Milyen államot szeretnénk? Dr. Lehoczky Judit CsC egyetemi docens
Téma indokolása A mai problémák jó része az állam működési zavaraira vezethető vissza A hatalomért folyó harc rendre felülírja a gazdasági racionalitást Védekezés- nemzetközi pénzügyi válság
Állami szerepvállalás történelmi alakulása Merkantilizmus-kameralizmus Fiziokratizmus XIX.-XX.században, monopolkapitalizmus, állammonopolkapitalizmus,a szocializmus állameszméje A magyar rendszerváltástól máig
Merkantilizmus korában Hazai kereskedelem megerősítése védővámok Kameralizmus „obi populus ibi obulus”
Fiziokratizmus Laissez-faire laissez-passion” Állam őrködjön a magántulajdon szentsége felett
XIX.-XX. században Bismarck Poroszországa vagyonvesztés,társadalmi feszültség Munkahelyi baleseti biztosítás Beteg-biztosítás Anyasági biztosítás 1920. N.o Ausztria, Mo.Nyugdíjbiztosítás
A szocializmusban az állam Paternalista állameszme, Mindent az államtól várunk és kapunk Az állami tulajdon mindenkié, tehát senkié,pazarlás, túlköltekezés, gazdaság „kimerülése” 70.es évek 4%-os GDP adosság10mdft 80.és évek1%-os GDP adósság 20md ft
Rendszerváltás után 91-ben adósság a GDP 90%-a 95-en sokk terápia pénzügyi egyensúlyprogram (Bokros) 1995-1998 á.adósság: 300-400 md ft 1998-2001 500-600 md ft 2002-2006 1200-1800 md ft
A mai problémák Túlméretezett,GDP 54% a kiadás Szlovákia, Románia 30% körüli Rossz a szerkezete Pazarló módon gazdálkodik Növekvő államadósságot generál Rossz a gazdaság szerkezete KKV Pénzügyi világválság átlagosnál nagyobb kockázattal jár
Válságkezelés az államháztartásban Cél: negatív akcellerátor és multiplikátor hatás megállítása Azonnali kiadáscsökkentés államapparátusban(működési ktg ) létszám csökkenés javadalmak csökkentése Bevételnövelés: gazdaság fehérítése
Válságkezelés -reformintézkedések Állam méretének csökkentése. Adórendszer reformja adóterhek átrendezése Adó és járulék fizetésének csökkentése, Foglalkoztatás növelése Társadalmi nagy elosztó rendszerek megreformálása Egészségügyi rendszer Nyugdíjrendszer Önkormányzati rendszer átalakítása.
Központi költségvetés Forrás Kiadás AFA SZJA Jövedéki adók Társasági adó Tőkejövedelem Illeték Államhatalmi, Államigazgatási Lakossági ellátás Támogatás Adósságszolgálati teher
Egészségügyi rendszer „szakmailag lehetséges gazdaságilag megengedhető ellentmondás” Költségrobbanás-forrásszűke Pazarlás-tőkehiány megszüntetése Szabályozási filozófia- egészség-érdekeltség-prevenció Közügy és magánügy is
Eü reform Alapvetés:verseny és magántulajdon a finanszírozásban Mi a gond az állami, kpi finanszírozással? Terv-alku, kijárás, a „csapok automatikus kinyitása,túl-elosztás, növekvő deficit Elgondolás :finanszírozás magánkézbe adása, sok biztosító, verseny, költségérzékenység megteremtése Hamvában eltűnt- népszavazás 300ft/fő
Új kisérleti elgondolás Szolgáltatási oldalon teremtsék meg a magántulajdon dominanciáját és a versenyt Módszere hasonló mint a 90 évek privatizációja Feszültségei:tulajdonosok gyorsan nagy pénzhez akarnak jutni, Hozzá nem értés lassítja a folyamatot,
Nyugdíjrendszer-biztosítás Öt pillérű nyugdíjbiztosítás Problémák: Nyugdíjasok átlagéletkora 56 év Korfa szerint az aktív dolgozók és nyugdíjasok aránya 2.3 főre jut egy nyugdíjas eltartása Termékenység alacsony 3.2 million fizetünk járulékot illetve adót, ebből 1,2 millióan annyit amennyi a valós jövedelme. Szürke a gazdaság. Öngondoskodás állami támogatása
Önkormányzatok helyzete 1990-ben a nemzetközi tendeciákkal ellentételesen jött létre a tv. A politikai és jogi egyenlőség eltérő gazdasági bázison csak növeli az egyenlőtlenséget Feladatok nem vagy rossz minőséggel teljesíthetők A rendszer működésében kódolva lett a pazarlás Vissza az alapokhoz!
összefoglalás Olyan államot szeretnénk, amely nem pazarló, amely megköveteli, az ekvivalencia és teljesítőképesség elvének megvalósulását, amely a gazdasági racionalitás jegyében korlátozza a mindenkori hatalom képviselőit az önérdek érvényesítésében