Közszolgáltatás és AB határozatok dr. Pump Judit Köztisztasági Egyesülés taggyűlése 2010. december 8.
Maier patkánykísérlete Következmények: Bőrtünetek Kataton állapot Nyugtalan futkosás Társaktól elkülönülés Evés megtagadása
Egy önkormányzati rendelet a közszolgáltatás igénybevétele kötelező a közszolgáltatásért járó díj két elemből áll: egy alapdíjból és a gyűjtési díjból (edény méret és ürítési gyakoriság szorzata) nem fizetés esetén a közszolgáltatás díja adók módjára behajtható köztartozás.
Jogforrási hierarchia Felhatalmazás túllépése alkotmányellenes állapotot hoz létre Alkotmányellenesség esetén más érdemi vizsgálat nincs
„Ítélt dolog” – „res iudicata” érdemben már elbírált jogszabállyal azonos jogszabály (jogszabályi rendelkezés) felülvizsgálatára irányul az Alkotmánynak ugyanarra a szakaszára alkotmányos elvére (értékére) - ezen belül - azonos alkotmányos összefüggésre hivatkozva
A közszolgáltatás kapcsolatrendszere
Önkormányzat-közszolgáltató Állam közszolgáltató önkormányzat
Mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség Mulasztása és alkotmányellenes helyzet Minden esetben csak konkrét vizsgálat Kötelezően ellátandó önkormányzati feladat - „szükséges pénzeszközökről Jogállamisághoz fűződő jogbiztonság: „a jog egésze, egyes részterületei és egyes szabályai is világosak, egyértelműek és a norma címzettjei számára is értelmezhetőek és követhetőek legyenek” És az egyes jogintézmények működésének kiszámíthatóságát is”
Magánjogi/közjogi megoldás közszolgáltatási szerződés önkormányzat és közszolgáltató hulladékkezelési közszolgáltatási szerződés ingatlantulajdonos és közszolgáltató végrehajtási eljárás: önkormányzat és ingatlantulajdonos közszolgáltatási szerződés: önkormányzat és közszolgáltató hulladékkezelési közszolgáltatás : közszolgáltató és ingatlantulajdonos végrehajtási eljárás: nincs
Önkormányzat-közszolgáltató Más szolgáltató
Piacgazdaság Nem alanyi jog- nem alapjog Nincs alkotmányossági mércéje Közszolgáltatások feltételeit az állam közhatalmi eszközzel határozza meg Szélsőséges eset: ellentétes az államcéllal Közszolgáltatók lakossági szelektív hulladékgyűjtése államcélt valósít meg
Szerződési szabadság Önálló alkotmányos alapjog Alkotmányosan korlátozható A környezetvédelem alkotmányos indok A törvényhozó feladata és felelőssége, hogy mely társadalmi viszonyra alkalmazza
Vállalkozás szabadsága A vállalkozás joga alapjog A vállalkozás joga nem abszolutizálható és nem korlátozhatatlan A törvényi felhatalmazáson alapuló önkormányzati szabályozás nem jelenti a vállalkozók alkotmányos jogainak sérelmét
Közszolgáltató-ingatlantulajdonos
Kötelező igénybevétel Célratörően megszervezett intézményesített közszolgáltatás( gyűjtés, szállítás, ártalmatlanítás) a településtisztaság intézményes garanciája a intézményesítetté tett gondoskodás az egyetlen hathatós biztosíték hulladéktermelők önkényétől független önkormányzati feladatellátás eredményes teljesítése súlyos környezeti és közegészségügyi veszélyek kiküszöbölése
Kötelező igénybevétel és más elvek Közjogi szankció Szolgáltatás-ellenszolgáltatás egyenértékűsége Hulladék keletkezése Díjszámítás alapja Díj legkisebb összege Adók módjára behajtható köztartozás
Szerződés és közjogi szankció Szerződés megkötése közérdek Elmulasztása közigazgatás-ellenes magatartás Nem a perindítást váltja ki, hanem közjogi szankció A szerződés létrehozására, tartalmának megállapításárapolgári peres eljárás kezdeményezhető
Szolgáltatás-ellenszolgáltatás egyenértékűsége Szolgáltatásért egyenértékű ellenszolgáltatás jár (ne legyen feltűnően különbség) Az önkormányzatnak tiszteletben kell tartania a polgári jogi elvet Az önkormányzat kötelessége az elvnek megfelelő jogalkotás
Környezetvédelmi és közegészségügyi célok érvényrejuttatása Hulladék keletkezése Nem életszerű, hogy nincs olyan hulladéka, ami otthon nem semmisíthatő meg Környezetvédelmi és közegészségügyi célok érvényrejuttatása
A díjkalkuláció megítélésére az AB-nek nincs hatásköre Díjszámítás alapja „vélelem”: űrtartalom és gyakoriság szorzata: szolgáltatás-ellenszolgáltatás arányossága A díjkalkuláció megítélésére az AB-nek nincs hatásköre Az AB nem ténybíróság, nincs hatásköre a tények valódiságának vizsgálatára
Nem sérti a szolgáltatás-ellenszolgáltatás egyenértékűségének elvét Díj legkisebb összege Környezetvédelmi, közegészségügyi érdek indokolja a legkisebb méretű edény igénybevételét Nem sérti a szolgáltatás-ellenszolgáltatás egyenértékűségének elvét
Adók módjára behajtható köztartozás Közteher az állam javára előírható közbefizetés A közteher megfizetésének elmulasztása a köztartozás Köztartozássá bevétel kiesést csak törvény minősíthet
Ingatlantulajdonos
Csoportalakítás-Diszkrimináció tilalma Nem lehet önkényes Objektíven meghatározott körbe tartozóknak azonos elbírálás Kedvezmények meghatározásánál széleskörű mérlegelési jog Mérlegelési jog nem eredményezhet alkotmányellenességet A célszerűség vizsgálatára az AB-nak nincs hatásköre
Állandó lakos-üdülőtulajdonos Kötelező igénybevétel Szolgáltatás-ellenszolgáltatás egyenértékűsége Hulladék keletkezése Díjszámítás alapja Legkisebb összeg
Kedvezményezett (igen vagy nem) Szolgáltatás-ellenszolgáltatás egyenértékűsége Hulladék keletkezése Legkisebb összeg
Családi ház-lakóközösségek Szolgáltatás-ellenszolgáltatás egyenértékűsége Díjszámítás alapja Legkisebb összeg
Közszolgáltatás az AB döntések alapján Kötelező igénybevétel Kötelező minimum díj Haszonélvezeti elvhez igazodó díj Egyéni pénzügyi helyzethez is igazodó közteherviselés A díj nem fizetése díjhátralék, adók módjára behajtható
Magánjog/közjog és garanciák Árhatósági funkció Adók módjára behajtható köztartozás (díjhátralék keletkezése) Közszolgáltatás kötelező igénybevétele (települési hulladék fogalma, gazdálkodók igénye)
Bizonytalanság helyett kiszámíthatóság Fotó: Pump Károly