek és torony bemutatása. 5. Laparoszkópos mozdulatok gyakorlása pelvitraineren. 6. Szövetek szétválasztásának és egyesítésének gyakorlása altatott kisállaton (háti naevus eltávolítása, median laparotomia altatott állaton)

A feladatok video szemléltetése Gyakorlatvezető bemutatása Gyakorlat felépítése A feladatok video szemléltetése Gyakorlatvezető bemutatása Gyakorlás segítséggel Értékelés értékeljük a manuális készséget és az aktív részvételt. A kiemelkedő teljesítményt nyújtó hallgatóknak jegyet ajánlunk meg. Megajánlott jegy nem adható annak, aki hiányzott bármely gyakorlatról és nem pótolta.

1. Gyakorlat (NET Oktató Műtő) Ismerkedés a műtővel, műtőtermi viselkedés szabályai, bemosakodás, műtéti terület előkészítése. Alapvető sebészeti műszerek bemutatása, használatuk gyakorlása.

2. Gyakorlat (NET Oktató Műtő) Csomózás technikája, alapvető csomófajták. Alapvető varrat technikák gyakorlása skill modellen. Sebvarró párnán egyszerű csomós öltések készítése, kézi csomózás, varratszedés.

3. Gyakorlat (NET Oktató Műtő) Alapvető varrat technikák gyakorlása állati szöveten (csomós öltések). Egyszerű csomós öltés Vertikális matrac öltés (Donati) Horizontális matracöltés Varratszedés

4. Gyakorlat (NET Oktató Műtő) Alapvető varrat technikák gyakorlása állati szöveten (tovafutó öltések). Egyszerű tovafutó varrat Intracutan varrat Varratszedés

5. Gyakorlat NET 1 szemináriumi terem Laparoszkópos műszerek és torony bemutatása.

6. Gyakorlat NET 1 szemináriumi terem Laparoszkópos mozdulatok gyakorlása pelvitrainerben Feladat: 6 db műanyag gyűrűt laparoszkópos fogóval a bal oldali hengerekről a jobb oldaliakra helyezzük, majd vissza. Pontozás: meghatározott idő alatt, hibátlan kivitelezés. Cél: a mélységérzékelés és szem-kéz koordináció, a domináns és nem domináns kéz koordinált használatának felmérése

7. Gyakorlat (NET Oktató Műtő) Szövetek szétválasztásának és egyesítésének gyakorlása altatott állaton, (háti naevus eltávolítása). Median laparotomia altatott kisállaton.

Eszközkárosodás Eszközkímélet, az eszközök rendeltetésszerű használata SE ÁOK, Kísérletes és Sebészeti Műtéttani Intézet Sebészeti Műtéttan 2012/2013. tanév. I. félév Nyilatkozat Alulírott, ……………………………………..………………………………, a Semmelweis Egyetem Általános Orvostudományi Kar III. éves hallgatója (csoport:………) ezúton nyilatkozom, hogy a „Sebészeti műtéttan” gyakorlaton a ……………………………………… megnevezésű eszköz az általam történő használat során sérült, károsodott vagy rongálódott. Tájékoztatást kaptam arról, hogy a sérülésből, károsodásból vagy rongálódásból származó anyagi kár nem engem terhel. ……………………………………….. ………………………………………….. Hallgató aláírása Gyakorlatvezető aláírása Budapest, …………………………

Elvárások: - A gyakorlatokon való részvétel kötelező. (katalógus!) - 2 gyakorlatról való hiányzás a félév aláírásának megtagadását vonja maga után. (TVSZ 7.§) - 1 gyakorlatról való hiányzás esetén a hallgató dönthet a pótlásról. Pótlás módja: - Előre pótolni nem lehet (kivétel a B hét csütörtök és pénteki csoportok). - Csatlakozik más csoporthoz, ennek ügyintézését a hallgató végzi. De max 12 fő lehet a gyakorlaton, és csak 1 gyakorlat pótolható így.

Elvárások: - A hallgatóknál nem megengedett a félév során a gyakorlatok idején a körömlakk, vagy műköröm viselése. (Körömlakk lemosót tudunk biztosítani.) - A műtős ruhában ne hagyják a bemosakodás miatt levett ékszereket, mert nem tudunk érte felelőséget vállalni. - Elveszett-talált tárgyak után érdeklődni lehet: Dankó Józsefné, Vodliné Schum Ibolya (SE NET Oktató Műtő, mutettan@gmail.com ) - Állatvédők! Patkányműtétnél skill modellen varrnak.

Gyakorlati vizsga - Munkaállomások I. vizsgaállomás Bemosakodás A bemosakodással 0 VAGY 10 pont szerezhető (fél-sterilitás nincs!) 0 pontot kap: 10 pont, ha mindent szabályosan végez - nem vesz fel magától sapkát, maszkot! - nem tartja be az időket (lsd Jegyzet-Video!!) - nem tartja be a karon a távolságokat - megszegi az aszepszis szabályait - lemossa a bemosakodó szert a végén, stb…. Beöltözés: 0 pontot kap: 5 pont, ha mindent szabályosan végez megszegi/veszélyezteti az aszepszis szabályait Kesztyűhúzás: - nem megfelelően tárja fel

Gyakorlati vizsga - Munkaállomások II. Műszerismeret A hallgató egy cédulát húz, melyeken 5-5 kérdés van és ezekre kell válaszolnia. 0-5 pont adható. III. Kézi csomózás 4 csomózás bemutatását kérjünk (jobb és bal kezes sebész és bécsi). Csomónként 0-5 pont adható, a kivitelezés pontossága-dinamikussága alapján. IV. Varrás 1. Fűzze be a fonalat a francia tűbe. 0-2 pont 2. Sertéslábon mutasson be egy öltést apodaktíliás csomózással. 0-8 pont (Egyszerű csomós, Donáti, horizontális matrac, egyszerű tovafutó, intracutan) Értékelési szempontok: - hogy fogja az eszközöket? 0-1 pont - gördíti –e a tűfogót? 0-1 pont - betartja e az egyenlő távolságokat a sebszéltől? 0-2 pont - hogyan csomóz az eszközzel? 0-1 pont - laza vagy szoros az öltés? 0-2 pont - hol vágja el a fonalat? 0-1 pont

Gyakorlati vizsga - Munkaállomások V. Laparoszkópos műszerismeret A hallgató egy cédulát húz, melyeken 5-5 kérdés van és ezekre kell válaszolnia . 0-5 pont adható. VI. Laparoszkópos feladat Pelvitrainerbe helyezett karikák egyenkénti átrakása.

Érdemjegy Modulok szerinti munkaállomások 60 pont Elméleti vizsga 40 pont 100 pont előadások gyakorlatokon elhangzottak Műtéttani alapismeretek jegyzet videók (A jegyzet, a videók és a műszerképek letölthetők a Neptun-ról) 100 – 90 pont (5) 89 – 80 pont (4) 79 – 70 pont (3) 69 – 60 pont (2) 59 – 0 pont (1)

Műtét feltételei Fájdalommentes beavatkozás A történet 1846-ban kezdődik a narcosis felfedezésével (Aether Day) „Mindaz ami előtte volt csupán éjszakája a tudatlanságnak, a kínnak és a sötétben való meddő tapogatózásnak.” Bertrand Gosset 26

Műtét feltételei Sebészi asepsis: célja a contaminatio megelőzése Exogen: a beteget körülvevő környezetből származó fertőzés ( légtérben lévő folyadékcseppek, műszerek és kötszerekkel terjedő fertőzés) Endogen contaminatio: magából a szervezetből induló fertőzés (tályog, bőrfelszín, tápcsatorna) Sebészi antisepsis: a már fertőzött sebben lévő mikroorganizmusok elpusztítása AZ ASEPSIS KEZDETE: Semmelweis Ignác(1818-1865) Elrendelte a klórvizes kézmosást a beteg vizsgálata előtt 27

Az antiszepszis élharcosa Semmelweis Ignác 1847: elrendeli a klórvizes kézmosást 28

Asepsis a műtét előtt A sebész részéről: Átöltözés Sapka, maszk Bemosakodás Steril műtőkabát, kesztyű 29

Asepsis a műtőben A műtő mérete Lemosható fal, hézagmentes padozat Kerekeken gurítható berendezés Mobilis műtőasztal Önműködő ajtó Légmentesen zárt Folyamatos légcsere, túlnyomás Vertical Laminar Airflow 30

A műtő A műtő a kórház/osztály egyéb részlegeitől jól elkülönítve Csíraszegény helyiség (könnyű tisztíthatóság, tiszta-szennyes oldal, utak) Klíma-szellőzés Steril (aszeptikus) műtő: sérv, struma, visszérműtét Szeptikus műtő: vastagbél, aranyér, tályog stb Műtéti sorrend

SRI International, Menlo Park, CA January, 2007 Robot sebészet SRI International, Menlo Park, CA January, 2007 32 32

33 33