A VEZETÉKES ÉS MOBILTÁVBESZELŐ SZOLGALTATÁSOK KÖZÖTTI HELYETTESÍTES VIZSGÁLATA Nagy Péter 2014. június 28. Édes Balázs–Bölcskei Vanda–Lőrincz László–Nagy.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kereslet rugalmassága
Advertisements

A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
B2B-marketing – A szervezeti piacok
DILEMMÁK, PROBLÉMÁK, SIKEREK… …az elmúlt évek tapasztalatai alapján.
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
Effektív-e a verseny a szélessávú piacon?
A HAZAI ÁRAMPIACRÓL Kaderják Péter Kutatóközpont vezető Budapesti Corvinus Egyetem, REKK október 17.
A piac Szakiskola.
Kereslet és kínálat alakulása
Árpolitika a turizmusban
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
REP – 3. kurzus.
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
Ökonometriai módszerek a vezetékes és mobiltávközlési szolgáltatások helyettesítésének vizsgálatára Muraközy Balázs Verseny és szabályozás 2009 kötet bemutatója.
Edzők válaszai a kérdőíves felmérésre (325 válaszadó)
A fogyasztói magatartás
8. hét: Rövid táv IS-görbe
Bevezetés a közgazdaságtanba I.2006/2007. tanév, 1. félév 3. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Bevezetés a közgazdaságtanba2006/2007. tanév, 1. félév 2. előadás 1 A kurzus programja DátumTémakör szeptember Bevezetés. A közgazdaságtan alapfogalmai.
Üzleti piacok, üzleti vásárlók (ipari marketing)
Településmarketing Értékaudit.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Budapest, november 16. Slovnaft THE MOL GROUP Az olajkorszak végén: A 3. árrobbanás és következményei Varró László Vargha Péter Simon Vezető Közgazdász.
Árak: párhuzamok és perspektívák Mennyire alkalmazható a távközlési piac modellje a földgáz piac áraira? Energy Summit Hungary október 08. Tóth.
4000 körüli vállalkozás, - ennek 80%-a mikro-vállalkozás (10 főnél kevesebb foglalkoztatott), - 15%-a kisvállalkozás (10-49 fő foglalkoztatott) 100 ezer.
Munkanélküliség.
FOGYASZTÓI MAGATARTÁS
A közömbösségi görbék rendszere
Budapest, … Slovnaft THE MOL GROUP Az olajkorszak végén: A 3. árrobbanás és következményei Varró László Vezető Közgazdász MOL Group.
A NEM KONZISZTENS VERSENYMODELL VESZÉLYEI A HÁLÓZATOS KÖZSZOLGÁLTATÁSOKBAN Kaderják Péter Kutatóközpont vezető Budapesti Corvinus Egyetem, REKK.
Az áttérési költségek hatása a versenyre a távközlési piacokon Lőrincz László július 28.
VERSENY ÉS SZABÁLYOZÁS 2010 I.Áttekintés. MÚLT, JELEN, JÖVŐ AZ ÁGAZATI ÉS VERSENYSZABÁLYOZÁSBAN II.Betekintés. ELEMZÉSI MÓDSZEREK ÉS SZABÁLYOZÁSI ESZKÖZÖK.
Verseny és Szabályozás konferencia
Cím Petz Raymund, kutatásvezető december 6. Az üzleti és lakossági felmérésekből származó „sentiment” indikátorok.
Bauer András - Berács József:
Vizsga feladatok (Minta)
GKIeNET Kft. A Nemzeti Digitális Közmű – mint válasz az alapproblémára Tihany, május 27. Kis Gergely MKE 41. Vándorgyűlés, FITT Szekció.
1 Jelentés a pénzügyi stabilitásról április.
Árszabályozás az energiaszektorban: eredmények és kihívások Varró László Vezető Közgazdász
Turizmus gazdaságtan 3..
Kereslet, kínálat, ármechanizmus, fogyasztói-, és termelői többlet
Kereslet-rugalmassági számítások
Általános lakossági ismeretek a szén-monoxid elleni védekezés vonatkozásában Honeywell Szabályozástechnikai Kft november 11.
Verseny és szabályozás 2013 MTA KRTK KTI Bemutató konferencia szeptember 30.
Családbarát szolgáltatások Tényleg jó üzlet? december 2.
Miért és mit – a program céljai és várható eredményei Galasi Péter, MTA KTI.
Marketing információs
Az árszabályozás alapelvei és módszerei
BMGE Közgazdaságtan Tanszék1 A hozzáférés és az összekapcsolás szabályozása Az összekapcsolási szolgáltatások piaca Az EU 97/33/EC összekapcsolási.
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
BME Üzleti gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›1 Gazdaságpszichológiai alapok – motiváció, drive, homo oeconomicus –1.1 Motiváció, szükséglet és hasznosság.
A helyváltoztatási láncok választási valószínűségét számító módszer kidolgozása Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba IFFK, Budapest augusztus
1 © GfK Hungária | Superbrands 2015 SUPERBRANDS KUTATÁS 2015 GfK Hungária, Consumer Experiences január 28. Alap / Premium kutatási csomagok leírása.
Az üzletek operatív működtetése
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
Ami változott, és ami nem
Üzleti gazdaságtan Andor György.
A kutatási program leírása
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Makroökonómia 11. szeminárium Az IS-LM-modell
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
A marketinginformációs rendszer
A kereslet.
A munkaerő-keresleti rugalmasságok
Kereseti egyenlőtlenségek
Előadás másolata:

A VEZETÉKES ÉS MOBILTÁVBESZELŐ SZOLGALTATÁSOK KÖZÖTTI HELYETTESÍTES VIZSGÁLATA Nagy Péter június 28. Édes Balázs–Bölcskei Vanda–Lőrincz László–Nagy Péter–Pápai Zoltan

A fix-mobil helyettesítés jelentősége Üzleti stratégia, árazás, stb. Szabályozási – piac meghatározás piaci erővel, vagy összeolvadással kapcsolatos ágazati- vagy versenyhatósági vizsgálatok önálló releváns piacot alkot-e a vezetékes és a mobil szolgáltatás? két különböző kérdés (aszimmetrikus piacdefiníció lehetősége) helyettesítés kritikus mértéke – HMT (hipotetikus monopolista teszt) nem a funkcionális helyettesítés számít vezetékes és mobil piacok összevonásának szabályozási következményei döntően elkülönülten definiált piacok a szabályozói gyakorlatban

3 A kereslet és a helyettesítés sajátosságai Hozzáférés származtatott kereslet (hívások iránti kereslet hatása) diszkrét döntés helyettesítés vezetékes és mobil is van: egyiket lemondja csak egyik van: lemondja és másikat vásárol Forgalom, használat folytonos döntés helyettesítés: mindkét hozzáférés van, egyik használatát megnöveli hozzáférési döntés következményeként

4 A kutatás módszerei Árak hatásának vizsgálata kombinált kinyilvánított preferencia – szándékolt preferencia módszerrel hipotetikus (de reális) döntési helyzetek Nem ár jellegű (életmód, szociológiai és pszichológiai) tényezők vizsgálata tény és vélemény kérdésekből álló kérdéssorral Adatok lekérdezés Szonda-Ipsos 2008 szeptemberében 952 fős minta személyes megkeresés, omnibusz Magyarországon élő 18 évnél idősebb lakosság kor, nem, lakóhely (településtípus) és iskolai végzettség szerint reprezentatív

5 Árhatások vizsgálata 20%-os áremelés és árcsökkenés Hozzáférés 4 fogyasztói csoport a hozzáféréssel való rendelkezés alapján – eltérő kérdések az árváltozással érintett szolgáltatásra vonatkozó reakciók (előfizetés, lemondás, használat visszafogása, növelése, csomagváltás, nem változtat) felmérése a másik szolgáltatásra vonatkozó reakciók felmérése Forgalom utolsó 5 bonyolított hívás vizsgálata hozzáférési kérdésekre adott reakciók

6

7 A távközlési kassza hipotézis kétlépcsős költségvetési korlát: a jövedelmen belül külön kassza a távközlési szolgáltatásoknak egy szolgáltatás árának emelkedésekor, más távközlési szolgáltatások fogyasztása (is) csökken, hogy a kiadás ne haladja meg a kassza nagyságát VezetékesMobil Árnövekedés Reakció (visszafogás + lemondás) Vezetékesx30,7%+3,3% Mobil26,7%+12%x Árcsökkenés Reakció (növelés): Vezetékesx5,4% Mobil4,9%x

8 Hozzáférési rugalmasságok becslésének eredményei Mobil árváltozásSaját-árrugalmasságKereszt-árrugalmasság Rugalmasság vonatkoztatása:Mobil keresletVezetékes kereslet 20% árnövekedés-0,27-0,12 20% árcsökkenés-0,060,14 20% árcsökkenés (információs hatással* együtt) -0,211- Vezetékes árváltozásSaját-árrugalmasságKereszt-árrugalmasság Rugalmasság vonatkoztatása:Vezetékes keresletMobil kereslet árnövekedés-1,39-0,04 árcsökkenés-0,070,02 20% árcsökkenés (információs hatással* együtt) -0,10- *Információs hatás: nincs hozzáférése, de előfizetne a piaci ajánlatra is

9 Kereszt-árrugalmasságok értékelése Közgazdasági értelmezés: pozitív árrugalmasság: helyettesítő termékek negatív árrugalmasság: kiegészítő termékek Eredményeink: (1) árnövelésre negatív érték távközlési kassza hatás (-) helyettesítés (+) (2) Alacsony fix-mobil rugalmasság a magas mobil penetráció miatt a vezetékes hozzáférés lemondása nem generál mobil hozzáférési keresletet a kereszt-árrugalmasság nem mindig (jól) méri a hozzáférési helyettesítési hatást

10 Szabályozási következmények Mobil hozzáférés alacsony saját árrugalmassága (- 0,27): önálló releváns piac Vezetékes hozzáférés magas saját árrugalmassága (- 1,39): valószínűleg nem önálló releváns piac a HMT alapján a piacdefiníciót bővíteni kell legközelebbi helyettesítő a mobil Kibővített vezetékes hozzáférési piacdefiníció következményei földrajzi piac határai? megállapítható jelentős piaci erő? kötelezettségek visszavonása? szolgáltató választásos verseny megszűnése? Van értelme a vezetékes hozzáférés kiskereskedelmi árszabályozásának?

Köszönöm a figyelmet.

12 Helyettesítés a piacfejlődés egyes fázisaiban A helyettesítés jellege, mértéke és mérhetősége a piacfejlődés egyes szakaszaiban változó Fázis jellemzője Jellemző fogyasztói magatartás Helyettesítés mérőszáma Magas vezetékes növekvő mobil penetráció Magas vezetékes magas mobil penetráció Csökkenő fix penetráció telített mobil piac Mobil vásárlás a a vezetékes mellé Forgalom mobilra terelődése Alacsony fix forgalom fix HF lemondása HF kereszt- árrugalmasság Fix HF saját- árrugalmasság Forgalmi kereszt- árrugalmasság

13 Forgalmi helyettesítés Mi változott volna, 20%-al magasabb árszint esetén? Vezetéke s Mobil Összese n Semmi nem változott volna56,4%63,0%60,5% Rövidebben beszélt volna33,0%25,6%28,3% Mobillal/Vezetékessel helyettesített volna3,9%1,2%2,2% Kedvezményesebb időszakban hívott volna2,6%4,6%3,8% Nem kezdeményezte volna ezt a hívást3,2%4,2%3,8% Más kommunikációs formát választott volna0,9%1,5%1,3% Összesen100,0%