A VEZETÉKES ÉS MOBILTÁVBESZELŐ SZOLGALTATÁSOK KÖZÖTTI HELYETTESÍTES VIZSGÁLATA Nagy Péter június 28. Édes Balázs–Bölcskei Vanda–Lőrincz László–Nagy Péter–Pápai Zoltan
A fix-mobil helyettesítés jelentősége Üzleti stratégia, árazás, stb. Szabályozási – piac meghatározás piaci erővel, vagy összeolvadással kapcsolatos ágazati- vagy versenyhatósági vizsgálatok önálló releváns piacot alkot-e a vezetékes és a mobil szolgáltatás? két különböző kérdés (aszimmetrikus piacdefiníció lehetősége) helyettesítés kritikus mértéke – HMT (hipotetikus monopolista teszt) nem a funkcionális helyettesítés számít vezetékes és mobil piacok összevonásának szabályozási következményei döntően elkülönülten definiált piacok a szabályozói gyakorlatban
3 A kereslet és a helyettesítés sajátosságai Hozzáférés származtatott kereslet (hívások iránti kereslet hatása) diszkrét döntés helyettesítés vezetékes és mobil is van: egyiket lemondja csak egyik van: lemondja és másikat vásárol Forgalom, használat folytonos döntés helyettesítés: mindkét hozzáférés van, egyik használatát megnöveli hozzáférési döntés következményeként
4 A kutatás módszerei Árak hatásának vizsgálata kombinált kinyilvánított preferencia – szándékolt preferencia módszerrel hipotetikus (de reális) döntési helyzetek Nem ár jellegű (életmód, szociológiai és pszichológiai) tényezők vizsgálata tény és vélemény kérdésekből álló kérdéssorral Adatok lekérdezés Szonda-Ipsos 2008 szeptemberében 952 fős minta személyes megkeresés, omnibusz Magyarországon élő 18 évnél idősebb lakosság kor, nem, lakóhely (településtípus) és iskolai végzettség szerint reprezentatív
5 Árhatások vizsgálata 20%-os áremelés és árcsökkenés Hozzáférés 4 fogyasztói csoport a hozzáféréssel való rendelkezés alapján – eltérő kérdések az árváltozással érintett szolgáltatásra vonatkozó reakciók (előfizetés, lemondás, használat visszafogása, növelése, csomagváltás, nem változtat) felmérése a másik szolgáltatásra vonatkozó reakciók felmérése Forgalom utolsó 5 bonyolított hívás vizsgálata hozzáférési kérdésekre adott reakciók
6
7 A távközlési kassza hipotézis kétlépcsős költségvetési korlát: a jövedelmen belül külön kassza a távközlési szolgáltatásoknak egy szolgáltatás árának emelkedésekor, más távközlési szolgáltatások fogyasztása (is) csökken, hogy a kiadás ne haladja meg a kassza nagyságát VezetékesMobil Árnövekedés Reakció (visszafogás + lemondás) Vezetékesx30,7%+3,3% Mobil26,7%+12%x Árcsökkenés Reakció (növelés): Vezetékesx5,4% Mobil4,9%x
8 Hozzáférési rugalmasságok becslésének eredményei Mobil árváltozásSaját-árrugalmasságKereszt-árrugalmasság Rugalmasság vonatkoztatása:Mobil keresletVezetékes kereslet 20% árnövekedés-0,27-0,12 20% árcsökkenés-0,060,14 20% árcsökkenés (információs hatással* együtt) -0,211- Vezetékes árváltozásSaját-árrugalmasságKereszt-árrugalmasság Rugalmasság vonatkoztatása:Vezetékes keresletMobil kereslet árnövekedés-1,39-0,04 árcsökkenés-0,070,02 20% árcsökkenés (információs hatással* együtt) -0,10- *Információs hatás: nincs hozzáférése, de előfizetne a piaci ajánlatra is
9 Kereszt-árrugalmasságok értékelése Közgazdasági értelmezés: pozitív árrugalmasság: helyettesítő termékek negatív árrugalmasság: kiegészítő termékek Eredményeink: (1) árnövelésre negatív érték távközlési kassza hatás (-) helyettesítés (+) (2) Alacsony fix-mobil rugalmasság a magas mobil penetráció miatt a vezetékes hozzáférés lemondása nem generál mobil hozzáférési keresletet a kereszt-árrugalmasság nem mindig (jól) méri a hozzáférési helyettesítési hatást
10 Szabályozási következmények Mobil hozzáférés alacsony saját árrugalmassága (- 0,27): önálló releváns piac Vezetékes hozzáférés magas saját árrugalmassága (- 1,39): valószínűleg nem önálló releváns piac a HMT alapján a piacdefiníciót bővíteni kell legközelebbi helyettesítő a mobil Kibővített vezetékes hozzáférési piacdefiníció következményei földrajzi piac határai? megállapítható jelentős piaci erő? kötelezettségek visszavonása? szolgáltató választásos verseny megszűnése? Van értelme a vezetékes hozzáférés kiskereskedelmi árszabályozásának?
Köszönöm a figyelmet.
12 Helyettesítés a piacfejlődés egyes fázisaiban A helyettesítés jellege, mértéke és mérhetősége a piacfejlődés egyes szakaszaiban változó Fázis jellemzője Jellemző fogyasztói magatartás Helyettesítés mérőszáma Magas vezetékes növekvő mobil penetráció Magas vezetékes magas mobil penetráció Csökkenő fix penetráció telített mobil piac Mobil vásárlás a a vezetékes mellé Forgalom mobilra terelődése Alacsony fix forgalom fix HF lemondása HF kereszt- árrugalmasság Fix HF saját- árrugalmasság Forgalmi kereszt- árrugalmasság
13 Forgalmi helyettesítés Mi változott volna, 20%-al magasabb árszint esetén? Vezetéke s Mobil Összese n Semmi nem változott volna56,4%63,0%60,5% Rövidebben beszélt volna33,0%25,6%28,3% Mobillal/Vezetékessel helyettesített volna3,9%1,2%2,2% Kedvezményesebb időszakban hívott volna2,6%4,6%3,8% Nem kezdeményezte volna ezt a hívást3,2%4,2%3,8% Más kommunikációs formát választott volna0,9%1,5%1,3% Összesen100,0%