Turizmus gazdaságtan 12..

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A válság hatása a turisztikai piacokra, előrejelzések és intézkedések
Advertisements

Makroökonómia gyakorlat
Energetikai gazdaságtan Energiatermelés (Termelési folyamat) gazdasági értékelése.
Utazás, szabadidő és turizmus csoport Az egészségturizmus éve Oláh László igazgató Stratégiai Termékek Igazgatósága Magyar Fürdőszövetség Közgyűlése.
A Magyar Turizmus Kártya bemutatása
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Gyakorló feladatok Makroökönómia.
This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF. airLED Repülőtéri Hotelek és a Turizmus fejlesztésének lehetőségei.
Korszerű interaktív alkalmazások Dynamic packaging Készítette: Mező Ildikó március 25.
Bozzay Andrásné főosztályvezető
A nemzetközi és a hazai turizmus területi folyamatai, piaci tendenciái a globalizáció korában Dr. Aubert Antal – Berki Mónika PTE TTK Turizmus Tanszék.
Turizmus gazdaságtan 2..
A magyarországi kockázatitőke- finanszírozás másfél évtizede ( ) Készítette: Papp Zsuzsa Tivadari Evelin.
Önkormányzati informatika ASP alapokon
Turisztikai helyzetkép a balatoni turisztikai régióban Siófok, október 2. Székely György Hivatalvezető.
ÉMOP 1.Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése A turisztikai pályázatok gazdaságélénkítő hatása az Észak-Magyarországi régióban.
Vargáné Gálicz Ivett PhD hallgató Szent István Egyetem
Támop / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Idegen nyelvű kompetenciák fejlesztése Nagy Zoltán, MBA Katedra Nyelviskola.
Wellness lehetőségek A wellness, mint az egészségturizmus része.
Turizmus gazdaságtan 11.. Árak a turizmusban Ár Pénzben kifejezett csereérték és fizetési feltételek összessége Árérzékenység Az ár 1%-os változása hány.
A TURIZMUS GAZDASÁGTANA A NEMZETKÖZI AGROTURISZTIKAI FESZTIVÁL gazdasági hatása Előadó:Pintérné Kanyó Judit október 29.
Idegenforgalmi statisztika
1 TÁRSASÁGI ADÓ Többször módosított évi LXXXI. tv. jellemzői A költségvetési bevételekben évről-évre kb. 6-8 %-ot képvisel.
TDM Szakmai Nap november 21.
A világ legnépszerűbb turisztikai desztinációi Készítette: Gyarmati Zoltán Hajdú Júlia.
A turizmus gazdasági hatásai
Makroökonómia Feladatmegoldás.
Településmarketing Értékaudit.
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Vállalkozások pénzügyi-számviteli mutatói
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Pécs-Pogány repülőtér gazdasági és társadalmi szerepe
A fesztiválok szerepe a Balaton-parti kisvárosok kulturális gazdaságának fejlesztésében Enyedi-Tiner Klára „Generációk diskurzusa a regionális tudományról”
Néhány szó a földgáz piacról
C = C/Y Ĉ=∆C/∆Y A fogyasztási függvény Reáljövedelem Y
A pénzügyi megtakarítások makrogazdasági hatásai H amecz István „ Miért fontos a lakossági pénzügyi megtakarítás?” konferencia BÉT Nov. 25.
Egészségturizmus fogalma
Városi turizmus. Város A turista szemében a város szabadidős termék, amelyet arra használ fel, hogy élményei, tapasztalatai bővüljenek. Így - marketingszempontú.
HÚZ-E AZ ÁGAZAT? A MAGYAR TURIZMUS VERSENYKÉPESSÉGE
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
A közúti fuvarozás helyzete Napi Gazdaság Konferencia Karmos Gábor - főtitkár.
Cím Petz Raymund, kutatásvezető december 6. Az üzleti és lakossági felmérésekből származó „sentiment” indikátorok.
Stratégia, előrejelzések az Electrolux csoportnál
Az egykulcsos adó bevezetésének várható hatásai
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Biztonságot az alkalmi munkából élőknek! Az alkalmi munka után fizetett közterhek csökkentése.
Turizmusfejlesztési prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
1 A CO 2 KIBOCSÁTÁSI EGYSÉG ÜGYLETEK ELSZÁMOLÁSA - tájékoztató a befektetési szolgáltatók részére október 15.
1 Konjunktúrajelentés 2009  Az üzleti helyzet és várakozások  A befektői környezet A DUIHK 15. konjunktúrafelmérése Dirk Wölfer április 21.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Turizmus gazdaságtan 4.. Szálláshely-statisztikai megfigyelések Előny Helyettesítheti a határstatisztikai megfigyeléseket (részben) Legtöbb országban.
Turizmus gazdaságtan 3..
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Balaton régió turizmusában
A Magyar Turizmus Zrt. marketing aktivitásai Horváth Gergely Magyar Turizmus Zrt február 28.
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
Tourinform. Tourinform irodák 150 iroda 9 regionális szervezet 2 millió látogató Információk kiadványok rendezvények kiállítások továbbképzések.
Balaton „Tengernyi élmény itthon”. A legjelentősebb belföldi fogadóterület I-IX. hó: (22,2,%) A teljes vendégforgalom alapján második I-IX.
Gyógyturisztikai szekció április 1. Bozzay Andrásné Nemzetközi Balneológiai Konferencia.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Pécs és térsége turizmusának helyzete. Magyarország vendégforgalmi adatai ( KSH)‏ Látogatók száma: fő (=2007)‏ Vendégek száma a kereskedelmi.
Az autóbuszos turizmus támogatásának fontossága az EU tagállamaiban Stephen Smith Elnök Autóbuszos Turizmus Európai Szövetsége.
A FÜRDŐK HELYZETE AZ EURÓPAI TURISZTIKAI PIACON Siniša Perić.
Dr. Bienerth Gusztáv prezentációja 2016.december 12.
Turisztikai fejlesztési lehetőségek a programozási időszakban
TURISZTIKAI SZEZONÉRTÉKELÉS
Digitális témahét.
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
MAGYARORSZÁG ÉS A BALATONI MEGYÉK GAZDASÁGA ÉS MUNKAERŐPIACI HELYZETE
A turisztikai desztináció menedzsment rendszer Magyarországon
Előadás másolata:

Turizmus gazdaságtan 12.

Turisztikai multiplikátor-hatás A multiplikátorokat csak akkor alkalmazhatjuk, ha a turisztikai fogyasztás és költés egy pótlólagos egységének hatásait akarjuk feltárni, az ennek hatására bekövetkező pótlólagos jövedelem, foglalkoztatás, termelés és fogyasztás meghatározására.

Turisztikai multiplikátor-hatás 2. Turisztikai (jövedelmi) multiplikátor Egy egységnyi turisztikai költés a gazdaságban mekkora összjövedelmet generál Multipikátor = 1/(1–MPC) (MPC = fogyasztási határhajlandóság = Marginal Propensity to Consume

Multiplikátor-hatás mértéke Gazdaság önellátó képessége Kiáramlások - Azon pénzügyi folyamatok, amelyek következtében a gazdasági körforgásba kevesebb pénz kerül vissza A jövedelmekre kivetett adók (ideiglenesen) Import beszerzések (Lakossági és intézményi) megtakarítások (ideiglenesen)

Multiplikátor-modell Turisták költése  Helyi vásárlás Háztartás közvetlen jövedelme Vásárlás Megtakarítás Turisztikai szolgáltatások Önkormányzat Import Központi költségvetés Import

Jövedelmi multiplikátor Közvetlen költés – azaz a közvetlenül a turisztikai szolgáltatóknak kifizetett szolgáltatási díjak Közvetett költés – a turisztikai szolgáltatók alkalmazottainak fizetett bérek és fizetések, a szolgáltatók készletbeszerzései, Indukált költés –a turizmus hatására a gazdaság egészében kimutatható bér- és jövedelememelkedés, illetve az annak hatására bekövetkező nagyobb gazdasági aktivitás

Egyéb multiplikátorok Termelési (output) multiplikátor Egy egységnyi turisztikai költés hatása a gazdaság termelési szintjére Foglalkoztatási multiplikátor Egységnyi pótlólagos turisztikai fogyasztás foglalkoztatásra gyakorolt hatása Költségvetési multiplikátor Az állami bevételek változása egységnyi pótlólagos turisztikai fogyasztás hatására

A multiplikátorok alkalmazásának korlátai Felhasznált adatokból eredő pontatlanság – másodlagos források, feltételezések Adatok pontossága és megbízhatósága a többszöri áttétel és az összevonás-szétbontás miatt nem tökéletes Statikus mutatók az elmúlt időszak adatai alapján - a módszer a gazdaság és a környezet változásait nem képes rugalmasan követni Alágazati eltérések szerepe az ágazati multiplikátorok meghatározásában

Befektetések a turizmusban Vállalkozó kedv növekedése Finanszírozó Állam – közvetett és közvetlen Önkormányzat - közvetett és közvetlen Vállalkozók – közvetlen, profitorientált Lakosság – kiegészítő jövedelem (Tőzsde) Tőke származási helye Hazai Külföldi

Befektetések a turizmusban 2. Tőkeigényes területek Szállodaipar, konferencia-infrastruktúra, wellness-kínálat, közlekedés Kevéssé tőkeigényes területek Utazásközvetítés, kerékpár-kölcsönzés, idegenvezetés, szuvenírbolt, stb. Nemzetközi egyenlőtlenségek Jövedelem ki- és beáramlása Multiplikátor hatás változása

Befektetések a turizmusban 3. Külföldi befektetők támogatása Szakmai hozzáértés, tapasztalatok Erőforrások Az ország nemzetközi megítélésének javítása Referencia a potenciális befektetők számára Működtetés, piaci bevezetés Szakmai és menedzsment-ismeretek, betanítás

Turisztikai beruházások típusai Attrakció fejlesztő Szálláshely-kapacitás növelő Vendéglátó kapacitás növelő Szolgáltatásfejlesztő Közvetlen Közvetett Infrastruktúra-fejlesztő Műemlékvédelmi, restaurációs célú Környezetvédelmi

Nemzetközi befektetések a turizmusban Szolgáltatások globalizálódása Vertikális és horizontális Hyatt Hotels and Resorts 215 hotel 43 országban, több mint 90.000 szoba (jelenleg 30 szálloda épül) Hyatt Hotels Corporation (USA, Kanada, Karib-térség) Hyatt International Corporation

Nemzetközi befektetések a turizmusban 2. McDonald’s Több mint 31.000 étterem, 119 ország Napi mintegy 47 millió vendég Franchise rendszerű éttermek – sajátos horizontális terjeszkedés

TUI 3700 utazási ügynökség 80 tour operátor 90 légitársaság (pl. Hapag-Lloyd Express, Britannia Airways, Corsair, Thomsonfly) 32 beutaztató ügynökség Kb. 285 szálloda, 150.000 ágy Több mint 1600 üzleti utaztató, 60 ország Több mint 200 márka világszerte Touropa, Finnmatkat, TEMA, Lunn Poly, Grecotel, Robinson Club, TQ3 Travel Solutions, TUI Mostravel Russia

Turizmus Magyarországon, 2004 Közvetlen hatások Közvetett hatások Md Ft % GDP 877 5,0 1390 8,5 Ezer fő Foglalkoztatás 398 8,9 490 12,5

Beutazó turizmus Magyarországon (m) (2005) 2005 -38,5 millió látogató

Közlekedés a beutazó turizmusban (%), 2005 Légiforgalom - 20,5%-os növekedés 2,2, millió fapados utas Ferihegyen = Több mint 2,5-szeres növekedés

Kereskedelmi szálláshelyek külföldi forgalma, 2005 Vendégek száma: 3,4 millió Vendégéjszakák száma: 10,6 millió Átlagos tartózkodási idő: 3,1 éj Legtöbb vendégéjszaka: Németország, Nagy-Britannia, Ausztria Jelentős csökkenés: Ausztria, Németország, Hollandia

Külföldi vendégéjszakák megoszlása (%), 2005

Legnépszerűbb városok a turisták körében, 2005 Külföldi Belföldi Budapest Hévíz Siófok Bük Balatonfüred Hajdúszoboszló Zalakaros Győr Keszthely Tihany Sopron Eger Szeged Pécs Debrecen