Fogyasztói magatartás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Turisztikai szuksegletek
Advertisements

4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
Fogyasztói magatartás
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Marketing gazdaságtan Fogyasztói magatartás
A fogyasztói, vásárlói magatartás és a fogyasztói piac elemzése
Bauer András - Berács József:
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
A kereskedelmi vállalkozás környezete
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Célcsoportok és marketing
A munka fogalma és társadalmi jelentősége
Csoport munka.
Fogyasztói magatartás NYF Vázlat  Márkahasználati tipológia  A vevő  6.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
MARKETING.
„Keresztény nevelés – egyházi iskola” október 15.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A fogyasztói magatartás
A vállalkozások környezete
Üzleti piacok, üzleti vásárlók (ipari marketing)
A külső környezet elemzése
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
7. Előadás Termék stratégia
Fogyasztói magatartás 3. szeminárium
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
Adatgyűjtés Kérdőív és kérdéstípusok Kérdőívek nyíltak és rövidek legyenek Kérdéstípusok: –Nyitott –Zárt –Többszörös válaszlehetőség –…
Fogyasztásszociológia Balogh Eszter. Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok.
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Fogyasztói magatartás 2006
A vásárlási döntési folyamat Alternatívák értékelése
Make the Greener Choice Greener One Make the Greener Choice!
A piacszegmentáció és a célpiaci marketing
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A munkával való elégedettség
Speciális gyermekvédelem
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Milyen tényezők hatnak a fogyasztói viselkedésre?.
Innováció a vezetésben – vezetés egy innovatív cégben Innovációs speci előadás december 12. Lévai Gábor.
Szegmentáció & pozicionálás.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE
1 Business marketing. 2 3 kevesebb, de nagyobb vevő szoros eladó-vevő kapcsolat származtatott kereslet rugalmatlan kereslet ingadozó kereslet versenytárgyalás.
DR.BARACZKA KRISZTINA IÜ IDEG-ELMEORVOS SZAKÉRTŐ SE ÁOK IBOI
5. előadás: Szervezeti beszerzési magatartás
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
Marketing III. előadás Kovács István BME – Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Marketing IV. előadás Kovács István BME – Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék.
1 © GfK Hungária | Superbrands 2015 SUPERBRANDS KUTATÁS 2015 GfK Hungária, Consumer Experiences január 28. Alap / Premium kutatási csomagok leírása.
Az üzletek operatív működtetése
Fogyasztói magatartás
Összeállította: Piacsek László Zoltán
A külső környezet elemzése
Marketing I. 4. előadás Fogyasztói piac és vásárlói magatartás
Operatív menedzsment és versenyképesség
A kutatási program leírása
Retailtainment.
MOTIVÁCIÓ FOGALMAK Személyiség tulajdonság-e?
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Marketing I. 4. előadás Fogyasztói piac és vásárlói magatartás
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
A vásárlási döntés folyamata
SZEGMENTÁLÁS CÉLPIACKÉPZÉS POZÍCIONÁLÁS
3. Marketing előadás A piaci szereplők magatartása I
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Előadás másolata:

Fogyasztói magatartás 6.fejezet

A fogyasztói magatartás modellje Marketing stimulusok Környezeti stimulusok  A vevő jellemzői A vásárlási döntések folyamata A vásárlási döntés Termék Ár Elosztási csatorna Promóció Gazdasági Technológiai Politikai Kulturális Társadalmi Személyes Pszicho-lógiai Probléma-felismerés Információ-gyűjtés Értékelés Döntés Vásárlás utáni magatartás Termék-választás Márkaválasztás Kereskedő-választás A vásárlás időzítése A beszerzendő mennyiség meghatározása

A piac 7 „O”-ja Kik alkotják a piacot? Occupants (vevők) Mit vásárolnak? Objects (termékek) Miért vásárolnak? Objectives (célok) Ki vesz részt a vásárlásban? Organizations (szervezetek) Hogyan vásárolnak? Operations (műveletek) Mikor vásárolnak? Occasions (alkalmak) Hol vásárolnak? Outlets (boltok)

A fogyasztói magatartást befolyásoló főbb tényezők Kulturális tényezők Társadalmi tényezők Személyes jellemzők Pszichológiai tényezők

Kulturális tényezők Kultúra Szubkultúra Társadalmi osztály

Társadalmi tényezők Referenciacsoportok Család Szerepek és státusok Elsődleges csoport Másodlagos csoport Aspirációs csoport Aszociális csoport Család Orientációs család Saját család Szerepek és státusok

Személyes jellemzők Kor- és életciklus szakasz Foglalkozás Gazdasági körülmények Életmód (életstílus) Személyiség és énkép Tényleges énkép Ideális énkép Mások által alkotott kép

Pszichológiai tényezők Motiváció Freud motivációelmélete Tudatalatti nagy szerepe Projekciós kutatási technikák kellenek Maslow motivációelmélete Szükségletpiramis Herzberg motivációelmélete Kéttényezős motivációelmélet Elégedetlenséget okozó tényezők Elégedettséget kiváltó tényezők

Maslow szükségletpiramisa Önmegvaló-sítás szüks. Elismerés iránti szükséglet Szociális szükségletek Biztonsági szükségletek Fiziológiai szükségletek

Pszichológiai tényezők Motiváció Freud motivációelmélete Tudatalatti nagy szerepe Projekciós kutatási technikák kellenek Maslow motivációelmélete Szükségletpiramis Herzberg motivációelmélete Kéttényezős motivációelmélet Elégedetlenséget okozó tényezők Elégedettséget kiváltó tényezők

Pszichológiai tényezők Észlelés/érzékelés A környezetből érkező információk osztályozása, rendszerezése, lefordítása Függ: A fizikai inger jellemzőitől Az inger környezetétől A személyiségtől. Három szakasz: Szelektív észlelés Szelektív torzítás Szelektív emlékezet

Pszichológiai tényezők Tanulás = a tapasztalat eredményeképpen bekövetkező magatartásváltozás. Hitek és attitűdök Hit = olyan felfogás, amely egy személy valamiről alkotott véleményét fejezi ki. Attitűd = az egyén tárggyal vagy gondolattal kapcsolatos általános, kedvező vagy kedvezőtlen kognitív értékelését, érzéseit vagy cselekvési tendenciáit írja le.

Kezdeményező Befolyásoló Döntéshozó Vásárló Használó Vásárlási szerepek Kezdeményező Befolyásoló Döntéshozó Vásárló Használó

Vásárlási magatartástípusok Assael: Nagyfokú érdekeltség Csekély érdekeltség Jelentős különbségek a márkák között Összetett Változatosságot kereső Elenyésző különbségek a márkák között Disszonanciát csökkentő Rutinszerű

A vásárlási döntési folyamat szakaszai Problémafelismerés Információgyűjtés Az alternatívák értékelése Vásárlási döntés Döntés utáni magatartás

1. A problémafelismerés Jelenlegi helyzet  vágyott helyzet Igény keletkezik Külső vagy belső hatásra Változások válthatják ki: A fogyasztó elégedetlen a korábban vásárolt termékkel Változások következtek be a vásárló helyzetében (pl.: családi állapot, foglalkozás) Új termékek megjelenése, stb.

2. Az információgyűjtés Két szintje: Információforrások: Fokozott figyelem Aktív információgyűjtés Információforrások: Személyes források (család, barátok, stb.) Kereskedelmi források (reklám, eladók, stb.) Közszolgálati források (termékminősítő szervezetek) Tapasztalati források (próba, használat)

2. Az információgyűjtés A fogyasztó megismeri a piacon lévő márkákat: Teljes márkakollekció Megismert márkakollekció Megfontolásra szánt márkakollekció Kiválasztott márkakollekció

2. Az információgyűjtés Információval való elárasztás gátak: Értelmi gátak Érzelmi gátak Szociális gátak Nem mérlegelünk minden információt Nem értékelünk minden terméket Nem veszünk figyelembe minden értékelési kritériumot

3. Az alternatívák értékelése A fogyasztó meghatároz: Értékelési és kiválasztási kritériumokat A kritériumok fontossági sorrendjét A kiválasztás szabályát.

4. A vásárlási döntés Fontos befolyásoló tényezők: Mások attitűdjei Váratlan események 5 vásárlási aldöntés: Márkadöntés Kereskedőválasztás Mennyiségi döntés A vétel időpontjának eldöntése A fizetés módjának eldöntése

A vásárlás lehet: 4. A vásárlási döntés Új vásárlás Módosított újravásárlás Rutinszerű újravásárlás

5. A döntés utáni magatartás Elégedettség vagy elégedetlenség Kognitív disszonancia A vásárlás utáni használat

Az érintettség (involvement) Azt jelzi, mennyire érintett a vásárló értelmileg vagy érzelmileg a folyamatban vagy a folyamat végeredményében. High involvement Low involvement

A vásárlási döntések típusai Impulzusvásárlás Tiszta Emlékezés hatására történő Szuggesztív Tervezett Szokásokon alapuló döntések Márkahűség Kvázi márkahűség Leegyszerűsített vásárlási döntés Az „igazi”, problémamegoldó vásárlási döntés

Vétel vagy vásárlás? Feladatorientált vs. élményorientált vásárlások Buying or shopping? „Vétel” oka lehet: „Vásárlás” oka lehet: Kötelesség teljesítése Felelősség Igények és lehetőségek ütközése Rossz tapasztalatok, stb. Kellemes időtöltés Közös program másokkal Élményt adó vásárlási körülmények Stb.