Az egészségügy átalakítása Holló Imre Pénzügyi csúcstalálkozó II szeptember 16.
Kiindulópont 1. Közhely: az egészségügy egy „tékozló koldus”, azaz pazarlás és alulfinanszírozottság egyszerre jelentkezik Azonban bármilyen átalakítás csak akkor lehet sikeres, ha a két problémát egyszerre kezeli. Vagyis: a reform célja vagy következménye nem lehet a megtakarítás!
Kiindulópont 2. Magyarországon elvileg mindenkinek, szinte minden jár, „ingyen”, azonnal es a választás teljes szabadsága (kórház, orvos) mellett Természetesen a valóságban ez most sincsen így, de a fejekben ez a képzet Tehát bármilyen reform ebből csak elvenni, megkurtítani, fizetőssé tenni tud. Ez pedig politikailag nem könnyen eladható...
Egyébként valóban keveset költünk közpénzből egészségügyre
Sőt az elmúlt időszakban nálunk csökkentek szinte a legjobban ezek a kiadások
Az OECD megállapításai a magyar egészségügyről „Tények: Az egy főre jutó egészségügyi közkiadást tekintve nagyobb a lemaradásunk az EU átlagától, mint az egy főre jutó GDP-t tekintve Az Egészségbiztosítás évi költségvetése és évi irányszámai - az egészségügy pénzügyi forrásait tekintve - az EU országok többségétől való lemaradás növekedését vetítik előre. A magyarországi magánkiadások aránya az egyik legmagasabb az EU-ban. (Nem a magánkiadások arányának a növelése, hanem a hálapénz „kiváltása” a fő kérdés.)”
Átalakítás A magyar (és általában a volt szocialista) egészségügyi rendszerek megváltoztatásához nem elég (de szükséges) az ösztönzőket rendbetenni Egyszerre kell „felülről” és „alulról” hozzányúlni a rendszerhez
1. Átalakítás felülről Az egyik alapvető probléma, hogy túl sok kórház van Magyarországon, de mivel különböző tulajdonosok vannak, lehetetlen a racionális regionális egyezkedés Ennek ellenére a Kormányzatnak el kell készíttetnie egy kórház master plant és ha bezárásokat nem is, de az új fejlesztéseket (NFT, címzett támogatások, központi beruházások) ennek alapján kell elvégeznie illetve a regionális egyeztetéseket megkezdenie Egy master plan egyébként egy vásárló típusú biztosítót is segítene
2. Játéktér megteremtése Értelmetlen a kiegészítő biztosítás vagy az öngondoskodás, ha továbbra is mindent, mindenkinek, azonnal és ingyen adunk El kell kezdeni átláthatóvá és racionálisabbá tenni a játékteret: Alap-csomag meghatározása (legnehezebb) Beteg-utak szűkítése (ha valaki ettől eltér fizessen) Szakmai protokolok általánossá tétele (100 lépés része) Szorosabb összhangot kell teremteni a járulékfizetés és a jogosultság között (valódibb biztosítást, a 100 lépés ezt is elindította)
Alap-csomag Latin-Amerika Pozitív lista (de ott ez az „üres” csomaghoz képest valóban pozitív volt...) Oregon (USA) Prioritás-sorrend (lakosság aktív részvétele mellett) Vonal (költségvetési keret) meghúzása Szlovákia Prioritás-sorrend (Parlament által elfogadva) Az első 6,700 ICD-10 kategóriában (az összesen 11,000-ből) nincs co- payment A többire sávosan van (tehát a prioritás lista végén 100% a co-payment) Megfontolandó még Alap-csomag volumenkorlátokkal (pl. egy évben csak X számú májátültetés) és várólista (bizonyos esetekben már létezik) Szakmai protokollok erősebb érvényesítése (aki ettől el akar térni, az fizessen) Nem-bizonyítothatóan hatékony eljárások kivétele a csomagból
3. Biztosítás Az alap-csomag (a szolgáltatások legnagyobb része) tekintetében meg kell őrizni az OEP monopol helyzetét. Ebben a tekintetben a nemzetközi példák nem támasztják alá a finanszírozói verseny hatékonyság vagy minőségnövelő szerepét. (lásd “Private Health Insurance in OECD countries” OECD tanulmányát) A kigészítő szolgáltatásokra ösztönözni kell a magánbiztosítók szerepét (ezt főleg a szolgáltatások világos körülhatárolásával és a környezet kiszámíthatóbbá tételével lehet legjobban elérni) Erősíteni kell az OEP önállóságát és vásárlói szerepét (ehhez a felügyeletet és a stratégiai iránymutatást meg kell oldani)
4. Kórházak önállóságának növelése Semmi sem indokolja az állami vagy önkormányzati szerepvállalás jelenlegi mértékét Ha az állami biztosítón keresztül az állam tudja, hogy az állampolgárainak mit akar vásárolni, akkor a „kitől”-re az a válasz, hogy aki a legjobb minőségű szolgáltatást a legjobb áron adja A nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy a korházak (magán, állami, egyházi, stb.) közötti verseny jó a betegeknek
4. Kereslet szabályozása Co-payment bevezetése (nem bevétel-növelő céllal, lásd Szlovákia) Gyógyszer-fronton: háziorvosok és szakorvosok sokkal nagyobbfokú ellenőrzése és kedvező tapasztalatok átvétele az IBR-ből