Pénzben megtérülő befektetés az ügyfeleknek nyújtott minőségi szolgáltatás Corvinus Egyetem, Marketing Tanszék 2011. április dr. Lukács Marianna,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Rövid áttekintés, hogy mi történt a magán- nyugdíjpénztári fronton!
Advertisements

Biztosítások 2013 Dr. Honyek Péter Személyi Jövedelemadó Osztály.
MI LESZ VELED NYUGDÍJ(AS)?
Hogyan működik a Patika Egészségpénztár?
Cafeteria megoldások - Nálunk többet ér a pénze!
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
A három magyar egészségfinanszírozási pillér (OEP, önkéntes egészségpénztár, üzleti betegségbiztosítás) december BCE, Biztosításmatematika szakirány.
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
SIGNAL Biztosító Partnereink a szakszervezetek
Béren kívüli jutatások 2012 IVSZ Badak Béla okl.könyvvizsgáló
Frissdiplomások a munkaerőpiacon - a jövedelmet befolyásoló tényezők
Nyugdíj.
Foglalkoztatói nyugdíj
Dr. Lukács Marianna IV. Egészséginformációs Fórum, KSH-TÁRKI május Az önkéntes egészségpénztárak prevenciós szerepe az OEP szolgáltatási kiadásainak.
2012 október, Corvinus Egyetem dr. Lukács Marianna
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
Elektronikus számlabemutatás és fizetés
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
Copyright © Billbarter Hungaria Zrt. WEBKONFERENCIA
Egyszerű, gyors, biztonságos A háromból kettőt választhat Kutatási eredmények az eBanking szolgáltatásokról május 12.
SZJA PÉLDÁK ADÓJÓVÁÍRÁS
Egészség- és önsegélyező pénztári szolgáltatások február 24.
A magyar költségvetés két legnagyobb társadalombiztosítási alfejezete: nyugdíj-, és egészségbiztosítás 2011 december, Corvinus Egyetem dr. Lukács Marianna,
„Nyugdíjrendszerváltás 2010” avagy jogfosztás a nép nevében Szikra Dorottya, ELTE TÁTK Lakner Zoltán, ELTE TÁTK.
Üzleti megoldás nemcsak üzletembereknek !. Mit kell tudnod és mit kell mondanod ? - Milyen érvek vannak az elkezdés mellett. - Hogy épül fel, az üzleti.
Az Ön egészsége közös szívügyünk!. Mi az egészségpénztár Magánszemélyek által létrehozott, a tagok számára TB ellátásokat kiegészítő, pótló, helyettesítő.
Évgyűrűk Önkéntes Egészségpénztár bemutatása
Tájékoztató az OTP Bank Partnerei részére
1 Pepper Rendszerház Zrt. Kafetéria rendszer a VIP Humánpolitikai Rendszerben.
Vállalkozások pénzügyi-számviteli mutatói
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
A gondoskodás területei Mit tehet a munkáltató és mit a munkavállaló?
Extra Árkedvezmény Azonnal! Fizessen kevesebbet akár: %-kal.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Mit ér a forint az egészségügyben ?
A LÁTHATATLAN PÉNZ TITKAI
1 A T- NAPOS UTALÁS GAZDASÁGI HATÁSAI Kovács Levente KDB Bank Zrt., vez.ig.h. Budapest február 8. „InterGIRO2- Napon belüli elszámolás” Magyar Közgazdasági.
Minőségdíjak.
Távmunka a kárrendezésben a Generali-Providencia Biztosító Rt.-nél III. Országos Távmunka Konferencia Kiss Attiláné.
Béren kívüli juttatások Adókedvezmények Adóelőleg Ingatlan.
Minőség menedzsment 6.előadás
Cafeteria 2011 Dr. Orbán Ildikó.
QUAESTOR Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltatás Több mint béren kívüli juttatás - egy hatékony eszköz az egyéni és a szervezeti célok összehangolásához 2011.
Szűts Ildikó A Magyar Posta Zrt. Vezérigazgatója november 11.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS- VÁLTOZÁSOK. BETEGSZABADSÁG A munkavállalót naptári évenként változatlanul 15 munkanap betegszabadság illeti meg. A betegszabadság.
2010 : KIHÍVÁSOK ÉVE A PÉNZÜGYI SZEKTORBAN Kisbenedek Péter, MABISZ október 5.
Kiegészítő egészségfinanszírozás: önkéntes egészségpénztár, üzleti betegségbiztosítás 2012 február, Corvinus Egyetem dr. Lukács Marianna,
HVG konferenciák Önkéntes pénztári változások január 25. dr. Lukács Marianna, az előadás letölthető:
Az évi XCVI. tv. alapján m ű köd ő önkéntes egészségpénztárak által 2005-ben 21 milliárd forint értékben finanszírozott szolgáltatások szerkezete,
7. A különböző megtakarítási formák összehasonlítása
HOGYAN KÉSZÜLNEK A MAGYAROK NYUGDÍJAS ÉVEIKRE?. A magyarok fele nem, vagy alig törődik a nyugdíjjal.
GO! STORE® - MAGYARORSZÁG
Adómentes juttatási elemek: egészségbiztosítás
Pénzben megtérülő befektetés az ügyfeleknek nyújtott minőségi szolgáltatás 2009 április, Corvinus Egyetem dr. Lukács Marianna,
Sláger az adómentes cafeteria megoldások
Hogyan működik a Patika Egészségpénztár?
Zöld út Bemutatkozik a Groupama Garancia Biztosító
Készítette: Tóth Zsuzsa Borsodi Szabolcs
A Dél-Alföld általános gazdasági helyzete és a mögötte meghúzódó EMBER
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
 Az elmúlt években ki kristályosodtak azok az alapelvek, amelyek meghatározóak a CIB Bank működése során, és továbbra is változatlanok:  Fenntartható.
Merre vagy előre? Versus: Merre van az előre?
Lényeges változás, hogy a kedvezményes juttatások ismét kapnak egy összevont korlátot évi Ft értékben A kedvezmény összege csökken évhez.
1 Egészség, biztosítás... Hidvégi Áron közvélemény- és piackutatási igazgató.
Összehasonlító példák ‏ 2015/2016 II. Dr Lakatos Mária: ADÓZÁS I.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Biztos jelen, közös jövő!
Összehasonlító példák
Előadás másolata:

Pénzben megtérülő befektetés az ügyfeleknek nyújtott minőségi szolgáltatás Corvinus Egyetem, Marketing Tanszék április dr. Lukács Marianna,

Amire választ kapunk a mai előadáson  Hogyan vezettünk be 10 évvel ezelőtt egy merőben új szolgáltatást egy konzervatív piacon?  Mi az és miért fontos az extrém versenyelőny? A Patikapénztár hogyan használja ki ezeket az adottságokat?  Milyen minőségi szolgáltatásokat nyújtunk tagjainknak és szolgáltatóinknak?  Hogyan keresünk pénzt az ügyfelek számára nyújtott tartós minőségi szolgáltatással?  Hogyan találunk folyamatosan újabb profittermelő pontokat és ezeket miért nehéz a versenytársaknak másolni?  A Patikapénztár milyen eszközökkel tudja a 10% körüli piaci részesedést tartani és minden évben egy kicsit növelni?  Hogyan mérjük a pénztártagok elégedettségét?

Végzettség  közgazdász-szociológus (1992, BKE)  Nyelvek: német, orosz, angol és francia  1995: pénzügyi doktorátus Munkahelyek  1992: AOK (Németország, Állami Egészségbiztosító) ösztöndíj  1993: Osztrák-Magyar Akció Alapítvány (ösztöndíjak egyetemistáknak és kutatóknak)  1994: PSZÁF jogelődjén a közgazdasági főosztály vezetője  1995: az évi nyugdíjreform szakmai koordinátor-helyettese  1996: a Hungária Biztosító (most Allianz) lakossági vagyon-, baleset és betegségbiztosítási ágazatok vezetője  1999-től a Patika-csoport (2 egészségpénztár, 2 nyugdíjpénztár, 1 befektetési alap) vezetője  2008-tól: a Corvinus Egyetem Pénzügy Tanszékének oktatója Bemutatkozom

A Patika Egészségpénztár szolgáltatása  a mindenkori OEP forrás-elégtelensége miatt kieső és az ott meg sem jelenő egészségügyi szolgáltatások / termékek pénztártagok részére történő finanszírozása  a Patikapénztár szolgáltatása azért különleges, mert annak igénybevétele a pénztártag / egészségügyi szolgáltató kapcsolatában kerül sor - a Patikapénztár a „back-office” funkciókat nyújtja (adminisztráció, egészségügyi és alvállalkozói szerződések kötése és működtetése)

A három pillér: társadalombiztosítás, üzleti betegségbiztosítás, önkéntes egészségpénztár  Társadalombiztosítás (OEP): törvényben meghatározott, minden állampolgárra kiterjedő fizetési és ellátási kötelezettséggel rendelkező, a résztvevők szolidaritáson alapuló egészségbiztosítás  Üzleti betegségbiztosítás: a évi LX. törvény alapján művelhető, biztosító társaságoknál vagy biztosítási egyesületeknél megvásárolható betegségbiztosítási/egészségbiztosítási termékek  Önkéntes egészségpénztár: az évi XCVI. törvény alapján működő önkéntes kölcsönös egészségpénztárak tevékenységét értjük. Az egészségpénztár célja a mindenkori társadalombiztosítási szolgáltatások kiegészítése, helyettesítése, pótlása a pénztártagok és családtagjaik egészségének megőrzése céljából

A három magyar egészségfinanszírozási pillér: társadalombiztosítás, üzleti betegségbiztosítás, önkéntes egészségpénztár Az összehasonlítás szempontja Társadalom- biztosítás Üzleti betegségbiztosítás Önkéntes egészségpénztár Az intézmény célja  egyéni kockázatok társadalmi kezelése •egyéni/csoportos kockázat egyéni/csoportos kezelése •veszélyközösség védelme •a pénztártagok egészségi állapotának megőrzése és helyreállítása •a mindenkori TB kiegészítése Az intézmény biztosítási alapelve  társadalmi ekvivalencia •csoportos ekvivalencia •egyéni ekvivalencia Az alkalmazott biztosítási technika •felosztó-kirovó •az egyéni kockázatelbírálás; díjfizetésre épülő kockázatközösség •az egyéni és munkáltatói befizetésekre alapuló egyéni számlás rendszer A biztosításban való részvétel •kötelező•önkéntes

Önkéntes egészségpénztárak: az 50 milliárdos szektor

Patikapénztár dinamika •jelenleg 120 ezer tag, 20 ezer családtag, a szektorban egyedülállóan magas, 4,3 ezer munkáltató •patikakártyás szolgáltatások országszerte 8,3 ezer helyen (ebből 6,5 ezer a kártyaelfogadóhely) •fennállásunk óta 29 milliárd forint bevétel, 24,5 milliárd forint értékben finanszírozott szolgáltatás •évente 1,1 millió db szolgáltatás •a tagok számláin jelenleg 3,6 milliárd forint vagyont kezelünk •2011 I. negyedév bevétel: 1,3 milliárd HUF

 Szolgáltatások: a családban régebben felmerült egészségügyi kiadások finanszírozása, amire eddig saját zsebből kellett költeni  Minden pénztártag a belépéskor patikakártyát kap, amivel vásárolni lehet  Gondoskodás szeretetteinkről: társkártya  A család egészségügyi kiadásaihoz rugalmasan igazodó tagdíj; min. havi 2 ezer forint  Munkáltatói és egyéni befizetés adókedvezménnyel Mi a Patikapénztár?

Az önkéntes egészségpénztár szolgáltatásai Adómentesen (kiegészítő egészségbiztosítási szolgáltatás)  Gyógyszertár: gyógyszer, csecsemőápolási termékek, illetve minden OGYI, MEEI engedélyszámmal ellátott termék  Optika  Gyógyászati segédeszköz  Orvosi ellátás, fogászat  Gyógyfürdő, gyógyüdülés, fittness  Nem kártyával – keresőképtelenség idejére táppénz Adókötelesen (életmódjavító szolgáltatás)  Rekreációs üdülés, sporteszközök  Életmódjavító kúrák (léböjt, fogyókúra), természetgyógyászat  OGYI engedélyszámmal nem rendelkező gyógyhatású termékek, gyógyteák

 Céges befizetés ▪havi Ft (a minimálbér 30%-a) adható 19,04%-os extra a munkáltatót terhelő adó mellett (16% szorozva az 1,19-es béren kívüli juttatások szorzójával), ▪a teljes összege a munkavállaló számára nem jövedelem  Egyéni befizetés ▪a befizetések 20%-a max. 100 ezer forint éves SZJA- kedvezményben részesül, vagyis havi 42 ezer forint után vehető igénybe a maximális 100 ezer forint kedvezmény ▪a 2020 előtt nyugdíjba vonulók esetén ez éves szinten 650 ezer, mely után 130 ezer forint adókedvezmény jár  Az egyént SZJA-fizetési kötelezettség terheli az ún. életmódjavító szolgáltatások (pl. üdülés, sporteszköz vásárlása) igénybe vétele esetén; a kiegészítő egészségbiztosítási szolgáltatások esetében nem Adókedvezmény

 A patikakártya működési költségekkel csökkentett egyenlegét, átlagosan a befizetett összeg 93%-át (0 – Ft között 90%, – Ft között 92%, Ft felett 96% a jóváírt összeg)  A „vásárlói klub” átlagosan 7%-os kedvezményét: a szolgáltatói árkedvezmény a pénztártagot a vásárlás pillanatában azonnal megilleti (pl.: 30% kedvezmény szemüveg vásárlása esetén: Ft helyett Ft-ot kell fizetni)  A hozamot, melyet negyedévente az egyéni számlákon a napi egyenleg arányában írunk jóvá Mennyit lehet költeni a patikakártyáról?

Mire alapoztam a Patikapénztár indítását?  Tudás és tapasztalat (Németország, Pénzügyminisztérium, Allianz)  Gyakorlatra lefordított stratégiai gondolkodás  Érdekérvényesítő képesség  Tőkét összeszedni  Partnerek  Munkatársak  Merészség

Miért van jövője az önkéntes egészségpénztáraknak? – ahogy azt 1999-ben gondoltam  vagyonbiztosítás/ életbiztosítás/ betegségbiztosítás  lezajlott a nyugdíjreform  1 millió önkéntes nyugdíjpénztári tag - ebből 80% munkáltatói háttér  3 millió bankkártya  teljes lakossági megtakarítások: milliárd Ft  ebből bankbetét: 49,4%  ebből nyugdíjpénztári tartalék: 5,0%

Az elmélet működik-e a gyakorlatban: be fognak-e lépni az emberek? Azt gondoltam, igen, mert  A piacot nem megteremteni kell, hanem tudatosítani: amit a család amúgy is elköltött az egészsége érdekében, azt a Patikapénztáron keresztül kedvezőbb feltételekkel teheti meg:  adókedvezmény  szolgáltatói kedvezmények  hozam  Széles körben ismert az önkéntes nyugdíjpénztári konstrukció (akkor 1 millió tag), de az egészségpénztár ennél kedvezőbb, hiszen a szolgáltatásokhoz azonnal hozzá lehet férni, nem csak évtizedek távlatában (nyugdíjkorhatár elérése)

Tehát a Patikapénztár lényege: ahogy az ügyfeleinkkel bánunk A Patikapénztár lakossági piac minden egyes kártyatulajdonos (még ha munkáltató is áll mögötte) önálló döntéshozó  az ügyfeleket egyesével kell kiszolgálni, Kulcs: az adminisztráció és az ügyfélszolgálat

Az ügyfélközpontúságot szolgáló legfontosabb működési alapelvek  Informatika: patikakártyás rendszer  Ügyfélközpontúság

Informatika: a patikakártya működése banki pontossággal Bank (CIB) POS terminál és Virtuális POS (K&H, OTP, Takarékbank, saját rendszer) Egyéni számlavezetés és ügyfélszolgálat (Patikapénztár) Autorizáció (GIRO Bankkártya Zrt)

 Telepatika – a Patikapénztár helyi tarifával hívható ügyfélszolgálata  Egyenleg-lekérdezés éjjel-nappal  Személyes ügyintézés: 8 00 – óra között  A bankoknál már megszokott online ügyintézés a honlapon előzetes regisztráció után  egyéni tagjaink, munkáltatóink és szolgáltatóink számára  azonnali üzenet a pénzmozgásokról (jóváírás, költés, hozam)  meghatározott időszakra forgalmi kimutatás  Évente kártyaforgalmi kimutatás papír alapon is  Munkáltatók számára félévente kontrolling-jelentés és személyes kapcsolattartó  Havonta megjelenő elektronikus hírlevél Ügyfélközpontú kommunikáció

A Patikapénztár minőségi szolgáltatásának elemei  Tagi elégedettség:  A bevételek 2 munkanapon belüli garantált jóváírása  A tagok számára költhető egyenlegről és a szolgáltató-helyekről éjjel- nappal elérhető információ (telefonon egyszerű menüsor, könnyen kezelhető honlap  Az egészségpénztári szektor legjobb hozama  Munkaadói elégedettség  A munkaadót teljesen tehermentesítő adminisztráció  Szolgáltatói elégedettség  A kiadások naprakész könyvelése és heti, késedelmi kamat garanciával történő utalása  Ingyenes szolgáltatói csatlakozás DE a technika (pl. Internet, patikakártyás autorizáció) csak eszköz, nem vállalati működési cél!

Elégedettség-mérés: eredmények-tanulságok 2010

Célok és módszerek •A Patikapénztár visszajelzést kapjon a szolgáltatásának minőségéről, a minőséget meghatározó szempontok fontosságáról •Munkáltatói elégedettség kutatás: június, 260 fő •Szolgáltatói elégedettség kutatás: szeptember, 369 fő •Egyéni ügyfelek elégedettség kutatás november, Patika Egészségpénztár: 8224 fő, Új Pillér: 39 fő

A legfontosabb: összességében magas elégedettség-mutatók

A Patika Egészségpénztár tevékenységének értékelése Munk.Szolg.PatikaÚj Pillér Utalás jóváírása 4,44,74,4 Ügyintézés gyorsasága 4,94,74,44,1 Munkatársak felkészültsége 4,64,7-- Munkatársak kedvessége 4,8 4,64,4 Pénz és adatok biztonsága 4,7-4,64,7 Költségstruktúra 4,0- 4,6 Hitelesség 4,54,84,74,5 Honlap 4,4-4,54,1

A minőségparaméterek fontossága Munk.Szolg.PatikaÚj Pillér Utalás jóváírása 4,74,84,64,4 Ügyintézés gyorsasága 4,8 4,74,6 Munkatársak felkészültsége 4,8 -- Munkatársak kedvessége 4,64,7 Pénz és adatok biztonsága 4,9-4,8 Költségstruktúra 4,8-4,74,8 Honlap --4,44,1 Kényelem -4,8

Munkáltatók-vállalati jellemzők hatása

Szolgáltatók-vállalati jellemzők hatása

Tagok-egyéni jellemzők hatása

„Ellenőrző” kutatás: Szinapszis  Szinapszis-omnibusz 2010 márciusában  300 gyógyszertárban dolgozó gyógyszerész és asszisztens megkérdezése  Kérjük, értékelje az alábbi önkéntes egészségpénztárak tevékenységét (a kártyás vásárlások utalása, bizonylatolás, ügyintézés)!  Kiváló Gyenge  ABC- sorrendben: AXA, K&H, MKB, OTP, Patika

VÁLASZADÓK SZÁZALÉKÁBAN „Kérjem, értékelje az alábbi önkéntes egészségpénztárak tevékenységét összességében (a kártyás vásárlások utalása, bizonylatolás, ügyintézés)!” Egészségpénztárak értékelése II. A nők rendre többen értékelték kiválóra az egyes pénztárakat, mint a férfiak. Ugyanez mondható el az expediálókra a patikavezetőkkel szemben, bár a Patika Egészségpénztárt egyformán pontozták. A budapesti gyógyszerészek az átlagosnál rosszabbra, míg a nyugati régióban élők jobbra értékelték az egyes pénztárakat. A napi forgalom emelkedésével párhuzamosan nő a pénztárak megítélése is. ÁTLAGOK 4,4 4,3 4,2

A partneri elégedettségnövelés lehetőségei (Kolos Krisztina) •Az egyes partner-kategórián belül eltérő ügyfélcsoportok azonosítása (szegmentálás mindhárom partnerkörnél) •Lojalitás program –régi ügyfelek hűségének értékelése –Patikakártyás forgalomhoz kötődő kedvezmények •A költségstruktúra relatív kedvezőtlenebb értékelése: tényleges versenyhátrány vagy kommunikációs probléma? •On-line kapcsolattartás-fejlődési lehetőség –Honlap design –On-line ügyintézés –Tartalom frissítés

Fontos a versenyelőny, de igazán az extrém versenyelőny biztosítja a hosszú távú sikert Extrém versenyelőny: a vállalat a versenytársak által nem másolható versenyelőnye  Patikakártya: zárt, erős ellenőrzést biztosító elszámolási rendszer, árkedvezmény  Szolgáltatók: magasan képzett háttér a tagok kényelme érdekében  A szektor átlagát meghaladó hozam az egészségügyi folyószámlára  Prevenció: odafigyelés az országban már 250 gyógyszertárban: ingyenes szűrés a családnak, valamint a Prevenciós Hónapok  Függetlenség: az érdekmentes működés biztosítja a legjobb szolgáltatásokat  Nonprofit működés: a működés nyeresége a tagokat illeti meg  Merész hirdetés és kommunikáció a sajtóban, lsd. hálapénz-felmérés

Hogyan termel pénzt a minőségi szolgáltatás? A Patikapénztár az önkéntes egészségpénztári piac egyik legdrágább terméke (működési költség), mégis folyamatosan növeli a bevételekben mért piaci részesedését.  Kis létszámú, stabil szervezet (jelenleg 22 fő szolgál ki 120 ezer tagot, és összesen 13 ezer munkáltatót és szolgáltatót)  A naprakész, banki pontosságú adminisztráció miatt elegendő a 3 fős telefonos ügyfélszolgálat  Gyors panaszkezelés – naponta csak 1-2 pénztártag jön be személyesen  Biztonságban a tagok pénze: bizalom  A patikakártyás információkat proaktívan, folyamatosan küldjük partnereinknek  Megalakulásunk óta nyilvános a hozam és a vagyonkezelés költsége  10 év működés után implicit garancia - minden 3-4. ember alkusz nélkül (nincs jutalékfizetés) csatlakozik hozzánk

A Patikapénztár piaci súlyának növekedése  A Patikapénztár bevételekben mért piaci részesedése öt év alatt közel 2%-kal nőtt  2011-ben belépő pénztártagok száma 17 ezer fő

Ajánlott irodalom  CEMI: Makro egyensúly és gazdasági növekedés %20balance%20and%20growth.pdf  Lukács: Egészségügyből vaskarika: a reform kritikája HYNR  Lukács-Bánfi: Verseny a sorban állásért és a hálapénzért? &article= TLFG &article= TLFG  Az előadás és az „Egészségfinanszírozási pillérek” c. könyv és a „Hálapénz” c. könyv elérhető: / magánszemélyeknek/Corvinus Egyetem